کد خبر: 9524
1401/12/29 - 15:13


صدای زنجان از وضعیت بازار سیب و پرتقال پس از ورود میوه‌ شب عید گزارش می‌دهد؛

زنجانی‌ها سیب و پرتقال دولتی را هم گران می‌خرند

شهروندان زنجانی: چرا میوه شب عید در تهران ارزان‌تر از زنجان است؟/ رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: آقای استاندار! زنجانی‌ها به پیشواز گرانی می‌روند باز هم می‌گویید جزو شهرهای گران کشور نیستیم؟ برخی از مسئولان به نفع خودشان، آمارها را تحلیل می‌کنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان / لیلا محمدی: چند روزی است که سیب و پرتقال تنظمی بازاری در زنجان حداقل 20 الی 30 درصد بالاتر از سیب و پرتقال تنظیم بازاری در تهران به دست شهروندان زنجانی می‌رسد، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان ضمن درخواست از مسئولان برای ارائه توضیحات برای این نرخ‌گذاری‌ها، وضعیت فعلی بازار شب عید در دو محصول سیب و پرتقال را گویای وضعیت تورم استان زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها دانسته و خطاب به استاندار زنجان می‌گوید: زنجانی‌ها به پیشواز گرانی می‌روند باز هم می‌گویید جزو شهرهای گران کشور نیستیم؟

مدیر سازمان تعاون روستایی استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از توزیع میوه تنظیم بازار شب عید از 24 اسفندماه 1401 در استان خبر داد و گفت: این روند تا پایان سال ادامه دارد.

عبدالله جعفری با بیان اینکه قیمت نهایی میوه‌ها از سوی کارگروه راهبری میوه شب عید استان تعیین و اعلام شده است، افزود: بر این اساس سیب قرمز با قیمت 24 هزار و 500 تومان، سیب زرد با قیمت 29 هزار تومان و پرتقال با قیمت 16 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان زنجان با بیان اینکه امسال طرح میوه شب عید با محوریت بخش غیر دولتی در کشور اجرا می‌شود، اظهار کرد: این مهم در استان از طریق اتحادیه تعاونی‌های روستایی انجام می‌شود و بخش دولتی نیز نقش نظارتی دارد.

مسئولان دولتی می‌گویند که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها همین الان میوه تنظیم بازار شب عید از طریق 27 غرفه در سطح استان توزیع می‌شود اما تعدادی از شهروندان که از اطلاع‌رسانی ضعیف گلایه‌مند هستند، از مدیران می‌خواهند تا در کنار تامین میوه شب عید، برای توزیع آن نیز به صورت جهادی ورود کنند چرا که بیشتر مردم اطلاعی از این اماکن ندارند.

**میوه‌های تنظیم‌بازاری دولت، بازار سیب و پرتقال زنجانی‌ها را از تنظیم درآورد!

تعدادی از شهروندان نیز که معتقدند میوه شب عید نه تنها بازار را تنظیم نکرده است بلکه مبنای قیمت سیب و پرتقال در بازار آزاد، سیب و پرتقال دولتی شده است و میوه‌هایی که به قصد حمایت از خانوارها آن هم در وضعیت نامطلوب اقتصادی آمده بودند، فقط بازار را نابسامان کرده است از این رو به جای اینکه در غرفه‌های تعبیه شده چند دقیقه‌ای منتظر بمانند، اگر توانستند به اندازه دلخواه سیب و پرتقال را از بازار خریداری می‌کنند.

هر چند مدیر سازمان تعاون روستایی استان زنجان هدف از اجرای طرح میوه شب عید را دخالت فراگیر در بازار ندانسته و گفته که این کار صرفا با هدف کمک به تنظیم بازار انجام شده و این عرضه با توجه به نیاز جامعه در روزهای پایانی سال به آرامش و ثبات بازار کمک می‌کند اما بررسی‌های صدای زنجان از وضعیت بازار حاکی از آن است که وضعیت بازار پرتقال و سیب پس از ورود میوه‌های شب عید، تا حدودی به هم خورده است.

این در حالی است که مدیر سازمان تعاون روستایی استان زنجان تاکید کرده بود با تمهیداتی که در تامین میوه شب عید انجام شده است، در تلاش هستیم تا شرایط بازار در این بخش به نفع مردم رقم بخورد.

**چرا میوه شب عید در تهران ارزان‌تر از زنجان است؟

امیر یکی از شهروندان زنجانی می‌گوید: انتظار داریم وقتی میوه شب عید وارد بازار شد، قیمت سیب و پرتقال در بازار آزاد کاهش یابد اما هر ساله خلاف این را شاهد هستیم. قبل از ورود میوه شب عید به بازار، هر کیلو سیب زرد در بازار 25 تا 35 هزار تومان و پرتقال نیز 15 هزار تومان عرضه می‌شد اما با اعلام نرخ دولتی، قیمت‌ها در بازار آزاد افزایش یافت.

او با بیان اینکه مشخص نیست دولت قصدش از این نرخ‌گذاری‌ها چیست، ادامه می‌دهد: ما مردم اگر نخواهیم سیب و پرتقال دولتی بخوریم باید چه کسی را ببینیم؟ سیب و پرتقال تنظیم بازاری در تهران ارزان‌تر از زنجان است، فاصله ارومیه (تامین کننده سیب) و گیلان و مازندران( تامین کننده پرتقال) تا زنجان زیاد است یا تهران؟ مسئولان بر اساس کدام منطق کارشناسی شده‌ای این نرخ‌گذاری‌ها را کرده‌اند؟

**برای زنجانی‌ها نمی‌صرفد برای خرید میوه شب عید در صف‌های طولانی منتظر بمانند!

در شرایطی میوه‌های تنظیم بازاری نظیر سیب قرمز با قیمت 24 هزار و 500 تومان، سیب زرد با قیمت 29 هزار تومان و پرتقال با قیمت 16 هزار و 500 تومان در زنجان عرضه می‌شود، 23 اسفندماه 1401، میوه‌های تنظیم بازاری در تهران به قیمت هرکیلو پرتقال 14 هزار و 900 تومان، سیب قرمز 20 هزارتومان و سیب زرد نیز 22 هزارتومان تعیین شده است.

مرتضی معتمد، معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی گفت که؛ قیمت‌ها در هر استان متفاوت است و حداقل 10 درصد زیر قیمت روز میوه مشابه در بازار عرضه خواهد بود.

اما مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان که معتقد است اختلاف بین قیمت میوه شب عید زنجان با تهران و بیشتر استان‌ها به هیچ عنوان منطقی نیست، به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان می‌گویند قیمت میوه شب عید 10 درصد پائین‌تر از نرخ بازار است، سؤالم از مسئولان زنجان این است، 10 درصد مگر چیزی است که مردم حاضر شوند در صف‌های طولانی منتظر خرید سیب و پرتقال باشند؟ ثانیا قیمت سیب و پرتقال تنظیم بازاری در تهران حداقل 20 الی 30 درصد ارزان‌تر از زنجان است، چرا مسئولان زنجان در نرخ‌گذاری‌ها عجله کردند؟ لطفا توضیح بدهند که بر اساس کدام نظریه کارشناسی سیب قرمز 24 هزار و 500 تومان، سیب زرد 29 هزار تومان و پرتقال 16 هزار و 500 تومان شد؟

یوسفی‌امیری که معتقد است قیمت‌گذاری دولتی برای سیب و پرتقال عاملی برای نابسامانی بازار آن هم در آستانه عید نوروز است، ادامه می‌دهد: قیمت میوه‌های شب عید، مبنای سیب و پرتقال در بازار آزاد می‌َشود و قیمت این محصول را تا 40 الی 45 هزار تومان بالا می‌برد و تضمینی هم وجود ندارد و ممکن است در روزهای آتی شاهد افزایش قیمت سیب و پرتقال باشیم.

برخی معتقدند دولت برای تحویل سیب و پرتقال به قیمت پائین‌تر از بازار آزاد، میوه‌ها را قطعا کمتر از 20 هزار تومان خریداری و در سردخانه دپو کرده است. در نتیجه چرا باید این محصولات را به نرخ حتی بالاتر از بازار آزاد و بیشتر از قیمت واقعی خریداری (بیشتر از درصد سود معمول) در بازار عرضه کند؟

مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان نیز با وارد بودن چنین سؤالاتی از سوی مردم می‌گوید: مسئولان باید توضیح دهند که سیب و پرتقال را به چه قیمتی خریداری کرده‌اند که الان با این قیمت به مردم فروخته می‌شود؟ آیا باور کنیم که دولت در این چرخه به دنبال سود نبوده است و صرفا دغدغه‌اش تامین میوه شب عید با قیمت پائین تر از بازار بوده است؟

**آقای استاندار! زنجانی‌ها به پیشواز گرانی می‌روند باز هم می‌گویید جزو شهرهای گران کشور نیستیم؟

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان پیش‌بینی می‌کند که مردم از میوه‌های شب عید استقبال نکرده و مسئولان مجبور شوند تا این محصولات را از طریق سایر مبادی عرضه کنند، این مبادی هر چه که هست به مصرف مردم نمی‌رسد و مسئولان باید توضیح دهند که پول‌های بیت‌المال چرا باید به این شکل هزینه شود؟

یوسفی‌امیری در واکنش به اظهارات چند روز قبل محسن افشارچی که اعلام کرده بود زنجان در بین استان‌های گران کشور نیست، می‌گوید: آقای استاندار! زنجانی‌ها همیشه به پیشواز گرانی‌ها و تورم رفته‌اند و مسئولان همواره آمار را بر اساس نفع خود، تحلیل کرده‌اند!

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به نشست‌های مشورتی دولت و مجلس عنوان می‌کند: دولت و مجلس تاب و تحمل انعکاس مشکلات مردم را ندارند، به عنوان تشکل مردم نهاد هر بار که از وضعیت نامطلوب بازار صحبت کرده‌ایم مورد پسند برخی‌ها قرار نگرفته و با به روی کار آمدن دولت سیزدهم به جلسات تنظیم بازار استان نیز دعوت نشده‌ایم!

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمیوه‌ شب
sedayezanjannews.ir/nx9524


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»