کد خبر: 9546
1402/01/20 - 15:42


معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال‌احمر در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل هلال احمر استان زنجان؛

هلال احمر به لحاظ «نیروی انسانی» ضعف‌ دارد

نامدار عبدالهیان: در نظر داریم 900 دستگاه خودروی نجات خریداری کنیم/ مدیر عامل سابق جمعیت هلال‌احمر استان: با توجه به بازنشستگی همکاران مرکز توانبخشی شهرستان زنجان نگران تعطیلی این مرکز هستیم.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ سمیه محرمی - معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال‌احمر با اذعان به وجود برخی ضعف‌ها در این نهاد گفت: معتقدیم که برای رسیدن به قله باید نیروی انسانی توانمند داشت و متاسفانه هلال احمر از نظر نیروی انسانی ضعف است.

در مراسم آیین تودیع و معارفه مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان که شنبه 20 فروردین‌ماه 1402 با حضور معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال‌احمر و معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در محل سالن جلسات این نهاد برگزار شد، قاسم موسوی تکریم و حمکت‌الله هاشمی به عنوان مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان معرفی گردید.

نامدار عبدالهیان، معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال‌احمر در این جلسه با بیان اینکه اساس برنامه‌ریزی همین است و به همین منظور معاونت برنامه‌ریزی برای مدیریت و برنامه‌ریزی در جمعیت هلال‌احمر در نظر گرفته شده است، گفت: سعی داریم با تکیه بر توان و نیروی توانمند هلال‌احمر فعالیت کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر 300 تا 350 خودروی نجات نیاز دارد، گفت: برنامه آینده ما تامین 900 دستگاه خودروی نجات است.

عبدالهیان با اشاره به اینکه کل تملک دارایی جمعیت هلال‌احمر در سال گذشته 7 میلیارد تومان بود، ادامه داد: این رقم در سال‌جاری قابل مقایسه نیست و بسیار بالا است.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه هر جامعه سه سرمایه عمده شامل سرمایه انسانی، طبیعی و فیزیکی دارد، اظهار کرد: ژاپن به عنوان یکی از کشورهای موفق پر از ظرفیت انسانی بوده و این کشور نیروی انسانی را به عنوان یک اصل پذیرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه برای رسیدن به قله باید نیروی انسانی توانمند داشت، عنوان کرد: قبول داریم در جمعیت از نظر نیروی انسانی ضعف داریم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر ویژگی‌های منحصر به فرد دارد، ادامه داد: این جمعیت دارای هدف شبه ارزشی و انسانی است و همانگونه که در قرآن آمده برای امدادرسانی و کمک به انسان‌ها برای نجات جانشان به گروه خاصی اشاره نشده است.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه مردمی بودن این نهاد ویژگی دیگر آن است، بیان کرد: هر کجا مردم با اعتقاد حضور داشتند، موفق بوده‌ایم.

معاون حقوقی و امور مجلس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر 8 هزار پرسنل دارد، گفت: 25 هزار نفر نیز به عنوان داوطلب با این مجموعه همکاری می‌کنند که عدد قابل قبولی است.

عبدالهیان با اشاره به اینکه هلال‌احمر و هر ارگانی که بخواهد موفق شود باید برنامه‌محور باشد، تاکید کرد: برای موفقیت، کارها را باید براساس شاخص پیش ببریم.

**جذب 2 هزار نفر در جمعیت هلال‌احمر از بین داوطلبان

مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز در مراسم تودیع و معارفه گفت: در طرح نوروزی هلال‌احمر کشور، براساس ظرفیت در چهار حوزه خدمات ارائه کرد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری با استفاده از ظرفیت حوزه جوانان و آموزش فعالیت شد، عنوان کرد: در حوزه درمان هم جمعیت داروخانه‌ها و مراکز توانبخشی هلال‌احمر به صورت 24 ساعته دایر بود تا افراد در تامین دارو و تجهیزات ارتوپدی مشکل نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در طرح نوروزی، امداد و نجات هلال‌احمر موفق به ارائه 4 هزار عملیات و خدمات شد، گفت: 46 درصد از این میزان خدمات ترافیکی بوده و با توجه به شرایط جوی حاکم 58 هزار نفر از خدمات هلال‌احمر بهره‌مند شدند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر از نظر پرسنلی و کادر نیاز به تقویت دارد، ادامه داد: این به معنی کمبود در حوزه نیروی انسانی نبوده و حوزه داوطلبان ظرفیت خوبی دارد.

مرادی‌پور با اشاره به اینکه از ظرفیت امدادگران برای تکمیل کادر استفاده خواهد شد چرا که توانمندی جمعیت هلال‌احمر با استفاده از امدادگران چند برابر می‌شود، گفت: 2 هزار نفر از امدادگران از داوطلبان و جوانان که امروز در حوزه امداد و نجات به عنوان نیروی متخصص حضور دارند، جذب خواهند شد که مشکل بخش نیروی کادر رفع شود.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر 5 هزار و 800 نفر کادر دارد، گفت: جمعیت هلال‌احمر 22 هزار نیروی امدادی متخص دارد که خدمات تخصصی ارائه می‌دهند و با استفاده از این ظرفیت انسانی به مردم خدمات ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به بازنشستگی همکاران مشکلی هست که باید با استفاده از ظرفیت‌ها کسری‌ها رفع شود، ادامه داد: دولت وظایفی به جمعیت هلال‌احمر محول کرده که باید هزینه آن را پرداخت کند.

مرادی‌پور با اشاره به اینکه البته کادر بازنشسته جمعیت هلال‌احمر از کشور خارج نمی‌شود، بیان کرد: این افراد به عنوان امدادگر در خانواده حضور دارند که همان هدف و شعار جمعیت هلال‌احمر با رویکرد هر خانه یک امدادگر است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در ادامه با اشاره به اینکه زلزله خوی خسارت آنچنانی نداشت و بیشتر موضوع پس لرزه‌ها بود، گفت: 40 هزار دستگاه چادر در این حادثه توزیع شد در حالی که طبق آمار تخریب کمتر از 2 هزار منزل بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این حادثه بیشتر بحث ترس مردم از پس لرزه‌ها بود، بیان کرد: توزیع چادر و حضور جمعیت هلال‌احمر با رویکرد بازگشت آرامش و ایجاد سلامت روانی در بین مردم بود.

** آموزش یکی از اولویت‌های اصلی و مهم هلال احمر است

قاسم موسوی، مدیر عامل پیشین جمعیت هلال‌احمر استان زنجان در این مراسم با اشاره به اینکه جمعیت هلال‌احمر ظرفیت‌های زیادی دارد، اظهار داشت: در کشور و حتی استان زنجان تنها به بخشی از این ظرفیت پرداخته شد یا فرصت نشد یا امکان پرداختن به آن وجود نداشت.

مدیر عامل پیشین جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان حداقل چهار پایگاه نیاز دارد، خاطر نشان کرد: این پایگاه‌ها باید در محورهای زنجان تبریز، زنجان دندی، قیدار - کردستان و زنجان بیجار دایر شود.

وی با اشاره به برخی توفیقات برای برپایی پایگاه‌ها کسب شده اما کافی نیست، عنوان کرد: مجوز موقت برای برپایی پایگاه محور زنجان - دندی و زنجان - قیدار کسب شده ولی باید دائم شود که نیازمند مساعدت هستیم.

 موسوی با اشاره به اینکه اعتبار خوبی برای احداث پایگاه مسیر زنجان - بیجار در نظر گرفته شده بود، اضافه کرد: در محور زنجان - دندی ساختمانی از علوم پزشکی امانت گرفته شده که باید تعیین تکلیف شود اما به صورت موقت پایگاه امداد و نجات راه‌اندازی شد.

 مدیر عامل سابق جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به اینکه پایگاه قیدار کردستان به صورت موقت فعال بوده است، ادامه داد: برای این پایگاه این محور ساختمان امانی توسط شهرداری کرسف داده شده است.

 وی بیان کرد: برای برپایی پایگاه امداد نجات در محور زنجان تبریز تعاملات لازم با شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شده است.

موسوی در ادامه با اشاره به بازنشستگی همکاران به ویژه در بخش امداد و نجات عنوان کرد: این افراد با کوله باری از تجربه از هلال‌احمر خارج می‌شوند و شاهد هستیم در سال‌های گذشته 30 درصد از نیروهای امدادی خود را از دست داده‌ایم.

مدیر عامل سابق جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به اینکه سنگ بنای نظام هلال‌احمر نیروهای امدادگر و داوطلب است، بیان کرد: بدون داوطلبان نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای امدادی خود باشیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش یکی از حوزه‌های ماموریتی جمعیت هلال احمر است، تاکید کرد: اهمیت این حوزه اگر بیشتر از امداد نباشد کمتر نیست و باید افراد با برگزاری دوره تخصصی مسلط و مسلح شوند.

موسوی با اشاره به اینکه پاشنه آشیل جمعیت هلال‌احمر آموزش تخصصی است، ادامه داد: سالانه به صورت میانگین به 24 هزار نفر آموزش ارائه می‌شود که به دلیل کرونا افت داشتیم.

 مدیر عامل سابق جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به فعالیت مرکز توانبخشی شهرستان زنجان عنوان کرد: با توجه به بازنشستگی همکاران در این واحد شاهد نگرانی از تعطیلی این مرکز هستیم.

وی با اشاره به اینکه مرکز توانبخشی در شهرستان خرم‌دره و طارم غیر فعال است، ادامه داد:غیر فعال بودن این مراکز به دلیل عدم وجود مسؤول فنی است که در صورت رفع این مشکل قابلیت فعالیت مجدد دارد.

موسوی با اشاره به اینکه درمانگاه هلال‌احمر زنجان جزو معدود مراکز فعال در کشور است، ادامه داد: نبود پزشک و داروساز در هلال‌احمر یکی از مشکلات این جمعیت است.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانهلال احمر
sedayezanjannews.ir/nx9546


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»