کد خبر: 9390
1401/10/25 - 10:23


صدای زنجان از وضعیت بازار گوشت قرمز گزارش می‌دهد؛

صورت‌های سرخ از قیمت گوشت

شهروندان: من نمی‌دانم مسئولان در جلساتشان چه می‌کنند؟ مگر این جلسات برای آسایش مردم نیست؟ چرا باید قیمت گوشت قرمز به 300 هزار تومان برسد؟/ رئیس اتحادیه قصابان زنجان: نرخ ابلاغی دولتی‌ها برای گوشت قرمز، موردقبول اتحادیه قصابان زنجان نیست! در بازار عده‌ای گوشت ماده را بانام گوشت نر جا می‌زنند!/ مدیر بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان: پاسخی نداد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ لیلا محمدی: هرچند که برخی از مسئولان در رابطه با بازار گوشت قرمز روزه سکوت اختیار کرده‌اند اما بررسی‌های میدانی صدای زنجان نشان می‌دهد که هر کیلو گوشت قرمز به‌طور متوسط 290 هزار تومان قیمت دارد یعنی با 160 هزار تومان مزد روزانه دقیقاً می‌توان نیم کیلو گوشت قرمز خرید! درواقع حقوق یک روز کارگران فقط پول نیم کیلو گوشت است، آن‌هم نه ران گوسفندی بلکه گوشت گوساله!

وزارت جهاد کشاورزی دهم ماه جاری در اطلاعیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای اعلام کرد: توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد گوسفند و گوساله به نرخ دولتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از مصرف‌کنندگان و کنترل بازار محصولات پروتئینی آغاز شد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، با توجه به نوسان‌های افزایشی در قیمت گوشت قرمز و اهتمام ویژه دولت در تأمین سبد پروتئین خانوار باقیمت مناسب، وزارت جهاد کشاورزی به توزیع گسترده گوشت قرمز منجمد گوسفند و گوساله باقیمت مناسب اقدام کرده است.

بنابراین گزارش، قیمت گوشت گوسفندی به شرح زیر است: نرخ هر کیلوگرم قلوه‌گاه گوسفندی 130 هزار تومان، راسته گوسفندی 140 هزار تومان، گردن گوسفندی 135 ‌هزار تومان، کف‌دست گوسفندی 145 ‌هزار تومان، ران گوسفندی 155 ‌هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله قلوه‌گاه 130 ‌هزار تومان، راسته گوساله 160 هزار تومان، گردن گوساله 150‌هزار تومان، سردست گوساله 150‌هزار تومان و ران گوساله 155 هزار تومان اعلام شده است.

وضعیت قرمز بازار گوشت

اما شهروندان زنجانی که این نرخ‌ها برایشان عجیب به نظر می‌رسد، می‌گویند دولت بهتر است در کنار تزریق گوشت منجمد برای تعدیل قیمت‌ها، بازرسانش را روانه بازار کند تا ببیند دلالان و فرصت‌طلبان قیمت گوشت را تا ثریا بالابرده‌اند!

زهرا یکی از شهروندان زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: من نمی‌دانم مسئولان در جلساتشان چه می‌کنند؟ مگر این جلسات برای آسایش مردم نیست؟ چرا باید قیمت گوشت قرمز به 300 هزار تومان برسد؟ کارگر و کارمند چه‌کار کند؟

بررسی‌های میدانی صدای زنجان از بازار گوشت قرمز از نوسان شدید قیمت این کالا حکایت دارد. قیمت گوشت گوسفندی که دو روز پیش در تعدادی از خرده‌فروشی‌ها 270 هزار تومان اعلام می‌شد در حال حاضر به 300 هزار تومان رسیده است حالا بماند که قیمت ثبت‌شده در تخته وایت بوردهای برخی از قصابی‌های سطح شهر زنجان باقیمت‌های شفاهی اعلامی‌شان 10 هزارتومانی تفاوت دارد.

صورت‌های سرخ‌شده از گرانی بازار گوشت

دستمزد روزانه کارگران برای سال 1401، در شورای عالی کار 139 هزار و 325 تومان تعیین شد، اگر مزایای مزدی همه‌شمول را به دستمزد روزانه بیفزاییم، دریافتی هرروز کارگران در بهترین حالت و با احتساب همه‌ی مؤلفه‌های مزدی، حدود 160 هزار تومان می‌شود.

هر کیلو گوشت قرمز به‌طور متوسط 290 هزار تومان قیمت دارد یعنی با 160 هزار تومان مزد روزانه دقیقاً می‌توان نیم کیلو گوشت قرمز یا به‌طور دقیق 0.55 کیلو گوشت خرید! درواقع حقوق یک روز کارگران فقط پول نیم کیلو گوشت است، آن‌هم نه ران گوسفندی بلکه گوشت گوساله!

امیر یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: تصور می‌کنم بازار گوشت قرمز از کنترل دولتی‌ها خارج‌شده است. قیمت گوشت هرروز تغییر کرده و بالا و بالاتر می‌رود. اگر این رویه ادامه داشته باشند دست هیچ کارگر و کارمندی که قشر قالب جامعه استان را تشکیل می‌دهد، نمی‌رسد.

او با اشاره به قیمت گوشت چرخ‌کرده کم‌چربی روز دوشنبه (19 دی‌ماه) دریکی از قصابی‌های چهارراه امیرکبیر زنجان عنوان می‌کند: قیمت این قلم در آن روز 222 هزار تومان (هر کیلو) بود به دلیل گرانی از خریدنش منصرف شدم اما دور روز بعد به خاطر فرزند خردسال عزمم را جزم کردم تا حداقل یک کیلو خریداری کنم که قیمتش در فاصله 2 روزه به 250 رسیده بود! مگر چه خبر است که قیمت اقلام مصرفی مردم به‌سرعت نوربالا می‌رود اما دستمزد کارگر یک ریال هم افزایش نمی‌یابد؟

«کمبود دام»، «قاچاق» و «نبود نظارت»؛ بازار گوشت را نابسامان کرده است

پیگیری‌های صدای زنجان برای پاسخ مسئولان به سؤالات شهروندان در خصوص وضعیت بازار گوشت قرمز از سوی اسماعیل مسلمی، مدیر نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نتیجه‌ای نداشت اما شاید اظهارات بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان زنجان تا حدودی بتواند برخی از این سؤالات را پاسخ دهد!

ظاهراً هفته گذشته مسئولان نرخ گوشت گوسفندی را 252 هزار تومان (هر کیلو) اعلام کرده‌اند اما قصابان زنجان بابیان اینکه این نرخ در صورتی قابل‌اجراست که این کالا را به قیمتی کمتر از 252 هزار تومان خریداری کنند، نرخ اعلامی دولتی‌ها را غیرقابل اجرا دانسته و قیمت واقعی و نهایی گوشت گوسفندی و گاوی با احتساب 8 درصد سود خرده‌فروشی را، حدود 300 و 270 هزار تومان عنوان می‌کنند.

بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان بابیان اینکه وضعیت بازار گوشت مطلوب نیست، «کمبود دام»، «قاچاق» و «نبود نظارت» را از دلایل اصلی این نابسامانی در بازار زنجان و کل کشور نام می‌برد.

بیات با اشاره به نوسان روزانه قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز می‌گوید: در حال حاضر (بعدازظهر پنجشنبه 22 دی‌ماه 1401) قیمت گوشت گوسفند و گوساله درجه‌یک به ترتیب حدود 300 و 270 هزار تومان است. در بازار قزوین قیمت گوشت گوساله 280 تا 290 هزار تومان و گوشت گوسفندی بالای 300 تا 350 هزار تومان است. به‌عنوان فعال اقتصادی و بخش خصوصی عرض می‌کنم که دولت باید پاسخگوی وضع فعلی باشد. طبق قانون، سود خرده‌فروش 8 درصد است و ما نیز آن را اعمال می‌کنیم و هیچ سود نامتعارفی هم در این بازار نداریم. متأسفانه دلالان وارد بازار شده‌اند. در زنجان دام نیست!

نرخ ابلاغی دولتی‌ها برای گوشت قرمز، موردقبول اتحادیه قصابان زنجان نیست!

عمده دام سنگین مصرفی زنجان از خارج از استان تأمین می‌شود و دام مصرفی سبک نیز عمدتاً از داخل استان تهیه می‌شود اما آن‌طور که رئیس اتحادیه قصابان زنجان می‌گوید، به علت ورود دلالان در سایه کمرنگ بودن نظارت‌ها، استان در تأمین دام با مشکل مواجه است.

بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان زنجان معتقد است که مسئولان نباید به فکر رفع مقطعی مشکلات باشند بلکه باید برای حل ریشه‌ای آن دور یک میز جمع شوند.

بیات جابجایی کشتارگاه یا میدان احشام را معضل این روزهای بازار گوشت ندانسته و تأکید می‌کند: «من به‌عنوان یک قصاب، دام را باقیمت آزاد خریداری کرده و موظفم با احتساب 8 درصد به‌عنوان سود خرده‌فروشی آن را وارد بازار عرضه کنم. این در حالی است که در کل کشور این سود 10 الی 12 درصد است. متأسفانه در استان، نرخ‌گذاری‌ها کارشناسی شده نیست. هفته گذشته نرخ اعلامی برای گوشت قرمز 252 هزار تومان (قیمت گوشت گوساله) اعلام و گفته شد هر که از این نرخ تخطی کند مشمول جریمه می‌شود. اما تأکید می‌کنم که این نرخ اعلامی موردقبول اتحادیه و قصابان نیست و ما از این نرخ ابلاغی راضی نیستیم!»

هیچ مسئولی به فکر صنف قصاب نیست! در بازار عده‌ای گوشت ماده را بانام گوشت نر جا می‌زنند!

بیات ادامه می‌دهد: «بحث یک کیلو و 2 کیلو نیست! قیمت هرروز بالا می‌رود و پیوسته در نوسان است. قانون، حساب‌وکتاب دارد! من به‌عنوان قصاب، گوشت موردنیاز بازار را از خارج از استان (عمدتاً قزوین) تهیه می‌کنم. در حال حاضر دلالان و چوب‌داران در قزوین و سایر استان‌ها فعال‌شده‌اند، سود آن‌ها هم مشخص است سود ما هم مشخص است. متأسفانه هیچ مسئولی از صنف قصابان حمایت نمی‌کند.

رئیس اتحادیه قصابان زنجان همچنین از شگرد برخی تخلفات در بازار خبر داده و می‌گوید: یک عده دام را کشتار کرده و گوشت دام ماده را به نام گوشت دام نر درجه‌یک (دام سنگین) که در حال حاضر قیمت آن در بازار 270 هزار تومان است، جا می‌زنند!

بیات از احتمال جابجایی میدان احشام زنجان خبر داده و می‌‌گوید: اگر میدان احشام جابجا شود، قیمت گوشت قرمز بالا می‌رود، به نظرم مسئولان به‌جای اینکه به فکر جابجایی مکان میدان باشند بهتر است به فکر ایجاد شهرک دام باشند.

«من در مورد تعداد کشتارگاه و میدان احشام حرف نمی‌زنم، حرفم این است که؛ چون عمده مشتری گوشت قرمز، صنف قصاب است بهتر است میدان احشام به کشتارگاه (واقع در حوالی جاده تهران) نزدیک باشد، حتی اگر این فاصله یک کیلومتر هم افزایش یابد در قیمت تأثیرگذار است. شنیده‌ام که آقایان تصمیم به جابجایی میدان احشام گرفته‌اند، آیا نباید از بخش خصوصی و اصناف مربوطه نظرخواهی کنند؟ اگر مسئولان نگران بازار گوشت قرمز و دسترسی آسان مردم به این کالا هستند بهتر است تصمیماتشان سنجیده شده باشد.»

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگوشتتورمافزایش قیمت
sedayezanjannews.ir/nx9390


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»