کد خبر: 9457
1401/11/27 - 11:0


صدای زنجان از وضعیت بازار پیاز گزارش می‌دهد؛

اشک بازار پیاز در آمد

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان: عامل گرانی پیاز؛ صادرات است! پیازکاران: کشاورز از محل فروش محصولاتش سود نمی‌کند، دلال بهره‌ واقعی را می‌برد!/ مصرف‌کنندگان: گرانی‌ها اشکمان را درآورده است!/ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: نابسامانی بازار پیاز ناشی از بی‌تدبیری است! تاکنون اجازه نیافته‌ایم در خصوص وضعیت اقلام مصرفی مردم گزارش ارائه کنیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: چند هفته‌ای است که گرانی پیاز اشک شهروندان زنجانی را درآورده است، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان که معتقد است این دست از نابسامانی‌ها حاصل بی‌تدبیری مسئولان است از استاندار زنجان می‌خواهد تا اجازه حضور این تشکل مردمی در جلسات ستاد تنظیم بازار استان را صادر کند!

چالش بین قیمت انواع محصولات کشاورزی در سر مزرعه تا بازار مصرف از موضوعات مهمی است که باید برای حمایت از تولیدکننده اصلی و مصرف‌کننده نهایی مورد توجه مسئولان و برنامه‌ریزان باشد هر چند برخی از مسئولان استانی به بهانه اینکه «موضوع باید در سطح ملی بررسی و حل شود»، بخواهند از انجام وظیفه در قبال این مسئله شانه خالی کنند!

در استان زنجان عمده محصول پیاز بهاره و بخش ناچیزی هم پائیزه هستند. کشاورزان زنجانرودی از ابتدای مهرماه تا اواسط آبان ماه مشغول برداشت محصول پیاز می‌شوند.

پیاز اشک کشاورزان و مصرف‌کننده‌های نهایی را درآورد!

امین، یکی از این پیازکاران به صدای زنجان می‌گوید: کشاورزان منطقه زنجانرود از عمده تولیدکنندگان محصول پیاز در استان هستند و بیشتر ارقام فلات زرگان، والنسیا، زرجان و محلی را کشت می‌کنند که بخشی از محصول تولیدی به استان‌های هم‌جوار نیز ارسال می‌شود.

او با اشاره به افزایش باورنکردنی کود‌های فسفاته و پتاسه عنوان می‌کند: اگر نهاده‌ای به‌یک‌باره افزایش 3 تا5  برابری قیمت داشته باشد تولید محصول اصلاً صرفه اقتصادی ندارد، زارعینی که در سطح بالا (بیش از 100 هکتار) کشت دارند از محل فروش محصول ممکن است افزایش قیمت‌ها را جبران کنند اما کشاورزان خرده‌پا که در سطوح پایین کشت محصول داشته‌اند، عملاً سودی عایدشان نمی‌شود، مسئله‌ای که تقریباً هر ساله با آن مواجهیم.

امین با اشاره به فاصله فاحش قیمت انواع محصولات کشاورزی نظیر پیاز در سر مزرعه تا بازار مصرف تأکید می‌کند: در بازار محصولات کشاورزی دلالان هستند که سود می‌کنند وگرنه به‌جز زحمت چیزی برای کشاورز نمی‌ماند. کشاورزی شغل اصلی ماست و نمی‌توانیم این شغل را کنار بگذاریم، اما درآمدی که پس از مشقت و هزینه‌های تحمیلی که می‌پردازیم بسیار ناچیز است.

علاوه بر سر مزرعه ظاهراً وضعیت در بازار مصرف نیز آن‌چنان تعریفی ندارد البته از نظر مصرف‌کننده نهایی! چرا که قیمت پیاز چند هفته‌ای است اشک مردم را درآورده است!

هفته‌هاست که قیمت پیاز در بازار گردوخاک راه انداخته است و آن طور که وضعیت بازار مصرف زنجان نشان می‌دهد، این محصول قصد کوتاه آمدن ندارد.

قیمت پیاز در بازار به کیلویی بیش از 45 هزار تومان هم رسیده بود و مسئولان بارها اعلام کرده بودند که نرخ‌ها با سرازیر شدن تولید جنوب کشور به بازار می‌شکند.

قاچاق یا صادرات پیاز؛ مسئله این است!

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی چند وقت پیش از اعمال تعرفه 180 درصدی برای پیاز به‌منظور جلوگیری از قاچاق و حمایت از مصرف‌کننده خبر داد.

علایی مقدم در بخشی از صحبت‌های خود با رسانه‌ها، قاچاق را دلیل گرانی پیاز در کشور عنوان کرد و گفت: به دلیل تقاضای بسیار بالا در کشورهای عراق، افغانستان و حوزه خلیج‌فارس و همچنین تفاوت قیمت و تفاوت نرخ ارز، پیاز به این کشورها قاچاق می‌شود. امیدواریم با وضع تعرفه 180 درصدی، بازار پیاز تنظیم شود و به ثبات برسد.

اما یکی از شهروندان زنجانی از مسئولان می‌خواهد که پیش‌بینی‌های خود در خصوص بازار را قبل از وقوع حوادث و وقایع ارائه کنند چرا که با وجود وضعیت نابسامان اقتصادی و تحمیل هزینه‌های سنگین در تهیه اقلام اساسی و مصرفی به خانوارها، مردم علاقه‌ای به شنیدن پیش‌بینی‌های مسئولانی که اگر بخواهند می‌توانند همین حالا بازار را کنترل کنند، ندارند!

هر چند قیمت‌ پیاز نسبت به روزهای قبل نسبتاً کاهش‌یافته است اما بررسی‌های صدای زنجان نشان می‌دهد که قیمت این محصول در بازار خرده‌فروشی‌ها از 30 تا 42 هزار تومان بسته به کیفیت، متفاوت است، همان پیازی که پیش‌ازاین به قیمت 12 و نهایتاً 17 هزار تومان به دست مصرف‌کننده زنجانی می‌رسید!

عامل گرانی پیاز؛ صادرات است!

بنا به اظهارات سید مرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان قیمت پیاز قروه در میدان 26 تا 27 هزار تومان، پیاز تازه 22 هزار تومان عرضه می‌شود که نسبت به روزهای اخیر 10 تا 15 درصد کاهش داشته است.

گفته‌های هاشمی در خصوص کاهش قیمت تدریجی پیاز در میدان میوه و تره‌بار که طبیعتاً باید در بازار نیز خود را نشان دهد در حالی است که این محصول در سطح خرده‌فروشی به قیمت 35 تا بیش از 40 هزار تومان به فروش می‌رسد.

البته رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان منکر این موضوع نیست و به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان نظارتی باید بازرسی‌ها را افزایش دهند تا از اقدامات برخی از متخلفان در بازار جلوگیری شود.

سیاست‌های اقتصاد کلان در داخل از جمله نوسان نرخ ارز و نیز وضعیت اقتصاد همسایه‌ها هم بر بی‌نظمی بازار داخل تأثیر می‌گذارد که باید مدنظر مسئولان و برنامه ریزان اقتصادی کشور باشد موضوعی که سید مرتضی هاشمی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان بر آن تأکید دارد.

هاشمی با بیان اینکه دلیل گرانی‌ها صادرات پیاز است که امیدواریم در سریع‌ترین زمان این مشکل رفع شود، پیش‌بینی می‌کند که وضعیت نزول قیمتی این محصول ادامه‌دار باشد، قیمت محصول در بازار به 15 هزار تومان و حتی کمتر از آن برسد.

نابسامانی بازار پیاز ناشی از بی‌تدبیری است!

اما مظاهر یوسفی ‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان که نظارت کمرنگ بازرسان را رد نمی‌کند به صدای زنجان می‌گوید: حاشیه سود در بازار 50 تا 60 درصد است و تعجب‌آور هم نیست! برخی هم ممکن است تخلف کنند اما اینکه ما گرانی‌ها را به نبود بازرسی و اشکال در بازرسی‌ها ارتباط دهیم هم درست نیست و بخشی اندکی از مشکلات بازار به این مهم برمی‌گردد در حال حاضر قیمت پیاز برای مصرف‌کننده نهایی که از سوی خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود 35 تا 42 هزار تومان است. اگر بی‌تدبیری نبود قیمت این محصول برای مصرف‌کننده نهایی باید 12 تا 15 هزار تومان می‌شد.

اکبر طیبی، معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با اشاره به برداشت پیاز از مناطق گرمسیر کشور عنوان می‌کند: با ورود محصولات این مناطق به بازار مطمئناً در روزهای آتی شاهد متعادل شدن قیمت‌ها می‌شویم.

طیبی همچنین با بیان اینکه با توجه به نیاز کشور و البته به علت اینکه امکان نگهداری پیاز در انبار وجود ندارد و باید به فاصله کمی از برداشت، آن را روانه بازار کنیم، می‌گوید: مسئولان با در نظر گرفتن این مهم نسبت به صادرات اقدام کرده‌اند و برای تعدیل قیمت‌ها احتمال واردات پیاز به کشور نیز وجود دارد که قطعاً در بهبود وضعیت بازار تأثیرگذار است.

اما مظاهر یوسفی‌ امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان که ظاهراً این اظهارات را قبول ندارد با بیان اینکه هر ساله در یکی از محصولات شاهد افزایش شدید قیمت می‌شویم که علت آن غیرعادی نیست و دلیلش هم برای مردم و هم دولت کاملاً مشخص است، ادامه می‌دهد: وقتی مسئولان از کمبود پیاز در بازار داخل اطلاع دارند و یا می‌دانند که در صورت صادرات محصول، بازار دچار نابسامانی می‌شود چرا اصرار بر صادرات پیاز دارند؟ اگر این بی‌تدبیری نیست پس چیست؟

سال 1402 برای پیاز برنامه داریم!

گفته می‌شود که طرح الگوی کشت از مهر سال جدید زراعی در کشور کلید خورده و قرار است پایانی بر این نوسان تولید و قیمت در بازار باشد چرا که عرضه به اندازه محصولات کشاورزی می‌تواند مانع از نوسان شدید قیمتی باشد.

به گفته اکبر طیبی، معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی استان زنجان، قرار است طبق برنامه در سال 1402، 2600 هکتار از اراضی استان زنجان زیر کشت محصول پیاز برود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه عمده کشت‌ پیاز در استان زنجان بهاره است، ادامه می‌دهد: البته با توجه به وضعیت آب و هوایی طارم، این محصول در طارم زودتر از بهار کشت می‌شود و هم اکنون استارت آن زده شده است.

طیبی تولید متوسط پیاز استان زنجان را 140 هزار تن اعلام کرده و در پاسخ به سرانه مصرف این محصول در استان به صدای زنجان می‌گوید: سرانه مصرف پیاز در استان در دسترس نیست اما با توجه به اینکه امکان نگهداری آن در انبار وجود ندارد، پیازکاران به فاصله کمی از برداشت آن را روانه بازار داخل و حتی خارج از استان می‌کنند.

تاکنون اجازه نیافته‌ایم در خصوص وضعیت اقلام مصرفی مردم گزارش ارائه کنیم!

مظاهر یوسفی‌ امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان هم در واکنش به این اظهارات ضمن ابراز امیدواری برای تحقق بهبود وضعیت بازار پیاز از مسئولان می‌خواهد تا با آمار دقیق در خصوص بخش کشاورزی اظهارنظر کنند!

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان به جای خالی مدیریت کشت محصولات در وزارتخانه جهاد کشاورزی اشاره کرده و می‌گوید: اگر جهاد کشاورزی وظیفه خود را به درستی انجام دهد و آمار دقیقی از میزان کشت هر محصول در اراضی داشته باشد و ارتباطش با کشاورز مطلوب باشد تصور نمی‌کنم چه کشاورز و چه مصرف‌کننده نهایی در بازار با مشکل مواجه شوند.

وی همچنین با اشاره به عدم دعوت این تشکل مردمی در جلسات ستاد تنظیم بازار استان پس از به روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گوید: پس از تغییر دولت، یک الی 2 بار در این جلسات حضور داشتیم ما یک تشکل مردمی هستیم که به نمایندگی از مردم و شهروندان زنجانی مشکلات را به گوش مسئولان می‌رسانیم. در دولت قبل موردی برای حضور ما نبود اما در دولت فعلی در جلسات ستاد تنظیم بازار که به ریاست استاندار برگزار می‌شود، حضور نداریم. هر چند بعید است که آقای استاندار از عدم دعوت انجمن اطلاعی نداشته باشند اما از ایشان می‌خواهیم تا موضوع را بررسی کنند!

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپیازکنترل قیمتمعیشت
sedayezanjannews.ir/nx9457


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»