کد خبر: 9549
1402/01/21 - 16:54


صدای زنجان روند اعطای تسهیلات ازدواج به زوجین را بررسی می‌کند؛

صفی که کوتاه نمی‌آید

زوجین: وام ازدواج دیر به دست جوانان می‌رسد/ دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان: 2 هزار جوان زنجانی در صف انتظار وام ازدواج‌اند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان / سمیه محرمی - تعدادی از زوجین متقاضی وام ازدواج در زنجان خواستار دریافت این تسهیلات در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن با توجه به نوسان قیمت‌ها در بازار به ویژه لوازم خانگی هستند و از مسئولان شبکه بانکی و مجموعه استان می‌خواهند تا روند اعطای وام را تسریع بخشند.

سال گذشته 12 هزار و 395 وام ازدواج به جوانان استان زنجان پرداخت شده است و بنا به اظهارات دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان هم اکنون 2 هزار جوان زنجانی در صف انتظار وام ازدواج‌اند.

کاهش نرخ ازدواج در کشور سالیان سال است که یک دغدغه اجتماعی برای مسئولان و مردم است، دغدغه‌ای که تلاش شده با پیش‌بینی راهکارهای مناسب برای آن چاره‌اندیشی شود، چاره‌اندیشی در این حوزه به عنوان یک بحث اجتماعی و اقتصادی به دستگاه‌های مربوطه واگذار شده است تا با اقدامات چند وجهی و چند بعدی بتوان شرایط در این موضوع را بهبود بخشید.

یکی از این راهکارها که سالیان سال است انجام شده و همچنان ادامه دارد، موضوع اختصاص وام ازدواج به زوجین بوده که برای تامین بخشی از هزینه ازدواج جوانان در نظر گرفته شده است تا برای هزینه در زمان ازدواج صرف شود.

**وام ازدواج دیر به دست جوانان می‌رسد

وامی که با وجود ویژگی‌های خوبی که دارد و به عنوان محبوب‌ترین تسهیلات پرداختی در کشور برای عموم مردم شناخته شده است و سود پایین و مدت زمان بازپرداخت طولانی آن موجب شده استقبال از دریافت آن بالا باشد اما این سوی داستان بسیاری از زوج‌ها مدت زمان انتظار دریافت این تسهیلات را طولانی می‌دانند و معتقد هستند این رقم به هنگام و در زمان مناسب به دستشان نمی‌رسد.

زهرا که 5 ماهی است منتظر وام است به صدای زنجان می‌گوید: وام ازدواج به هر میزان که باشد، کمکی برای تامین نیازهای من و خانواده برای این روزها است.

این جوان زنجانی با اشاره به اینکه به عنوان یک دختر از سال‌های قبل پس‌انداز کرده و برخی خریدها را انجام داده‌ام، بیان می‌کند: در روزهایی که باید خریدهای بزرگ جهیزیه را انجام دهم باید در انتظار این وام باشم.

وی با اشاره به اینکه خانواده پسر برای کاهش هزینه‌ها و خروج از بلاتکلیفی می‌خواهند هر چه سریع‌تر زمینه ازدواج را فراهم کنند، ادامه می‌دهد: اینکه ما تکمیل جهیزیه و تهیه بخشی از هزینه‎‌های جانبی ازدواج را منوط به وام می‌کنیم موجب خجالت‌زدگی ما می‌شود.

عرفان نیز یک پسر 32 ساله زنجانی است و از گرانی هزینه‌های ازدواج صحبت می‌کند او می‌گوید این ارقام در مقابل هزینه‌های ریز و درشت ازدواج چیزی نیست.

وی با اشاره اینکه کمتر از سه ماه از ازدواج و درخواست وام ازدواجش می‌گذرد، می‌گوید: برآورد هزینه من به عنوان یک جوان برای آغاز زندگی به حدی است که رقم وام ازدواج در آن نقشی ندارد.

این جوان زنجانی با اشاره به اینکه بنا به سنت مردم منطقه بخشی از کالای بزرگ جهیزیه نیز باید توسط پسران تهیه شود، گفت: این هزینه در کنار هزینه برگزاری مراسم و موضوعات جانبی دیگر موجب می‌شود تا رقم بسیار بالا باشد.

وی با اشاره به اینکه یک جوان تنها در یک صورتی می‌تواند ازدواج کند که خود سرمایه‌ای داشته باشد و یا از حمایت خانواده بهره‌مند شود، گفت: رقم وام ازدواج به حدی نیست که انگیزه تشکیل خانواده و آغاز زندگی برای یک جوان باشد.

**2 هزار جوان زنجانی در صف انتظار وام ازدواج

عبدالرضا خاتمی، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان که تمایلی برای اعلام مدت زمان انتظار وام‌های ازدواج ندارد در پاسخ به پیگیری‌های صدای زنجان تنها به این جمله اکتفا می‌کند که؛ کل متقاضیان در صف انتظار وام ازدواج در استان زنجان هم‌اکنون 2 هزار و 412 مورد است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته 12 هزار و 395 وام ازدواج به جوانان استان زنجان پرداخت شده است، ادامه می‌دهد: مبلغ این تسهیلات بیش از 18 هزار میلیارد ریال است.

هر چند دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان آماری از مدت زمان درخواست وام تا پرداختش به حساب متقاضیان اعلام نمی‌کند اما کارمند یکی از بانک‌های استان که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است می‌گوید پروسه دریافت تسهیلات ازدواج برای جوانان پس از ثبت‌نام در سامانه قریب به سه ماه طول می‌کشد به شعبه بانک برسد، اضافه می‌کند: پس از رسیدن اسامی متقاضیان وام به شعب در صورت تکمیل بودن پرونده دریافت تسهیلات یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

**وام ازدواج برای خرید معقول اقلام اصلی جهیزیه رقم خوبی است

وام ازدواج چه با رقم سال گذشته و چه با رقم پیش‌بینی شده سال‌جاری برای تهیه و خرید بخشی از مایحتاج زندگی یک جوان را تامین کند و برای همین هر کدام از این زوجین تمایل دارند هر چه زودتر به این وام دست یافته و از آن بهره‌مند شوند.

سید محمد احمدی رئیس اتحادیه فروش لوازم خانگی استان زنجان با اشاره به اینکه با پرداخت 180 تا 200 میلیون تومان تسهیلات امکان تامین اقلام بزرگ مانند یخچال، تلویزیون، لباس‌شویی و غیره وجود دارد، اظهار می‌کند: این در حالی است که مبل افزایش قیمت دارد که کمترین آن بیش از 30 میلیون تومان می‌شود.

رئیس اتحادیه فروش لوازم خانگی استان زنجان با اشاره به اینکه از کالاهای بزرگ 30 تا 50 تومان قیمت یک دستگاه یخچال، 15 میلیون تومان قیمت یک دستگاه ماشین لباسشویی و 20 میلیون تومان قیمت یک دستگاه تلویزیون است، ادامه می‌دهد: با رقم وام ازدواج یک زوج می‌تواند کالاهای قابل قبول و مناسبی تهیه کند.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت یک زوج می‌توانند یک خرید معقول داشته باشند، ادامه می‌دهد: مطمئنا این رقم برای خرید به نام یا برندهای خاص چاسخگو نیست ولی می‌توان با این رقم جنس ایرانی را جوابگو بود.

احمدی با اشاره به اینکه مبلغ تسهیلات وام ازدواج تاثیری در تصمیم‌گیری جوانان برای تشکیل خانواده ندارد، می‌گوید: یک جوان پس از ازدواج با هزینه زیادی برای اداره یک خانه و خانواده مواجه است و تورم و  گرانی موجب شده این نگرانی مانعی برای آغاز یک زندگی باشد.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانوام ازدواج
sedayezanjannews.ir/nx9549


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»