کد خبر: 9453
1401/11/25 - 9:20


صدای زنجان دلایل غیبت ورزش‌های تیمی استان در رقابت‌های کشوری را بررسی می‌کند؛

مدیریت ورزش یا بی‌میلی اسپانسرها؟

ورزشکاران و ورزش دوستان: ورزش استان زنجان از «بی‌برنامگی» رنج می‌برد تا نبود اسپانسر/ مدیرکل ورزش و جوانان استان: 55 درصد مصرف برق استان زنجان مربوط به صنایع است آیا این واحدها نمی‌خواهند به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند؟/ عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان: باید قبول کنیم که این ما بودیم در فرآیند جذب اسپانسری موفق عمل نکرده‌ایم وگرنه صنایع استان زنجان مقصر نیستند!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: در شرایطی که مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان معتقد است صنایع استان در قبال استفاده از امکانات زنجان نظیر برق و گاز و غیره به بهانه‌های مختلف از انجام وظیفه اجتماعی در قبال مردم شانه خالی کرده‌اند، یک عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان منکر این مهم نیست اما خطاب به متولی ورزش استان می‌گوید: باید قبول کنیم که این ما بودیم در فرآیند جذب اسپانسری موفق عمل نکرده‌ایم نه صنایع استان زنجان!

استان زنجان با توجه به پتانسیل‌های ارزشمند در بیشتر رشته‌های تیمی از واترپلو و هندبال گرفته تا فوتبال، بسکتبال، والیبال و غیره با مشکلات و کاستی‌های فراوانی روبرو است و به‌ندرت در رقابت‌های کشوری نامی از تیم‌های زنجانی دیده می‌شود! اما با اظهاراتی که مسئولان دولتی، دوستداران ورزش و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و کارشناسان می‌کنند شاید نبود اسپانسر یکی از دلایل افت جایگاه ورزش‌های تیمی استان در 10 سال اخیر باشد و علت اصلی ریشه در «مدیریت هوشمند و صحیح» و «برنامه‌ریزی» برای ایجاد زیرساخت‌ها دارد که تا به امروز به صورت موشکافانه مورد بررسی قرار نگرفته است.

ذهنیت بد برخی از ارگان‌های زنجان به ورزش

شاید مهم‌ترین مانع داخلی جذب اسپانسر در ورزش ایران، وجهه‌ منفی‌ آن باشد. بسیاری از فعالان ورزشی استان زنجان فرقی نمی‌کند آماتور یا حرفه‌ای معتقدند که مهم‌ترین انگیزه یک شرکت تجاری از اسپانسر شدن، پیوند با ورزش و ارزش‌هایی چون سلامت، پویایی، جوانمردی، شادابی و غیره است.

طبق گفته‌های آن‌ها به صدای زنجان، اسپانسرها می‌خواهند وجهه‌ خود را در بازار از طریق پیوند با ورزش بهبود دهند. اما در ورزش کشور و به‌تبع آن استان زنجان، آن‌قدر حواشی و هیاهو زیاد است که خیلی از شرکت‌ها عطایش را به لقایش می‌بخشند. کم نیستند اسپانسرهایی که در زنجان می‌گویند فقط به همین دلیل اگر کلاهشان هم بیفتد، سمت ورزش نمی‌روند‍!

به‌عنوان مثال چالش بین «شهرداری زنجان و شورای شهر» و «هیئت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان» بر سر تیم فوتبالی که دیگر وجود ندارد، همچنان ادامه دارد تا جایی که مسئولان مختلف شهرداری و شورا بارها به صدای زنجان گفته‌اند که با توجه به این تجربه تلخ، از تیم داری در سایر رشته‌های ورزشی واهمه دارند!

شورا و شهرداری ادعای مالکیت تیمی را دارند که سال 1394 با عنوان «شهرداری زنجان» و به بهانه نبود حامی مالی توسط هیئت فوتبال استان به کرج منتقل شد در حالی که هیئت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان استان این ادعا را رد کرده و شهرداری را تنها، حامی مالی تیم می‌دانند.

ورزش استان زنجان از «بی‌برنامگی» رنج می‌برد تا نبود اسپانسر

یکی از ورزشکاران زنجانی هم که تداعی از دست دادن تیم فوتبال شهرداری زنجان ذهنش را آزرده می‌کند به صدای زنجان می‌گوید: مشکل ورزش زنجان (تیمی و فردی) قبل از اینکه به نبود اسپانسر برگردد به «نبود برنامه‌ریزی» برمی‌گردد. هیچ زیرساختی برای شرکت یا مجموعه‌ای که قصد حمایت از ورزش را دارد در استان زنجان فراهم نشده است. به هر حال واحد تولیدی یا هر مجموعه‌ای علاقه‌مند است در ازای حمایت مالی از تیم ورزشی و تأمین تجهیزات موردنیاز آن‌ها، به دنبال تبلیغات مؤثری که روی درآمدش تأثیرگذار باشد، است که تصور نمی‌کنم چنین شرایطی در استان زنجان فراهم باشد.

این شهروند معتقد است: آنچه در اینجا اهمیت پیدا می‌کند، تأثیر غیرمستقیم انحصاری بودن بازار تلویزیونی روی اسپانسرینگ است. به دلیل اینکه در این بازار رقابتی وجود ندارد، صداوسیما نیز طبعاً به پخش بسیاری از مسابقات ورزشی تمایلی ندارد. پوشش تلویزیونی هم اولین چیزی است که اسپانسر می‌خواهد، چون هدف اولیه‌اش از اسپانسرینگ، نمایش برندش در یک میدان ورزشی است.

یکی از فوتبالیست‌های زنجانی نیز که با «نبود برنامه‌ریزی» به‌عنوان یکی از ضعف‌های ورزش استان موافق است به صدای زنجان می‌گوید: از آنجا که موضوع اسپانسرینگ باید یک برنامه بلندمدت باشد تا جواب بدهد، برخوردار بودن از برنامه کامل یک فصل، اولین چیزی است که باید به یک بنگاه تجاری ارائه کرد، چون او می‌خواهد از قبل بداند که در صورت سرمایه‌گذاری چه چیزی دقیقاً عایدش می‌شود و این سرمایه‌گذاری‌اش چگونه، کی و کجا به بازدهی می‌رسد. اما متأسفانه نداشتن یک برنامه زمان‌بندی ساده برای یک فصل، کار جذب اسپانسر را بسیار دشوار کرده است.

اذعان مدیرکل ورزش به عملکرد ضعیف این مجموعه در قبال ورزش استان زنجان!

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان که ایرادات در مجموعه ورزش بابت رایزنی برای جذب اسپانسر را رد نمی‌کند، صراحتاً اعلام می‌کند: اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در بحث جذب اسپانسر و رایزنی با مجموعه‌های تولیدی و مجموعه‌های صنعتی در مقیاس کوچک تلاش کرده است که باید این پیگیری‌ها در سطح بالا با برنامه ادامه یابد.

بازرگان ادامه می‌دهد: «بارها در جلساتی که با مجموعه‌های بزرگ صنعتی و تولیدی استان زنجان داشته‌ایم وظایف آن‌ها در مباحث مربوط به نشاط اجتماعی را خاطرنشان کرده و نتایج مثبت حضور یکی از ورزشکاران در تیم‌های مورد حمایتشان در تیم ملی و منافعی که می‌تواند برای واحد تولیدی‌شان داشته باشند را اعلام کرده‌ایم. البته با پیگیری‌های اداره کل و مجموعه استان در روزهای پیش رو در حوزه ورزش به‌ویژه رشته‌های توپی اخبار نویدبخشی با شهروندان عزیز زنجانی خواهد رسید.»

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه دولت اجازه ورود به مباحث مربوط به حمایت از تیم‌های لیگی را ندارد، با اشاره به برنامه این مجموعه با هدف سرمایه‌گذاری روی بازیکنان و ورزشکاران (بانوان و آقایان) می‌گوید: حدود 45 نفر از ورزشکاران استان زنجان شانس مدال‌آوری در مسابقات 2022 هانگژوی چین را دارند که در نظر داریم به‌پاس زحمات ارزشمند آن‌ها ماهانه مبالغی به‌حساب بازیکنان و مربیان آن‌ها واریز شود اما طبق قانون ما حق نداریم از تیم‌های فعال در لیگ حمایتی داشته باشیم و باید درصدد جذب اسپانسر باشیم که این مهم در حال انجام است.

بازرگان با اشاره به حضور 52 تیم از استان کرمان در لیگ‌های کشور، معتقد است: صنایع تولیدی بخش خصوصی استان زنجان نیز باید مثل بخش‌های خصوصی استان‌هایی نظیر هرمزگان، اصفهان، کرمان و غیره وارد میدان شده و از ورزش استان حمایت کنند.

البته به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان، حمایت از ورزش در صنایع کوچک وجود دارد ولی برای کارهای بزرگ‌تر باید صنایع بزرگ وارد کار شوند.

واحدهای تولیدی و صنعتی نمی‌خواهند به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند؟

ورزشکاران و ورزش دوستان استان زنجان با اشاره به خسارت صنایع به آب‌وهوا و محیط‌زیست و طبیعی زنجان از مسئولان استان می‌خواهند تا واحدهای تولیدی و صنایع به‌ویژه مجموعه‌های بزرگ را مجاب به انجام وظیفه در قبال مردم کرده و آن‌ها را موظف به تدوین برنامه حمایتی از ورزش کنند.

امیر یکی از والیبالیست‌های زنجانی که 7 سال است در این رشته فعالیت دارد به صدای زنجان می‌گوید: در زنجان کم نیستند کسانی که به صورت قهرمانی در این رشته فعالیت دارند. من به‌عنوان شخص مبتدی که شهروند زنجانی است از مسئولان می‌خواهم در حمایت از تیم‌های ورزشی صنایع را پای کار بیاورند.

او با بیان اینکه اگر حمایت‌های صنعت از ورزش استمرار یابد قطعاً ورزشکاران با انگیزه و توان بالایی در عرصه ورزش حضور می‌یابند، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه ورزش روزبه‌روز علمی‌تر و فنی‌تر می‌شود و سطح تکنیک‌ها و فنون ارتقا می‌یابد، بنابراین نیاز است از مربیان توانمند و سطح بالا استفاده شود.

جواد بازرگان، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با وارد دانستن این اظهارات با بیان اینکه 15 رشته ورزشی استان زنجان با کمترین حمایت مالی استعداد حضور در مسابقات لیگ را دارند، عنوان می‌کند: زنجان در حوزه دارا بودن معادن و واحدهای تولیدی بزرگ هیچ کمبودی در مقایسه با سایر استان‌ها ندارد. 55 درصد مصرف برق استان زنجان مربوط به صنایع است آیا این واحدها نمی‌خواهند به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند؟

این مسئول که هرگونه مشکل مالی ناشی از شرایط دشوار اقتصادی و تحریم که از سوی برخی فعالان صنعتی و تولیدی استان اعلام شده و این دست از مسائل را دلیل اصلی عدم حمایت مالی از ورزش می‌دانند را قبول ندارد، تأکید می‌کند: اگر مشکل بخش خصوصی، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم است پس چرا سایر کارخانه‌ها در سراسر کشور از جمله کرمان و اصفهان در اجرای برنامه‌هایشان مشکلی ندارند و به مسئولیت اجتماعی‌شان عمل می‌کنند؟

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با اشاره به تأکیدات استاندار زنجان نسبت به حضور پررنگ صنایع در حمایت از ورزش می‌گوید: ایشان از ابتدای عهده‌دار شدن مسئولیت در استانداری زنجان همواره دغدغه‌شان حمایت از ورزش و تیم‌های ورزشی بوده است و یا پیگیری‌هایی که داشته‌اند امیدواریم در مسابقات لیگ در رشته‌های توپی، نام زنجان نیز بدرخشد.

«ورزش تیمی» را به‌خوبی تعریف نکرده‌ایم!

اما علی سیاح، عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان معتقد است قبل از اینکه انتظار حضور صنایع استان به‌عنوان اسپانسر در کنار ورزش‌های تیمی را داشته باشیم بهتر است به معنای «ورزش تیمی» توجه کنیم.

سیاح با بیان اینکه در ورزش تیمی، هدف به صورت نظام‌مند تعریف شده است، همانند حرکت منظم چرخ‌دنده‌ها که با حرکت مشخص هر چرخ‌دنده هدف اصلی یعنی حرکت عقربه‌ها و زمان است، محقق شود، ادامه می‌دهد: در ورزش، بازیکنان، اعضای کادر فنی و زیرمجموعه‌ها برای تحقق هدف مشخصی، هر کدام وظایفی را بر عهده می‌گیرند. در کار تیمی هر یک از اعضای مذکور در دو بخش «مدیریت» و «فنی» جای دارند.

از نظر این عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان، استانداری، اداره کل ورزش و جوانان و زیرمجموعه‌ها در بخش «مدیریت» و مربی و سرمربی نیز در بخش «فنی» وظیفه دارند طبق برنامه تدوین شده، امورات را به پیش ببرند. اگر این دو بخش با یکدیگر هماهنگ باشند مطمئناً کار تیمی نتیجه بخش خواهد بود.

نبود آمار ورزشی؛ چالش مهم بخش مدیریت

«سیاح» مهم‌ترین چالش این در بخش مدیریت را «آمار» دانسته و می‌گوید: داده‌ها و آمارها در مدیریت‌های بالادستی و پائین دستی باید یکسان باشد در حالی که اطلاعات موجود در ارگان‌ها زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت است و آمارها با هم همخوانی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان دیگر چالش را «قرارگیری درست عوامل انسانی در کنار هم» در بخش «فنی» اعلام کرده و معتقد است: وقتی مربی و سرمربی با دانش فنی بالا و مجرب در کنار هم مدیریت فنی تیم را بر عهده بگیرند قطعاً باید منتظر نتایج مثبتی باشیم. برای تحقق این امر در وهله نخست باید «فضای انتقاد فراهم باشد» و افراد به‌راحتی انتقادات خود را بازگو کنند تا هرگونه مانع از سر راه برداشته شود.

«سیاح»، «اعتبار» را عامل بسیار مهم در جذب منابع مالی دانسته و می‌گوید: متأسفانه کسانی که قصد حضور در بخش «مدیریتی» ورزش را دارند وقتی در معرض کاندیداتوری هستند وعده و وعیدهای خوبی می‌دهند اما وقتی دستشان به صندلی می‌رسد متوجه می‌شویم که طبل توخالی‌اند، این دست از شعارها که با واقعیت همخوانی ندارد برای ورزش آسیب‌زا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان، «کم بودن خلاقیت» را از ایرادات ورزش استان نام برده و عنوان می‌کند: وقتی در بخش مدیریت و حتی فنی به موضوع خلاقیت توجهی نشود مشخص است که در پیشبرد اهداف موفق نخواهیم شد و مجموعه‌ای به‌عنوان اسپانسر پا پیش نخواهد گذاشت!

اداره ورزش به‌عنوان متولی ورزش در فرآیند جذب اسپانسر عملکرد خوبی نداشته‌ است!

«سیاح» با ارائه راهکارهایی برای محقق شدن اهداف برای پیشرفت ورزش استان تصریح می‌کند: در برخی مواقع مثلاً «استعدادیابی» بخش «فنی» می‌تواند با ارائه برنامه مشخص و مدون به بخش «مدیریت» کمک کند. وقتی خانواده ورزشکار شاهد پیشرفت فرزندش از رده پائین به بالا است، مشخص است به هر شیوه‌ای که شده به باشگاه و مجموعه ورزشی کمک مالی خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان «به‌کارگیری مجموعه فنی دلسوز و کار بلد» از سوی «مدیریت» را تسهیل‌کننده و تسریع‌کننده امور برای نیل به اهداف تدوین شده دانسته و عنوان می‌کند: بخش «فنی» می‌تواند با به‌کارگیری شیوه جدید تمرین و توجه به بدن‌سازی در کنار آموزش رشته ورزشی تخصصی زمینه پیشرفت ورزشی بازیکن را فراهم کند. به‌شخصه معتقدم وقتی همه پازل‌ها به‌خوبی و درستی کنار هم چیده شوند زمینه برای ترنسفر بازیکن فراهم شده و به دنبال آن می‌توان از این منظر منابع مالی را جذب کرد.

این کارشناس ورزشی که معتقد است رشته‌های ورزش گروهی استان زنجان نیازمند تشکیل کارگروه تخصصی تحت هر عنوانی (اتاق فکر و غیره) متشکل از افراد صلاحیت‌دار در دانش فنی هستند تا با ارائه راهکارهایی منجر به پیشرفت فنی تیم‌ها شوند، می‌گوید: اگر این راهکارها نتیجه بخش باشد، بازیکنان و مربیان حرفه‌ای تربیت شده و سبب «برند سازی» در ورزش می‌شویم.

«سیاح» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای اجرای راهکارهای ارائه شده چقدر زمان نیاز است به صدای زنجان می‌گوید: این مراحل به صورت گام به گام قابل اجراست، با تشکیل کارگروه، در عرض یک ماه می‌توان عامل توانایی را شناسایی کرد. هر زمان که فعل «خواستن» را صرف کنیم، همه چیز تمام است!

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «به‌عنوان مربی بین‌المللی والیبال و کسی که هم به صورت تئوری و هم عملی در ورزش فعالیت دارد، به نظر شما کدام رشته ورزشی در استان زنجان برای حضور در لیگ باید در اولویت کارگروه مدنظر باید باشد»، عنوان می‌کند: پاسخ به این سؤال هم آسان است و هم سخت! از این بابت که باید در وهله نخست امکانات را بررسی کنیم، باید ببینیم رشته ورزشی دارای سالن یا زمین ورزشی هست یا نه! سپس رتبه‌بندی‌های دیگر را در دستور کار قرار دهیم.

«سیاح» با بیان اینکه متأسفانه به دلیل نبود برنامه مشخص حمایتی از 10 سال پیش افول در رشته‌های مختلف ورزشی را شاهد هستیم، در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «نبود اسپانسر تا چه میزان در آغاز افول ورزش استان زنجان تأثیرگذار بوده است» تصریح می‌کند: به نظرم تعامل و گفتمان مناسب و ارائه نقطه نظرات مشخص در میز مذاکره با اسپانسر و واحدهای تولیدی بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات منظور ما از حمایت، صرفاً پول نیست بلکه خواهان استفاده از فضاهای مناسب ورزشی شرکت‌ها یا وسایل نقلیه آن‌ها هستیم. باید قبول کنیم که این ما بودیم در فرآیند جذب اسپانسری موفق عمل نکرده‌ایم!

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانورزش زنجاناسپانسرمدیر کل ورزش و جوانان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9453


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»