کد خبر: 9586
1402/02/04 - 12:45


صدای زنجان موضوع قاچاق چوب در استان را بررسی می‌کند؛

تیشه قاچاقچیان به ریشه درختان زنجان

مدیر کل منابع طبیعی استان: تا نقطه مطلوب فاصله داریم/ کارشناس منابع طبیعی در استان: کمبود شدید نیرو در منابع طبیعی ملموس است / فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان: کشف 73 مورد محموله قاچاق چوب در زنجان طی سال گذشته

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی - در حالی که درختان سرمایه طبیعی برای زمین است طمع قاچاقچیان چوب، خطری برای درختان است و قاچاق این کالا به یک صنعت پرسود تبدیل شده است.

چوبی که روزگاری به عنوان مهم‌ترین ماده مصرفی در ساخت منازل و لوازم خانگی مورد استفاده بود این روزها همچنان مخاطبان خود را دارد و استقبال از محصولات با پایه چوب ادامه دارد و در صنعت مبلمان‌سازی و محصولات زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین موضوع موجب شده است قطع درختان و قاچاق چوب به عنوان یک شغل پرسود توسط قاچاقچیان دنبال شود و این افراد طمع زیادی به درختان جنلگی و زارعی داشته باشند.

بدون شک نمی‌توان این طمع را از بین برد و تنها راه مقابله با قاچاقچیانی که سرمایه ملی را به تاراج می‌برند، سخت کردن مسیر این تخلف و گران تمام شدن آن است، موضوعی که نیاز به سرمایهگذاری و برنامه‌ریزی دارد، نظارت بر گلوگاه‌های تردد قاچاقچیان، گشت‌های نظارتی در جنگل‌ها و مراتع استان و ... از جمله راه‌هایی است که می‌توان برای کاهش قاچاق چوپ پیشنهاد داد.

شهروندان انتظار دارند برخورد با این تخلف با توجه به وجهه عمومی سریع‌تر اتفاق بیفتد و از رشد فزآینده واحدهای خرید و فروش چوب در کنار جاده‌های ترانزیتی زنجان جلوگیری شود، هر چند به اذعان مسئولان این واحدها دارای مجوز بوده و به صورت قانونی دایر هستند اما مردم معتقد هستند این واحدها قبح موضوع قطع درختان و خرید و فروش چوب را از بین می‌برند.

یک شهروند زنجانی به صدای زنجان می‌گوید: مگر زنجان چقدر درخت دارد که هر روز شاهد تردد کامیون‌های حامل چوب‌ باشیم.

علیرضا با اشاره به اینکه برخورد با این محموله‌ها با توجه به خاص بودنش راحت‌تر است، تاکید می‌کند: باید ساز و کاری برای تولید و فروش درختان پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به فعالیت واحدهای خرید و فروش چوب در مجاورت جاده‌های زنجان، اضافه می‌کند: مگر زنجان چقدر ظرفیت دارد که این واحدها با سرعت زیادی در حال افزایش است.

**کمبود نیرو در منابع طبیعی

تقی سالک کارشناس منابع طبیعی در استان زنجان با اشاره به اینکه در خود استان زنجان برداشت چوب جنگلی پایین است، اظهار می‌کند: در مورد زراعت چوب نیز مجوزها اخذ می‌شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه در استان زنجان قاچاق چوب پایین است و بیشتر چوب از استان گیلان می‌آید و در جاده‌های استان زنجان مشاهده می‌شود، ادامه می‌دهد: منابع طبیعی و دستگاه‌های مرتبط با توجه به قانون با این قاچاق برخورد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کمبود نیرو در دستگاه منابع طبیعی به شدت وجود دارد، عنوان می‌کند: زنجان بیش از یک میلیون مرتع و 100 هزار هکتار جنگل طبیعی و بیش از 20 هزارهکتار جنگل دست کاشت دارد.

سالک با اشاره به اینکه مراقبت از این مناطق یگان ویژه می‌خواهد که در استان و شهرستان‌ها وظیفه نیروی کادر است که تعداد آن خیلی کم است، عنوان می‌کند: استاندارد این نیروها به ازای 200 هزار هکتار یک نفر نیرو است که این میزان نیرو را نداریم و بیشتر نیروهای موجود نیز اداری هستند تا میدانی البته این موضوع در کل کشور صدق می‌کند.

این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به اینکه در استان زنجان جنگل طبیعی برای برداشت نداریم و بیشتر حفاظتی است و برداشت چوب انجام  نمی‌شود، اضافه می‌کند: برای جبران کمبود چوب در زنجان کشت درخت صنوبر و کبوده برای زراعت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چوب‌های تهیه شده بیشتر در صنایع جعبه‌سازی، تولید مبل، نجاری‌ها و ... استفاده می‌شود، اضافه می‌کند: صادرات چوب از زنجان بیشتر به قم برای تولید مبل انجام می‌شود.

**با نقطه مطلوب فاصله داریم ولی عملکردمان خوب است

سید حسن حسینی مدیر کل منابع طبیعی استان زنجان نیز در این باره به صدای زنجان می‌گوید: زنجان جزو موفق‌ترین استان‌ها در زمینه برخورد با قاچاق چوب است و این موضوع را با مطالعه آمار مقایسه‌ای متوسط کشوری و سایر استان‌ها می‌توان فهمید.

مدیر کل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه ما برای هر کاری مطلوبی در نظر می‌گیریم و خود را با این مطلوب محک می‌زنیم، بیان می‌کند: فاصله زیادی با مطلوب مقابله با قاچاق چوب داریم و هیچ ادعایی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به اینکه با بضاعت نیروها به خود نمره قبولی می‌دهیم، تاکید می‌کند: تلاش ما این است که این فاصله را کاهش دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه طارم و زنجان بیشترین میزان قاچاق چوب را در استان به خود اختصاص داده است، عنوان می‌کند: در سایر شهرستان‌ها نیز قاچاق چوب وجود دارد ضمن اینکه در شهرستان ایجرود بیشتر قاچاق چوب از سایر استان‌ها اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تولیدات محصولات چوبی در کشور شامل استان‌های مازندران، گیلان، تهران، قم و مرکزی است، ادامه می‌دهد: بیشتر شرکت‌های تولیدکننده محصولات چوبی در این شهرستان‌ها قرار دارند و قاچاق چوب به این استان‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد.

**کشف  73 مورد محموله چوب در زنجان

عباس عباسی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نیز در این زمینه با اشاره به اینکه تمام درختان در اراضی ملی ممنوع‌القطع هستند، اظهار می‌کند: درختان جنگلی ممنوع‌القطع واقع در مستثنیات اشخاص هم نیاز به مجوز قطع و هم حمل دارند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان عنوان می‌کند: درختان مشترک گردو، بید، چنار، توت و ... نیاز به مجوز قطع و حمل از منابع طبیعی دارند.

وی با اشاره به اینکه درختان میوه نیاز به مجوز قطع از جهاد کشاورزی دارند، اضافه می‌کند: این درختان نیاز به مجوز حمل از منابع طبیعی دارند.

عباسی با بیان اینکه در سال 1401 تعداد  73 مورد محموله چوب در زنجان کشف شده است، عنوان می‌کندد: 415 مترمکعب حجم چوب کشف شده در سال گذشته بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه 275 مورد محموله هیزم در زنجان در سال گذشته کشف شده است، اضافه کرد: در سال گذشته 3 هزار و 541 کیلوگرم محصولات فرعی نیز شامل گیاهان دارویی کشف و ضبط شده است.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانقاچاق چوب
sedayezanjannews.ir/nx9586


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»