کد خبر: 9539
1402/01/17 - 15:50


صدای زنجان حواشی مسابقات لیگ خدابنده را بررسی می‌کند؛

لیگِ پرحاشیه!

مسئولان هیأت فوتبال شهرستان خدابنده: همکاری و همراهی ضعیف برخی نهادها در ایجاد امنیت مسابقات فوتبال! قبلا اختلافات تیم‌های لیگ شهرستانی را کدخدامنشی حل می‌کردیم و رسانه‌ای نمی‌شد!/امکان گفت‌وگو با فرمانده نیروی انتظامی خدابنده میسر نشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان / سمیه محرمی : مسابقات اخیر تیم‌های «لوازم خانگی غفاری» و «دهیاری پسکوهان» در لیگ فوتبال خدابنده منجر به درگیری طرفداران دو تیم و آسیب زدن به امکانات ورزشی و ایجاد رعب و وحشت در ورزشگاه شد، مسئولان هیئت فوتبال شهرستان خدابنده مدعی‌اند که عدم همکاری برخی از نهادها از عوامل مهم و تاثیرگذار در بروز این حاشیه بوده است.

فوتبال ورزشی در سراسر جهان طرفدار داشته و هواداران خود را حتی در دورافتاده‌ترین روستاها پیدا می‌کند. شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی آن را همین استقبال پرشور مردم از این ورزش دانست و آن را تبدیل به جذاب‌ترین رشته ورزشی در بین ورزش‌ها خواند.

حوزه ورزش که با همه توصیفات ذکرشده حواشی مختص خود را دارد، درگیری تیم‌های رقیب، کُری خواندن‌ها و حتی تنش بین هواداران تیم‌ها موضوعی بوده که در همه جهان متداول است.

زنجان هم از این موضوع مستثنی نبوده و رشته فوتبال به عنوان پرمخاطب‌ترین رشته و هیئت فعال است و به تبع حواشی و مشکلات خود را دارد، کمتر از سه ماه از حادثه روی داده در یکی از بازی‌های فوتبال که در شهرستان خرم‌دره برگزارشده بود، نمی‌گذرد که بار دیگر تصاویر منتشرشده در فضای مجازی و رسانه‌های استان حکایت از درگیری دیگر دریکی از لیگ‌های فوتبال زنجان خبر می‌دهد، جام رمضان و نوروزِ خدابنده که از روزهای گذشته در حال برگزاری بود.

در این بازی که «لوازم‌خانگی غفاری» و «دهیاری پسکوهان» مقابل هم ایستاده بودند تماشاگران تیم «پسکوهان» با هجوم به زمین بازی ضمن آسیب زدن به برخی از تجهیزات ورزشگاه ایجاد رعب و وحشت کردند.

مشکلی که باید بررسی، ریشه‌یابی و رفع شود چرا که این حواشی می‌تواند یک ورزش سالم و مفید را تبدیل به یک معضل ورزشی و حتی اجتماعی کند. ورزش پر از برد و باخت و پر از شکست و پیروزی است و در خیلی از موارد جلوگیری از روی دادن چنین حوادثی ناگزیر است اما می‌توان تبعات آن را کاهش داد.

** همکاری و همراهی ضعیف برخی نهادها در ایجاد امنیت مسابقات فوتبال

کاظم صالحی، رئیس کمیته انضباطی هیأت فوتبال شهرستان خدابنده هم که با این موضوع هم عقیده است با اشاره به اینکه در برگزاری لیگ شهرستان خدابنده همکاری و همراهی برای برگزاری مسابقات پایین است، عنوان کرد: تاکنون شاهد حضور ماموران انتظامی در برگزاری این مسابقات نبوده‌ایم.

رئیس کمیته انضباطی هیأت فوتبال شهرستان خدابنده نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه طبق تحقیقات انجام‌شده با برگزاری ورزش و مسابقات آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد، بیان می‌کند: تخلیه انرژی و کمک به افزایش نشاط و شادی در جامعه ماحصل برگزاری مسابقات است.

صالحی با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف است، اضافه می‌کند: باید برای برگزاری یک مسابقه با حضور و استقبال طرفداران تمهیدات انتظامی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه در برگزاری لیگ شهرستان خدابنده همکاری و همراهی برخی نهادها برای برگزاری مسابقات پایین است، عنوان کرد: تاکنون شاهد حضور ماموران انتظامی در برگزاری این مسابقات نبوده و با وجود مکاتبات برای تامین امنیت برگزاری، بازی‌ها بدون حضور نیروی انتظامی برگزار شده است.

صالحی با اشاره به اینکه پیش از این نیز تیم پسکوهان به دلیل تخلفات طرفداران خود جریمه شده بود، عنوان می‌کند: این تیم تعهد داده بود طرفدارانش دیگر تخلف نداشه باشند و نظم لیگ را بر هم نزنند.

رئیس کمیته انضباطی هیأت فوتبال شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه خوشبختانه حواشی روی داده در بازی اخیر چندان جدی نبوده و اتفاق خاصی نیفتاده است، اضافه کرد: مختلفان شناسایی شدند و از این افراد به‌صورت رسمی شکایت شده است.

**قبلاً اختلافات تیم‌های لیگ شهرستانی را کدخدامنشی حل می‌کردیم و رسانه‌ای نمی‌شد!

وی با اشاره به اینکه در چند ماهی که در هیأت فوتبال فعالیت دارم سعی کردیم نظارت و فعالیت براساس قوانین فیفا انجام شود، اضافه می‌کند: پیش‌ازاین از تخلفات روی‌داده در فوتبال سراسری عبور می‌کردند و کدخدامنشی حل می‌شد و بسیاری رسانه‌ای نمی‌شد اما تلاش ما اجرای قانون دقیق با وجود مخالفت‌ها بود.

رئیس کمیته انضباطی هیأت فوتبال شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه خوشبختانه استقبال از برگزاری مسابقات در شهرستان بسیار بالا بوده و در سطح استان کم‌نظیر است، عنوان می‌کند: نیازمند همراهی و همکاری نهادهای متولی برای برگزاری مسابقات بودیم اما این اتفاق میسر نشد و با وجود اصرارها نه ماموران انتظامی در مسابقات حضور یافتند و نه سیستم دوربین مداربسته در سالن نصب شد.

صالحی ادامه می‌دهد: برای مدیریت رخدادهایی از این قبیل باید برنامه‌ریزی کلان شود و امنیت در ورزشگاه‌ها افزایش پیدا کند چرا که شاهد هستیم سطح مسابقات نیز بسیار بالا است.

وی با اشاره به اینکه وجود اسپانسری در فوتبال استان در حد صفر است و بسیاری از مربیان برای سرپا نگه داشتن تیم خود حتی شده از جیب هزینه می‌کنند، عنوان می‌کند: حال که تیم‌ها در این شرایط مسابقه می‌دهند انتظار می‌رود همراهی‌ها برای برگزار مسابقات در شرایط مناسب توسط مجموعه‌های دیگر برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و ایجاد نشاط و شادی در جامعه انجام شود.

**ادعای رئیس هیئت فوتبال خدابنده در رابطه با حواشی لیگ فوتبال در این شهرستان

علی خلیلی، رئیس هیئت فوتبال شهرستان خدابنده هم به صدای زنجان می‌گوید: نیروی انتظامی در وظیفه ذاتی خود کوتاهی می‎‌کند.

خلیلی با اشاره به اینکه موضوع عدم اختصاص نیروی نظامی برای تأمین امنیت بازی‌های لیگ نوروز و رمضان شهرستان خدابنده به اختلاف بین فرماندهی انتظامی شهرستان خدابنده و اداره ورزش و جوان این شهرستان بازمی‌گردد که ریشه در اختلاف گذشته این دو اداره درزمینهٔ چمن‌کاری زمین فوتبال فرماندهی شهرستان خدابنده دارد، ادامه می‌دهد: ما با مستندات کافی ثابت می‌کنیم درزمینهٔ تأمین امنیت برگزاری مسابقات تمام تلاش خود را برای بهره‌گیری از ظرفیت نیروهای انتظامی استفاده کرده‌ایم.

این مسئول با اشاره به برخی سخنان مبنی بر خرده‌گیری در مورد ایرادات سالن فوتبال شهرستان خدابنده بیان می‌کند: با اعتماد کامل می‌گویم این سالن جزو پنج سالن برتر استان زنجان است و ما در سال گذشته با دستان خالی نسبت به بهبود وضعیت این سالن اقدام کردیم و چهار رختکن ورزشکاران با دستان خالی برای برگزاری مناسب مسابقات احداث شد.

وی با اشاره به اینکه امکان داشت با حضور نیروهای انتظامی و نظامی شرایط را کنترل کرد، ادامه می‌دهد: در روزهای اخیر در هر مسابقه بین 2 تا 3 هزار نفر تماشاچی در مسابقات حضور می‌یابند.

خلیلی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی در وظیفه ذاتی خود کوتاهی می‎‌کند، ادامه داد: اگر اتفاقی در حین برگزاری مسابقات برای فردی بیافتد چگونه می‌توانند پاسخگو باشند؟

رئیس هیئت فوتبال شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه برخی در این شرایط به دنبال ماهیگیری از آب گل‌آلود هستند، می‌افزاید: اجازه توقف لیگ را نداده‌ام و بازی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد چرا که بنده به عنوان رئیس وظایف خود را به درستی انجام داده‌ام.

**حواشی در فوتبال، طبیعی است اما مدیریت مسئولان را می‌طلبد

یکی از مربیان فوتبال زنجان نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه فوتبال ورزش محبوب و طرفدار در جامعه است، می‌گوید: این ورزش زمینه ایجاد نشاط و شادی در بین نوجوانان و جوانان را فراهم می‌کند که این موضوع به‌عنوان یک نیاز در جامعه شناخته می‌شود و می‌تواند در حوزه نشاط اجتماعی مؤثر باشد.

رضا سلطانی با اشاره به اینکه حواشی در همه‌جا در فوتبال یک موضوع طبیعی و یک رخداد عادی است، می‌افزاید: البته روی دادن چنین حوادثی زیبنده و مورد تائید نیست اما امکان حذف آن با توجه به استقبال از این رشته ورزشی میسر نیست.

رئیس هیئت فوتبال شهرستان وی با اشاره به اینکه در یک بازی کوچک فوتبال ممکن است بیش از 500 نفر به‌عنوان تماشاگر حضور پیدا کند، ادامه می‌دهد: کنترل و نظارت بر روی این تعداد طرفدار از توان خارج است.

این کارشناس فوتبال بابیان اینکه جایی که فوتبال و ورزش هست این حواشی نیز وجود دارد، عنوان می‌کند: مشابه این اتفاقات در همه لیگ‌های برتر کشورهای اروپایی و یا حتی جام جهانی نیز اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه هرکجا بردوباخت وجود داشته باشد این قبیل تنش‌ها عادی است، اضافه می‌کند: مدیریت این اتفاقات مهم‌تر از رویداد آن است.

پیگیری‌های صدای زنجان جهت انعکاس پاسخ مسئولان نیروی انتظامی شهرستان خدابنده به ادعاهای مطروحه میسر نشد.


انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانحواشی مسابقات لیگ خدابنده
sedayezanjannews.ir/nx9539


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»