کد خبر: 9422
1401/11/10 - 9:22


صدای زنجان از تداوم ابهامات در پروژه‌های مسکن ملی و تصمیم راه و شهرسازی در عدم ارائه قراردادها گزارش می‌دهد؛

مسکن ملی از کی محرمانه شد؟

متقاضیان مسکن ملی: محتوای قرارداد منعقد شده بین راه و شهرسازی و پیمانکار مسکن ملی چیست؟/ نماینده متقاضیان مسکن ملی (m6): راه و شهرسازی از ارائه قرارداد امتناع کرده و می‌گوید قرارداد «طبقه‌بندی شده» و محرمانه است!/ معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان در این مورد اظهارنظری نکرد!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: پس از پیگیری‌های قضایی نماینده متقاضیان مسکن ملی در پروژه m6 زنجان از طریق دستگاه قضایی زنجان در خصوص الزام راه و شهرسازی استان زنجان به ارائه قرارداد منعقد شده با پیمانکار مربوطه، ظاهرا اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان اعلام کرده است به علت محرمانه‌بودن محتوای قرارداد، امکان ارائه آن به متقاضیان مسکن ملی وجود ندارد!

گرچه علی عسگری، سرپرست بانک مسکن 5 آذرماه امسال از تدوین بسته جدید حمایتی دولت خبر داد و گفت: در بسته جدید حمایتی دولت از تامین مالی نهضت ملی مسکن قرار بر این است که تعدادی از بانک‌های دولتی افزایش سرمایه داشته باشند از این رو سهم بانک مسکن 10 هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی است.

اما متقاضیان مسکن ملی در زنجان که از تاخیر در پروژه‌ها و قیمت‌های سرسام‌آور مواد اولیه نظیر سیمان، میلگرد و جای خالی شفافیت در عمل به تعهدات از سوی پیمانکار با وجود پیگیری‌های متعددشان از ارگان‌های نظارتی و بالادستی گلایه‌مندند، از دولت و دستگاه قضا می‌خواهند تا اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان را مجاب به ارائه قراردادهای منعقد شده بین اداره کل راه و شهرسازی استان و پیمانکاران (سازنده‌ها) کنند.

بنا به اظهارات مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان، در حال حاضر 17 هزار و 19 واحد مسکونی در حوزه نهضت مسکن ملی استان تعریف شده است که این طرح، قرارداد سه جانبه واگذاری گروهی و زمین‌های 99 ساله را در بر می‌گیرد که برای خود مالکی نیز 3 هزار و 626 واحد تعریف شده است.

با وجود اینکه متقاضیان انتظار داشته و دارند تا مسئولان قیمت هر متر مسکن ملی را کمتر از 5 میلیون تومان اعلام کنند، احمد دنیامالی، عضو شورای عالی مسکن 29 آبان ماه 1401 گفت: در شورای عالی مسکن به متری 8 میلیون تومان رسیده‌ایم. البته باید توجه داشته باشیم این قیمت با حذف هزینه‌های زمین که در این پروژه قیمت زمین تقریبا رایگان بوده و همچنین در نظر گرفتن تخفیفات 50 درصدی در بحث انشعابات و عوارض شهردار به دست آمده‌ است.

وی تاکید کرد: در واقع 8 میلیون تومان برای هر متر مربع، قیمت میانگین و متوسط بوده و طبیعتا در روستاها قیمت ساخت کمتر و در کلانشهرها قیمت کمی بالاتر خواهد بود.

مطالبات متقاضیان مسکن ملی به دستگاه قضا رسید

اما امیر مسعود حسینی، نماینده متقاضیان مسکن ملی در پروژه m6 زنجان به صدای زنجان می‌گوید: قرار بود در بازه زمانی 2 ساله، 150 میلیون تومان برای ساخت واحدها از سوی متقاضیان در قالب آورده و 150 میلیون تومان نیز از محل وام تأمین شود اما با اتمام زمان اعلامی (پس از 2 سال)، حتی یک واحد نیز به متقاضیان تحویل نشده است!

حسینی با بیان اینکه مسئولان «گرانی» را بهانه کرده و آن را دلیل عدم تحقق وعده‌شان اعلام می‌کنند، می‌افزاید: مسئولان به ما گفتند که چهارمین و پنجمین واریزی را نیز در اسرع وقت داشته باشیم تا روند تکمیل ساخت واحدها و تحویل آن‌ها سرعت گیرد اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه باگذشت 2 سال، پروژه M6 حدود 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد!

او با اشاره به نامه ارسالی خود به دستگاه قضایی زنجان و پیگیری‌های خود از طریق دستگاه قضایی کشور، امیدوار است تا مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان را مجاب به پاسخگویی در مقابل افکار عمومی در رابطه با ابهامات در خصوص مسکن ملی کند.

در بخشی از نامه این شهروند خطاب به دستگاه قضایی و ریاست دادگاه عمومی و حقوقی شهرستان زنجان آمده است؛ «در سال 1398 با استفاد از سامانه طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام به عمل آورده‌ و اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان را وکیل در امر ساخت کردم. در خردادماه 1399 در پروژه 886 تخصیص پروژه شدم نظر به اینکه در ابتدا بنا به تحویل واحد ظرف 24 ماه بوده و شروع پروژه تیرماه 1399 است، بعد از گذشت 31 ماه برخلاف واریز کامل اینجانب، پیشرفت فیزیکی پروژه حدود 47 درصد است.»

این شهروند در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به مراجعات مکرر خود به اداره کل راه و شهرسازی در خصوص موضوع مذکور ادامه می‌دهد: این ارگان، شرکت پیمانکاری را مقصر اعلام و از ارائه قرارداد امتناع کرده است. با توجه به بیم متضرر شدن و جهت پیگیری‌های قضایی آینده، از اداره کل راه و شهرسازی تقاضا کردم یک نسخه از تفاهم نامه را در اختیارم قرار دهد در غیر این صورت از راه قضایی اقدام می‌کنم.

پیش از این نیز حسینی به عنوان نماینده متقاضیان پروژه M6 نامه‌ای خطاب به مسعود بیات‌منش، مدیرکل قبلی راه و شهرسازی استان زنجان با شماره ثبت شده در دبیرخانه (12993) تنظیم کرد که در آن صراحتا قید شده بود؛

«با عنایت به شروع فصل گرما و امکان قطعی برق کارخانجات تولید مصالح ساختمانی و ایجاد مشکل در فرآیند تامین مصالح موردنیاز پروژه به جهت محقق کردن تعهدات آن اداره کل، مبنی بر تحویل واحدهای مسکونی پروژه m6 تا پایان آذرماه امسال (1401) به استحضار می‌رساند با توجه به پیشرفت فیزیکی بالای 40 درصدی پروژه و آزادسازی نزدیک به 26 درصد از تسهیلات پروژه تا کنون و امکان آزادسازی مابه التفاوت تسهیلات منطبق با پیشرفت فیزیکی، خواهشمند است دستور فرمائید تمهیداتی اندیشیده شود تا از محل تسهیلات بانکی یا پرداخت‌های قبلی به پیمانکار از محل آورده متقاضیان و با توان مالی پیمانکار پروژه تا زمان کارسازی تسهیلات که جزو پیمانکاران توانمند استان است و اهلیت پیمانکار و تمکن مالی به جهت پیمان سپاری بخش عمده‌ای از پروژه‌های مسکن استان مورد تائید آن اداره کل است نسبت به تهیه و تامین مصالح موردنیاز پروژه در 4 ماه آتی از جمله گچ، سیمان، کاشی، سرامیک، سنگ ساختمانی، آهن آلات، در و پنجره‌های UPVC، ملزومات مربوط به اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی و غیره اقدامات لازم را معمول کنید.»

چرا اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان قراردادهای مربوط به مسکن ملی را ارائه نمی‌کند؟

در شرایطی که متقاضیان مسکن ملی نسبت به تاخیرهای پروژه به بهانه وضعیت جوی زنجان ابهاماتی وارد کرده و نگران افزایش قیمت مصالح ساختمانی با توجه به شرایط بازار هستند از مسئولان می‌خواهند تا قرارداد منعقده بین اداره کل راه و شهرسازی و سازنده‌ها را ارائه کنند.

این در حالی است که علی پارسا مهر، نماینده کارگزاری مهندسین مشاور آباداندیش (پروژه‌های نهضت ملی در شرق زنجان) در گفت‌وگو با صدای زنجان بارها گفته است: در ابتدا اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان به نمایندگی از متقاضیان (نه کارفرما) که در ابتدای ثبت‌نام نیز متقاضیان محترم هم آن را به‌عنوان نماینده پذیرفته‌اند، با شرکت‌ها و سازنده‌های مربوطه برای انجام پروژه‌های مسکن ملی تفاهم‌نامه ساخت منعقد کرده‌اند.

پارسا مهر در ادامه بر لزوم «انعقاد قرارداد بین متقاضیان و سازنده» تأکید و عنوان کرده است: پروژه‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد نیاز به تنظیم قرارداد دوطرفه دارد. دلیل عدم انعقاد قرارداد در پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی کمتر از 70 درصد، تفاوت در مساحت و زیربنای پروژه‌ها و واحدها است که پس از مشخص شدن واحدها باید آورده هر یک از اعضا متناسب با متراژ  و قیمت تمام‌شده آن واحد تعیین و به متقاضیان محترم اعلام شود.

اما امیر مسعود حسینی، نماینده متقاضیان مسکن ملی (M6) می‌گوید: گیریم که سازنده نخواهد پیشرفت فیزیکی پروژه به 70 درصد برسد، آیا من به عنوان متقاضی مسکن حق ندارم از مفاد قرارداد منعقده بین سازنده و راه و شهرسازی مطلع باشم؟ ما متقاضیان مسکن حق داریم بدانیم قرارداد منعقده تا چه حد محکم است؟ در بازدید مسئولان استانی، متولیان مسکن ملی اطلاعات دقیقی از روند ساخت و ساز پروژه نمی‌دهند. می‌گویند مشکل تامین نیروی کار است. من اصلا این ادعا را قبول ندارم. چرا باید ساخت و  ساز پروژه‌ای که 1.5 سال بعد از M6 شروع شد 47 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد اما m6 روند ساخت و سازش کند باشد؟ وقتی قسط پنجم را اخذ می‌کنند باید پروژه به مرحله نازک کاری رسیده باشد در حالی که ما این موضوع را در m6 شاهد نیستیم، اگر قصور نیست پس چیست؟

اصغر اسماعیلی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان که سعی دارد متقاضیان مسکن ملی را به آرامش دعوت کرده و نسبت به روند قانونی اجرای پروژه به آن‌ها اطمینان دهد در گفت‌وگو با صدای زنجان هر گونه فرصت طلبی برخی از سازندگان مسکن ملی از وضعیت اقتصادی فعلی و گرانی مصالح را رد کرده و در توضیح تاخیرهای ساخت و ساز در برخی پروژه‌ها به صدای زنجان می‌گوید: پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها متفاوت است و آن دسته که سفت‌کاری‌شان تمام شده و در مرحله نازک‌کاری هستند، خریدهای یک ماه بعد خود نظیر در و پنجره را خریداری می‌کنند. پیمانکار نیز تمایل دارد در سریعترین زمان ممکن مصالح را تهیه کند که مبلغ مربوطه را از محل آورده متقاضیان تهیه می‌کند.

این مسئول با اشاره به تاثیر وضعیت جوی آب و هوایی در تاخیر پروژه‌های مسکن عنوان می‌کند: بخشی از پروژه‌هایی (با پیشرفت فیزیکی 40 تا 50 درصدی) که مراحل مربوط به دیوارهای پیرامونی آن به پایان رسیده است، در و پنجره آن ساخته و روند اجرای پروژه در فصل زمستان نیز در حال انجام است اما با توجه به اهمیت کیفیت در ساخت برخی از پروژه‌ها که در مرحله بتن‌ریزی و مراحل اولیه هستند قطعا در فصول سرد سال اجرا نمی‌شوند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با اذعان به برخی تاخیرات در روند اجرای پروژه‌های ملی زنجان به مردم اطمینان می‌دهد که به طور قطع لایحه تاخیرات در صورتی که غیرمجاز باشند به هیچ وجه پذیرفته نخواهد شد.

اگر راه و شهرسازی زنجان نمی‌تواند پروژه مسکن ملی را مدیریت کند، کار را به مردم واگذار کند!

هر چند مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان بارها گفته‌اند که بخشی از تاخیرات پروژه به «تاخیر واریزی‌های متقاضیان» برمی‌گردد و سود راه و شهرسازی در تامین و تولید مسکن است. اگر مسکن را گران کنیم، محصول دست دلال می‌افتد که با مسئولیت کلی راه و شهرسازی مغایرت دارد. طبق سیاست کلی هم زمین و هم مسکن را باید در حداقل‌ نگه داریم. اگر پروژه را در کمترین زمان تحویل دهیم بیشترین عایدی هم نصیبمان می‌شود، اما گویا متقاضیان مسکن ملی در زنجان حاضر نیستند چنین اظهاراتی را بپذیرند.

با این حال متقاضیان مسکن ملی در زنجان معتقدند وقتی آن‌ها با اعتماد به اداره کل راه و شهرسازی به عنوان ارگان دولتی و سازنده مورد تائید آن، در هر قسط 40 میلیون تومان واریز کرده‌اند چرا نباید قراردادی در دستشان باشد تا بتوانند در خصوص ابهامات مربوط به پروژه که یکی از آن‌ها «تاخیرات در روند اجرای پروژه» است، موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنند؟

متقاضیان مسکن ملی (M6) در 9 مردادماه 1401 با تنظیم نامه‌ای خطاب به استاندار زنجان بر لزوم «ارائه لایحه تاخیرات»، «شفاف‌سازی در خصوص قیمت تمام شده واحدها» تاکید کرده و گفتند: «تفاوت و ناعدالتی مشهود در بین پروژه‌های طرح نهضت ملی که طبق فرموده مقامات عالی اداره کل راه و شهرسازی، آورده متقاضیان در کلیه پروژه‌ها به یک اندازه است اما متاسفانه طبق بررسی و شواهد میدانی نمای بیرونی و داخلی بلوک‌های پروژه برکت (نصر) از جنس سنگ بوده  و پروژه M6 زنگان شهر از سیمان سفید می‌باشد که این امر نیاز به بررسی جدی دارد.»

آن‌ها حتی در این نامه صراحتا اعلام کرده‌اند: «اگر اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان توان ساخت و اجرای پروژه را ندارد با شفاف سازی هزینه‌هایی که تا به امروز در پروژه انجام شده است با ارائه به متقاضیان کنار کشیده تا ساخت و اجرای پروژه توسط متقاضیان به صورت گروهی انجام شود.»

قرارداد مبهم؟

امیر مسعود حسینی، نماینده متقاضیان مسکن ملی (M6)، پروژه 1296 واحدی زنگان‌شهر (واقع در شرق زنجان) می‌گوید: بر اساس شیوه نامه راه و شهرسازی، هر بار از متقاضی مسکن مبلغی اخذ می‌شود، میزان آورده و حتی قیمت تمام شده نیز مشخص است اما وقتی به عنوان متقاضی مسکن ملی هر بار از مسئولان سؤال می‌کنیم که قیمت تمام شده یا زمان تحویل واحدها را اعلام کنند می‌گویند فعلا چیزی مشخص نیست! یعنی مسئولانی که در هر قسط 40 میلیون تومان از هر متقاضی دریافت می‌کنند، طبق برنامه‌ریزی پروژه را پیش نمی‌برند و فله‌ای ساخت و ساز می‌کنند؟ خب اگر قرارداد محکمی در این وسط باشد تصور نمی‌کنم، سؤالات و ابهامات مردم تا این حد بی‌جواب بماند!

حسینی می‌گوید: به هر قیمتی شده پیگیر حق خود و متقاضیانی که به او اعتماد کرده و نماینده خود در پیگیری پروژه مسکن ملی کرده‌اند، می‌شود حتی اگر دیگر مسئولان به او اجازه بازدید از روند اجرای پروژه M6 را ندهند.

اظهارات قابل تامل متقاضیان مسکن ملی در خصوص صورت‌جلسات غیررسمی!

او با استناد به دست‌نوشته‌‌ای مربوط به خردادماه امسال مدعی است: این نامه تنظیم شده بین مسئولان وقت و فعلی اداره کل راه و شهرسازی استان، نماینده متقاضیان و کارگزار و دست‌اندرکاران پروژه و البته متقاضیان که بنا بود آخر خردادماه امسال لایحه تاخیرات ارائه شده و جلسه‌ای با حضور نماینده متقاضیان برگزار شود.

این شهروند ادامه می‌دهد: دیگر موضوع قید شده در این برگه، مشخص شدن زمان تحویل واحدها بوده و به ما به عنوان نماینده متقاضیان M6 اجازه می‌دهد تا از روند اجرای پروژه بازدید داشته باشیم. البته تا به امروز به هیچ یک از مفاد این صورتجلسه توجهی نشده است.

آنچه قابل توجه است، دست‌نوشته یا برگه‌ای که نماینده متقاضیان مسکن ملی (M6) از آن به عنوان صورت جلسه یاد می‌کند، فاقد مهر، تاریخ و شماره است و ادعا می‌شود یکی از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی با دست خط خود آن را تهیه کرده است!

اما چرا باید برخی از مسئولان ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان چنین اجازه‌ای به خود دهند که به جای رسیدگی به امورات مردم، با ولی نعمت‌هایشان، چنین صورتجلسات فاقد شماره و مهر را تهیه کنند؟

قرارداد مسکن ملی طبقه‌بندی‌شده و محرمانه است!

با پیگیری‌های شخص امیرمسعود حسینی (دی‌ماه امسال)، متقاضی مسکن ملی M6 از طریق مرجع قضایی، مهتاب طریقی به عنوان مدیر دفتر شعبه هفتم حقوقی دادگستری زنجان طی نامه‌ای خطاب به مدیرکل اداره راه وشهرسازی استان زنجان مطرح کرده است؛

«پیرو نامه 13 دی‌ماه 1401، دستور فرمائید تا رونوشتی از قرارداد پروژه M6 گلشهر کاظمیه (کوی زنگان) بین راه و شهرسازی زنجان و جهاد نصر زنجان را ظرف یک روز به آورنده نامه تحویل نماید. لازم به ذکر است ریاست دادگاه در صورت عدم پاسخ برابر مقررات برخورد خواهد کرد.»

اصغر اسماعیلی، سرپرست اداره کل شهرسازی استان هم چند روز بعد با ارسال نامه‌ای به ریاست شعبه هفتم حقوقی دادگستری زنجان در رابطه با موضوع تفاهم نامه پروژه 1296 واحدی طرح نهضت ملی مسکن کوی زنگان اعلام کرد: «تفاهم نامه مذکور ما به درخواست سازمان بازرسی نزد آن سازمان بوده و پس از عودت تفاهم نامه جهت بهره برداری ارسال خواهد شد.»

اما امیرمسعود حسینی، یکی از متقاضیان مسکن ملی M6 می‌گوید: در جلسه رسیدگی، راه و شهرسازی صراحتا اعلام کرد که تفاهم‌نامه منعقد شده بین راه و شهرسازی و سازنده‌ جزو اسناد «طبقه‌بندی شده» بوده و مسئولان رسیدگی به پرونده متشکله‌ام هم دقیقا این جمله را تکرار کردند.

پیگیری‌های قضایی برای تهیه قرارداد مسکن ملی بین راه و شهرسازی و پیمانکار نتیجه می‌دهد؟

حسینی بر پیگیری مطالبه به حق خود از طریق دستگاه قضایی کشور پافشاری کرده و به صدای زنجان می‌گوید: از ابتدای پروژه، پیگیر وضعیت ساخت و ساز در M6 بوده‌ام، و همواره مشکلات را به ادارات مربوطه انعکاس داده‌ام اما به گونه شایسته مورد پیگیری قرار نگرفته است. پیگیری‌های من از طریق دستگاه قضای زنجان جواب نداده است، از طریق سخنگوهایی ریاست جمهوری و قوه قضائیه مراتب را پیگیری کرده‌ام و این روند را تا دریافت قرارداد منعقد شده بین راه و شهرسازی زنجان و پیمانکار مربوطه ادامه خواهم داد.

«به عنوان نماینده متقاضیان مسکن ملی M6 بارها از متقاضیان خواسته‌ام برای مصلحت استان و حتی کشور، دست به تجمع نزنند و در عوض قول داده‌ام تا شخصا موضوع را پیگیری کنم. من به عنوان متقاضی مسکن حق دارم بدانم مفاد قرارداد منعقد شده بین راه و شهرسازی و پیمانکار چیست. اصلا می‌خواهم متولیان امر را الزام به ایفای تعهدات کنم. آیا حق ندارم بعد از 34 ماه ندانم که پول‌های واریزی‌ام چگونه و در چه راهی مصرف شده است؟ گفته بودند بعد از 2 سال واحدها را تحویل می‌دهند چرا بعد از 3 سال هنوز خبری از واحدها نیست؟»

صدای زنجان برای انعکاس پاسخ شفاف به ابهامات مطروحه از سوی متقاضیان مسکن ملی موضوع را از طریق «سعید شاهین‌فر، معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان» پیگیری کرده و از او خواست تا در خصوص عدم ارائه قرارداد منعقد شده بین راه و شهرسازی و پیمانکار مربوطه پاسخ دهد اما او با دریافت سؤال ترجیح داد در این باره اظهارنظر نکند.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسکن ملیراه و شهرسازی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9422


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»