کد خبر: 9418
1401/11/10 - 0:29


مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان اعلام کرد:

بهره‌مندی 97.6 درصدی استان زنجان از گاز طبیعی

رحیم‌ سلیمانی‌نژاد: 127 طرح گازرسانی با اعتبار بیش از 180 میلیارد تومان در استان افتتاح می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان از افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 127 طرح گازرسانی در استان با بیش از 180 میلیارد و 225 میلیون تومان اعتبار، همزمان با دهه فجر 1401 خبر داد.

رحیم‌ سلیمانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان یکشنبه (9 بهمن‌ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان در خصوص گلایه‌مندی ساکنان روستاهای بخش مرکزی شهرستان ماهنشان از جمله همچون روستاهای «قره‌داش»، «تازه‌کند»، «تخته یورد» که بر اساس تعرفه جدید گازبها در سال 1401 معیار محاسبه، قرارگیری این مناطق در اقلیم 2  بوده است در حالی که این روستاها جزو سردترین روستاهای استان زنجان محسوب می‌شوند به صدای زنجان گفت: سازمان هواشناسی این اقلیم‌بندی را انجام داده و در دولت مصوب شده و سپس به شرکت ملی گاز جهت اجرا، ابلاغ شده است از این رو ما نیز موظف به اجرا هستیم وگرنه نه نقشی در اقلیم‌بندی‌ها داشته‌ایم و نه اطلاعاتی! اگر بحثی هست باید از طریق هواشناسی پیگیری کرد. البته این چالش از ابتدای دهه 80 در کل کشور دار جریان بوده و ما نیز به عنوان شرکت استانی مراتب را ثبت و منعکس می‌کنیم.

لازم به ذکر است که؛ بر اساس جدول تعرفه جدید گاز پرمصرف‌ها در فصل سرد سال، قیمت گاز در سه پلکان اول یعنی مصارف متعارف هیچ‌گونه تغییری نخواهد کرد، نرخ تعرفه گاز در پلکان چهارم تا ششم 30 درصد افزایش، قیمت تعرفه گاز در پله هفتم تا دهم 50 درصد افزایش خواهد داشت و قیمت گاز در پله یازدهم و دوازدهم هم به ترتیب 5000 و 6000 تومان خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان و هم‌استانی‌ها می‌تواند یاری‌گر شرکت گاز در تامین انرژی مورد نیاز شهروندان باشد، ابراز کرد: باید به این موضوع مهم توجه داشت که قطعی گاز و اتصال مجدد آن مشکلاتی را به دنبال دارد، بیش از 72 ساعت طول می‌کشد تا قطعی گاز در محدوده‌ای، متصل شود که همین مسئله معضلاتی را برای شهروندان به دنبال دارد.

سلیمانی ‌نژاد ادامه داد: به دنبال افزایش مصرف، میزان کسری انرژی گاز باید از محلی جبران شود، چون میزان تولید پاسخگو نیست و باید با اعمال محدودیت در مصرف، راهی برای تامین سوخت فراهم کرد.

وی با بیان اینکه با یادآوری افزایش مصرف و اعمال محدودیت‌ها در واحد‌های تولیدی و صنعتی استان اظهار داشت: در صورت موافقت مسئولان امر و با در نظر گرفتن تمامی جوانب، این محدودیت‌ها برای صنایع سیمان، آجرپزی و نیروگاه‌های کوچک و بزرگ شامل قطع گاز است و در صنایع فولاد و دیگر صنایع مصرف گاز محدود شده تا جریان گاز بخش خانگی با خللی مواجه نشود.

این مسئول با بیان اینکه در سایه صرفه‌جویی، همه مردم می‌توانند از گاز طبیعی بهره‌مند شده و صنایع نیز به تولید بپردازند از مشترکین خانگی، دستگاه های دولتی و ادارات استان خواست؛ نهایت تلاش خود را در مصرف بهینه گاز بکار گیرند.

وی با اشاره به اینکه تنها با رعایت الگوی مصرف بهینه می توانیم ناترازی گاز در بخش تولید و مصرف را کاهش دهیم، اظهار کرد: انرژی پاک، سهم همه مشترکین صنعتی، تجاری و خانگی است و صرفه جویی همگانی برای عبور از روزهای سرد زمستان، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه رعایت الگوی مصرف گاز در بخش خانگی می‌تواند کاهش هزینه های خانوار را نیز در برداشته باشد، ابراز کرد: با توجه به اینکه عمده مصرف در این بخش، صرف ایجاد گرمایش در ماه‌های سرد سال می‌شود، توجه جدی مردم عزیز در رعایت اصول ایمن و بهینه گاز، گامی موثر در جلوگیری از هدر رفتن این نعمت خدادای و ثروت عمومی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان، کاهش آلایندگی در محیط زیست، توزیع پایدار گاز و جلوگیری از قطعی گاز صنایع در فصول سرد سال، ایجاد امکان لازم برای پذیرش هر چه بیشتر اشتراک گاز طبیعی و البته امکان صادرات هر چه بیشتر و تامین منابع ارزی را از مهم‌ترین دستاوردهای صرفه‌جویی و مدیریت در مصرف بهینه گاز عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان خاطرنشان کرد: بر این اساس توصیه می‌شود اداره‌ها درجه وسایل گرمایشی خود را در حد 18 درجه و مشترکان، دمای منازل خود را بین 18 تا 21 درجه تنظیم کنند تا در مصرف گاز صرفه‌جویی شود.

صدور 33 اخطار به ادارات استان زنجان

سلیمانی‌نژاد در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه با توجه به بی‌توجهی کارکنان تعدادی از ادارات دولتی آیا بهتر نیست در کنار دعوت مشترکان عادی به مصرف بهینه گاز، کارکنان دولتی را هم به رعایت الگوی مصرف در محیط‌های کارشان دعوت کنید، ابراز کرد: شرکت گاز استان زنجان با هدف مدیریت انرژی و صرفه‌جویی در مصرف گاز، از اول آذرماه امسال، 951 بازدید در استان زنجان انجام شده است.

مدیرعامل این شرکت از اجرای طرح کنترل و نظارت بر مصرف بهینه گاز طبیعی در ادارات و سازمان‌های دولتی استان با هدف حفظ هر چه بیشتر تعادل در تولید و مصرف و پیشگیری از احتمال قطعی گاز؛ خبر داد و گفت: 30 بازرس بسیجی گاز زنجان عملکرد 951 ارگان دولتی و دستگاه اجرایی استان را در سامانه بسیج شرکت ملی گاز ثبت کرده اند که در این مدت برای 33  واحد اداری اخطار صادر شده است.

سلیمانی‌نژاد افزود: این طرح در پی افزایش مصرف گاز و بر اساس بخشنامه ابلاغی از طرف وزیر کشور به همه دستگاه های اجرایی تابعه استان، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، عمومی و بخش خصوصی انجام می شود تا همکاری هر چه بیشتر خود را در راستای پایداری جریان گاز و حفظ تعادل در تولید، مصرف و پیشگیری از افت فشار یا قطعی احتمالی گاز را با کاهش 10 درصدی مصرف خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته به کار ببندند.

وی با بیان اینکه شرکت گاز استان زنجان در پی انجام رسالت سازمانی و مسئولیت اجتماعی خود بوده و با تشکیل گشت‌های پایش مصرف گاز در ادارات و ارگانهای دولتی، به مدیریت مصرف انرژی می پردازد؛ تصریح کرد: رعایت دمای 18 درجه سانتیگراد در ادارات، فعال کردن تاسیسات گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز وقت اداری و خاموش کردن آنها یک ساعت قبل از پایان وقت اداری، استفاده از دستگاه های گازسوز استاندارد با برچسب انرژی بالا یعنی B و A ، خاموش کردن وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل برای ساختمان هایی که سیستم حرارت مرکزی ندارند، انجام معاینه فنی همه موتور خانه ها توسط شرکت های تایید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، سرویس و تعمیر دوره ای تجهیزات گاز سوز از طریق متخصصان مجاز و نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه به منظور افزایش ضریب ایمنی و بازدهی وسایل گاز سوز از مهم‌ترین مواردی است که باید رعایت شود.

به گفته این مسئول، کارشناسان شرکت گاز در بازدیدهای ادواری نسبت به تکمیل چک لیست مصرف انرژی اقدام کرده و بر اساس این چک لیست تکمیلی، مشاوره و پیشنهادات اجرایی در راستای مدیریت مصرف نیز ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان بر ضرورت صرفه‌جویی مشترکین خانگی و اداری در مصرف گاز طبیعی تاکید کرد و یادآور شد: طبق اعلام درصورت عدم رعایت مفاد بخشنامه در هر مورد، شرکت‌های گاز استانی مربوطه؛ پس از یکبار اخطار قبلی، ضمن ارسال مراتب به استانداری ذی‌ربط، در صورت تخطی مجدد، مطابق مقررات مربوط با دستگاه‌های ذی ربط رفتار و نسبت به قطع گاز مشرکان پرمصرف اقدام می‌کنند.

سلیمانی‌نژاد ابراز کرد: کلیه صنایع، کارخانجات و مراکز عمده نیز از طرف شرکت گاز موظف به تامین سوخت مایع جایگزین و ایجاد سیستم‌های دوگانه سوز شده اند تا در مواقع بحران، آمادگی لازم به منظور کاهش یا محدودیت جریان گاز را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان همچنین با اعلام اینکه در راستای بهره برداری ایمن، شناسایی و کنترل خطرات و ریسک ها، اجتناب از بروز حوادث و همچنین تطابق هر چه بیشتر امور و فعالیت‌ها با استاندارد و دستورالعمل‌های شرکت ملی گاز ایران، بازرسی‌هایی از پروژه‌های در حال اجرا، ایستگاه‌های تقلیل فشار صورت گرفته است توجه به این مهم را از اولویت‌های کاری شرکت گاز استان زنجان دانست.

بهره‌مندی 97.6 درصدی مشترکان روستایی و شهری استان زنجان از نعمت گاز

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود، کل مصرف‌کنندگان استان اعم از شهری، روستایی، تجاری و غیره را 387 هزار و 437 مورد اعلام کرد و گفت: تعداد شهرهای استان زنجان 21 مورد است که 100 درصد آن‌ها از نعمت گاز بههر‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان تعداد روستاهای استان زنجان را 911 مورد عنوان کرد که از این تعداد تا کنون 675  روستا یعنی 92.6 درصد گازدار شده‌اند.

این مسئول با اشاره به توسعه گازرسانی به 97.6 درصد جمعیت استان زنجان تعداد واحدهای صنعتی برخوردار از نعمت گاز را 54 واحد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مجموع واحدهای صنعتی و تولیدی بهره‌مند از گاز در استان زنجان به 2 هزار و 370 واحد می‌رسد.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 127 طرح گازرسانی در استان زنجان

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود از افتتاح  آغاز عملیات اجرایی 127 طرح گازرسانی در استان با بیش از 180 میلیارد و 225 میلیون تومان اعتبار، همزمان با دهه فجر 1401 خبر داد.

سیلمانی‌نژاد ادامه داد: شرکت گاز استان زنجان با مجهز بودن به سرمایه‌ای ارزشمند به نام نیروی انسانی متخصص و متعهد در این دهه، 100 طرح گازرسانی را افتتاح و عملیات اجرایی گازرسانی به 27 روستا را در استان آغاز می‌کند. به طوری که با صرف هزینه‌ای بیش از 84 میلیادرد و 735 میلیون تومان برای 41 پروژه روستایی قابل افتتاح در دهه فجر امسال، 675 روستای استان به شبکه گاز کشور متصل شده است تا شاهد افزایش ضریب ضریب نفوذ گازرسانی در بخش روستایی استان به 92.6 درصد باشسم.

این مسئول با بیان اینکه در دهه فجر امسال، عملیات گازرسانی به د54 واحد صنعتی و تولیدی با صرف هزینه‌ای بیش از 10 میلیارد و 890 میلیون تومان، در سطح استان افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: افتتاح خط تغذیه تقویتی شهر زنجان با اعتبار 11.5 میلیارد تومان، گازرسانی به شهرک صنعتی شهید شهریاری (با هزینه یک میلیارد تومان) و شهرک صنعتی IT (با اعتبار 2 میلیارد تومان) طرح گازرسانی به شهرک صنعتی ولیعصر سلطانیه (با اعتبار 1.5 میلیارد  تومان)، گازرسانی به پروژه نهضت ملی مسکن و سایت برکت زنجان ( با اعتبار 2میلیارد تومان) برای تحت پوشش قرار دادن 442 واحد نیز از دیگر اقدامات شرکت گاز استان زنجان در دهه فجر است.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان، آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به 27 روستا با اعتبار برآوردی در حدود 66 میلیارد و 600 میلیون تومان، از دیگر پروژه‌های برنامه‌ریزی شده برای بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی در دهه فجر امسال است.

راه‌اندازی کامل کنتور التراسونیک برای 2 ایستگاه CGS قیدار

این مسئول همچنین از طراحی، اجرا و راه‌اندازی کامل یک کنتور آلتراسونیک برای 2 ایستگاه CGS قیدار توسط شرکت گاز استان خبر داد و گفت: با نصب یک کنتور التراسونیک برای 2 ایستگاه CGS علاوه بر صرفه‌جویی در یک کنتور آلتراسونیک 6 اینچ و هزینه راه‌اندازی آن، شاهد بالا رفتن دقت در ثبت ارقام و کاهش خطای اندازه‌گیری گاز ورودی شهرها به کمتر از یک درصد هستیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان مزایای نصب این کنتور را «کاهش هزینه تعمیر و نگهداری (فلو کامپیوتر، UPS، باطری، ارت دستگاه و غیره)»، «بهبود اندازه گیری Qmin ایستگاه در فصل‌های گرم سال«، «کاهش خرابی کنتورها به علت برداشت بیش از Qmax در فصل‌های سرد سال اعلام کرد.

«دقت اندازه‌گیری بالا نسبت به کنتورهای توربینی»، «امکان ثبت آرشیو برای چندمین سال»، «امکان تحلیل و پایش مصارف در بازه‌های زمانی مختلف» و «تاثیر مثبت در کاهش هدر رفت گاز در ایستگاه‌های CGS» از دیگر ویژگی‌های طرح مذکور است که از سوی «سلیمانی‌نژاد» مطرح شد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگازگازرسانیمصرف گاز
sedayezanjannews.ir/nx9418


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»