مهدی طالب: نگرفتن پایان یک ساختمان یعنی اینکه اگر مهندس ناظری وجود دارد، گواهی مبنی بر استاندارد بودن را نداده است که شناسایی این ساختمانها سخت و زمانبر است و آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد/ مشکل عمدهای که در شهر زنجان وجود دارد در خصوص وجود ساختمان پزشکان مرکز شهر است که ۹۹ درصد این ساختمانها بهصورت غیرقانونی است و دارای پروانه ساخت مسکونی هستند
صدای
زنجان/ زهرا نوری: شهرها و روستاها در هر کشوری میتوانند در
معرض آسیبها و بلایایی مثل سیل، زلزله، آتشسوزی، انفجار و فرونشست زمین باشند که
در این مدت کوتاه پایان سال شاهد زلزله خوی و ترکیه بودیم که ویرانیهایی را بهجا
گذاشت و بسیاری از مردم جان خود را از دست دادند.
به گفته کارشناسان، استانداردهای
لازم مربوط به مقاومسازی در برابر زلزله کشور ترکیه بهدرستی رعایت نشده است و بیش
از 10 میلیون ساختمان یا به عبارتی بیش از نیمی از ساختمانهای موجود در این کشور
از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.
این حادثه بهنوعی هشداری برای
کشور و شهر ما است چراکه هر بلای طبیعی یا غیرطبیعی در هر نقطه از کشور ضرر و زیان
جانی و مالی چشمگیری از خود بر جای میگذارد.
حالا این سؤال مطرح است که مسئولین
و قوانین موجود، تا چه حد به ایمنسازی، بهسازی، مقاومسازی و نوسازی ساختمانها
در کشور اهمیت میدهند؟ و چه سازوکاری باید به وجود بیاید تا از آسیبهای بیشتر
جلوگیری کرد؟
بر این اساس در خصوص ساختمانهای
ناایمن شهر زنجان، علل وجود ساختمانهای ناایمن در شهر، اقدامات و برنامههای شورا
در برخورد با متخلفان و سایر موارد با مهدی طالب رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر
زنجان به گفتگو نشستیم.
علل عمده ناایمنی ساختمانها چیست؟
مهدی طالب، رئيس کمیسیون شهرسازی شورای شهر
زنجان با اشاره به علل ناایمن بودن ساختمانها گفت: عوامل مختلفی در این خصوص
وجود دارد که یکی از اینها بحث نظارت سازهای است که تقریباً در این مقوله درصد
بسیار پایین است و برخی نیز به ساختمانهای ساختهشده در سالهای قبل سال ۷۴ است
که در آن سالها نظاممهندسی وجود نداشته و امور نظارت بهصورت دفاتر فنی بود و
بسیاری از الزامات ازجمله آئیننامه زلزله و مقررات ملی ساختمان مدنظر گرفته نمیشد،
چراکه در آن سالها تدوینی صورت نگرفته بود.
وی بابیان اینکه برخی از علل وجود
ساختمانهای ناایمن نیز به ساختوساز غیرمجاز برمیگردد، افزود: ساختوساز غیرمجاز
بر دو حالت است یا ناظری بر ساختوساز وجود دارد و یا ندارد، که نمونه ساختمانهایی
که ساختوساز غیرمجاز دارد و ناظری بر ساختوساز وجود نداشته در منطقه اسلامآباد
است چراکه زمین این منطقه قولنامهای بوده و به دلیل نبود سند، غیرقانونی و بدون
نظارت ساختوساز انجامشده است و ساختمانهای ساختهشده دارای ناظر نیز به علت
نبود ایمنی لازم به تأیید نرسیده و دارای پایان کار نیستند.
در امر مرمت نظارت وجود ندارد
طالب با اشاره به ایراد اساسی
موجود در بحث نظارت بیان کرد: متأسفانه عمدتاً مهندسین ناظر خودشان بر سر پروژه
حاضر نمیشوند و افراد کارآموز نظارت دارند که باعث بروز بسیاری از مشکلات ساختوساز
میشود.
وی بابیان اینکه نگهداری ناصحیح ساختمانها
نیز ازجمله علل ساختمانهای ناایمن است اظهار کرد: عمر ساختمانها در ایران بسیار
پایین است که طبق گفتهها به ۵۰ سال میرسد ولی در واقعیت عمر ساختمان در کشور ما
۳۰ سال است، چراکه ساختمانی که به ۳۰ سال میرسد رو به تخریب رفته و نیاز به
بازسازی و مرمت دارد و مردم نیز باسلیقه شخصی تغییر در ساختوساز منزل میکنند که
متأسفانه در امر مرمت نظارتی وجود ندارد.
آیا ساختمانهای ناایمن شهر زنجان مورد ارزیابی
قرارگرفته است
عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به
این سؤال گفت: تا حدی که میتوانیم مورد ارزیابی قرار میدهیم، چراکه بررسی ساختمانهای
ناایمن بر اساس اولویت است مانند پاساژهای تجاری و مجتمعها، بیمارستانها و
ادارات، که لیست ساختمانهای ناایمن این اماکن از سوی شهرسازی و آتشنشانی اعلامشده
است.
وی افزود: برخی از پاساژها نیز
در وضعیت بسیار خطرناکی در خصوص آسانسور، رعایت نکردن و نبودن نرده و... است که
توسط آتشنشانی احصا و اخطاریههای لازم صادرشده است و درصورتیکه مالکان ایمنسازی
نکنند، با آنها برخورد جدی میشود.
آمار دقیقی از ساختمانهای مسکونی شخصیساز
به خاطر نبود پایان کار وجود ندارد
طالب با اشاره به اینکه بخش عمدهای
از ساختمانهای ناایمن، ساختمانهای مسکونی هستند که پایان کار نگرفتهاند و مردم
در آنها ساکن هستند، گفت: این پایان کار نگرفتن یعنی اینکه اگر مهندس ناظری که
وجود دارد گواهی مبنی بر استاندارد بودن را نداده است که شناسایی این ساختمانها
سخت و زمانبر است و آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد.
طبق آمارهای سالهای گذشته
شهرداری طبق لیست استاندارد، قریب به عمده آسانسور ادارات استانداردهای لازم را
نداشتند که طبق اخطاریهها اصلاحات انجام شد ولی بازهم همچنین مواردی وجود دارد و
مراکز درمانی نیز قبلاً ناایمن بودند که بعد از اخطاریه مشکلات ایمنی را حل کردند.
آماری در خصوص ساختمانهای ناایمن شهر
زنجان وجود دارد؟
عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه
آمار دقیقی از ساختمانهای شخصیساز و مسکونی نداریم، اظهار کرد: کاربریهای عمومی
و ادارات شناساییشده بیشتر از ۱۰۰ مورد توسط راه و شهرسازی و بالای ۹۰ مورد نیز
توسط شهرداری و آتشنشانی مشخصشده است و همچنین نظاممهندسی نیز فهرستی در این
خصوص ارسال کرده است.
شورا درزمینهٔ ایمنسازی و اخطار به مالکان
ساختمانهای ناایمن و برخوردهای قانونی چه برنامههایی دارد؟
طالب با اشاره به اینکه عمده تأکید
شورا در این خصوص بر کاربریهای عمومی و مسکونی شناساییشده که استانداردهای لازم
را ندارند است، گفت: طی یک ماه گذشته شهرداری مکلف به شناسایی بر این ساختمانها
بود که این شناساییها انجامشده و در حال ارسال اخطاریه و برخی نیز ارسالشده است
که امیدواریم تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
وی بابیان اينکه لازمه این اقدامات همکاری و حمایت
دستگاههای قضایی است، افزود: بهعنوانمثال اگر مجتمعهایی در ایمنسازی مقاومت
کردند لازم است دستگاه قضایی در این خصوص همکاری کند تا الزامات حداقلی که عموم
مردم از این ساختمانها استفاده میکنند فراهم شود.
۹۹ درصد ساختمان پزشکان مرکز شهر غیرقانونی
است
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای
اسلامی شهر زنجان گفت: مشکل عمدهای که در شهر زنجان وجود دارد در خصوص وجود
ساختمان پزشکان مرکز شهر است که ۹۹ درصد این ساختمانها بهصورت غیرقانونی است و
دارای پروانه ساخت مسکونی هستند، همچنین ۹۹ درصد ساختمان پزشکان نیز دارای پایان
کار نیستند و بهصورت قولنامهای هستند و شورا نیز در این خصوص پیگیر است که یک
سری امتیازاتی داده تا این ساختمان پزشکان به شهرکهای اقماری انتقال داده شوند تا
همچنین بار ترافیکی در مرکز شهر نیز کاهش یابد.
طالب تصریح کرد: در این راستا
شورا پیگیر است و استارت کار را از طریق استانداری و مراجع مربوطه زده است که
مجتمع و شهرک توریسم درمانی ایجاد شود تا پزشکان در این مجتمع متمرکز شوند تا
مشکلات ترافیکی و مشکل سنددار کردن نیز حل میشود.
چه نکاتی باید برای جلوگیری از ساختوساز ناایمن
در شهر زنجان رعایت شود؟
در این خصوص باید یکسری از اراضی
موجود شهر تعیین تکلیف شوند که عمده مشکلات ما در بافت فرسوده است و شورا نیز در این
خصوص مشوقها و تسهیلاتی را برای ساختوساز در این بافتها در نظر گرفته است.
همچنین باید زمینهای قولنامهای
نیز تعیین تکلیف شوند ولی متأسفانه این قانون اجرا نمیشود که شورا پیگیر امور
است، اگر نتوانیم این زمینها را تعیین تکلیف کنیم شاهد اتفاقات ناگوار در زمان
زلزله خواهیم بود.
عضو شورای شهر زنجان خاطرنشان
کرد: در خصوص سکونتگاههای غیررسمی مثل تپه اللهاکبر، کوی فلسطین و... نیز
اقداماتی در جابجایی اهالی این مناطق صورت گرفته است که لازمه بیشتر این اقدام
همکاری اهالی منطقه است و برنامههای دیگری نیز در دست اجرا است که بهزودی اطلاعرسانی
میشوند.
مسکن ارزان در شهر زنجان تولید میشود
طالب با اشاره به تأمین مسکن
ارزان در شهر زنجان گفت: در این خصوص با شهردار صحبتهایی شده است و رایزنیها در
حال انجام است تا بتوانیم مسکن ارزانقیمت تولید کنیم که تحقق این امر مهم نیازمند عزم تمامی دستگاهها است.
وی بابیان اینکه در بافت فرسوده
نیز مشوقهایی از سوی شورا و شهرداری در نظر گرفتهشده است ولی به دلیل یکسری
مشکلات ضابطهای که انتظار حل آن را داریم، بیان کرد: بهعنوانمثال میراث فرهنگی
در برخی جاها محدودیت ارتفاع دارد که قاعدتاً باید حافظ این منافع و آثار تاریخی
باشیم ولی در این مناطق ساختوساز بالاتر از یک طبقه صورت نمیگیرد که در این
موضوع نیز بحث حق انتقال توسعه را داریم تا این بتوانیم این مناطق را نیز احیا کنیم.
قانون تکلیفی ساختوساز مسکن ملی در بافت
فرسوده در هیچ استانی اجرا نشد
وی بابیان اینکه در طرح ملی مسکن
دولت مکلف کرده است که اولویت اول ساختوساز در بافت فرسوده باشد، گفت: متأسفانه هیچ
استانی بر این موضوع ورود نکرده است که یکی از این استانها زنجان نیز است که
قانون در این خصوص اجرا نشد.
رئیس کمیسیون شهرسازی شورای
اسلامی شهر زنجان در پایان با اشاره به مسائل ایمنی استانداردسازی مسکن ملی بیان
کرد: در این خصوص جلسات مشترکی با استانداری، نظاممهندسی، آتشنشانی و مسکن بر
ایمنی مسکن و نظارت تشکیلشده است و تا جایی که ما پیگیر هستیم طرح نهضت ملی مسکن
مشکلی از بابت ایمنی ندارد.
بر اساس گفتهها این واحدها بر
روی گسل هستند که در پاسخ باید گفت: نمیشود که بگویم روی هیچ گسلی ساختوساز
نمیتوان کرد بلکه در مقررات ملی ساختمان آمده است که میتوان روی برخی گسلهای ضعیف
با یکسری تغییرات ساختوساز انجام داد.
اخطاریه به ساختمانهای ناایمن شهر زنجان ارسالشده
است
یکی از کارشناسان شهرداری زنجان
که خواستار این بودند که اسمی از وی برده نشود در خصوص اقدامات اجرایی شهرداری در
مورد ساختمانهای ناایمن گفت: در سه فاز ساختمانهای ناایمن توسط شهرداری دستهبندیشده
است که در فاز اول از بابت مهندسی ساز است که در این راستا منطقه بندی شده است و مناطقی
که قبل از سال ۷۴ تقسیمبندی شده است.
فاز دوم نیز ساختمانهای
ناکارآمد شهری است که شامل بافت فرسوده و ۷ سکونت غیررسمی است که تقسیمبندی شده
است و در فاز سوم نیز در خصوص استقرار مناطق روی گسل زلزله یا نزدیکی به زلزله است
که بر این سه فاز کارها صورت میگیرد.
همچنین از بابت مسائل ایمنی نیز ساختمانهای
ناایمن توسط سازمان آتشنشانی شناساییشده است و فهرستهای مربوطه به شهرداری
ارسال کرده که توسط شهرداری به برخی از این اماکن اخطاریهها ارسالشده که در حال
اتمام ارسال اخطاریهها هستیم تا هرچه زودتر مسائل ایمنی این اماکن برطرف شوند.
انتهای پیام/