کد خبر: 9540
1402/01/17 - 15:54


رئیس زنجانیِ کمیسیون بلاک‌چین نظام صنفی رایانه‌ای کشور:

اگر «رمزارز» نبود قیمت دلار به 80 هزار تومان می‌رسید

افشین آشوری: هیچ وقت تصمیم درستی برای ورود به صنعت بلاک‌چین و استخراج رمزارز نگرفته‌ایم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ لیلا محمدی - نخستین شهرک تخصصی بلاک‌چین و استخراج رمزارز کشور، سال قبل در سه‌راهی سلطانیه استان زنجان کلنگ‌زنی شد. رئیس زنجانیِ کمیسیون بلاک‌چین نظام صنفی رایانه‌ای کشور می‌گوید: با توجه به شرایط تحریمی کشور، زمان آن رسیده که وابستگی به دلار را به تدریج کاهش دهیم و به نظر می‌رسد انجام معاملات در بستر رمزارز بتواند بهترین و سودآورترین گزینه برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن استان زنجان باشد.

افشین آشوری، رئیس زنجانیِ کمیسیون بلاک‌چین نظام صنفی رایانه‌ای و‌ عضو‌‌ هیئت رئیسه انجمن بلاک‌چین اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با صدای زنجان در رابطه با تاثیر رمز ارز در کنترل بازار گفت: بارها در تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌ایم که باید آقایی و سردمداری دلار از بین برود. معتقدیم زمانی تاثیرگذاری قیمت دلار بر بهای تمام‌شده اقلام که ارتباط مستقیمی با زندگی و سفره خانوارها دارد را می‌توانیم کاهش دهیم که دلار را در معاملات روزمره خود حذف کنیم.

** نتوانسته ایم از رمزارز برای دور زدن تحریم و بازگرداندن میلیاردها دلار پول ایران بهره ببریم!

«حدود 8 سال است که ایران، وارد حوزه رمز ارزها و بلاک چین شده، اما بیش از ۴۰ سال است که کشورمان و حوزه فناوری اطلاعات تحریم است. تقریبا هیچ ارتباط منطقی بین این دو حوزه برقرار نشده و نتوانسته ایم از رمزارز برای دور زدن تحریم و بازگرداندن میلیاردها دلار پول ایران در سایر کشورها استفاده بهینه را ببریم. به عبارت بهتر رمز ارز در عصر امروز تنها راهی است که علی‌رغم تحریم‌ها، می‌توان با آن‌ها بسیاری از مشکلات را به‌راحتی حل کرده و به پیشرفتهای زیادی رسید. از سوی دیگر روند فناوری نشان می‌دهد که انقلاب صنعتی چهارم، بلاک‌چین و هوش مصنوعی است.»

«در حوزه رمز ارز قوانین بد، فاجعه‌آفرین شده و این در حالی است که مسئولان باید بدانند اگر رمز ارز نبود، قیمت دلار در حال حاضر ۸۰ هزار تومان می‌شد، ولی رمز ارز جلوی افزایش زیاد قیمت دلار را گرفته است. به عبارت بهتر کریپتوکارنسی یا همان ارزهای دیجیتال خیلی از ضررهای بورسی را جبران کرد.»

به اعتقاد این فعال اقتصادی، در حالی که تصمیم درستی برای ورود در این زمینه نگرفته‌ایم، دیگر کشورها یکه‌تازی می‌کنند به‌نوعی که امارات در حال جذب نخبگان و متخصصان در همه رشته‌هاست و برای ایران، تارکت ۱۰۰ هزارنفری را برای جذب نخبگان گذاشته است. بنابراین زنگ خطر برای کشورمان به صدا درآمده که اگر مسئولان و تصمیم گیران و تصمیم سازان، محدودیت‌ها و موانع را بیشتر کرده و مشکلات را برطرف نکنند، شاهد افزایش چشم‌گیر مهاجرت نخبگان می‌شویم.

«قبل از هر چیز باید این واقعیت را بپذیریم که بلاک چین، یک فرصت برای کشور است و فعالان این فناوری خسته کار نیستند بلکه خسته بوروکراسی هستند. جوانان این کشور، یک روز با اینماد، یک روز با طرح صیانت یا مانع تراشی‌های دیگر اذیت می‌شوند. وقتی به عمق فاجعه پی می بریم که بدانیم اقتصاد دیجیتال در حال حاضر، شش و نیم درصد از GDP کشور است که باید به ۱۵ درصد برسانیم و بلاک‌چین و هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه کاملاً تأثیرگذار بوده و نتیجه‌بخش باشد.»

آشوری اقدام چین و روسیه و برزیل و مالزی در حذف دلار در عرصه تجارت خارجی را گامی بسیار مثبت برای کنترل بازار این کشورها دانست و افزود: ایران می‌تواند در این عرصه از  این ایده کشورهای مذکور  استفاده کرده و دلار را در معاملات حذف نماید.

**با «رمز ارز» می‌توانیم آقایی دلار را از بین ببریم!

این فعال اقتصادی حضور ایران در عرصه معاملات جهانی با استفاده از رمز ارز را یکی از گزینه‌های مثبت موفقیت دانست و ضمن استقبال از اقدام برخی مسئولان ملی در عرصه واردات خودرو و تجهیزات با استفاده از رمز ارز اظهار کرد: به ضرس قاطع عرض می‌کنم که ایران می‌تواند با ادامه این استراتژی و انجام تعهدات ارزی، کسب و کارها در داخل کشور را رونق بخشد و آقایی دلار را از بین ببرد.

آشوری ادامه داد: بلاک چین بستری فراهم کرده که با حضور در این فضا می‌توان علاوه بر دور زدن تحریم‌ها، اشتغال‌زایی و ارزآوری را برای کشور به ارمغان آورد.

رئیس زنجانیِ کمیسیون بلاک‌چین نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به کلنگ‌زنی نخستین شهرک تخصصی بلاک‌چین و استخراج رمزارز کشور در زنجان (سه راهی سلطانیه) در سال 1401 عنوان کرد: به‌جای اینکه دولت این شهرک که زیرساخت محسوب می‌شود را ایجاد کند، با پیگیری‌های بخش خصوصی کلنگ زنی شده و قرار است فعالیت خود را رسماً آغاز کند. در حال حاضر اقدامات مربوط به خیابان‌کشی تکمیل‌شده و در انتظار عملیات گازرسانی هستیم تا وارد فاز احداث نیروگاه گازی شویم.

آشوری مباحث مربوط به شرکت گاز و همراهی شبکه بانکی در تأمین مالی را 2 موضوع مهم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر مشکل جدی وجود ندارد و معتقدیم اگر همکاری دو مجموعه اعلامی مطلوب باشد نگرانی بابت احداث و فعالیت نیروگاه خودتامین نخواهیم داشت.

**از وزارتخانه‌های نفت و نیرو می‌خواهیم تا طبق قانون از صنعت رمزارز حمایت کنند!

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تمامی مجوزهای لازم اخذ شده است از به بهره‌برداری رسیدن نیروگاه تا پایان امسال خبر داد و گفت: با به بهره‌برداری رسیدن این پروژه و فعالیت 150 واحد مستقر در شهرک، 70 تا 100 میلیون دلار ارزآوری انجام‌شده و زمینه اشتغال مستقیم 700 نفر و غیرمستقیم 2500 نفر فراهم می‌شود.

این فعال اقتصادی همچنین تعرفه‌های گاز و برق را از مشکلات صنعت استخراج رمز دارایی ا دانست و افزود: گاز و برق به تعرفه صادراتی به بخش خصوصی داده می‌شود. ما با نیروگاه خودتامین گاز را به تعرفه صادراتی از دولت خریداری و تبدیل به برق می‌کنیم. از طرفی برق که در اختیار  این صنعت گران نوین قرار می‌گیرد هم بسیار بالاست، 2 هزار و 530 تومان که در تاریخ ایران بی‌سابقه است!

در جلسه‌ای با مسئولان سه قوه به این موضوع تأکید کردم که دیگر با فناوری و تکنولوژی و به خصوص بلاک‌چین و هوش مصنوعی نمی‌شود مقابله کرد و باید هر چه سریع‌تر موانع موجود در این زمینه را برای فعالان برطرف کرد. باید بدانیم که لوکوموتیو اقتصاد دیجیتال در آینده بلاک چین است. در این حوزه، قانون بدی وجود دارد و آن این است که به همه صنایع برق یارانه‌ای تعلق می‌گیرد ولی در این صنعت نه‌تنها هزینه برق بسیار گران است، بلکه دپوزیت (پول رهن) قبل از مصرف برق را میگیرند.

آشوری با بیان اینکه قیمت گاز ار نرخ جهانی تبعیت می‌کند، ادامه داد: ما در نیروگاه خودتامین گاز را به نرخ جهانی خریداری می‌کنیم چه بالا باشد چه پائین! پس انتظار داریم که دولت این نرخ را نیز در تحویل گاز به ما در نظر بگیرد. ما از وزارتخانه‌های نفت و نیرو می‌خواهیم تا به قانون و مقررات و آئین‌نامه‌ها به‌صورت منصفانه مکلف شوند.

 

انتهای پیام/

 

 


اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانرمز ارزقیمت دلار
sedayezanjannews.ir/nx9540


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»