کد خبر: 9521
1401/12/27 - 13:51


صدای زنجان به بررسی معایب و مزایای بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی در استان می‌پردازد؛

بازارچه های توریست گریز

فعال حوزه صنایع‌دستی: واگذاری این غرفه‌ها به‌صورت انحصاری است و اداره صنایع‌دستی به هرکسی که بخواهد، این غرفه‌ها را واگذار می‌کند/ معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث: این موضوع صحت ندارد و ما همیشه از طرق مختلف درزمینهٔ واگذاری این غرفه‌ها اطلاع‌رسانی‌ کردیم /بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی مختص مکان‌هایی هست که ما گردشگر داریم اما امکان عرضه محصولات صنایع‌دستی را در این مکان‌ها نداریم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌خانی: تنوع در صنایع‌دستی نشان‌دهنده ذوق و خلاقیت یک جامعه سرزنده است. این هنر بسترساز رشد اقتصادی یک ملت بوده و نقش مهمی در اشتغال‌زایی جوانان، حمایت از تولید ملی، حمایت از زنان سرپرست خانوار و توسعه صادرات دارد بنابراین حفظ و پیشرفت این صنعت کمک شایانی به پیشرفت کشور خواهد کرد.

رشد صنایع‌دستی درگرو عوامل مختلفی ازجمله حمایت دولت از طریق ارائه تسهیلات و معرفی این محصولات به بازارهای هدف است. یکی از گام‌های مهم برای تحقق این هدف ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی و ارائه محصولات توسط هنرمندان است.

این امر نیازمند مانع زدایی از طرف وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی از طریق ارائه مجوزها و همچنین همکاری شهرداری‌ها و شورای‌های شهر و روستا جهت تأمین مکان و ایجاد بازارچه صنایع‌دستی است. فراهم آوردن این زیرساخت علاوه بر اینکه استقبال گردشگران را به همراه دارد، موجب رضایتمندی هنرمندان صنایع‌دستی هم می‌شود.

یکی از مشکلات فعالان حوزه صنایع‌دستی عرضه و فروش آن است و افزایش بازارچه‌های صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین نیاز‌های هر استان در کشور است، چراکه تعداد این بازارچه‌ها پاسخگوی نیاز مردم نیست.

ایجاد بازارچه‌های دائمی اگرچه می‌تواند تأثیر کلانی در رشد و توسعه صنایع‌دستی داشته باشد بااین‌وجود اما برخی از فعالان این عرصه معتقدند که بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی کمکی به توسعه و رشد صنایع‌دستی در استان نمی‌کند.

**بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی ارزش وشان صنایع دستی را پایین می‌آورند

 در این زمینه «جرجیسی»، یک فعال حوزه صنایع‌دستی با اشاره به اینکه از ابتدا مخالف بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی بودم و بارها و بارها در این زمینه به مدیرکل وقت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کردم  که این بازارچه‌های موقت، مشکلی از مشکلات صنایع‌دستی استان حل نمی‌کند و تنها شأن و ارزش صنایع‌دستی استان را زیر سال می‌برد، اظهار کرد: باید به بازارهای دائمی در حوزه فروش داخلی و خارجی فکر کنیم نه بازارهای موقت!

وی با اشاره به اینکه من با نحوه واگذاری این بازارچه‌ها نیز مشکل‌دارم، ادامه داد: معتقدم که یک تولیدکننده صنایع‌دستی خوب هیچ‌گاه فروشنده و بازاریاب خوبی نخواهد شد و برعکس یک بازاریاب خوب، صنعتگر خوبی نخواهد بود. به همین جهت معتقدم که با ایجاد بازارهای بدون واسطه در قالب نمایشگاه‌های صنایع‌دستی علی‌الخصوص نمایشگاه‌های صنایع‌دستی نوروزی‌ شأن و ارزش صنایع‌دستی را پایین می‌آوریم.

**باید صنایع‌دستی را بفروشیم ولی نه به هر قیمتی

جرجیسی بابیان اینکه شأن چاقوی استان زنجان این نیست که در یک غرفه موقت صنایع‌دستی در اطراف سلطانیه قرار گیرد، اظهار کرد:  ما باید صنایع‌دستی را بفروشیم ولی نه به هر قیمتی! باید در این زمینه برنامه‌ریزی درست و درازمدت صورت بگیرد تا ضمن فروش صنایع‌دستی استان شأن و شخصیت آن حفظ شود.

 این فعال حوزه صنایع‌دستی بابیان اینکه  ما با ایجاد این بازارچه‌ها شأن و شخصیت صنایع‌دستی خود را زیر سؤال می‌بریم، اظهار کرد: به همین جهت ما باید روی این موضوعات بیشتر کارکنیم ایجاد بازارچه‌های دائمی یکی از کارهایی است که در زمان مدیر کلی آقای رحمتی صورت گرفت.

وی افزود: اگرچه قبول دارم که این بازارچه‌ها بیشتر به‌صورت فصلی است اما اگر فروشندگان و تجار صنایع دستی قوی ورود کنند مطمئناً این موضوع برند خواهد شد و صنایع‌دستی توسعه خواهد یافت و از این موضوع می‌توان به‌عنوان توسعه تجارت پایدار صنایع‌دستی یادکرد اما متأسفانه اکنون این بازارچه‌های موقت چندان نقشی در توسعه صنایع‌دستی ندارد.

 این فعال حوزه صنایع‌دستی افزود: من همواره در مورد بازارچه موقتی بازارچه صنایع‌دستی که در مبادی ورودی شهر و روبه روی شهرک صنعتی روی قرار دارد اعتراض داشتم و عنوان کردم که این مکان در این شرایط موجب می‌شود که زنجان علیرغم اینکه مقصد گردشگری نیست کاملاً توریست گریز شود و گردشگر پس‌ازاینکه از این مراکز سرویس گرفت، بدون اینکه به داخل شهر ورود داشته باشد از همین محل راهی شهر دیگر می‌شود. یعنی اینجا ما گردشگران گذری را که یک‌درصدی امکان داشت به جهت خرید صنایع‌دستی به داخل استان بیایند را با یک بازارچه موقت از دست می‌دهیم.

وی افزود: در حقیقت با فروش خرد صنایع‌دستی امتیاز اجاره سوئیت‌ها و هتل‌ها و حتی به فروش ناشی از خرید از سوپر مارکت‌ها و غذا خوری‌ها صدمه می‌زنیم.

در این زمینه یک فعال صنایع‌دستی دیگر با اشاره به اینکه در واگذاری این غرفه‌ها همیشه مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: به اعتقاد من واگذاری این غرفه‌ها به‌صورت انحصاری است و اداره صنایع‌دستی به هرکسی که بخواهد، این غرفه‌ها را واگذار می‌کند.

وی ادامه داد: این موضوع باعث می‌شود که گردشگران حتی به بافت سنتی شهر برای خرید صنایع‌دستی ورود نداشته باشند، از همین رو معتقدم که این غرفه‌ها در کوتاه‌مدت جوابگو است ولی در درازمدت موجب آسیب به توسعه صنایع‌دستی ما می‌شود. از همین رو معتقدم باید در این زمینه بایستی به دنبال بازارچه صنایع‌دستی دائمی باشیم. هرچند شهرداری در این زمینه ورود کرده است و در پروژه سبزه‌میدان غرفه‌هایی را به فروش صنایع‌دستی اختصاص داده است بااین‌وجود در سایر شهرستان‌ها نیز باید به این امر ورود داشت و بایستی از ظرفیت شهرداری سایر استان‌ها نیز برای ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی کمک گرفت.

**بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی مختص مکان‌هایی هست که ما گردشگر داریم ولی امکان عرضه محصولات صنایع‌دستی را  در این مکان‌ها نداریم

این در حالی است که الناز خدایی فرد،  معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی مختص مکان‌هایی هست که ما گردشگر داریم ولی امکان عرضه محصولات صنایع دستی را در این مکانها نداریم، نظیر غار کتله‌خور و قیدارنبی و سایر مکان‌های گردشگری، اظهار کرد: در این مکان‌ها ما با حجم زیادی از گردشگر  روبه‌رو هستیم اما امکان عرضه دائمی محصولات صنایع‌دستی نیست درنتیجه ما آنجا بازارچه‌های موقت را عرضه می‌کنیم.

وی ادامه داد: خود زنجان در حدود 600 فروشگاه عرضه صنایع‌دستی دارد و علاوه.ه بر آن ما یک بازارچه دائمی صنایع‌دستی جنب رختشوی‌خانه داریم یعنی درواقع باید بپذیریم که زنجان احتیاجی به بازارچه موقت صنایع‌دستی ندارد برای اینکه به‌اندازه کافی عرضه‌کننده محصولات صنایع‌دستی داریم هرچند اگر شهرداری جنب برنامه‌های جانبی که اجرا می‌کند بازارچه  داشته باشد ما استقبال و از آن حمایت می‌کنیم.

به گفته خدایی فرد، در حقیقت در کل استان ما 9 بازارچه موقت فروش صنایع‌دستی در ایام نوروز خواهیم داشت که در کل استان پراکنده است غارکتله‌خور، قیدار نبی، 2 مورد بازار در سلطانیه، یک مورد در ارگ آن، یکی در چلبی اوغلی، در سه‌راهی سرخ دیزج و و پاسارگاد و در قلعه بهستان داریم. مراکزی درواقع میدانیم مسافر خواهد آمد و ما توقف خواهد کرد و ما نیاز به عرضه محصولات داریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ما در ورودی استان زنجان هم‌حجم بسیار زیادی فروشگاه صنایع‌دستی داریم که 24 ساعته باز است و محصولات صنایع‌دستی را عرضه می‌کند و مسافران گذری زنجان را پوشش می‌دهد. ضمن اینکه ما امسال با کمک راه‌آهن یک بازارچه موقت درزمینهٔ عرضه فروش صنایع‌دستی در خود راه‌آهن خواهیم داشت.

وی در مورد نحوه واگذاری غرفه‌های این بازارچه‌ها افزود:پیش‌ازاین اطلاع‌رسانی عمومی درزمینهٔ  واگذاری غرفه‌ها صورت گرفت و ما در سایتمان اخبار مربوط به این موضوع  را گذاشتیم و هرکسی که متقاضی بود می‌آمد و شرکت می‌کرد. ضمن اینکه هر یک از نمایشگاه‌های ما دارای شرایط مختص به خود بود.

خدایی فرد، در پاسخ به اینکه برخی عنوان می‌کنند که غرفه‌های این بازارچه‌ها به برخی از افراد  خاص  واگذار می‌شود، اذعان می‌کند: این موضوع صحت ندارد و ما همیشه  از طرق مختلف درزمینهٔ واگذاری این غرفه‌ها اطلاع‌رسانی‌ کردیم  و هنرمندان  و صنعتگران ما می‌توانستند در این زمینه اقدام کنند.

وی درزمینهٔ متناسب بودن محصولات صنایع‌دستی با مکان‌های گردشگری و اینکه برخی پیشنهاد‌هایی نظیر ارائه دیوان مولانا در غرفه چلبی اوغلی را داده‌اند، در این زمینه برنامه خاصی دارید، اظهار کرد: متناسب بودن محصولات صنایع‌دستی با مکان‌های گردشگری در حوزه فعالیت من محسوب نمی‌شود و اینکه محصولاتی مثل دیوان مولانا در چلبی اوغلی توزیع بشود ایده خوبی است که در حیطه اختیارات من نیست چراکه این محصولات فرهنگی هستند .

انتهای پیام  


اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانبازارچه‌های موقت صنایع‌دستی در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9521


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»