کد خبر: 5464
1400/01/16 - 15:9


صدای زنجان از قطع درختان حریم رودخانه ارمغانخانه گزارش می‌دهد:

ماجرای قطع درختان حریم رودخانه «ارمغانخانه» چیست؟

اهالی: رودخانه‌ ارمغانخانه صاحب ندارد! مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای زنجان: موضوع قطع درختان در بستر رودخانه را بررسی می‌کنیم عضو شورای شهر ارمغانخانه: قطع درختان با هدف قاچاق چوب است! اداره کل منابع طبیعی استان: یگان حفاظت منابع طبیعی در حال بررسی است، نتایج را اعلام می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان - با گذشت چند روز از قطع درختان حریم رودخانه ارمغانخانه، برخی ار دستگاه‌های ذیربط که امکانات دولتی را باید در جهت خدمت به مردم و جامعه بکار گیرند از رسانه‌ها می‌خواهند تا مختصات دقیق محل قطع درختان ارمغانخانه را ارائه کنند تا نیروهایشان را برای بررسی به محل اعزام کنند!

چند روز پیش تعدادی از شهروندان ارمغانخانه با ارسال تصاویری به کانال خبری «صدانیوز» متعلق به رسانه صدای زنجان از مسئولان خواستند تا هر چه سریعتر جلوی اشخاصی که به بهانه داشتن سند مالکیت اراضی اقدام به قطع درختان حاشیه رودخانه ارمغانخانه کرده و با این کارشان به قاچاقچیان چوب خدمت می‌کنند، بگیرند.

**موضوع درختان را به هر سازمانی اطلاع می‌دهیم می‌گویند به ما ربطی ندارد!

با توجه به اظهارات اعضای شورای شهر ارمغانخانه و مسئولان محلی ظاهرا هیچ ارگانی علاقه‌ای به ورود به بحث مقابله با قطع درختان حاشیه رودخانه نداشته و به جای حمایت از منابع طبیعی تنها به این حرف که جزو اراضی ملی نیست یا متعلق به اشخاص است ترجیح می‌دهند با کسانی که اقدام به قطع درختان می‌کنند برخورد نکنند، شاید نیروی انتظامی تنها دستگاه وظیفه‌شناسی باشد که به موضوع ورود پیدا کرده و حتی در آخرین اقدامش که مربوط به در روزهای منتهی به سال 99 بوده، چند نفر از این متخلفان را بازداشت کرده است

**وقتی برای رودخانه حریمی تعیین نشود، وضعیت همین می‌شود!

یکی از مسئولان محلی نیز که نخواست نامی از او در رسانه صدای زنجان منتشر شود، می‌گوید: سند مربوط به باغات حاشیه رودخانه زنجانرود متعلق به اشخاص به حدود سال 1314 برمی‌گردد تا به حال کسی هم نیامده بگوید چرا درختان را قطع می‌کنید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افرادی که ادعای داشتن سند مالکیت باغات خود را دارند مالک خاک و آب حاشیه هستند؟ آیا مسئولان محلی و ارگان‌های ذیربط نباید برای دفاع از منابع ارزشمندی همچون خاک و آب به داد پوشش گیاهی منطقه برسند، تصریح می‌کند: ما نمی‌توانیم دخالت کنیم چون مردم می‌گویند باغ خودمان است و سند داریم! خب دستگاه‌های مربوطه نظیر شرکت آب منطقه‌ای برای رودخانه حریم تعیین کنند، اداره کل منابع طبیعی نیز برای حمایت از منابع طبیعی موضوع را پیگیری کند. اگر واقعا مسئولان ذیربط حریم تعیین کنند شاهد چنین اتفاقات ناخوشایندی نخواهیم بود.

** موضوع قطع درختان در بستر رودخانه ارمغانخانه زنجان را بررسی می‌کنیم

با توجه به اینکه شرکت آب منطقه‌ای متولی رودخانه‌هاست، ثاقب عزیزخانی، مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر عدم تعیین حریم برای رودخانه ارمغانخانه تاکید می‌کند که اتفاقا رودخانه مدنظر حریم و بستر دارد، مطالعات مربوطه نیز توسط مشاور انجام می‌گیرد و فعلا خروجی مطالعات استخراج نشده است تا ببینیم بستر 20 متر است، 30 متر است یا 40 متر؟

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اولویت‌بندی‌های این مجموعه در تعیین حریم عنوان می‌کند: رودخانه سارمساقلو و سهرین جزو اولویت‌های سوم و چهارم بوده است که به تازگی جهت مطالعه به مشاور واگذار شده است. اینکه رودخانه ارمغانخانه جزو چندمین اولویت بوده را اطلاعی ندارم باید (به برنامه) نگاه کنم.

عزیزخانی با بیان اینکه درختان موجود در بستر رودخانه خودرو و از نوع «بید» بوده است، اضافه می‌کند: معمولا کشاورزانی که اراضی آن‌ها در مجاورت رودخانه قرار دارد بیدها را در زمین رها می‌کنند تا به عنوان سیل‌بند عمل کند.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای زنجان کشت درخت مثمر و درختانی نظیر تبریزی در حریم رودخانه را تخلف دانسته و می‌گوید: درختان خودرویی همچون بید برای تثبیت بستر رودخانه نیز خوب است.

عزیزخانی قطع درختان موجود در بستر رودخانه از جمله بید را تخلف اعلام کرده و تصریح می‌کند: البته اگر بستر فعال باشد ما خودمان قطع می‌کنیم اما اگر در بستر غیرفعال باشد و ما معمولا از قطع درختان جلوگیری می‌کنیم. موضوع قطع درختان در بستر رودخانه ارمغانخانه زنجان را بررسی می‌کنیم.

**قطع درختان ارمغانخانه با هدف قاچاق چوب است 

ابراهیم عیوقی، عضو شورای شهر ارمغانخانه نیز در این رابطه با اشاره به اینکه اراضی متعلق به مردم بوده و سند آن نیز موجود است به صدای زنجان می‌گوید: *نه فقط در اطراف رودخانه ارمغانخانه بلکه در سایر نقاط از جمله کوه‌ها نیز شاهد قلع و قمع درختان هستیم به دستگاه‌های مربوطه گفته‌ایم، ان‌ها هم در جواب به ما گفته‌اند که نمی‌توانند برای هر درختی نگهبان بگذارند، ما نیز عضو شورای شهریم و ابزاری نداریم.*

**90 درصد درختان قطع شده در ارمغانخانه مربوط به گونه «صنوبر» است

عضو شورای شهر ارمغانخانه که معتقد است پدیده قطع درختان در بسیاری از نقاط شهر ارمغانخانه با هدف قاچاق صورت می‌گیرد، عنوان می‌کند: اکثریت درختان قطع شده، حدود 90 درصد، صنوبر هستند و درصد ناچیز را نیز کاج تشکیل می‌دهد. اگر قطع بی‌رویه درختان کنترل نشود شاهد از بین رفتن محیط زیست و طبیعی خواهیم بود. همانطور که گفتم موضوع قطع درختان را به هر سازمانی می‌گوییم در پاسخ می‌گویند به ما ربطی ندارد، خب وقتی به کسی ربطی نداشته باشد، قاچاقچی و فرد متخلف هم کار خودش را می‌کند.

تعدادی از فعالان محیط زیست معتقدند طرح «زراعت چوب» با این که سبب ارتقا سطح معیشت بومیان و گسترش فضای سبز می‌شود اما اگر کنترلی بر روند اجرای طرح نشود زمینه برای فرصت‌طلبان فراهم شده و در نهایت باید شاهد نابودی تدریجی منابع طبیعی و گیاهی باشیم. چند وقت پیش نیز فرشته وطن‌دوست، نماینده تشکل‌های مردم نهاد در شورای توسعه و حمایت استانداری زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه متاسفانه بحث قاچاق چوب در استان زنجان افزایش یافته است به قرارگیری زنجان در ردیف استان‌های پیشرو در زراعت چوب و سوء‌استفاده برخی از متخلفان برای جولان در عرصه قاچاق چوب اشاره کرده بود.

**کاشت صنوبر تحت کنترل یگان حفاظت منابع طبیعی است

مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان زنجان گونه‌های ارس، راش، گردو، زبان‌گنجشک، چنار و صنوبر را مشمول قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی دانسته یگان حفاظت منابع طبیعی استان را به عنوان مسئول دارای  اختیار تام و کامل جهت حفظ و حراست این گونه ها اعلام می‌کنند

پیگیری‌های صدای زنجان برای نتایج حضور یگان حفاظت منابع طبیعی استان زنجان در ارمغانخانه و برخورد با فرصت‌طلبان، متخلفان و قاچاقچیان چوب از گونه بید گرفته تا صنوبر فعلا به نتیجه نرسیده است. بنا بر گفته‌ مسئولان ذیربط اداره کل منابع طبیعی استان زنجان، یگان حفاظت منابع طبیعی در حال بررسی است و به محض تکمیل اطلاعات، نتایج اعلام می‌شود.

گفتنی است اخیرا رضا مهدیون، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان کرده بود که موارد و مصادیق زراعت چوب(کاشت صنوبر) از صفر تا صد( از کاشت تا برداشت) تحت نظارت این اداره کل بوده بنابراین بحث هرگونه سوء استفاده منتفی است.

**خلاهای قانونی

فرشته وطن‌دوست، نماینده تشکل‌های مردم نهاد در شورای توسعه و حمایت استانداری زنجان در واکنش به این اظهارات نیز با اشاره به استقبال کارخانجات فعال در حوزه چوب از تنه درختانی نظیر صنوبر تصریح کرد: این درخت به جهت تنه قوی که دارد مورد توجه فرصت‌طلبان قرار گرفته و از انجایی که قانون در رابطه با قطع آن سختگیری نکرده است این افراد به راحتی و بدون نگرانی دست به قطع این درخت می‌زند.

نماینده تشکل‌های مردم نهاد در شورای توسعه و حمایت استانداری زنجان با اشاره به نیاز آبی بالا و خاک قوی درخت صنوبر برای رشد گفت: عمده هدف کاشت درخت صنوبر در زنجان، استفاده به عنوان بادشکن و مرزکشی است، این درخت سریع‌الرشد بوده و قطع آن نیز منع قانونی ندارد و همین موضوع سبب شده تا نه حساسیتی بر قطع این گونه باشد و نه آماری از قطع و انتقال آن‌!

وطن‌دوست با اشاره به مجازات‌های در نظر گرفته شده برای قطع درختانی همچون ارس، راش، گردو و غیره تاکید کرد: درختانی نظیر صنوبر جزو درختان زراعی و باغی محسوب شده و ممنوعیت قانونی در قطع این گونه وجود ندارد، این در حالی است که تمامی گونه‌های جنگلی مشمول ممنوعیت در قطع هستند.

**بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی و تشکل‌های مردم‌نهاد برای مقابله با قاچاق چوب

نماینده تشکل‌های مردم نهاد در شورای توسعه و حمایت استانداری زنجان بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت جوامع محلی و تشکل‌های مردم‌نهاد برای مقابله با قاچاق چوب تاکید کرده و می‌گوید: در کنار تشدید گشت‌زنی‌های یگان حفاظت منابع طبیعی، همکاری دستگاه‌های اجرایی و قضایی برای مقابله با متخلفان حوزه منابع طبیعی، فرهنگ‌سازی با تکیه بر آموزش همگانی می‌تواند در مقابله با پدیده قاچاق چوب تاثیرگذار باشد. البته دستگاه‌های ذیربط باید برای ترغیب روستائیان با اجرای طرح‌های حمایتی در ارتقا سطح معیشت خانوارها عاملی برای حضور پررنگ بومیان مناطق در عرصه حفاظت از اراضی ملی نقش‌آفرینی کنند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانقطع درختان حریم رودخانه ارمغانخانه
sedayezanjannews.ir/nx5464


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»