کد خبر: 9522
1401/12/27 - 13:55


گزارش صدای زنجان از رویدادهای مهم سال 1401 در استان؛

تلخ و شیرینِ های 1401

سال 1401 به هر سختی و آسانی که بود به همراه اتفاقات تلخ و شیرین، برای هم‌وطنان ازجمله مردم استان زنجان پایان یافت. سالی که گذشت، دارای وقایعی تلخ و شیرین برای زنجانی‌ها و به‌تبع آن ایرانی‌ها بود. این سال با آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی هم‌زمان شد،که خبر خوش آن ادامه دارشدن کاهش کرونا بود.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان / لیلا محمدی: سال 1401 به هر سختی و آسانی که بود به همراه اتفاقات تلخ و شیرین، برای هم‌وطنان ازجمله مردم استان زنجان پایان یافت.

سالی که گذشت، دارای وقایعی تلخ و شیرین برای زنجانی‌ها و به‌تبع آن ایرانی‌ها بود. این سال با آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی هم‌زمان شد،که خبر خوش آن ادامه دارشدن کاهش کرونا بود.

**کنترل کرونا

نجات جان بسیاری از هموطنان‌ پس از واکسیناسیون سراسری وکاهش قابل توجه آمار روزانه جان‌باختگان کرونایی، شیرین‌ترین خبری است که در سال 1401 شاهد ادامه  آن بوده ایم اما هستند زنجانی‌هایی که در زمره واکسیناسیون اجباری قرارگرفته و با اشاره به برخی علائم در تعدادی از دوستان و آشنایان خود درست پس از تزریق واکسن، همچنان خواستار توضیحات قابل‌قبول مسئولان در خصوص این شائبه‌ها هستند.

**تبعات حذف ارز ترجیحی و گرانی در بازار اقلام اساسی مردم

افزایش قیمت اقلامی چون روغن خوراکی از ماه‌های ابتدایی سال 1401، در کنار افزایش قیمت جهانی آن، قیمت این کالا را بیش‌ازاندازه گران کرد.

ناگفته نماند با حذف ارز ترجیحی از نهاده دامی، قیمت گروه‌های کالایی مرغ و تخم‌مرغ، لبنیات و روغن افزایش یافت و باوجود اعلام قیمت‌های جدید مبنی بر افزایش نرخ فقط 4 قلم کالا ، اقدامات کنترلی دولت کار ساز نشد و بیش از 100 ها قلم کالا با حذف ارز ترجیحی افزایش قیمت نا متعارفی داشتند که باعث کوچکتر شدن سفر مردم شد.

**طرح ساماندهی گندم، آرد و نان

از اواخر سال 1400 زمزمه‌های طرح تحول اقتصادی هر بار به بهانه‌‌ای به گوش می‌رسید، تا اینکه در خردادماه سال 1401 و بانام جراحی اقتصادی و اصلاح سیستم هدفمندی یارانه‌ها به‌صورت رسمی اعلام شد؛ یک تغییر دیگر که در دل همین طرح تحول اقتصادی قرار بود انجام شود، عرضه نان باکارت یارانه‌ای بدون تغییر قیمت آن است.

خبر فروش نان کارتی باهدف توزیع هدفمند آرد بین نانوایان و ممانعت از فروش نان به عنوان خوراک دام و طیور از ابتدای سال جاری  مشکلاتی را برای مصرف‌کنندگان عام و فروشندگان ایجاد کرد که از جمله آن می‌توان به نداشتن کارت بانکی برای مهاجران، ناآشنایی به نحوه استفاده از دستگاه‌های کارتخوان از سوی سالمندان، کودکان یا کم‌سوادان، تخصیص نیافتن 15 درصد کمک هزینه به نانوایان از جمله چالش‌های اجرای این طرح است که همگان امیدوارند با عملیاتی شدن فاز 2 فروش نان کارتی، مشکلات رصد شده در این حوزه رفع شود.

 در این میان استان زنجان به‌عنوان استان پایلوت کشوری،در این خصوص پیشتاز شد و قرار شد عرضه نان یارانه‌ای با کارتخوان با وجود نبود زیر ساخت‌های الکترونیک و اینترنتی کافی در استان انجام شود. موضوعی که بر نگرانی‌های معیشتی مردم در روزهای اخیر افزود.

**نوسان‌های دلار وطلا و تورمی که پایین نیامد

امسال، سالی بود که دلار و طلا و نرخ تورم جهش غیر متعارفی داشتند که در روزهای پایانی سال با طرح احیای مجدد برجام و رابطه با عربستان تا حدودی کنترل شد.

التهابات در روزهای پایانی سال 1401 در بازار ارز پایانی ندارد و بازیگران اصلی شرایط موجود، دلالان هستند که تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن مانع ریزش قیمت‌ها شوند و درحرکتی هماهنگی با اعلام نرخ‌های غیرواقعی، جوسازی خود را برای افزایش نرخ ارز شروع کرده و انجام می‌دهند تا شاید بتوانند از این طریق بار دیگر بازار را ملتهب کرده و راهی برای فرار از بازار نزولی و جلوگیری از ضرر بیشتر پیدا کنند.

ریزش قیمت دلار از 7 اسفندماه 1401 آغاز شد و در کمتر از 15 روز از نرخ 60 هزار تومان به کانال 42 هزار تومان برگشت که کارشناسان احتمال تداوم این روند نزولی را پیش‌بینی می‌کنند.

به گفته کارشناسان افت قیمت ارز در بازار متأثر از شرایط مختلف احیای روابط با عربستان، ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار، بازگشایی کانال‌های جدید برای ورود ارز است که امیدواریم ادامه‌دارباشد. اما نکته جالب اینکه قیمت ها که همراه با افزایش دلار بالا می رفت با کاهش دلار پایین نیامد!

**دستگیری بیش از 1200 معترض زنجانی و کشته شدن 3 نفر!

از 26 شهریور 1401 و در پی فوت حاشیه‌ساز مهسا امینی که در ساختمان پلیس امنیت اخلاقی ، اعتراضات از شهرهای تهران و سقز شروع ونهایتا به زنجان رسید.

اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس‌کل دادگستری استان زنجان در خصوص بازداشتی‌های اخیر مربوط به اعتراضات زنجانی‌ها گفت که؛« در استان زنجان شاهد اعتراض و اغتشاش و تجمعات بودیم در حدی که بیش از 1200 نفر درگیر موضوع بودند و این اعتراضات منتهی به دستگیری افراد می‌شد و از این اول نیز ما نظرمان این بود که با تأکید مقام معظم رهبری که عنوان کردند که بحث اغتشاشگران با اعتراض‌کنندگان و فریب‌خوردگان جدا شود مشی‌مان را بر همین  اساس تنظیم کردیم و ازاین‌رو برای یک‌سوم دستگیرشدگان پرونده تشکیل شد که تقریباً 450 نفر بودند.»

 « در استان از 450 نفر، 416 نفر مشمول عفواخیر رهبری شدند. ضمن اینکه شامل استثنائاتی بود که ما در استان از این استثنائات نداشتیم.

همچنین بنا بر اعلام محسن افشارچی، استاندار زنجان 3 نفر از معترضان در این وقایع کشته شده‌اند.

**مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر

13 اسفندماه سال 1401 بود که 29 دانش‌آموز مدرسه دخترانه ولی‌عصر (عج) زنجان به دلیل مسمومیت به بیمارستان آیت‌الله موسوی منتقل شدند.

14 اسفندماه 1401 بود که بازهم خبر مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه عصمت ابهر و مدرسه غنچه زنجان، دبیرستان پسرانه خوارزمی زنجان نیز خبرساز شد.

بعد از مسمومیت دانش‌آموزان مدرسه فضیلت خدابنده در 15 اسفندماه 1401 که آخرین اقدامات خرابکارانه در مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر و حتی پسر بود، هنوزاطلاعاتی از هویت و انگیزه دستگیرشدگان منتشرنشده است.

**صدور کالابرگ

باوجود وعده‌ووعیدهای مسئولان برای بهبود وضعیت معیشتی مردم، همچنان وضع معیشت خانوارهای زنجان و به‌تبع آن کشور نامعلوم است.

باوجودی که 1.5 سال از فعاليت دولت سپری می‌شود اما دولت هنوز استراتژی مشخصی برای بهبود وضع معيشت مردم ندارد.

اين در حالی است که دولت ابتدا باسیاست حذف ارز ترجيحی به ميدان آمد و با ارائه يارانه نقدی سعی در جبران اين اقدام کرد اما با تخصيص يارانه‌های 300 و 400 هزارتومانی به 9 دهک از جامعه وعده‌های بهبود معيشت عملی نشد و مجدداً بعد از مدتی ايرادهای اين طرح نيز خودنمايی کرد و نهایتاً دولت را به فکر کوپن يا کالابرگ الکترونيک انداخت تا آن را جايگزين يارانه نقدی کند.

در زنجان طرح کالابرگ الکترونیکی برای خرید 10 قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم‌مرغ، شیر، پنیر، ماست، روغن، ماکارونی، قند، شکر و برنج آغازشده و بنا بر اظهارات حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان تاکنون 400 فروشگاه و مغازه به این شبکه متصل شده‌اند و ظرف چند روز آینده و تا پایان سال‌شمار این مراکز به حدود یک هزار مورد می‌رسد.

اين در حالی است که هنوز مشخص نيست کالابرگ در اجرا موفق به برطرف کردن مشکلات معيشتی مردم ‌‌شود يا نه؟

به گفته کارشناسان نبود زيرساخت مناسب از موانع اجرای اين طرح اعلام‌شده هرچند کارشناسان اقتصادی معتقدند طرح کالابرگ در صورت برخورداری از پشتوانه اجرايی قوی می‌تواند راهکار موقت خوبی برای حمايت از معيشت مردم و مبارزه با ايجاد رانت باشد که در مقايسه با ديگر سياست‌ها مانند افزايش حقوق که بدون شفاف‌سازی در خصوص محل تأمین اعتبار آن صورت گرفته به نظر می‌رسد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانرویدادهای مهم سال 1401 در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9522


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»