کد خبر: 9526
1402/01/15 - 10:42


هنرمند مسگر زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان؛

برای آینده صنعت مس زنجان نگرانیم!

اگر آینده هنرمندان تأمین نشود آن‌ها به‌اجبار و به علت نداشتن پشتوانه بیمه‌ای از این صنعت دست خواهند کشید!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان / لیلا محمدی: رسول خدایی، هنرمند مسگر زنجانی دارای نشان ملی، «نداشتن بیمه»، «گرانی مواد اولیه»، «عدم برنامه‌ریزی مسئولان در حمایت از مس به‌عنوان برند زنجان»، «تبلیغات ضعیف»، «نداشتن بازار مطمئن صادراتی» را از مشکلات هنر- صنعت مس اعلام کرده و از مسئولان استانی درخواست کرد تا حمایت‌های خود از مس و تولیدات مسی دست‌ساز زنجان را در عمل نشان دهند.

رسول خدایی، هنرمند فعال در حوزه طراحی و ساخت ظروف مسی در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است که باوجود اصالت این هنر، مسئولان استان زنجان جایگاه آن را درک نکرده و در عمل کاری درشان مسِ زنجان که کل کشور آرزوی داشتن چنین صنعت آمیخته باهنر رادارند، نکرده‌اند.

** درصد بالایی از هنرمندان زنجانی در لیست انتظار بیمه هستند.

خدایی که از برادرش «استاد نادر خدایی» این هنر- صنعت را آموخته است، 40 سال سن داشته و نزدیک به 15 سال است در این حوزه فعالیت دارد اما 2 سالی هست که موفق به بهره‌مندی از بیمه صنایع‌دستی شده است!

هنرمندان تحت پوشش بیمه صنایع‌دستی هر 3 ماه یک‌بار مبلغ 900 هزار تومان واریز می‌کنند تا مشمول حمایت شوند. در حال حاضر درصد بالایی از هنرمندان زنجانی در لیست انتظار هستند.

الناز خدایی فر، معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به قول‌های مساعد مسئولان وزارتخانه متبوع حدود 10 هزار نفر مشمول بیمه حمایتی در سال 1402 خواهند شد ، گفت؛ سال 1400 نزدیک به 110 نفر از هنرمندان مجدداً وارد بیمه صنایع‌دستی کشور شدند و پس از قول‌های مساعد مسئولان وزارتخانه، حدود 10 هزار نفر در سال 1402 مشمول بیمه حمایتی می‌شوند، اسامی حدود 500 نفر از متقاضیان دارای شرایط (داشتن کارت از فنی و حرفه‌ای و صنایع‌دستی) در استان احصا شده است که امیدواریم حداقل 50 درصد متقاضیان مشمول این حمایت شوند.

رسول خدایی، هنرمند زنجانی نیز بابیان اینکه حمایت بیمه‌ای از هنرمندان فعال در عرصه صنایع‌دستی یکی از گزینه‌های بسیار مهم در حفظ هنرهای بومی و اصیل است، عنوان می‌کند: برای آینده صنعت مس زنجان نگرانم! فعالان صنایع‌دستی با 15 الی 25 سال هنوز نتوانسته‌اند از مزایای بیمه صنایع‌دستی بهره‌مند شوند، اگر آینده هنرمندان تأمین نشود آن‌ها به‌اجبار و به علت نداشتن پشتوانه بیمه‌ای از این صنعت دست خواهند کشید درنتیجه از مسئولان می‌خواهیم برای جلوگیری از افول صنعت مس دست‌به‌کار شوند پیش از آن‌که دیر شود!

**مشکل صادرات مس

این هنرمند که نشان ملی خود را سال گذشته دریافت کرده است به صدای زنجان می‌گوید: تمامی کارهایش برگرفته از ایده های مختلف بوده و ظروف بسیار متفاوت و خاصی را تولیدکرده  از ظروف چهارگوش میوه خوری تا سینی و ظروف پایه‌دار که بازارپسندی بالایی داشته و در نمایشگاه‌های ملی و حتی بین‌المللی مشتریان پروپاقرص خود را دارند.

خدایی با بیان اینکه با برنامه‌ریزی مدون می‌توان بازارهای جهانی را به روی مس باز کرد، تحریم‌ را بهانه‌ای بیش ندانسته و تصریح می‌کند: ما اصراری برای فروش محصولات مسی به کشورهای اروپایی و آمریکا نداریم، مسئولان بهتر است برنامه‌ریزی برای عرضه محصولات به کشورهای همسایه داشته باشند.

**افزایش قیمت مواد اولیه

خدایی با اشاره به قیمت بالای مواد اولیه مس عنوان می‌کند: قیمت ورق مسی در عرض یک الی 1.5 ماه از 300 هزار تومان به 500 هزار تومان رسید! خب مشخص است قیمت نهایی محصول، بالا می‌رود. به‌طوری‌که با افزایش قیمت ورق مسی، قابلمه مسی یک کیلویی که پیش از آن 350 هزار تومان به فروش می‌رفت، به 600 هزار تومان رسید!

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی خانوارها می‌گوید: مردم به‌سختی مایحتاج اولیه خود را تأمین می‌کنند و خرید ظروف مسی در اولویت‌های آن‌ها نیست چراکه این محصولات از ضروریات خانوارها نیست؛ اگر وضعیت این‌گونه ادامه یابد احتمال اینکه صنعت مس متوقف شود، زیاد است!

** مسئولان استانی برای برند مس زنجان تلاش کنند

خدایی در بخش دیگری از اظهارات خود، نبود تبلیغات مناسب جهت معرفی صنایع‌دستی بومی زنجان به گردشگران را از نقاط ضعف دانسته و می‌گوید: البته مسئولان فعلی میراث فرهنگی استان زنجان و اتحادیه مسگران زنجان در تبلیغات شهری اقدامات قابل‌تقدیری انجام داده‌اند اما ضروری است رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما نیز در حمایت از این فرهنگ بومی که شایسته تبدیل به برند جهانی دارد، اقدامات تبلیغی مؤثری داشته باشد.

این هنرمند بابیان اینکه بسیاری از مردم استان‌های مختلف کشور هنوز نمی‌دانند که مس و مسگری بافرهنگ بومی زنجانی‌ها آمیخته است و این صنعت متعلق به زنجان است، ادامه می‌دهد: به نظرم همین‌که بخشی از جامعه هنوز نمی‌دانند زنجان در مس و هنر مسگری سهم عظیمی داشته و تمامی آثار دست‌ساز متعلق به این شهر است، اجحاف در حق هنرمندان مسگر شهرمان است درنتیجه از مسئولان استانی ازجمله استاندار می‌خواهیم تا برای برند مس زنجان کاری کنند!

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمس زنجانهنرمند مسگر زنجانی
sedayezanjannews.ir/nx9526


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»