کد خبر: 9499
1401/12/16 - 10:50


معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در زنجان مطرح کرد:

رشد 70 درصدی زنجان در وصول مالیات سال جاری

داود منظور: منابع مازادی که ایجاد می‌شود به عنوان درآمد مازاد به خود استان اختصاص می‌یابد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ لیلا محمدی: معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور میزان رسد وصول مالیات استان زنجان در سال جاری را 70 درصد اعلام کرد که بیش از رشد کل کشور است. داود منظور همچنین تاکید کرد: منابع مازادی که ایجاد می‌شود به عنوان درآمد مازاد به خود استان اختصاص می‌یابد.

آیین بهره‌برداری از فاز نخست بزرگترین پارک مالیاتی کشور دوشنبه (15 اسفندماه 1401) با حضور رئیس کل سازمان امور مالیاتی و مسئولان استانی و شهرستانی، در شهر سلطانیه برگزار شد.

بنا به اظهارات مسئولان امور مالیاتی، این پروژه که به وسعت 7 هکتار است با هدف فرهنگ سازی مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است و قرار است فازهای بعدی آن از محل تامین منابع ارزش افزوده مالیاتی تکمیل شود.

** الحاق حدود 66 هکتار زمین جدید به محدوده شهر سلطانیه

محمدرضا براتی‌فرد، فرماندار سلطانیه در این آئین به ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی این شهرستان اشاره کرد و گفت: امروز بالاترین سرانه اقتصادی و صنعتی در استان زنجان مربوط به شهرستان سلطانیه است.

فرماندار سلطانیه از الحاق حدود 66 هکتار زمین جدید به محدوده شهر سلطانیه خبر داد و اظهار کرد: به واسطه محدوده گسترده میراثی در سلطانیه، در یک مقطع زمانی بین میراث و مردم شهر جدایی افتاده بود ولی امروز با حل مسائل، تمایل به ماندگاری در شهر افزایش یافته است که این مهم نشان از جلوگیری از مهاجرت ساکنان به استان‌ها و شهرهای اطراف حکایت دارد.

براتی فرد با بیان اینکه باید حدود 30 هزار نفر در شهر سلطانیه ساکن شوند، از تمهیدات انجام شده برای بازگشت جمعیت به شهر خبر داد و گفت: حدود 10 سال از ارتقای سلطانیه به شهرستان سپری می‌شود، لازم است در جهت ارتقای شاخص های درآمدی شهرداری کمک شود چون سلطانیه یک شهر گردشگری است و باید به وضعیت مطلوب در مدیریت و توسعه شهری برسد.

** زنجانی‌ها در پرداخت مالیات، قانون‌مند هستند!

داود منظور، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور هم در این آئین با بیان اینکه سهم استان زنجان از درآمد ناخالص ملی یک درصد ولی سهم استان در پرداخت مالیات 1.5 درصد است، عنوان کرد: این آمار حاکی از آن است که زنجانی‌ها قانونمند هستند و فرار مالیاتی چشمگیری در استان وجود ندارد.

وی بر لزوم ملموس بودن نتایج مثبت پرداخت مالیات در سطح جامعه تاکید کرد و گفت: اجرای طرح‌های توسعه‌ای با تکیه بر درآمدهای مالیاتی، سهم مشترک مردم در دریافت خدمات عمومی است که از طرف حاکمیت عرضه می‌شود.

منظور با اشاره به جای خالی توسعه شهرها با تکیه بر مالیات عنوان کرد: سال‌ها جای خالی توسعه شهرها از محل مالیات خالی بود که اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده باعث شده نظام مالیاتی در آبادانی کشور نقش ممتازی را ایفا کند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی پرداخت به موقع مالیات را گامی در راستای توسعه کشور دانست و افزود: با پرداخت مالیات، شاهد توسعه فعالیت‌های عمرانی در همه جای کشور هستیم و امیدواریم با رشد وصول مالیات بتوانیم در توسعه و آبادانی کشور نقش موثری داشته باشیم.

**رشد 70 درصدی زنجان در وصول مالیات سال جاری

گفتنی است معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی در حاشیه افتتاح پارک مالیات سلطانیه در جمع خبرنگاران نیز ضمن رضایت از عملکرد مطلوب زنجان در وصول مالیات عنوان کرد: استان زنجان امسال عملکرد مطلوبی داشته است و از استاندار و مدیران استان برای این رشد تشکر می‌کنیم. 70 درصد رشد وصول مالیات استان زنجان در سال جاری بوده که بیش از رشد کل کشور است و منابع مازادی که ایجاد می‌شود به عنوان درآمد مازاد به خود استان اختصاص می‌یابد.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به سهم مالیات مستقیم در وصولی‌های مالیات تصریح کرد: بیشترین سهم در وصول مالیات را مالیات مستقیم دارد که در حدود 60 درصد از مالیات‌ها، مستقیم و 40 درصد غیرمستقیم است که در غیرمستقیم‌ها مالیات ارزش افزوده بیشترین سهم را دارد، در بین مالیات مستقیم هم مالیات شرکت‌ها و اشخاص حقوقی سهم اصلی را به خود اختصاص داده‌اند.

منظور با بیان اینکه علاوه بر مالیات ارزش افزوده که به دولت پرداخت می‌شود، 4 واحد درصد از 9 درصد به شهرداری‌ها تخصیص می‌یابد، گفت که؛ میزان مالیات ارزش افزوده شهرداری‌ها امسال حدود 100 هزار میلیارد تومان می‌شود.

به گفته معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی، تقریبا ماهانه حدود 8 هزار میلیارد تومان مالیات 4 درصد را داریم که به همین ترتیب سهم ارزش افزوده در مالیات‌های غیرمستقیم امسال طبق پیش بینی‌ها، به این صورت است که هر ماه حدود 12 هزار میلیارد تومان و حدود 150 هزار میلیارد تومان در کل سال تحقق پیدا می‌کند.

«منظور» اضافه کرد: به تدریج نقش مالیات ارزش افزوده در تامین مالی دولت بالا می‌رود هرچند اعتقاد داریم در مالیات ارزش افزوده عقب ماندگی زیادی داریم و خیلی از مشاغل فراخوان نشده‌اند از این رو تلاش می‌کنیم آن را تکمیل کنیم.

طبق اظهارات «منظور»، تا به امروز در این زمینه، 8 مرحله فراخوان صادر شده و تا کنون برخی مشاغل وارد زنجیره ارزش افزوده نشده‌اند.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه با انجام قانون زنجیره پایانه‌های فروشگاهی از ابتدای آبان ماه سال 1401 این فرصت فراهم می‌شود تا مالیات ارزش افزوده را در بخش‌های باقیمانده به تدریج از سال آینده اجرا کنیم، ابراز کرد: در سال آینده 700 هزار میلیارد تومان مالیات در لایحه پیش‌بینی شده و رشد امسال نسبت به گذشته 55 درصد بوده و رشد سال آینده نیز حدود همین رقم تعیین شده است.

این مسئول عنوان کرد: تلاش کرده‌ایم این رشد را بین استان‌ها تقسیم کنیم که بین 40 تا 60 درصد توزیع شده است. استان‌هایی که از ظرفیت پایین‌تری برخوردار هستند رشد کمتری دارند.

**پرونده مالیاتی 21 واحد تولیدی به زنجان انتقال یافت

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در خصوص انتقال پرونده‌های مالیاتی برخی واحدهای تولیدی به زنجان به صدای زنجان گفت: تعداد واحدهایی که پرونده آنها به زنجان انتقال پیدا کرده حدود 21 واحد است و الان پرونده ای برای انتقال به استانها باقی نمانده است.

این مسئول عنوان کرد: 2 هزار و 250 واحد تولیدی و صنعتی در کل کشور براساس تبصره 6 قانون بودجه شناسایی شده که باید پرونده‌های آنها طبق محل فعالیت به همان استان منتقل شود که این کار انجام شد.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی ادامه داد: درمورد واحدهایی که در چندین استان فعالیت دارند نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مالیات آن‌ها اگرچه در تهران محاسبه می‌شود ولی مالیات وصولی در استان‌ها تسهیم می‌کنیم.

**وصول 440 هزار میلیارد تومان مالیات

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، 47 هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده سال گذشته، امسال به 115 هزار میلیارد تومان رسید که این رشد ناشی از افزایش یک درصد سهم شهرداری و همچنین پوشش مالیاتی مجموعه ادارات مالیات است.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 440 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است که تا پایان امسال به 470 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

به گفته این مسئول، پیش از این پیش‌بینی می شد که 454 هزار میلیارد تومان مالیات وصول کنیم ولی با افزایش این رقم و با تحقق 105 درصدی سال را به پایان می‌رسانیم.

 

انتهای پیام

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمالیات در زنجانمعاون وزیر امور اقتصادی و داراییداود منظور
sedayezanjannews.ir/nx9499


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»