کد خبر: 9454
1401/11/26 - 11:2


صدای زنجان مشکلات دسترسی به آب در روستای «امین‌آباد» را پیگیری می‌کند؛

وعده‌های آبکی برای آب امین‌آباد

اهالی روستا: وعده‌هایی که مسئولین می‌دهند عملی نمی‌شود!/ بهورز روستای امین‌آباد: مردم با کمک‌های مالی خود به دنبال حل مشکل هستند/ دهیار روستای امین‌آباد: تاکنون نزدیک 700 میلیون تومان صرف آب‌رسانی به این روستا شده است ولی مسئولین به ما توجهی ندارند

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ زهره میرعیسی ‌خانی: «آب مایه حیات است»؛ جمله‌ای است که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری درک می‌شود. روستاها با مشکلات مربوط به آب دست و پنجه نرم می‌کنند و مسئله آب برای آن‌ها به چالشی ساعتی تبدیل شده است. یعنی در ساعتی آب در روستا باعث حیات می‌شود و در ساعتی دیگر خبری از حیات نیست و آب در تانکرها ذخیره می‌شود تا نبود آن جبران شود.

وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند

یکی از اهالی روستای امینآباد (روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان زنجان) در تماس با صدای زنجان درباره وضعیت دسترسی اهالی این روستا می‌گوید: این روستا با کمبود آب در فصل‌های مختلف مواجه هست. ما در تابستان؛ تنها دو ساعت آب داریم و در زمستان این زمان به 5 ساعت می‌رسد. نبود آب باعث شده که مردم در روز با مشکلات متعددی روبه‌رو شوند.

وی ادامه می‌دهد: گرچه نبود آب آزاردهنده است ولی وعده‌هایی که عملی نمی‌شوند نیز از طرفی دیگر روح و روان ما را اذیت می‌کند! چند سالی است که در مناسبت‌های مختلف توسط مسئولان روستای ایمن آباد، کمک‌های مردمی برای بهبود اوضاع آب دریافت می‌شود، اما متأسفانه اتفاقی نمی‌افتد. معلوم نیست این هزینه‌ها کجا هزینه می‌شود؟ چرا مسئولین فکری به حال مشکلات آب در روستاها نمی‌کنند.

وی با گله‌مندی از وضعیت موجود حمل و نقل در این روستا اذعان کرد: متأسفانه مشکلات مربوط به حمل و نقل نیز در این روستا مثل مشکلات دیگر سنگی زیر پای اهالی است. اهالی برای اینکه به شهر بیایند، بایستی هزینه بالایی را پرداخت کنند. اتوبوس و یا مینی‌بوس برای جابه‌جایی نبوده و کسی به فکر مسافری که از این روستا به سمت شهر می‌رود، نیست. متأسفانه خودروهای شخصی نیز در این مسیر رقم‌های بالایی را می‌گیرند و یا به‌صورت دربست مسافر می‌برند.

مخزن قدیمی آب جوابگوی روستا نبود

«حسن بیات»، بهورز روستای امین‌آباد در این زمینه با تأیید صحبت‌های اهالی روستا، در خصوص مشکل کمبود آب این روستا، اظهار می‌کند: کمک‌های مردمی که در جهت بهبود وضعیت آب در این روستا، اخذ شده به اجبار نبوده است و هر کس بر اساس توان خود در این زمینه هزینه کرده است.

وی ادامه می‌دهد: مخزن آبی که در این روستا ساخته شده است، متعلق به گذشته بوده و با توجه به گسترش روستا این مخزن دیگر جوابگوی روستا نیست و از این جهت مخزن جدیدی ساخته شده است. از طرف دیگر چاه روستا آب ندارد و دهیار و برخی از اهالی روستا پیگیر مجوزهای لازم در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه مشکلات آب در این منطقه به‌صورت مستمر است؛ اظهار می‌کند: صبح‌ها در این روستا یک یا دو ساعت آب جریان دارد و در طرف عصر نیز چند ساعت! اما در بقیه ساعات آب نیست و یا اگر هم هست، کم است.

مردم با کمک‌های مالی خود به دنبال حل مشکل هستند

به گفته بیات، شرکت آب و فاضلاب به آب‌رسانی به این روستا کمک چندانی نکرده است. در حقیقت مردم با کمک‌های مالی خود به دنبال حل مشکل هستند و با اعتبار همین اهالی است که مخزن دیگری ساخته شد؛ منتهی ریزه‌کاری‌های این کار نظیر عایق‌کاری و لوله‌کشی آن باقی مانده است که نیازمند اعتبار است.

این مسئول با بیان اینکه حل مشکل آب این روستا زمان‌بر است، اظهار می‌کند: با توجه به عدم وجود اعتبارات، معلوم نیست که این مشکل چه زمانی به‌طور قطع حل شود؛ اما می‌توان اذعان داشت که مبلغی که توسط اهالی جمع شده بود ته کشیده است و چیزی از آن باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه به لحاظ سلامت، آب در این روستا مشکلی وجود ندارد، می‌افزاید: دهیار و شورای روستا هستند که به این موضوع رسیدگی می‌کنند. اکنون از فرمانداری و بخشداری قول‌هایی گرفته شده است که در این زمینه به ما کمک کنند تا مشکلات را برطرف کنیم. مسئولین اذعان می‌کنند که تا پایان تابستان سال پیش رو مشکلات را حل خواهند کرد.

منبع آب جدید ساخته شده حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

«محسن بیات»، دهیار روستای «امین‌آباد» با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل ما در حال حاضر آب است، اظهار می‌کند: اکنون با مشارکت مردم و دهیاری این روستا یک منبع آب جدید ساخته شده است که حدود 500 متر دارد و بالغ بر 90 درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه می‌دهد: در نظر داریم که مجوز یک چاه عمیق را از سازمان آب بگیریم و اگر بتوانیم این مجوز را بگیریم، مشکل آب این روستا حل می‌شود. ضمن اینکه آب و فاضلاب هیچ کمکی در این زمینه به ما نکرده است. تنها «سپاه» و «بسیج سازندگی» به ما کمک‌هایی کرده‌اند.

بیات تخمین می‌زند که حفر این چاه تا پاییز سال آینده طول می‌کشد. او اذعان می‌کند که در صورتی که اجازه حفر چاه داده شود، برای اتمام مخزن و کارهای مربوط به حفر چاه حدود 500 میلیون تومان اعتبار لازم است. اگر چاه را سازمان آب حفر کند که از وظایف سازمان آب است بخشی از این اعتبار تأمین می‌شود و اگر این چاه را حفر نکند، با کمک‌های مردمی این کار را ادامه خواهیم داد.

تاکنون نزدیک 700 میلیون تومان صرف آب‌رسانی به این روستا شده است

وی با بیان اینکه تاکنون نزدیک 700 میلیون تومان صرف آب‌رسانی به این روستا شده است که تنها بخشی از آن توسط خیرین این روستا تأمین شده است، اذعان کرد: مدارک هزینه کرد موجود است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

دهیار روستای امین‌آباد با اشاره به عدم توجه برخی از اهالی روستا به مسئله کمبود آب اظهار می‌کند: اهالی روستا گاهی به مسئله کمبود آب توجهی ندارند و این موضوع را رعایت نمی‌کنند. در این فصل از سال چندان مشکلات جدی در زمینه آب نیست اما در تابستان که اهالی در حیاط‌ها صیفی‌جات و سبزی کشت می‌کنند، در روستا دچار کمبود شدید آب می‌شویم.

مسئولین به ما توجهی ندارند

بیات در مورد مشکلات حمل و نقلی در این روستا نیز، عنوان می‌کند: مشکلات در حیطه حمل و نقل در روستاها وجود دارد و علیرغم پیگیری‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، به نتیجه نرسیده‌ایم. اتوبوس‌ها به‌صورت شخصی شده است و وقتی مسئله را پیگیری می‌کنیم، عنوان می‌کنند که خودتان با اتوبوس و یا مینی‌بوسی جهت پوشش دهی مسیر روستا هماهنگ شوید. وقتی با راننده اتوبوس و یا مینی‌بوس هم صحبت می‌کنیم، عنوان می‌کنند که من اگر روزی یک و نیم تا دو میلیون هزینه نداشته باشم برایم صرف نمی‌کند که بیایم چرا که خرج ماشین بالاست.

وی افزود: البته باید اذعان داشت که امروزه روز مسافر هم چندان نیست و اغلب مردم ماشین شخصی دارند. البته من چند باری از طریق بخشداری پیگیر این مسئله بودم، اما کسی مشکلات این روستا را پیگیری نکرده است. می‌گویند مسافر کم است و صرفه اقتصادی ندارد.

دهیار روستای امین‌آباد با اشاره به پیگیری‌های مکرری که در زمینه‌های مختلف از سازمان‌های مختلف داشته است، اذعان می‌کند: متأسفانه مسئولین به ما توجهی ندارند. می‌گویند بودجه نیست و علیرغم پیگیری‌ها کسی جوابگو نیست و به مشکلات رسیدگی نمی‌کند.

علیرغم تماس‌های صدای زنجان با علی‌محمد نادرخانی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در این زمینه خبرنگار صدای زنجان تا زمان نگارش این گزارش نتوانست با این مسئول صحبتی داشته باشد. هر چند این مسئول در روزهای گذشته  عنوان کرده بود که در سال‌های اخیر در فصول پائیز و زمستان مشکل تأمین آب نداشتیم و در این ایام برای نحوه تأمین آب روستاها و مناطق مختلف استان برای فصول بهار و تابستان برنامه‌ریزی می‌کردیم اما با کاهش بارش‌ها و خشک شدن چشمه‌ها، این مشکل برای طول سال در برخی مناطق استان تداوم دارد.

نادر خانی، در خصوص برنامه مسئولان آب و فاضلاب استان در قبال مشکلات تأمین آب شرب عنوان می‌کند: هزینه پروژه انتقال آب شرب از محل چاه تا داخل روستا حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان است که تجهیز چاه و خرید برق نزدیک به یک میلیارد تومان نیاز دارد، برای خرید خط انتقال لوله نیز باید ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار کنار بگذاریم.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانروستای امین آبادآبمهاجرت
sedayezanjannews.ir/nx9454


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»