کد خبر: 9488
1401/12/10 - 10:6


صدای زنجان وضعیت خدمات‌دهی آنژیوگرافی بیمارستان موسوی را بررسی می‌کند؛

معمای جراح قلب زنجان

تعدادی از کادر بیمارستان آیت‌الله موسوی: تنها جراح قلب زنجان اواخر هفته در مرکز درمانی خارج از استان حضور می‌یابد! در این مدت خدمات آنژیوگرافی در غیاب جراح انجام می‌شود که قانونی نیست!/ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان: امکانات آنژیوگرافی بیمارستان موسوی زنجان در حد مراکز درمانی آمریکا است! جراح قلب هم در طول هفته در زنجان حضور دارد!/ یک منبع آگاه پزشکی: روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان بدون حضور جراح، خدمات آنژیوگرافی ارائه می‌دهند که اگر رگ بیمار پاره شود مشخص نیست چه می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: شنیده‌ها از عدم حضور تنها جراح قلب استان در روزهای پایانی هفته در بخش قلب بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان حکایت دارد.

منابع درمانی بیمارستان می‌گویند در 2 ماه اخیر اتفاق ناگواری برای مراجعه‌کنندگان رخ نداده است اما با توجه به حساسیت موضوع، پزشک حق ندارد در غیاب جراح قلب، خدمات آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی را ارائه کند چرا که در صورت پاره‌ شدن رگ بیمار، مشخص نیست چه بر سر بیمار و خانواده‌اش می‌آید!

به گفته کادر درمان پزشکی که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه خدمات آنژیوگرافی را ارائه می‌کند، وحید توپچی‌خسروشاهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی است که انتظار می‌رود در چارچوب و طبق ضوابط این خدمات را به مراجعه‌کنندگان ارائه دهد.

آنژیوگرافی برای تشخیص بیماری عروق محیطی، بیماری عروق کرونر، نارسایی وریدی و عمق ترومبوز وریدی انجام می‌گیرد. خطرات ناشی از آنژیوگرافی شامل خونریزی است از این رو در حین آنژیو ضروری است تا جراح قلب در بیمارستان و مرکز درمانی حاضر باشد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که 2 ماهی است مسئولان و متولیان بخش درمان در بیمارستان موسوی زنجان به این امر توجهی نداشته و جراح مربوطه روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه برای درمان به خارج از استان زنجان رفته و در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی مشغول به خدمت می‌شود.

بر اساس برنامه حضور پزشکان در بخش قلب بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان، در طول هفته تقریبا 4 پزشک، موظف به انجام خدمات آنژیوگرافی هستند البته زیر نظر جراح!

تنها جراح قلب استان زنجان پایان هفته کجاست؟

در زنجان فقط یک جراح قلب وجود دارد که طرح پزشکی او 30 ماهه است و طبق قانون موظف به انجام خدمت در همان منطقه‌ است اما منابع آگاه که نامشان نزد صدای زنجان محفوظ است، می‌گویند: بر اساس برنامه آنژیوگرافی در بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان جراح قلب روزهای شنبه تا سه‌شنبه در مرکز حضور داشته و مشخص نیست با اجازه چه کسی، جراحی که جزو نیروهای طرحی زنجان است، اجازه دارد که برای انجام خدمات درمانی در استان آذربایجان شرقی، جان بیماران اورژانسی زنجان را به خطر بیاندازد؟

البته پزشکان مشمول طرح در صورت نامه کتبی مسئولان مربوطه استان محل خدمت با محتوای «عدم نیاز» در برخی از روزها برای مراکز درمانی سایر استان‌ها خدمت کنند که در رابطه با وجود یا عدم وجود این اجازه نیز مطالب متناقضی گفته می‌شود.

تعدادی از کادر درمان بخش قلب بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان می‌گویند که این اجازه از سوی یکی از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان داده شده است.

به نظر حرف و حدیث است!

اما «وحید توپچی‌خسروشاهی»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان که این دست از اظهارات را ادعایی بیش نمی‌داند به صدای زنجان می‌گوید: کمبود جراح قلب در کل کشور وجود دارد. تنها جراح قلب زنجان، اسمش در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هم هست و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

خسروشاهی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا جراح قلب در پایان هفته در بیمارستان حضور دارند، عنوان می‌کند: «ایشان مقیم نیستند و روزهایی هست که در منزلشان هستند و اگر مورد اورژانسی پیش آمد در اسرع وقت در مرکز حاضر می‌شوند.»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر اینکه «حضور جراح قلب در بیمارستان حین آنژیوگرافی که احتمال پاره‌گی رگ وجود دارد، امری حیاتی است. اما ظاهرا جراح در پایان هفته در مرکز چه عرض کنم در استان زنجان حضور ندارند اما با این حال اقدامات آنژیوگرافی که قانونی نمی‌تواند باشد، انجام می‌شود» در اظهاراتی قابل تامل به صدای زنجان می‌گوید: «شما نگران نباشید! ما فکرش را کرده‌ایم! مشکلی پیش نمی‌آید! در ضمن ایشان چنین اجازه‌ای برای خدمت در خارج از زنجان را ندارند و چنین کاری هم نمی‌کنند، به نظرم فقط در حد حرف و حدیث است.»

خسروشاهی در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر اینکه «آقای خسروشاهی امروز چهارشنبه سوم اسفندماه است، برای صحت موضوع بهتر نیست از بیمارستان خبری بگیرید؟» می‌گوید: «همسرشان در بیمارستان شیفت هستند، پس ایشان (جراح قلب) نیز در زنجان‌اند!»

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در واکنش به سؤال صدای زنجان مبنی بر «آقای دکتر بنده در مورد همسر تنها جراح قلب زنجان چیزی نپرسیدم، ممکن است دلیل عدم حضور جراح مربوطه با صدور مجوز مسئولان دانشگاه (صدور نامه عدم نیاز) صورت گرفته باشد» هر گونه موافقت مسئولان دانشگاه با موضوع مذکور را رد کرده و می‌گوید: «این اطلاعات را چه کسی به شما داده است؟ اصلا چنین موضوعی صحت ندارد!»

2 ماه است، خدمات آخر هفته آنژیوگرافی بدون حضور جراح انجام می‌شود!

این اظهارات در حالی است که یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان صراحتا تاکید دارد که «حدود 2 ماهی است که روزهای چهارشنبه تا جمعه تنها جراح زنجان با اطلاع مسئولان دانشگاه برای خدمات جراحی در خارج از استان زنجان حضور می‌یابد که قانونی نیست، چرا که ایشان جزو نیروهای طرحی استان زنجان هستند و تا دوره‌شان تمام نشده حق خدمت در خارج از استان را ندارند مگر اینکه استان محل خدمت اعلام کند که نیازی به این نیرو در روزهای مدنظر را ندارد.»

این منبع هر گونه احتمال صدور چنین مجوزی از سوی دانشگاه علوم پزشکی زنجان را غیرمنطقی دانسته و می‌گوید: با توجه به اینکه در استان زنجان یک جراح قلب بیشتر نداریم، صدور چنین مجوزهایی درست و قانونی نیست اما نباید مسئول زنجان که بومی استان آذربایجان شرقی است چنین اجازه‌ای به خود دهد که مجوز حضور این جراح در خارج از استان زنجان با وجود اینکه استان به این جراح نیاز مبرم دارد را بدهد!»

«ضمن اینکه همین مسئول در روزهای چهارشنبه تا جمعه در بخش قلب بیمارستان آیت‌الله موسوی مشغول آنژیوگرافی است در حالی که جراح قلب زنجان در ان روز در خارج از استان و در یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی مشغول به خدمت می‌شود. با توجه به اینکه هر گونه خدمات آنژیوگرافی برای جلوگیری از هر خطری از جمله پاره‌گی رگ، باید با حضور جراح قلب صورت گیرد، هر گونه خدمات آنژیوگرافی بدون حضور جراح قلب، تخلفی آشکار است.»

«در طول مدت 2 ماهه هر هفته چهارشنبه تا جمعه به طور متوسط 15 بیمار برای خدمات آنژیوگرافی در بیمارستان آیت‌‍الله موسوی زنجان حضور می‌یابد. انجام خدمت بدون حضور جراح قلب به خطر انداختن جان بیمار است.»

سامانه‌های بیمه به هم متصل‌اند این جراح اگر برای سایر استان‌ها کار هم کند، نمی‌تواند پولی دریافت کند!

مصطفی عزیزی، رئیس بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان هم با بیان اینکه طرحِ جراح قلب این بیمارستان 30 ماهه بوده و سال 1400 به ایشان ابلاغ شده است، می‌گوید: «فعلا عدم حضور جراح قلب استان زنجان در خارج از استان زنجان اثبات نشده است و ما به آن نرسیده‌ایم!، اگر اثبات شود بر اساس قانون با آن برخورد می‌کنیم! ضمن اینکه ایشان وقتی خارج از استان هم بخواهند کار کنند، در ازای خدمات، پولی نمی‌تواند چرا که سامانه‌های بیمه به هم متصل هستند.»

عزیزی هر گونه صدور نامه عدم نیاز به جراح مربوطه را رد کرده و تاکید می‌کند که تا پایان زمان طرح، این فرد به هیچ عنوان نمی‌تواند در استان دیگری مشغول به کار شود.

اگر خدمات پزشکی، سیستماتیک بود، نباید بابت عدم حضور جراح، یک ریال بابت خدمات آنژیوگرافی اخذ می‌شد!

یک کادر درمان بیمارستان موسوی زنجان نیز در واکنش به این اظهارات ادعا می‌کند: متاسفانه بیمه‌ها با هم همکاری هم می‌کنند بدون اینکه آب از آب تکان بخورد! جان مردم بازیچه برخی‌ها شده است، در بیمارستانی که خدمات آنژیوگرافی بدون حضور جراح قلب انجام می‌گیرد نباید یک ریال پول اخذ شود اما متاسفانه در مقابل چشم کادر درمان این بی‌قانونی‌ها راحتی انجام می‌گیرد. قرار نیست چون در بالاترین مقام قرار داریم تخلف کنیم!

او خطاب به استاندار زنجان می‌گوید: در رابطه با مباحث پزشکی شاهد برخی ارتباطات خارج از قانون هستیم! وقتی بیمار یا همراه بیمار در خصوص عملکرد کادر دانشگاه علوم پزشکی انتقاد می‌کنند به دلیل همین ارتباط‌های خارج از ضوابط، پیگیری‌شان به جایی نمی‌رسد! چرا کسی نیست این خطاها را ببیند؟ چرا کسی نیست که غیاب جراح قلب در حین خدمات آنژیوگرافی که غیرقانونی است و اصلا انسانی هم نیست را ببیند؟ خدا را شکر که در این 2 ماه، مشکلی برای بیمارانی که آنژیوگرافی شده‌اند (در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه که ادعا می‌شود جراح قلب زنجان برای در مراکز خارج از استان حضور دارد) پیش نیامده است البته با این وضعیتی که توضیح دادم اگر چنین مشکلی هم بیاید با ضدوبند برخی پزشکان بی‌اخلاق، علت فوت بیمار «مشکل رگ بیمار» یا دلایلی از این دست، اعلام می‌شود که انسانی نیست!

تائید عدم حضور تنها جراح قلب استان زنجان در اواخر هفته از سوی برخی منابع پزشکی

با وجود اینکه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان و رئیس بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان هر گونه خدمت تنها جراح قلب زنجان در خارج از استان زنجان را رد می‌کنند شاید اظهارات یکی از شاهدان عینی که اتفاقا متخصص قلب فعال در این بیمارستان هست قابل تامل باشد.

او که به شرط عدم انتشار نامش در رسانه و فقط در راستای وظیفه انسانی با صدای زنجان حاضر به گفت‌وگو شود، می‌گوید: خبری از اینکه نامه‌ای از سوی مسئولان دانشگاه مبنی بر عدم نیاز در استان و بلامانع بودن حضور جراح قلب در خارج از استان صادر شده یا نه، ندارد. اصلا خود وزیر بهداشت نیز چنین کار غیرقانونی را نمی‌کند که نیروی طرحی را بدون نظر دانشگاه و مسئولان استان محل خدمت برای کار در استانی دیگر، به کار گیرد.

«نامه عدم نیاز اگر صادر شود هم توجیه نیست چرا که ایشان تنها جراح قلب زنجان هستند و استان برای خدمت رسانی به مردم، به تخصصشان نیاز دارند.»

این منبع با تائید حضور تنها جراح زنجان در خارج از استان (شهرستان مراغه استان آذربایجان شرقی) در اواخر هفته ادامه می‌دهد: باید مسئولان مربوطه کنترل کنند که چرا متخصصی که محل خدمتش زنجان است در استان دیگری مشغول به خدمت می‌شود.

او حضور جراح، حین آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بیمار را لازم و ضروری دانسته و می‌گوید: عدم حضور جراح قلب در حین آنژیوگرافی 100 درصد بازی با جان بیمار است. متاسفانه روزهای چهارشنبه تا جمعه جراح قلب در زنجان حضور ندارد. مسئولان دانشگاه هم اگر نامه کتبی نداده باشند حتما مجوز شفاهی به این عدم حضور داده‌اند و یا حداقل در جریان این غیبت هستند!

به گفته این منبع، خوشبختانه به علت عدم حضور جراح در بیمارستان، مشکلی در رابطه با آنژیوگرافی مراجعه‌کنندگان صورت نگرفته است اما آنچه اهمیت دارد این است که حتی اگر مشکلی در خصوص خدمت رسانی صورت نگیرد، حضور جراح ضروری است. همان طور که اگر سالی یکبار بخواهیم در ماشین آتش نشانی استفاده کنیم اما ماموریت کادر مربوطه، آماده باش 24 ساعته است چون مشخص نیست واقعه یا حادثه ناگوار کدام روز از این 365 روز رخ می‌دهد تا از این خودرو و خدمات کادر استفاده شود. جراحان نیز باید در حین آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در محل حضور داشته باشند چرا که هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست.

امکانات آنژیوگرافی بیمارستان موسوی زنجان در حد مراکز درمانی آمریکا است!

منتقدان به عملکرد سیستم فعلی دانشگاه علوم پزشکی زنجان از مسئولان این دانشگاه می‌خواهند تا در راستای عمل به وظیفه خود، برای جذب اعتبار مربوطه به خرید و استقرار تجهیزات آنژیوگرافی موردنیاز بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان کاری کنند، اقدامی که با وجود پیگیری‌‌ها محقق نشده است.

اما وحید توپچی‌خسروشاهی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد نیاز مبرم بخش قلب بیمارستان آیت‌الله موسوی به تجهیزات به روز آنژیوگرافی هم تاکید می‌کند: وضعیت ما در بخش آنژیوگرافی بهتر است و همه تجهیراتی که باید داشته باشیم را داریم و مشکلی وجود ندارد. استان زنجان در دسترسی به تجهیزات آنژیوگرافی با کشور آمریکا هیچ تفاوتی ندارد!

استانداری زنجان از وضعیت تجهیزات و حضور جراحان و متخصصان در بیمارستان‌ها اطلاعی دارد؟

این در حالی است که یکی از کارکنان بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان صراحتا می‌گوید: مشکلات در کمبود تجهیزات به روز آنژیوگرافی در بیمارستان جدی است اما مسئولان ظاهرا نمی‌خواهند کاری کنند! به نظرم مشکل به کارگیری افراد بی‌تجربه در دانشگاه و واگذاری برخی امور حساس به آن‌ها است.

این منبع با تکرار ادعای خود مبنی بر اینکه «برخی مسئولان زنجان که بومی استان نیستند از ظرفیت‌ها و امکاناتی که با هزینه و وقت زنجانی‌ها تامین شده است را برای استان محل تولدشان به کار می‌گیرند» خطاب به مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زنجان می‌گوید: ما در استان زنجان متخصصان و پزشکان بومی برتری با عملکرد درخشان داریم که با دلسوزی وظایفشان را انجام می‌دهند. اما مسئولان دانشگاه فردی را در راس امور به کار می‌گیرند که به جای اینکه در وزارتخانه، حقوق زنجان در خصوص مجوز خرید و ورود تجهیزات آنژیوگرافی که زنجان به آن نیاز مبرمی دارد را پیگیری کند و برای مردمش بجنگد، به اموراتی که خارج از ضوابط است، خود را مشغول کرده و حتی زمینه فعالیت را برای نیروهای زنجان در خارج از استان را فراهم کرده است.

او با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها و تجهیزات آنژیوگرافی مورد نیاز ناچیز و در حد یک الی 2 میلیارد تومان است، می‌گوید: به دلیل نبود همین تجهیزات، پزشکان از بیماران می‌خواهند که به تهران بروند اما برخی که ساکنان روستا هستند به دلیل مشکلات مالی از خیر سلامتی هم می‌گذرند و به روستا برمی‌گردند و همان جا می‌میرند! برخی از بیماران زنجان نیز حتی کرایه تاکسی ندارند که به بیمارستان بیایند و با پای پیاده مسیر بین خانه تا بیمارستان را طی می‌کنند، چرا باید چنین مردمی را از حقوق‌شان محروم کنیم؟

او با اشاره به بازدید اخیر معاون سیاسی و امنیتی استاندار زنجان از بیمارستان‌های زنجان خطاب به «ابوالفضل رفیعی» می‌گوید: ای کاش سری هم به بخش قلب و خدمات آنژیوگرافی بیمارستان موسوی هم می‌زدید و از تجهیزات و مشکلات کادر هم پرس و جو می‌کردید. برخی از پزشکان به جای طبابت، تجارت می‌کنند!

او از استاندار زنجان و مسئولان این ارگان می‌خواهد فقط به بازدیدهای میدانی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اکتفا نکنند و برای پیگیری ریشه‌ای مشکلات، با پزشکان و متخصصان بخش‌های مختلف بیمارستان تشکیل جلسه داده و از آن‌ها در خصوص تجهیزات موردنیازشان بپرسند تا ببینند میزان خدمت رسانی به مردم تا چه میزان به اهدافی که دولت سیزدهم از آن نام می‌برد نزدیک است؟

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبیمارستان موسوی زنجانآنژیوگرافیجراح قلب
sedayezanjannews.ir/nx9488


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»