کد خبر: 9461
1401/11/28 - 13:6


اذعان معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان به فرسودگی تاسیسات آبرسانی:

عمر برخی تاسیسات آبرسانی زنجان 40 سال است!

علی‌محمد نادرخانی: عملیات آبرسانی سیار به 15 روستای استان زنجان فقط در نیمسال دوم امسال! قطعا در بهار و تابستان 1402 تعداد روستاهای نیازمند به آب افزایش می‌یابد!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: در فصل سرد سال که انتظار می‌رود مشکل آنچنانی در تامین آب شرب وجود نداشته باشد، معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اذعان به نقش فرسودگی تاسیسات در کمبود آب، از آبرسانی به 15 روستای استان و اجرای پروژه‌های آبرسانی در 130 روستا خبر داده و با دعوت مردم به رعایت الگوی مصرف، پیش‌بینی می‌کند که با فرا رسیدن فصل گرم سال 1402، قطعا تعداد مناطق مواجه با کمبود آب افزایش یابد.

علیمحمد نادرخانی، معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به وضعیت منابع آبی در استان زنجان که خردادماه امسال از کاهش 40 درصدی بارندگی در سال آبی سالجاری نسبت به سال گذشته خبر داد در گفت‌وگو با صدای زنجان از تداوم چالش کم آبی در تعدادی از سطح روستاهای استان ابراز نگرانی کرد.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه کاهش بارندگی در استان زنجان، تامین آب شرب را در برخی از روستاها با چالش‌های عمده‌ای مواجه کرده است، افزود: در نیمسال دوم سال جاری 19 چشمه و قنات در روستاهای استان زنجان خشک شده است.

نادرخانی با اشاره به آبرسانی سیار به 15 روستای استان زنجان در نیمسال دوم جاری عنوان کرد: این آمار فقط مربوط به فصل سرد سال است و قطعا با آغاز فصل گرم و شروع بهار و تابستان باید شاهد افزایش تعداد روستاهای دارای کمبود آب باشیم.

این مسئول با اشاره به اجرای پروژه‌های آبرسانی در 130 روستا تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 630 منبع تامین آب در روستاها به ثبت رسیده است تا مشکلات آب شرب روستائیان و ساکنان بومی مرتفع شوند.

هر چند معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به بارش‌‍ مطلوب روزهای اخیر در زنجان پیش‌بینی کرد که وضعیت آب موجود در استان تا حدودی بهبود یافته باشد اما از شهروندان خواست تا برای جلوگیری از هر محدودیتی، الگوی مصرف را رعایت کنند.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان، ادامه داد: مردم باید توجه داشته باشند که همچنان در خشکسالی قرار داریم و افت آب‌های زیرزمینی نیز به حدی است که تصور نمی‌کنم با چند سال بارندگی هم میزان افت آب‌های زیرزمینی جبران شود.

نادرخانی با اشاره به اینکه متاسفانه به خطرات بحران آب در سطح استان کمتر توجه شده و هنوز به این باور نرسیده‌ایم که بحران آب چه خطراتی می‌تواند در جامعه ایجاد کند، ادامه داد: خطرات کمبود آب در یک روستا و شهر به مراتب بالاتر از سیل و زلزله است و باید مردم خطرات بحران آب را جدی بگیرند.

این مسئول با اشاره به کاهش بارندگی باعث افت شدید آب‌های زیرزمینی در سطح استان زنجان گفت: برای حل مشکلات آب در سطح استان نیازمند همبستگی دستگاه‌های مرتبط با حوزه آب و همچنین مردم در خصوص رعایت الگوی مصرف هستیم تا مدیریت مصرف آب در استان ایجاد شود.

نادرخانی در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «نمی‌شود گفت که محدودیت منابع آبی و کمبود آن به اقلیم و حوادث طبیعی نظیر خشکسالی و عدم رعایت الگوی مصرف برمی‌گردد. آیا تصور نمی‌کنید فرسودگی تاسیسات آبی در مناطق شهری و روستایی بر تشدید این مسئله دامن می‌زند؟» عنوان کرد: عمده تاسیسات دارای فرسودگی هستند، حتی برخی 40 سال عمر دارند. ما هم قبول داریم که فرسودگی در مسئله کمبود آب دخیل است از این رو همه ساله در صدد جذب اعتبار و انتخاب پیمانکار برای تعمیرات و رفع نواقص در تاسیسات و شبکه آبرسانی هستیم. اما عمده‌ترین مسئله در زمینه کمبود آب، عدم رعایت الگوی مصرف است که در صورت جدی گرفته شدن می‌توان در سریعترین زمان ممکن، موثرترین نتیجه داشته باشد.

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآبفرسوده
sedayezanjannews.ir/nx9461


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»