کد خبر: 9372
1401/10/15 - 23:15


صدای زنجان موضوع کمبود تجهیزات درمانی و دارو در تنها مرکز جامع خدمات سلامت شهر ارمغانخانه را بررسی می‌کند؛

راه خطرناک درمان به ارمغانخانه

شهروندان: وقتی بنا است برای دریافت دارو در محور خطرناک قره‌پشتلو تردد کنید؛ خدمات را نیز از دیگر نقاط می‌گیریم/ عضو شورای شهر ارمغانخانه: با توجه به پرمخاطره بودن محور زنجان – قره‌پشتلو انتظار می‌رود مسئولین توجه ویژه‌ای به خدمات درمانی در این منطقه داشته باشند/ وجود یک داروخانه دیگر می‌تواند بخشی از مشکلات حیطه دارو در این شهر را برطرف کند معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: ایجاد رادیولوژی و سونوگرافی در مراکز جامع خدمات درمانی جزو پروتکل وزارت بهداشت نیست/ اقلام دارویی که وزارت بهداشت برای مراکز شبانه‌روزی در نظر گرفته‌شده است در این مراکز موجود هستند مگر آن‌هایی که در کشور دچار مشکل هستیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی خانی: برخی از شهروندان ارمغانخانه‌ای در بخش قره‌پشتلوی شهرستان زنجان با گله از نحوه ارائه خدمات مرکز جامع خدمات سلامت در ارمغانخانه خواستار رسیدگی مسئولین به این موضوع شدند. به‌طوری‌که یکی از شهروندان با اشاره به کمبود دارو در این شهر به صدای زنجان می‌گوید: متأسفانه وقتی مشکل دارو در کل کشور وجود دارد، مردم در شهرستان‌ها و روستاها بیشتر با این مشکل روبه‌رو می‌شوند و مسئولین همواره مردم در مناطق محروم‌تر را نادیده می‌گیرند.

وقتی بنا است تا برای دریافت دارو در این محور تردد کنید؛ خدمات را نیز از دیگر نقاط می‌گیریم

وی ادامه می‌دهد: نبود امکانات درمانی مناسب و این اواخر بروز مشکلات کمبود دارویی باعث شده است مردم از  خدمات ارائه‌شده در این مرکز ناراضی باشند. رفت‌وآمدهای مکرر و آمدوشدها  جان مردم این شهر را به خطر می‌اندازد و انگار برای هیچ مسئولی مهم نیست که این مسیر یکی از پرمخاطره‌ترین راه‌های موجود در سطح  کشور است.

این شهروند در ادامه اذعان می‌کند: وقتی برای دریافت ساده‌ترین خدمات به مرکز خدمات جامع درمانی رجوع می‌کنید آن‌ها دارویی را تجویز می‌کنند که برای دریافت آن ناچار باید در همین مسیر تردد داشته باشید. وقتی بیمار مجبور است برای دریافت دارو در این مسیر تردد کند به‌هرحال می‌تواند برای درمان نیز تردد داشته باشد!

وی می‌افزاید: نبود رادیولوژی و سونوگرافی موجب می‌شود که شهروندان برای ساده‌ترین آزمایش‌ها در این مسیر تردد داشته باشند.

با توجه به پرمخاطره بودن محور زنجان قره‌پشتلو انتظار می‌رود مسئولین توجه ویژه یا به این منطقه داشته باشند

حسین افشاری، عضو شورای شهر ارمغانخانه نیز در گفتگو با صدای زنجان در خصوص مشکلات حیطه درمان و دارو شهر ارمغانخانه می‌گوید: بخش قره‌پشتلو ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که مرکزیت آن به ارمغانخانه با ۳ هزار نفر جمعیت اختصاص دارد. ضمن اینکه حول‌وحوش 30 تا 40 روستا از خدمات این مرکز جامع خدمات سلامت، خدمات دریافت می‌کنند.

وی بابیان اینکه طی چند ماه گذشته اعتراضات مردم این شهر به موضوع کمبود دارو و امکانات در این مرکز جامع خدمات درمانی بیشتر شده است، اظهار می‌کند: با توجه به اینکه راه زنجان قره پشتلو یکی از پرحادثه‌ترین راه‌های مواصلاتی استان است و این محور ازلحاظ حادثه‌خیز بودن برای همه نام‌آشنا است، در جهت کنترل رفت‌وآمد مردم این شهر به جهت نبود امکانات درمانی مسئولین بایستی توجه بیشتری به این منطقه داشته باشند. از همین رو انتظار می‌رود که امکانات موردنیاز منطقه برای ارائه خدمات درمانی فراهم آید تا مردم به خاطر دریافت حداقل خدمات مربوط به سرماخوردگی  در این محور تردد نداشته باشند

به گفته این عضو شورای شهر ارمغانخانه ساده‌ترین داروها ازلحاظ درمانی نظیر یک استریل و پماد چشمی در این داروخانه پیدا نمی‌شود و علیرغم پیگیری مسئولین درمانگاه، درزمینهٔ دارو دچار مشکل هستیم. این در حالی است که  از روستاهای هم‌جوار هم به این درمانگاه مراجعه می‌کنند.

افشار مدعی است که در مراکز استان‌ها با توجه به اینکه چند داروخانه در شهر وجود دارد، مسلماً اگر دارو در یکی از داروخانه‌ها نباشد، قطعاً در داروخانه دیگر دارویشان تأمین می‌شود،ولی در ارمغانخانه این‌طور نیست. اسمش شهر است ولی زیرساخت‌های شهری در آن وجود ندارد.

این عضو شورای شهر بابیان اینکه مهم‌ترین درخواست ما از دانشگاه علوم پزشکی این است که اجازه استقرار یک داروخانه خصوصی و یا عمومی را در این شهر فراهم کنند، اظهار می‌کند: برخی از دانشجویان داروسازی هستند که به دنبال اشتغال‌زایی هستند و با توجه به وجود زیرساخت‌های این موضوع در ارمغانخانه( وجود ساختمان قدیمی درمانگاه شهر) با ارائه مجوز  توسط مسئولین به‌راحتی می‌توان داروخانه دیگری را در این مرکز مستقر کرد. ضمن اینکه وجود دو داروخانه  در این شهر می‌تواند به نحوه ارائه خدمات در این شهر کمک کند.

وی بابیان اینکه این موضوع را با آقای فرماندار در میان گذاشتم و بنا شد ایشان به بازدید بیایند، افزود:  شاید این بازدیدها به‌صورت مقطعی بتواند مشکل کمبود دارو را در این شهر حل کند اما مدتی بعد دوباره روز از نو و روزی از نو! قطعاً با استقرار داروخانه دیگری در این شهر، این مشکل به‌صورت دائمی حل  خواهد شد.

افشار می‌افزاید: مهم‌ترین درخواست ما این است که مسئولین به مناطق کمتر برخوردار بیشتر توجه کنند چراکه این مرکز امکاناتی از قبیل رادیولوژی و سونوگرافی و دندانپزشکی را تحت پوشش ندارد و حتی بیمار برای دریافت یک آمپول پنی‌سیلین مجبور به تردد در استان زنجان هست و خود این موضوع آمار حوادث در این منطقه را افزایش می‌دهد.

وی بابیان اینکه دارو در این شهر وجود ندارد و پزشکان اکثراً بیماران را به خرید دارو از شهر زنجان ارجاع می‌دهند، خاطرنشان می‌کند که اگر این امکانات در این شهر وجود داشته باشد، دیگر نیازی نیست که شهروندان به شهر زنجان رجوع کنند. ضمن اینکه وقتی بیمار مجبور است برای حل مشکل دارو در تردد باشد، مسلماً می‌تواند خدمات مربوط به درمان و ویزیت را در شهر مقصد نیز دریافت کند!

ایجاد رادیولوژی و سونوگرافی در مراکز جامع خدمات درمانی جزو پروتکل وزارت بهداشت نیست

در این زمینه اما مشهود تقیلو، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه ایجاد رادیولوژی و سونوگرافی در مراکز جامع خدمات درمانی جزو پروتکل وزارت بهداشت نیست، اظهار می‌کند: مرکز درمانی مستقر در شهر ارمغانخانه، یک مرکز شبانه‌روزی است! این مرکز از جهت داروخانه و امکانات و دستورالعمل‌ها طبق چارتی که در این زمینه وجود دارد، خدمات می‌دهد و بر اساس معیارهای مشخص‌شده در این مراکز خدمات در حال انجام است. به‌صورت کلی ارائه خدمات رادیولوژی و یک سری از خدمات این‌چنینی در این مراکز نشدنی است چراکه در این صورت بایستی به همه مراکز شبانه‌روزی این خدمات تعلق بگیرد که خود این موضوع نیز  در پروتکل وزارت بهداشت وجود ندارد.

اقلام دارویی که وزارت بهداشت برای مراکز شبانه‌روزی در نظر گرفته‌شده است در این مراکز موجود هستند

وی درزمینهٔ مشکلات مربوط به دارو در این شهر نیز می‌افزاید: ما در داخل این مراکز داروخانه نیز داریم و اقلام دارویی که وزارت بهداشت برای مراکز شبانه‌روزی در نظر گرفته‌شده است در این مراکز موجود هستند، مگر اینکه داروها از اقلامی که در کشور در این خصوص دچار مشکل هستیم، باشند که این مشکل تنها محدود به این مرکز نیست و در کل کشور ما درزمینهٔ برخی از داروها دچار مشکل هستیم و ارمغانخانه از این موضوع استثنا نیست! غیر این موضوع، تمام اقلامی که اعلام می‌شود باید در این مرکز وجود داشته باشد. ضمن اینکه درزمینهٔ کمبود دارو و  سایر امکانات به ما گزارشی داده نشده است منتهی من پیگیر موضوع  خواهم شد تا اگر مشکلی در این زمینه باشد، برطرف شود.

 گفتنی است محور زنجان به قره پشتلو از محورهای پر تصادف استان است. روزانه بیش از ۵ هزار خودرو در این محور تردد می‌کنند.طول این محور را ۷۰ کیلومتر است و این محور راه ارتباطی یک شهر و ۶۵ روستا است. بر اساس آمارهای نیروی انتظامی استان زنجان ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ تا ۴۰ کیلومتری محور ارمغانخانه به وقوع می‌پیوندد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانارمغانخانهقره پشتلوجاده
sedayezanjannews.ir/nx9372


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»