کد خبر: 9470
1401/12/03 - 12:46


صدای زنجان ادعای ساخت بیش از 68 هزار واحد نهضت ملی مسکن در عرض 4 سال را بررسی می‌کند؛

هنرنمایی در نهضت ملی مسکن

انبوه‌سازان و فعالان حوزه مسکن: مسئولان با توجه به شرایط بازار اگر 16 هزار واحد را 4 ساله تحویل متقاضیان دهند، هنر کرده‌اند!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفتگو با رسانه‌ها ادعا کرده که 68 هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در عرض 4 سال احداث می‌شود که از این میزان 17 هزار و 500 واحد در حال ساخت است.

البته این طرح یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای خانه‌دار شدن مردم است که سال گذشته به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده است و تاکنون از سوی دولت اظهار نظری درباره زمان تحویل آن مشخص نشده است.

در همین رابطه انبوه‌سازان از مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان می‌خواهند تا به‌طور کامل و شفاف بگویند که با توجه به وضعیت نابسامان بازار در حوزه مصالح ساختمانی که تصور حتی ساخت 17 هزار واحد مسکونی در عرض 4 سال را دشوار کرده است، چگونه و با کدام منطق وعده ساخت بیش از 68 هزار واحد مسکونی را به مردم می‌دهند!

همچنین اصغر اسماعیلی، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان همچنین در مراسم افتتاح هم‌زمان پروژه‌های راه و مسکن استان زنجان (19 بهمن‌ماه 1401) گفته است که؛ سیاست اصلی دولت در بخش مسکن ایجاد 4 میلیون واحد مسکونی طی چهار سال است و این استان نیز احداث ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در ۲ سال را پیش‌بینی کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه احداث تعداد 27 هزار واحد مسکونی در قالب بخش حمایتی در برنامه ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان است، بیان داشت: از این تعداد 17 هزار واحد مسکونی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تخصیص پروژه شده که 15 هزار و 500 واحد در شهر زنجان و مابقی در سایر شهرهای شهرستان‌های استان زنجان در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه 17 هزار واحد مسکونی که در استان تخصیص پروژه شده فعال است و باوجود برودت هوا و شرایطی جوی که در استان حاکم است پروژه‌ها با تمام قوت در حال اجرا هستند تا در اسرع وقت پروژه‌ها به مردم تحویل داده شود.

وی میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان زنجان را بیش از 35 درصد اعلام کرد و یادآور شد: خوشبختانه پیشرفت فیزیکی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان از نرم کشوری بالاتر است.

وی گفت: تعدادی از واحدهای پروژه‌های نهضت ملی مسکن قبل از پایان سال عملیات ساخت آن‌ها تمام می‌شود ولی به علت ارتقای کیفیت اجرای کار، تحویل واحدهای مسکونی از اوایل سال آینده است و تنها هدف ما ساخت مسکنی با ایمن و باکیفیت به متقاضیان است.

با توجه به شرایط بازار، تحویل همین 16 هزار واحد در 4 سال، هنر است!

اما اظهارات تعدادی از فعالان حوزه مسکن و انبوه‌سازان زنجان حاکی از آن است که ساخت و تحویل بیش از 68 هزار واحد مسکونی در قالب پروژه‌ نهضت ملی مسکن در طول 4 سال در حد حرف بوده و با توجه به قیمت مصالح ساختمانی امکان ساخت و تحویل واحدها ممکن نیست!

یکی از پیمانکاران به صدای زنجان می‌گوید: آغاز ساخت بخشی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن مدنظر مسئولان استان زنجان به 3 سال قبل برمی‌گردد، قرار بود تعدادی از واحدها را در شهر زنجان در دهه فجر تحویل متقاضیان بدهند اما آیا محقق شد؟ با توجه به کششی که در زنجان هست همین 16 هزار واحد را 4 ساله تحویل متقاضیان بدهند، هنر کرده‌اند!

این پیمانکار عنوان می‌کند: یکی از پروژه‌های موسوم به پروژه ملی در کوی نصر زنجان را که احداث آن 3 سال زمان برد را همین الآن هم نتوانسته‌اند تحویل مردم دهند. به نظرم تا پایان سال حتی نمی‌توانند 500 واحد پروژه نهضت ملی مسکن یا هر پروژه‌ای که برای مردم است را تحویل دهند.

او با بیان اینکه شاید تا پایان سال 1402، 3 هزار واحد نهضت ملی مسکن در زنجان تحویل متقاضیان شود، ادامه می‌دهد: با توجه به قیمت سرسام‌آور مصالح نظیر پروفیل و میل‌گرد که به ترتیب در بازار حدود 38 و 24 هزار تومان (هر کیلو) است که طبیعتاً قیمت نهایی مسکن را بالا برده و احتمال اخذ مبلغ از متقاضیان (بالا رفتن تعداد اقساط از محل آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی) را افزایش می‌دهد.

این پیمانکار ضمن توصیه به مسئولان در اظهاراتی قابل تأمل از آن‌ها می‌خواهد که در مکان‌یابی‌ها برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن نهایت دقت را داشته و محل‌های ناایمن سیلاب را به اجرای پروژه اختصاص ندهند!

ساخت 17 هزار واحد در زنجان به مدت یک سال با روش‌های سنتی غیرممکن است!

نوروزی یکی دیگر از فعالان حوزه ساخت و ساز نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان، امکان ساخت 17 هزار واحد در زنجان به مدت یک سال با روش‌های سنتی را غیرممکن دانسته و معتقد است: این عدد در خوش‌بینانه‌ترین حالت کمتر از 48 ماه کاری امکان ندارد!

از نظر این سازنده، اگر از روش‌های نوین ساختمان و فنون و فنّاوری پیش‌ساخته استفاده شود، ظرف 6 ما 17 هزار واحد و شاید هم در کمتر از این مدت با تمام امکانات می‌توان بهره‌برداری کرد که این امکان در توان صنعت ساختمان ایران هم اگر باشد مخالفان زیادی دارد!

او که ساخت بیش از 68 هزار واحد نهضت ملی مسکن در طول 4 سال را جدای از «بالا بودن قیمت مصالح ساختمانی»، به دلیل «افزایش دستمزد نیروی کار» ممکن نمی‌داند از مسئولان راه و شهرسازی استان زنجان می‌خواهد تا به‌طور کامل شرح دهند که دلیل امیدواری خود نسبت به اجرای بیش از 68 هزار واحد مسکونی در عرض 4 سال و تحویل آن را اطلاع‌رسانی کنند.

این سازنده مسکن، قیمت هر متر واحد نهضت ملی مسکن را بیش از 7 میلیون تومان برآورد کرده و مسئولان استان زنجان را به شفافیت در اطلاع‌رسانی دعوت می‌کند.

با این تفاسیر، متقاضیان نهضت ملی مسکن و حتی فعالان حوزه مسکن، منتظر تصمیم دولت سیزدهم هستند تا ببینند آیا طرح‌های تیم اقتصادی در مدت‌زمان اعلامی و البته به نفع مردم و متقاضیان واحدهای مسکونی که اغلب از خانواده‌های کم درآمد هستند، تمام می‌شود یا نه؟

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننهضت مسکن ملیراه و شهرسازی زنجاناصغر اسماعیلی
sedayezanjannews.ir/nx9470


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»