کد خبر: 9505
1401/12/21 - 10:26


صدای زنجان موضوع مرمت و نگهداری بازار را مورد بررسی قرار می‌دهد؛

بهداشت بازار زنجان مشکل دارد

عضو شورای شهر: تامین اعتبار 20 میلیارد تومانی برای کف سازی بازار /بزودی شهرداری به مسئله سد معبر ورود خواهد کرد /عضو هیئت امنای بازار: منبعد اجازه حفاری در بازار داده نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان - زهره میرعیسی خانی/ نگهداری از بازار زنجان به عنون یکی از آثار تاریخی استان از وظایف شهروندان و مسئولان استانی است. وضعیت کفسازی بازار و رسیدگی به بهداشت این آثار باید مورد توجه همگان باشد.

ساخت این بازار به دوران آقا محمدخان قاجار شروع و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته ، مساجد ، سراها و گرمابه‌ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه‌شده است. در چند سال گذشته ثبت جهانی بازار تاریخی زنجان به عنوان یکی از اولویت‌های میراث فرهنگی قرارگرفته و بنا بود در سال ۲۰۱۸ به عنوان میراث جهانی ثبت شود. اگرچه به گفته مدیرکل سابق میراث فرهنگی زنجان بازار زنجان ۵۰ درصد شرایط لازم را برای ثبت جهانی‌شدن داشت اما درنهایت این موضوع محقق نشد و بازار تبریز در بین بازارهای ایران در فهرست سازمان یونسکو قرار گرفت.

 با وجود اینکه نگهداری و کفسازی این اثر تاریخی در سال‌های اخیر مورد توجه مسئولین استانی بوده و اعتبارات نسبتا مناسبی از سوی شورا و شهرداری در این زمینه لحاظ شده اما قطع به یقین شهروندان نیز در قبال این حفظ و نگهداری از این آثار تاریخی ارزشمند نقش مهمی دارند.

**مسئولان به نگهداری بازار توجه کنند

یکی از کسبه بازار در این زمینه با اشاره به اینکه متاسفانه شاهد هستیم که کسبه در قبال بازار همان رفتار سابق بر این را دارند، اظهار می‌کند: تردد ماشین سنگین در بازار و ریختن آب در کف این بازار به ویژه در راسته جگرکی‌ها و میوه‌فروشان باعث خواهد شد هزینه‌های میلیاردی که صرف این کفسازی شده است از بین برود.

وی ادامه داد: رعایت نکردن بهداشت همچنین باعث تکثیر موجودات موذی در دل بازار شده است. کسی به این موضوعات توجه ندارد. مسئولین باید در این زمینه کاری کنند.

این کاسب بابیان اینکه از مشکلات این بازار نداشتن کلینیک بهداشتی، توقفگاه‌ها و فضاهای سبز و خدمات شهری مثل گاز است که بازار زنجان در حال حاضر فاقد این موارد است، گفت: بایستی در جهت توسعه بازار و اضافه کردن این موارد به بدنه بازار عمل کرد.

**اجازه حفاری در دل بازار داده نمی‌شود

در این زمینه «سید محمد علویون»، عضو هیئت امنای بازار با اشاره به اینکه فکر نمی‌کنم در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد، اذعان کرد: سنگفرش‌هایی که پیش از این در بازار وجود داشت، متعلق به سال 62 بود که نزدیک به چهل سال ماندگاری داشتند و همین نزدیکی‌ها به دلیل حفاری‌های مربوط به آب و گاز و فاضلاب و برق تخریب شده بود و برای کف‌سازی بازار مشکل ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: اگر زیر‌سازی و کف‌سازی جدید مناسب باشد، تردد وسایل سنگین در بازار و موراد دیگر اعم از شست‌و‌شو در درازمدت هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، مگر اینکه کسی بیاید حفاری انجام بدهد.

این عضو هیئت امنای بازار با بیان اینکه شرکتهای خدمات‌رسان کارهای مربوط به خود را که نیازمند کنده‌کاری بود انجام دادند، اظهار کرد: از این پس نیز به هیچ کسی اجازه حفاری در بازار داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه زمانی پیش خواهد آمد که کاسبی در مغازه‌اش بخواهد کار عمرانی داشته باشد که در آن زمان باید مراعات موارد توصیه شده را کنند، اظهار کرد: تردد وسایل حمل و نقل سنگین، و یا قراردهی وسایل سنگین( مانند گاوصندوق) می‌تواند باعث لطمه به کفسازی بازار شود که در این زمینه اگرچه ممکن است که مشکل چندانی به وجود نیاید اما بهتر است که بازاریان مراعات این موضوع را داشته باشند.

**در بحث کف‌سازی بازار آنچه که اقتضای بازار بوده است (سنگ پیور) را لحاظ کردیم

 در این زمینه اما «منصور مرادلو»؛ عضو شورای شهر با اشاره به اینکه ما در بحث کف‌سازی بازار آنچه که اقتضای بازار بوده است (سنگ پیور) را لحاظ کردیم، اظهار کرد: چون سنگ پیور جذب آب بالایی دارد، از همین رو در راسته جگرفروشان و میوه فروشان از سنگ پی‌ور استفاده کردیم چراکه باید در مقابل برخی از آسیب‌ها مقاوم باشد.

وی ادامه داد: در بازار بالا (راسته میوه‌فروشان و جگرکی‌ها) درخواست خود بازارایان نیز این بود که مصالحی برای کفسازی انتخاب شود که متناسب با محوطه این فضا باشد.

مرادلو با بیان اینکه خود اعضای شورا نسبت به نگهداری بازار و بهداشت آن و همچنین تردد ماشین‌آلات سنگین از داخل بازار ناراحت هستند، اظهار کرد: متاسفانه محدودیتی در رابطه با تردد ماشین‌های سواری در بازار وجود ندارد و گاها مشاهده می‌شود که وانت و مینی‌بوس هم به داخل بازار ورود می‌کند.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینک‌ قبلا یک زنجیری در ورودی برخی راسته‌ها به درخواست بازاریان کشیده شده بود که برخی آمدند نافرمانی کردند و این راه‌ها را باز کردند، اظهار کرد: شهرداری باید در این زمینه یک برنامه‌ریزی داشته باشد. ورودی راسته بنک‌داران نیز از طرف خیابان ضیایی بسته شده است چراکه مغازه‌داران این اطراف با روستائیان همکاری دارند و ممکن است ماشین‌های سنگین را هم وارد کنند و خیلی هم فشار آوردند که این نیوجرسی‌های بزرگ ازورودی بازار برداشته شود اما شهرداری و شورا هم اجازه نداد ولی از سمت دیگر بازار تردد وجود دارد.

**بهداشت بازار زنجان مشکل دارد

وی خاطرنشان کرد: اما مساله‌ای که وجود دارد، بهداشت بازارمشکل دارد. شهرداری منطقه سه و اعضای شورا نسبت به بهداشت میوه‌فروشان و حجم زباله ای که تولید می‌کنند و بعضا حتی پخش می‌کنند شاکی هستند. متاسفانه شاهد هستیم که در چاه‌های موجود در بازار را باز می‌کنند و ضایعات میوه و فضولات حیوانی را که در سمت جگرکی‌ها تولید می‌شود، داخل چاه می‌ریزند. ما خواستیم که این چاه‌ها را مسدود کنند که نتوانند این ضایعات را در این چاه‌ها بریزند چرا که حیوانات موذی بزرگ در داخل بازار رفت و آمد دارند و علت این هست که بهداشت در این بخش رعایت نمی‌شود.

مرادلو افزود: بخشی از نگهداری بازار به عهده خود بازاریان است و بازاریان باید با شهرداری در این زمینه همکاری و همیاری داشته باشد؛ چرا که  شهرداری کاری که 40 سال اجرایی نشده بود را اجرایی کرد.

این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه میراث فرهنگی ریالی در این زمینه هزینه نکرده است، شهرداری توانست کف‌سازی بازار را هم انجام دهد. علاوه بر بازار تلاش ما بر این است که خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف بازار هم کف‌سازی شود. ما اصرار داشتیم که این مناطق آسفالت‌ریزی  نشود و پی ور کنند چرا که در زیباسازی محوطه بازار بسیار تاثیرگذار است.

**بایستی شاکله‌بازار را هم حفظ کنیم

به گفته این عضو شورای شهر، بایستی شاکله‌بازار را هم حفظ کنیم چراکه محیط داخلی بازارهم تاثیرگذار است. ویترین برخی از مغازه‌ها به ویژه در راسته بازار طلافروشان نظم بازار را به هم می‌ریزد. برخی از این ویترین‌ها تا 80 سانت داخل بازار پیشروی داشت که با ورود میراث فرهنگی و حمایت شهرداری بنا شد که این ویترین‌ها بیشتر از 20 سانت نباشند تا هارمونی بازار به هم نخورد.

وی با اشاره به اینکه این شورا تلاش کرد که اعتبارات بیشتری را برای کفسازی بازار کنار بگذارد، افزود: سال 99 برای کفسازی بازارتنها 300 میلیون تامین اعتبار شده بود اما امسال بیش از 20 میلیارد تومان برای این موضوع تامین اعتبار شده است.

*بزودی شهرداری به مسئله سد معبر ورود خواهد کرد

به گفته مرادلو، به زودی شهرداری و شورا در مساله سد معبر بازار نیز به صورت اصولی ورود خواهند داشت و وضعیت این بخش ساماندهی و مدیریت خواهد شد تا تردد مردم در این زمینه دچار مشکل نشود.

 

انتهای پیام

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانبازار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9505


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»