کد خبر: 9547
1402/01/20 - 16:39


صدای زنجان بازار عرضه مرغ گرم را بررسی می‌کند؛

بازار سرد مرغ گرم

شهروندان زنجانی: مرغ گرم پیدا نمی‌شود/ مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان: عرضه مرغ گرم و منجمد در زنجان، مردم نگران نباشند/ مدیر عامل اتحادیه مرغداران زنجان: مشکل کشوری است و به زودی رفع خواهد شد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ سمیه محرمی - ایجاد توازن عرضه و تقاضا در بازار مرغ و تخم‌مرغ چالشی است که سالیان سال بدون نتیجه باقی مانده و همواره در برهه‌های زمانی مختلف به یک آزمون برای سنجش مدیریت دولت تبدیل شده است، یک سوی ماجرا تولیدکننده قرار دارد که نقش موثری در نظم بازار دارد و در ایجاد اشتغال و رشد تولید موثر می باشد و آن سوی دیگر مصرف‌کننده تامین کالای مورد نیاز خود متناسب با شرایط اقتصادی و توان خود را انتظار دارد.

تولیدکننده برای تولید با چالش‌های مختلف چون تامین نهاده‌های دامی، افزایش قیمت تولید و مازاد تولید و پایین بودن فروش به دلیل عدم توازن بازار مواجه است از سوی دیگر با توجه به رشد تورم و گرانی‌های اخیر سفره مردم به مرور کوچک و کوچک‌تر شده و توان خرید پایین آمده است، عدم وجود توازن در این بازار را می‌توان از کاهش مستمر تولید توسط تولیدکنندگان و کاهش خرید توسط مصرف کنندگان به وضوح دید.

در روزهای اخیر بار دیگر با کمیاب و یا نایاب شدن عرضه مرغ گرم در بازار نگرانی از تامین این کالای اساسی برای سفره مردم بیشتر احساس می‌شود، موضوعی که می‌تواند امنیت روانی جامعه را برهم می‌زند.

هر چند گزارشات مردمی حکایت از مشکلات فروشندگان و شهروندان برای تامین مرغ دارد اما مسؤولان جهاد کشاورزی معتقد هستند مشکل زیادی در این زمینه وجود ندارد.

یک فروشنده محصولات پروتئینی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه چند روز است که برای تهیه مرغ گرم مشکل دارد، می‌گوید: تولیدکنندگان می‌گویند تولیدی برای عرضه ندارند.

محمد ادامه می‌دهد: کمبود و گاهی نبود مرغ گرم در بازار در برخی مواقع مردم را نگران می‌کند و موجب ایجاد تقاضای کاذب توسط مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عدم عرضه مرغ در برهه زمانی خاص مردم را نگران کرده و موجب می‌شود اقدام به ذخیره‌سازی کنند، اضافه می‌کند: این کار باعث می‌شود نظم بازار از بین رفته و مردم ناراضی شوند.

**عرضه مرغ گرم و منجمد در زنجان

روح‌الله حسنی مدیر کل جهاد کشاورزی استا ن زنجان در پاسخ به پیگیری‌های صدای زنجان در زمینه کمبود مرغ گرم با مقطعی خواندن مشکلات به وجود آمده طی چند روز اخیر در عرضه مرغ گرم‌ در کشور اظهار می‌کند: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌هایی که از حدود یک ماه قبل آغاز و انجام شده، در تأمین مرغ گرم مورد نیاز استان با همکاری اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه هيچ مشکلی‌ وجود نداشته و به میزان مورد نیاز در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان می‌کند: این میزان از روز شنبه آینده افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت، تا حدی که طبق روال گذشته مازاد مصرف استان را به استان‌های پر مصرف صادر خواهد شد.

حسنی با اشاره به اینکه زنجانی‌ها هیچ‌گونه نگرانی از بابت تأمین، توزیع و خرید مرغ نداشته باشند، ادامه می‌دهد: از هم‌استانی‌ها درخواست داریم از رفتارهای هیجانی ناشی از برخی شایعات از سوی اشخاص سودجو مبنی بر خرید بیش از نیاز و ذخیره خانگی مرغ اجتناب کنند.

 وی تاکید می‌کند: علاوه بر این، عرضه مرغ منجمد با قیمت هر کیلو ۴۵ هزار تومان نیز در سطح فروشگاه‌های پروتئینی استان در حال انجام است که تا پایان ماه‌ مبارک رمضان نيز ادامه خواهد داشت.

**کاهش جوجه‌ریزی در زنجان

طبق اعلام محمدعلی صادقی معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد کشاورزی استان زنجان جوجه‌ریزی در زنجان نسبت به سال گذشته کاهش 20 درصدی داشته است.

 محمدعلی صادقی با اشاره به اینکه از آغاز سال تاکنون 800 هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده است، بیان می‌کند: این آمار در سال گذشته در نیمه نخست فروردین‌ماه یک میلیون قطعه بوده است.

وی با اشاره به اینکه میزان جوجه‌ریزی با نیاز استان هم‌خوانی دارد، بیان کرد: این حجم از تولید می‌تواند نیاز زنجان را برای تامین مرغ برآورده کند.

**مشکل تامین مرغ گرم به دلیل عدم تولید جوجه

جعفر حصاری مدیر عامل اتحادیه مرغداران زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در واکنش به کمبود مرغ گرم در زنجان اظهار کرد: مشکل امروز تامین مرغ گرم ریشه در عدم تولید جوجه از اوایل اسفندماه سال گذشته دارد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران زنجان با اشاره به اینکه قریب به 10 روز تولید جوجه در کشور انجام نشده بود، بیان کرد: شرایط امروز، تبعات و مشکلات این موضوع بود که تمهیداتی برای آن اتخاذ شد.

وی با اشاره به اینکه کل کشور با این مشکل مواجه بوده است، بیان می‌کند: در چند روزه گذشته این مشکل به نحوی مدیریت شده است و در اواخر هفته‌جاری و یا هفته آینده این مشکل رفع می‌شود.

حصاری با اشاره به اینکه تولیدکننده کار و تخصصش تولید است و مرغ‌داران به دنبال تولید هستند، اضافه می‌کند: گاهی در برهه زمانی مشکلی در زنجیره ایجاد می‌شود که زمینه اخلال در تامین را فراهم می‌کند.

**تولیدکنندگان تخم‌مرغ متضرر هستند

تولیدکننده تخم‌مرغ می‌گوید: تولیدکنندگان تخم‌مرغ متضرر هستند و با این شرایط از بین می‌روند

وضعیت تخم‌مرغ هم بهتر از مرغ نبوده و برای تولید و عرضه چالش‌های زیادی دارد، در حالی که توان خریدار برای خرید تخم‌مرغ پایین است اما این سوی ماجرا تولیدکنندگان با چالش مواجه هستند و بازار این کالا نیز به عنوان کالایی که دولت هم آن را اساسی می‌داند نیاز تنظیم و ایجاد توزان است.

 علی پرویزی تولیدکننده تخم‌مرغ در استان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه تخم‌مرغ زیر قیمت مصوب به فروش می‌رسد، عنوان می‌کند: همین موضوع باعث شده مرغ‌داران متضرر شوند.

تولیدکننده تخم‌مرغ در استان زنجان گفت: قیمت مصوب تخم‌مرغ 54 هزار تومان است اما مرغ‌داران تخم‌مرغ خود را به قیمت 30 هزار تومان درب کارخانه به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مرغ‌داران درخواست فروش مرغ جوان را دارند، بیان می‌کند: مازاد تولید در مرغ‌داری‌ها این شرایط را فراهم کرده است.

تولیدکننده تخم‌مرغ در استان زنجان با اشاره به اینکه دولت می‌تواند کالابرگ دهد تا مصرف این کالاها بالا برود، ادامه می‌دهد: باید دولت صادرات تولیدات مرغی را آزاد کند تا تولید مازاد از چرخه خارج شود و به توازن در بازار منجر شود.

وی با اشاره به اینکه دولت به دلیل تورم و گرانی تن به تغییر قیمت تخم‌مرغ نخواهد داد، اضافه می‌کند: با کاهش مرغ تخم‌گذار و خروج از چرخه تولید در آینده کمبود خواهیم داشت.

 پرویزی با اشاره به اینکه با این اقدام تولیدکننده از بین می‌رود و دولت مجبور خواهد بود از خارج این کالا را وارد کند ، ادامه می‌دهد: چرا باید تولیدکننده متضر باشد.

تولیدکننده تخم‌مرغ در استان زنجان با اشاره به اینکه نهاده‌های دامی با تاخیر به مرغ‌داران تحویل داده می‌شود و نهاده‌ها با قیمت گرانی به دست مرغ‌داران می‌رسد، گفت: با این شرایط این قشر به شدت تحت فشار هستند.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمشکل تامین مرغ گرمکاهش جوجه‌ریزی در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9547


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»