کد خبر: 9605
1402/02/09 - 9:59


صدای زنجان تصمیم‌گیری برای جابجایی میدان احشام را بررسی می‌کند؛

استاندارد سازی در میدان احشام!

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان: دو محل برای ساخت میدان احشام جدید، معرفی شده است /مدیرکل دامپزشکی استان زنجان: زیرساخت‌های بهداشتی، دامپزشکی و زیست‌محیطی باید در ایجاد میدان احشام جدید لحاظ شود! /مدیرکل محیط‌ زیست زنجان: تا زمان ایجاد احداث میدان احشام جدید، میدان احشام فعلی باید استانداردسازی شود! 6 مورد زیست محیطی که در میدان احشام رعایت نمی‌شود به شهرداری ابلاغ شده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی - علیرغم دستور دادستان زنجان در زمینه انتقال میدان احشام در اسرع‌وقت، مسئولان می‌گو‌یند که حداقل دو سال برای ساخت و ایجاد میدان احشام جدید زمان لازم است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان که بر لزوم جایجایی میدان تاکید دارد به مسئولان مربوطه به ویژه شهرداری زنجان توصیه جدی می‌کند تا موعد مقرر برای جابجایی، حتما به «استانداردسازی» میدان فعلی احشام توجه کنند.

یکشنبه 30 مردادماه 1401 دادستان مرکز استان زنجان طی بازدیدی از میدان احشام استان زنجان واقع در جاده آمادگاه ارتش با اشاره به نظریه مراجع ذی‌ربط مبنی بر وجود برخی ایرادات و عدم رعایت اصول بهداشتی، عدم مطابقت با استانداردهای لازم و فقدان شاخص‌های زیست‌محیطی میدان احشام، اظهار کرده بود که تأمین سلامت شهروندان و صیانت از بهداشت عمومی از اولویت‌های اصلی دستگاه قضائی است که در این راستا متولیان مربوطه باید به وظایف ذاتی و قانونی خویش عمل کنند و این میدان احشام را در اسرع وقت به جای دیگری منتقل نمایند.

**دو محل برای ساخت میدان احشام جدید، معرفی شده است

با گذشت حدود یکسال از این موضوع اما هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است. موضوعی که غلامحسین احمدی، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان در این رابطه به صدای زنجان می‌گوید: به دنبال جایگزینی منطقه‌ای برای میدان احشام هستیم. مناطقی را «منابع طبیعی» معرفی کرده و شهرداری بازدید کرده است و بین آنها دو نقطه را در این زمینه در نظرگرفته‌ایم و به دنبال استعلام ازدستگاه‌ها در این زمینه هستیم وبا نظر مساعد دستگاه‌ها شهرداری کارش را شروع می کند.

 وی ادامه داد: مناطق انتخاب شده یکی در مسیر روستای والارود و دیگری نیز خارج از محدوده این روستا قرار دارد.اگر زمین انتخاب شده به لحاظ چارچوب‌های موجود توسط دستگاه‌های ذی‌ربط انتخاب شود، شهرداری حداکثر یک‌ماهه مصوبات و بحث‌های اداری‌اش را دنبال می‌کند و حداکثر ظرف دو سال هم کل کارهایش را انجام می‌دهد. در بحث انتقال طوری برنامه‌ریزی می‌کنیم تا پایان سال جاری بحث انتقالش صورت بگیرد.

**زیرساخت‌های بهداشتی، دامپزشکی، و زیست‌محیطی باید در ایجاد میدان احشام جدید لحاظ شود

در این زمینه اما «محمدباقر حاج‌کاظمی»، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی به دنبال جانمایی برای این میدان هستند و دستگاه‌های نظارتی استان هم جلسات متعددی در خصوص این موضوع گذاشته‌اند، افزود:استانداردهایی که باید در ساخت میدان احشام جدید به کار گرفته شود بهداشتی، دامپزشکی و زیست‌محیطی است. بنابراین سه دستگاه دامپزشکی، اداره کل محیط‌ زیست و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در این موضوع دخالت دارند و ارگان‌ها وظایف خود را ایفا می‌کند.

به گفته این مسئول، به لحاظ دامپزشکی یک سری از استانداردها باید در ساخت میدان احشام رعایت شود که مربوط به تعداد سازه‌ها است که باید تعدادی سازه خاصی داشته باشد و بحث نورگیری و محل دپوی کود و فاصله‌ از مراکز مسکونی نیز رعایت شده باشد.

**تا زمان احداث میدان احشام جدید، میدان احشام فعلی باید استانداردسازی شود

در این زمینه «محمدرضا یافتیان»، مدیرکل محیط‌زیست زنجان با اشاره به اینکه طی هفته گذشته جلسه‌ای در حضور دادستان زنجان و مسئولین استانی در زمینه میدان احشام داشتیم، اظهار کرد: دو نقطه برای این موضوع معرفی شده است که یکی از این مناطق متعلق به منابع طبیعی است و به سبب وجود یک دامداری که با ساخت میدان از انتفاع خارج می‌شود، عدم همخوانی با ضوابط استقرار نظام دامپزشکی دچار مشکل است، چندان مورد قبول نبود هر چند به‌عنوان یک گزینه مطرح است.

وی افزود: مورد دوم زمینی 18 هکتاری است که پیش از این به‌عنوان باغ شهری برای یکی از دستگاه‌های دولتی (شرکت توانیر) بوده است که بنا است که شهرداری با این شرکت وارد مذاکره شود و این مجموعه را برای ایجاد و احداث میدان احشام به کار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه اکنون محیط‌ زیست منتظر است که یکی از این دو نقطه را انتخاب کنند و به ما اعلام کنند تا ما بتوانیم در مورد ضوابط محیط زیستی آن اعلام نظر کنیم؛ افزود: در این شکی نیست که میدان احشام فعلی باید حتماً جابه‌جا شود، ولی هر جایی را هم شهرداری در اختیار بگیرد قطعاً یک و نیم تا دو‌ساله باید در نظر گرفته شود تا بتواند این میدان را ساماندهی کند؛ بنابراین ضرورت دارد که ما تا زمان بهره‌برداری از مجموعه جدیدی که احداث می‌شود، استانداردهای میدان احشام فعلی را بالا ببریم.

** 6 مورد از نکاتی که در میدان احشام فعلی رعایت نمی‌شود به شهرداری ابلاغ شده است

به گفته یافتیان، 6 مورد زیست محیطی که در میدان احشام فعلی رعایت نمی‌شود به شهرداری ابلاغ شده و خواسته شده تا مشکلات آن مرتفع گردد. در همین جلسه اخیر هم بنا شده است که تا اردیبهشت‌ماه این مشکلات حل شود و شهرداری موظف به همکاری در این زمینه است تا مشکلات میدان احشام فعلی را برطرف کند. قطعاً اگر بخش خصوصی هم  به موضوع ایجاد میدان احشام جدید ورود پیدا کند، باز هم ما دوسال زمان می‌برد تا این میدان تجهیز شود.

مدیرکل محیط‌زیست زنجان با بیان برخی از مشکلات میدان احشام فعلی افزود: در میدان احشام فعلی فضولات حیوانی که جمع‌آوری می‌شود در دو سمت میدان دپو می‌شود. بوی نامطبوع این فضولات در طول روز و به‌ویژه در زمان بارندگی آزاردهنده است و باید جمع‌آوری می‌شد. یکی دیگر از مشکلات در این زمینه نیز آب‌های سطحی میدان احشام بوده که از طریق یک مسیری و از دیواره خود میدان به محیط آزاد وارد می‌شود که آلودگی و بوی نامطبوعی دارد و  بحث اسطبل‌ها و فاضلاب انسانی این میدان از دیگر مشکلات این میدان است که باید ساماندهی شود. این موارد باید در میدان احشام فعلی برطرف شود تا بتوان تا زمان ایجاد میدان احشام جدید مورداستفاده قرار گیرد

وی افزود: اولین مسئله برای انتخاب میدان احشام فعلی فاصله از منطقه شهری و روستایی است چرا که مردم باید از آلودگی و بوی نامطبوع میدان احشام به‌دور باشند.  لذا این میدان باید در جایی قرار بگیرد که دفع آب‌های سطحی که در مواقع بارندگی باعث انحلال فضولات حیوانی می‌شود و آلودگی را ایجاد می‌کند باید به طریق استاندارد دفع شود باید یا تصفیه‌خانه داشته باشد و یا به شکل استاندارد دفع شود. بحث استاندارد بودن سرویس‌های بهداشتی این منطقه هم باید موردتوجه باشد و باید به تصفیه‌خانه این میدان مرتبط باشد.

به گفته یافتیان، مسافت محل نگهداری دام باید استانداردهای کافی را داشته باشد و محل دپوی فضولات دامی باید مود توجه قرار گیرد تا شرایطی باشد که موجب آلودگی محیط‌زیست نشود. استاندارهای محیط زیستی عموماً این موارد است و طبیعتاً یک سری از موارد هم هست که خود نظام دامپزشکی و همین‌طور بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی نیز مدنظر دارد که بایستی رعایت شوند.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمیدان احشام زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9605


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»