کد خبر: 9432
1401/11/16 - 9:22


اعتراف رئیس اتاق بازرگانی زنجان در آستانه برگزاری انتخابات دوره جدید هیئت نمایندگان؛

نتوانستم بهتر باشم

رئیس اتاق بازرگانی زنجان: نقشه راه تجاری استان را تدوین کردیم اما که مقامات استانی حمایت مطلوبی از این پروژه نداشتند/ حاج علی‌اکبری، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان: قوانین و مقررات، تحریم و مسئولان دولتی اجازه کار ندادند/ حمیدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان: اتاق زنجان به سمتی حرکت کرد که قبیله‌ای هدایت شود

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ آرش افشار: انتخابات پارلمان بخش خصوصی درراه است و تا دو سه هفته دیگر اتاق بازرگانی زنجان نیز هم‌زمان با اتاق‌های دیگر در سراسر کشور شاهد ماراتن فعالان بخش خصوصی برای حضور ترکیبی جدید در این نهاد خصوصی خواهد بود.

البته یاد کردن از اتاق بازرگانی با عنوان پارلمان بخش خصوصی مخالفان و موافقان بسیاری دارد؛ چه ازاین‌جهت که این نام بیشتر از سوی دولتی‌ها استفاده می‌شود و خصوصی‌ها کم‌تر با آن رابطه برقرار کرده‌اند و چه ازاین‌جهت که از دید برخی فعالان بخش خصوصی این نام آن‌طور که بایدوشاید نمود عملی پیدا نکرده و پارلمان بخش خصوصی همچنان اسیر نگاه دولت‌هاست!

در کشوری که بنا به گفته منابع و کارشناسان متعدد که گاه اختلافات آماری نیز دارند، بیش از 84 درصد اقتصاد آن دست دولت و شبه دولتی‌هاست و تنها نزدیک به 10درصد اقتصاد به همت بخش خصوصی واقعی می‌چرخد و نقش بالایی در درآمدهای مالیاتی دولت‌های مختلف داشته‌اند، نمی‌توان به این راحتی‌ها از خیر انتخابات اتاقی که حداقل در ظاهر هم که شده، محلی برای تصمیم‌گیری خصوصی‌ها به‌دوراز نگاه دولتی‌هاست، گذشت.

در این میان شاید سؤالی که ذهن همه فعالان بخش خصوصی و آن‌هایی که قصد شرکت در انتخابات پیش روی اتاق زنجان را دارند، این است که اتاق بازرگانی زنجان در دوره اخیر خود که روزهای پایانی را سپری می‌کند چه کرده است و اعضای هیئت نمایندگان آن کدام بار را از دوش هم‌قطاران خود برداشته‌اند و از همه مهم‌تر رئیس اتاق در این مدت (از سال 1397 تاکنون) توانسته رضایت جماعت خصوصی را جلب کند یا نه؟

در این خصوص صدای زنجان اقدام به گفتگو با اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان (البته در صورت تمایل) کرده است و در سلسله گزارش‌هایی تقدیم مخاطبان خود و فعالان بخش خصوصی می در استان می‌کند.

خداحافظی به خاطر ناتوانی

هاشم حاج‌علی‌اکبری از قدیمی‌ترین اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان بوده به‌طوری‌که می‌شود به جرات گفت پای‌ ثابت‌ ادوار اتاق بازرگانی زنجان از ابتدا تاکنون بوده است.

حاج‌علی‌اکبری، مدیرعاملی شرکت پژوهان روی کارند، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، عضو کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران، بازرس اتاق بازرگانی ایران و هند، عضو هیئت مؤسس و بازرس هفت باغ مهربانی سالمندان زنجان، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه، ایران و روسیه و ایران و کانادا است.

عضو هیئت مؤسس اتاق بازرگانی استان زنجان که معتقد است جوانان در کنار افراد باتجربه می‌توانند کارها را پیش ببرند در پاسخ به حضور نزدیک به 4 دهه خود در ترکیب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان و عملکرد شاخص خود که موجب پیشرفت و ارتقای بخش خصوصی شود به صدای زنجان می‌گوید: آن‌طور که دلم می‌خواست نتوانستم به بخش خصوصی خدمت کنم. متأسفانه قوانین و مقررات، تحریم و مسئولان دولتی ازجمله موانعی بودند که اجازه ندادند به اهدافی که مدنظرم بود جامه عمل بپوشانم ازاین‌رو تصمیم گرفته‌ام در انتخابات پیش روی اتاق بازرگانی استان زنجان کاندید نشوم.

حاج‌علی‌اکبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «باوجود تمامی این موانعی که از آن نام بردید طبیعتاً به‌عنوان عضو مؤسس و دارای بالاترین سابقه عضویت در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، راهکاری برای بهبود وضعیت تجاری و رونق اقتصادی استان دارید؟»، عنوان می‌کند: پیگیری تأسیس اتاق که به هر نحوی بود انجام شد، راه‌اندازی گمرک و حمل‌ونقل بین‌المللی که بانی آن اتاق بازرگانی بود، همان‌طور که عرض کردم بسیاری از کارها را می‌توانستم انجام دهم اما برخی موانع اجازه کار را به من ندادند!

حاج‌علی‌اکبری در واکنش به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «به‌عنوان عضو باسابقه هیئت نمایندگان استان زنجان بفرمائید آیا شما برای اتاق بازرگانی مفید بودید و توانستید اهداف را طبق برنامه پیش ببرید یا این اتاق بازرگانی بود که برای شما مفید بود و توانستید به جهت عضویت در هیئت نمایندگان این تشکل، به منافع شخصی مربوط به شرکت یا مراکز تحت مدیریت خود برسید»، ترجیح داد که دراین‌باره اظهارنظری نداشته باشد.

البته در مورد حاج‌علی‌اکبری ذکر این نکته ضروری است که وی قبل از انتخابات دوره فعلی اتاق بازرگانی زنجان هم در گفتگو با خبرنگار صدای زنجان اعلام کرده بود که در انتخابات شرکت نمی‌کند، اما علاوه بر شرکت به هیئت نمایندگان اتاق هم راه پیدا کرد و با این تفاسیر باید دید واقعاً تا لحظه آخر بر گفته خود مبنی بر عدم حضور در انتخابات دوره آینده پایبند می‌ماند یا اتفاق دیگری می‌افتد؟

تدوین برنامه‌ای که قبولش نکردند

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین و مؤسس بیش از 10 شرکت تولیدی و صنعتی در زنجان، قزوین و شمال کشور، رئيس هیئت‌مدیره شرکت صانع روی زنجان، رئيس هیئت‌مدیره شرکت مهندسی اندیشمند شمالغرب، مدیرعامل شرکت تعاونی انرژی گستر توزیع برق تهران بزرگ، مدیرعامل و مؤسس شرکت زنگان متال در ترکیه، رئیس هیئت‌مدیره شرکت ترانس پست پارس از سوابق علی یگانه فرد، رئیس فعلی اتاق بازرگانی زنجان است.

یگانه فرد که تقریباً از سال 1382 در ترکیب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان حضور دارد در خصوص تصمیم‌گیری‌های اثربخش خود برای رفع دغدغه بخش خصوصی عنوان می‌کند: در این مدت که در ترکیب هیئت نمایندگان استان زنجان حضورداشته‌ام با همراهی سایر اعضا، اتاق را «برنامه محور» کرده و برای پیشبرد اهداف سالانه برنامه مدون تهیه و اجرایی کردیم.

یگانه فرد «شفافیت مالی» را یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌گرفته در طول حضورش در ترکیب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان اعلام کرده و می‌افزاید: تمامی دریافتی‌ها و پرداختی‌ها با تهیه آئین‌نامه، شفاف کردیم درحالی‌که پیش‌ازاین اقدام، تمامی مباحث مالی اتاق بازرگانی به‌صورت سلیقه‌ای و شخصی انجام می‌شد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان، «تدوین نقشه راه تجاری» و مطالعات تخصصی در حوزه احصای پتانسیل و ظرفیت‌های تجاری و بازاریابی 70 کشور را از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در دوران حضورش در ترکیب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان می‌داند هرچند که مقامات استانی حمایت مطلوبی از این پروژه نداشتند.

یگانه فرد در ادامه دفاع از اقدامات صورت گرفته در دوران عضویتش در ترکیب هیئت نمایندگان استان زنجان به موضوع «آموزش» اشاره‌کرده و می‌گوید: برای انجام امور محوله، اقدامات اصولی در حوزه آموزش (در حوزه تجارت و صادرات) را با احصای نیازمندی‌های بخش خصوصی در دستور کار قراردادیم که تا به امروز ادامه دارد.

وی برگزاری جلسات «تخصصی» شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت و احصای واحدهای تعطیل باهدف رونق و توسعه اقتصادی استان را از دیگر اقدامات مدنظر اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اعلام می‌کند به‌طوری‌که با بررسی از وضعیت 250 واحد تولیدی، 40 الی 50 مورد به چرخه تولید بازگشتند، علت تعطیلی مابقی واحدها که مباحث مالیاتی و مالی بود برای بررسی بیشتر به ارگان‌های دولتی مرتبط معرفی شدند.

یگانه فرد در پاسخ به اینکه «آیا در طول عضویت خود در هیئت نمایندگان استان زنجان و قرار گرفتن در رأس امور به‌عنوان رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان از عملکرد خود و ترکیب فعلی راضی بوده‌اید» به صدای زنجان می‌گوید: ما در حد توان خود کارها را پیش بردیم اما می‌توانست بهتر از این باشد. ما هم دوست داریم عملکردمان به‌گونه‌ای باشد که به نقطه ایده‌آل برسیم اما محدودیت‌هایی هست و اتاق بازرگانی به‌عنوان نهاد تسهیلگر و رابطه در این عرصه نقش دارد و تصمیم‌گیرنده نیست! در حد توان خود مشکلات را به ریاست جمهوری و مسئولان قوه قضائیه منعکس کردیم و تا به امروز طبق برنامه تدوین‌شده پیش رفته‌ایم.

این فعال اقتصادی در پاسخ به اینکه «آیا در طول حضورتان در ترکیب هیئت نمایندگان استان بازرگانی استان زنجان شما برای اتاق بازرگانی مفید بوده‌اید یا اتاق بازرگانی برای شما مزیت داشته است» به صدای زنجان می‌گوید: استفاده از مزیت اتاق بازرگانی برای مجموعه تحت مدیریتم صرف اینکه در اتاق بازرگانی مسئولیتی دارم یکی از خطوط قرمز من است چراکه خود را نماینده بخش خصوصی دانسته و موظفم مسائل آن‌ها را پیگیری کنم اما ممکن است در برخی موارد این اتفاق بیفتد چراکه من هم فعال بخش خصوصی هستم و در جلساتی که حضور دارم، اگر موضوع جلسه مربوط به محصول یا کالای تولیدی مربوط به من هم باشد، مشکلات را در کنار اینکه فعالان خصوصی مربوطه دغدغه‌هایشان را ارائه و پیگیری می‌کنند، من هم موضوع مدنظرم را پیگیری کنم.

یگانه فرد که قصد شرکت در انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی که اسفندماه امسال برگزار می‌شود را نداشته و دلیل این تصمیمش را مسائل شخصی اعلام کرد، به صدای زنجان می‌گوید: با تصمیم خانواده، دیگر امکان حضور در زنجان را ندارم و به همین دلیل در انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان شرکت نمی‌کنم.

با توجه به اظهارات یگانه فرد، شاید مهم‌ترین کاری که برای اتاق بازرگانی زنجان در دوران ریاست خود داشته، تدوین نقشه تجاری استان است که بنا به اعتراف خودش موردتوجه قرار نگرفته است! و از طرفی اعتراف به این نکته که اتاق در زمان ریاست او می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد اما بازهم این اتفاق نیفتاده است!

اتاق بازرگانی زنجان قبیله‌ای اداره می‌شود!

محسن حمیدی، دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان نخستین تجربه حضور در انتخابات هیئت نمایندگان استان زنجان را در دوره جاری داشته است.

او در حال حاضر مؤسس و رئيس هیئت‌مدیره شرکت صنایع غذایی هومن بوده و ریاست هیئت‌مدیره شرکت صنایع پلاستیک زنجان، مدیریت واحدهای تکنو قالب و سی گل و سی آن سی تکنیک، صادرکننده برتر در چند صنایع غذایی و دارای بیش از 40 سال سابقه در عرصه تولید است.

حمیدی که قصد دارد در انتخابات پیش روی هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان کاندید شود در رابطه با عملکرد مثبت هیئت نمایندگان فعلی که منجر به رفع مشکلات و دغدغه‌های بخش خصوصی شود به صدای زنجان می‌گوید: به‌عنوان رئیس کمیسیون صنعت، در ابتدای کار موضوع شناسایی واحدهای راکد را در دستور کار قراردادیم اما شیوع کروناویروس و تغییر مدیریت در هیئت‌رئیسه در ادامه کار خلل وارد کرد به‌طوری‌که اتاق بازرگانی که به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی مطرح است متأسفانه به سمتی حرکت کرد که قبیله‌ای هدایت شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان با یادآوری شناسایی 330 واحد تعطیل (حدود 2 سال گذشته) و برگزاری جلسات چهره به چهره با فعالان 198 واحد تولیدی باهدف دلایل تعطیلی، میزان اشتغال ازدست‌رفته و سرمایه راکد شده عنوان می‌کند: ما کارها را مجدانه پیگیری می‌کردیم اما به‌یک‌باره با این تفکر که «مشکلات واحدها به شما چه ارتباطی دارد» مواجه شدیم که شوک‌آور بود.

به ما می‌گفتند نباید به حاشیه برویم! درحالی‌که به‌شخصه معتقدیم فعالیت اقتصادی، بی حاشیه نمی‌تواند باشد و اگر به دنبال رفع مشکلات هستیم باید در حاشیه قرار بگیریم، تسهیلگری واقعی یعنی همین!

«از سویی دیگر اتاق بازرگانی با هزینه فعالان اقتصادی بخش خصوصی اداره می‌شود، علاوه بر این اتاق بازرگانی به‌عنوان تشکل بخش خصوصی وظایفی در مقابل بخش خصوصی دارد که باید به آن عمل کند.»

جلسات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت نمایشی است!

حمیدی با اشاره به جلسات و مصوبات شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت و ارائه نکات کارشناسی شده در سال‌های قبل عنوان می‌کند: متأسفانه دیگر شاهد چنین جلسات تخصصی نیستیم و شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت اگر هم تشکیل می‌شود در حد نمایش و گرفتن عکس یادگاری است.

این فعال اقتصادی می‌گوید: «متأسفانه نگاه هیئت‌رئیسه و به‌ویژه رئیس این نبود که به شکل پویا به سمت رفع مسائل برویم. ناگفته نماند که شیوع کروناویروس و محدودیت در برگزاری جلسات هم در اختلال در پیگیری مشکلات بخش خصوصی بی‌تأثیر نبود. با سایر اعضای حاضر در ترکیب هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان کاری ندارم اما همین مسائل باعث شده که من به خودم نمره قبولی ندهم چراکه نتوانستم تفکری را که داشتم در اتاق پیاده کنم!»

حمیدی در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «تا چه میزان بخش دولتی سبب شده تا اتاق بازرگانی استان زنجان نتواند به تعهداتش در قبال بخش خصوصی و فعالان اقتصادی عمل کند»، تأکید می‌کند: تصور نمی‌کنم ارگان دولتی بتواند در کارهای بخش خصوصی و برنامه‌هایش دخالت کند مگر اینکه بخش خصوصی خودش بخواهد! معتقدم اگر مستقل باشیم و پیگیر انجام‌وظیفه طبق رسالت تبیین شده‌مان باشیم، هیچ مشکلی در فرآیند انجام‌وظیفه برایمان پیش نمی‌آید. تصور می‌کنم کسانی که چنین اظهاراتی می‌کنند به دنبال سلب مسئولیت از خودشان است، وگرنه مگر ما سیاسی هستیم؟ ما فعالان اقتصادی در چارچوب تعیین‌شده قانون کشور مشغول فعالیت هستیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان زنجان تأکید می‌کند: در مدت 4 سالی که در ترکیب اتاق حضور دارم به دنبال هیچ رانتی نبوده‌ام بلکه بااحساس مسئولیت در قبال آرای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی همواره در تلاش بوده‌ام با در نظر گرفتن منافع جمعی و نه منافع شخصی، موانع را از پیش رو بردارم.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناتاق بازرگانی زنجانانتخابات
sedayezanjannews.ir/nx9432


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»