کد خبر: 9610
1402/02/10 - 10:46


صدای زنجان وضعیت زیرساخت‌های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری را بررسی می‌کند؛

گردشگری در شرایط سخت!

مدیرکل میراث فرهنگی استان: فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری، نیازمند همکاری 25 دستگاه دولتی است/ شرکت گاز استان: مهم‌ترین مشکلِ گازرسانی به روستای «شیت»و «ولیدر»؛ مشکلات اجتماعی و وجود معارض است! /فرماندار طارم: تاکنون گزارشی مبنی بر کندی پروژه گازرسانی و یا تعطیلی آن به دست ما نرسیده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی - نبود زیرساخت‌هایی نظیر گاز در روستاهای هدف گردشگری استان زنجان، یکی از معضلات جذب گردشگر محسوب می‌شود، البته برخی از مسئولان وجود «معارض» و مشکلات اجتماعی را یکی از موانع مهم در پیشبرد اهداف حوزه گردشگری اعلام می‌کنند اما تعدادی دیگر از مسئولان می‌گویند اگر اعتبار و پول و البته برنامه‌ریزی باشد، مشکلات اجتماعی نیز قابل حل است.

مسئولان استان زنجان روی‌هم‌رفته بیش از ۱۸ روستا را به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی کرده‌‌اند که روستای «شیت» در شهرستان طارم، گل سرسبد آن‌ها محسوب می‌شود.

این روستا تا مرکز استان یعنی شهرستان زنجان ۱۲۶ کیلومتر و تا شهر چورزق ۸ کیلومتر و تا مرکز شهرستان آب‌بر ۳۸ کیلومتر فاصله‌ دارد.

«شیت» در دامنه کوهی بلند واقع‌ شده، به‌همین دلیل فاصله آن تا سطح آب‌های آزاد ۱۲۰۰ متر برآورده می‌شود. جاذبه‌های دیدنی و گردشگری روستای شیت شامل چشمه سارها، قلعه شیت، رودخانه چهار فصل، غار سیدباغی، ییلاق دولا و ییلاق نَراب، سنگ‌های دختر و پسر، امامزاده سید محمد ماهوری شیت هست.

علیرغم اینکه این روستا به عنوان یک روستای گردشگری شناخته می‌شود، اما به نظر می‌رسد هنوز که هنوز است زیر ساخت‌های ابتدایی از جمله گاز برای این روستا فراهم نیست. موضوعی که می‌تواند باعث نارضایتی برخی از گردشگران از انتخاب این مقصد گردشگری شود.

** باید زیرساخت‌های ابتدایی برای یک مقصد گردشگری فراهم شود که «شیت» مستثنی از این قضیه نیست

در این زمینه «سیدسعید صفوی»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه گردشگری، عنوان «صنعت» به خود گرفته است و در عین حال صنعتی پاک و تمیز است که سرمایه‌گذاری در آن جزو اولویت بسیاری از کشورها است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در گردشگری پایان‌ناپذیر است و از همین رو باید به این موضوع ورود داشت.

وی ادامه داد: ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری زنجان دیده می‌شود ولی برای اینکه ما بتوانیم این صنعت غنی را در استان زنجان سودمند کنیم و استان زنجان را به سایر نقاط معرفی کنیم؛ باید زیرساخت‌های گردشگری را در همه نقاط گردشگرپذیر فراهم کنیم که تنها بخشی از این موارد، در اختیار میراث فرهنگی است.

این مسئول با بیان اینکه فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری در زنجان نیازمند همکاری 25 دستگاه دیگر دولتی است، اظهار کرد: برای پررونق کردن این صنعت، دستگاه‌های خدمات‌رسان باید در این زمینه ورود کنند تا کمترین امکانات زیرساختی اعم از راه، آب، گاز و برق برای این نقاط فراهم شود.

به گفته صفوی، یکی از مکان‌هایی که ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارد شهرستان «طارم» است که به جهت آب و هوا، وجود رودخانه «قزل‌اوزن»، محصولات کشاورزی و برگزاری جشنواره‌های مختلف مورد توجه گردشگران است.

وی ادامه داد: روستای «شیت» نیز در این شهرستان مورد اقبال خوبی از سوی گردشگران قرار گرفته است و خوشبختانه ذی‌نفعان محلی سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه داشته‌اند، ولی برای اینکه همه این عوامل بتواند نقش‌آفرینی خود را داشته باشند، روستاها فراهم بودن زیرساخت‌ها از جمله (آب و برق و گاز) را دارند که «شیت» نیز مستثنی از این قضیه نیست.

**علیرغم وجود مشکلات «معارض» در گازرسانی روستای شیت، پیمانکارضعیف عمل می‌کند

«حکمعلی حسنلو»، نائب رییس شورای شهرستان طارم به عنوان نماینده و منتخب مردم در این زمینه با اشاره به اینکه روستاهای «شیت»، «ولیدر»، «زاچکان»، «جوجورگان» از روستاهایی هستند که گازرسانی به آنها باید در سال گذشته صورت می‌گرفت، اظهار کرد: متاسفانه چون ایستگاهی که وجود داشت، مشترک بود و در این زمینه معارضه داشت، این اتفاق در سال گذشته محقق نشد.

وی ادامه داد: در مورد معارض این روستاها، شورای شهرستان طارم به صورت جدی ورود داشت تا مشکلات را حل کند. در حقیقت اهالی روستاها نیز برای حل این مشکل از اعتبارات شخصی مایه گذاشتند، اما متاسفانه پیمانکار تعهد چندانی در این زمینه نداشت.

وی خاطرنشان کرد: در «چورزق» مشکلات مربوط به گاز بسیار است و روستاهایی نظیر «کمرکوه»، «زرین» و غیره هیچ کدام گاز ندارند. هرچند روستاهای بخش مرکزی گاز دارند.

وی با گله از اینکه برخی از مسئولین که راه‌های صعب‌العبور را بهانه‌ای در این رابطه کرده‌اند تا کارها به خوبی صورت نگیرد، اظهار کرد: مسیر «شیت» و «ولیدر» اگر چه معارض داشت اما مشکلات آن حل شد، اما متاسفانه پیمانکار در این زمینه چندان دل به کار نمی‌دهد و پیمانکاری تجهیزات کافی ندارد و ضعیف عمل ‌می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه به واسطه گردشگری بودن این روستا باید زیر‌ساختهای جذب گردشگر در آن فراهم آید، اظهار کرد: «شیت» چون سرد و کوهستانی است، نبود گاز در اوایل بهار و پاییز که فصل گردشگری این روستا است، باعث می‌شود تا گردشگران از زیرساخت‌های رفاهی این روستا رضایت چندانی نداشته باشند. همچنین عدم آنتی‌دهی نیز باعث می‌شود که مسافران از خدمات‌دهی گله‌مند باشند.

**تاکنون گزارشی مبنی بر کندی پروژه و یا تعطیلی این پروژه به دست ما نرسیده است

با این وجود «رضاعلی انبارلویی»؛ فرماندار طارم با اشاره به اینکه مسیری که در گازرسانی به روستای شیت وجود دارد، مسیر کوهستانی است و به خاطر اینکه از باغات عموم مردم می‌گذرد، دارای معارض است، اظهار کرد: تلاش ما بر این بوده است که نگذاریم پروژه گازرسانی به این روستا به جهت معارض معطل بماند. این پروژه هم اکنون نیز در حال تکمیل است و تاکنون گزارشی مبنی بر کندی پروژه و یا تعطیلی این پروژه به دست ما نرسیده است. پیگیری‌های ما نیز نشان می‌دهد این پروژه فعال است.

وی در پاسخ به سوال اینکه آیا روند اجرای پروژه کندتر از حد معمول است، اظهار کرد: شرکت گاز برای اتمام این پروژه زمانی را مشخص نکرده است، منتهی پروژه، پروژه سنگینی است و با توجه به ییلاقی و کوهستانی بودن منطقه به طور قطع در این خصوص مشکلاتی خواهیم داشت اما اکنون این پروژه انتظارات ما را هم برآورده کرده است.ضمن اینکه گازرسانی این منطقه، تنها مختص به این روستای «شیت» نیست و گازرسانی روستای «شیت» و «ولیدر» همزمان اتفاق می‌افتد.

این مسئول افزود: چند روستای دیگر این منطقه بود که در سال‌های گذشته به خاطر معارض، مشکلاتی داشتند که مشکلات آن‌ها حل شد. برخی از روستاها نیز در سفر استاندار کلنگ‌زنی شده بودند که در آن‌ها هم گازرسانی انجام شده است. گازرسانی به برخی دیگر نیز در دهه‌فجر آغاز و به پیمانگذار واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه چند روستای شهرستان طارم ظرفیت گردشگری را دارند، ادامه داد: در جهت جذب گردشگر در این روستاها، تلاش بر این است که زیرساخت‌های لازم را در جهت رفاه حال مسافران فراهم آوریم تا بدون حواشی گردشگران در این روستا زمان خود را سپری کنند و مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

 به گفته انبار‌لویی،همچنین سفره‌خانه‌ها و خانه‌های بومگردی برای اسکان و ارائه خدمات به گردشگران برای  رفاه حال مسافران فراهم می شود. ضمن اینکه این مکان‌ها باید توسعه پیدا کنند.

فرماندار طارم افزود: در روستاهای «شیت» و «ولیدر» که هدف گردشگری هستند، ما سعی خواهیم کرد که رفاه و آسایش مسافران را فراهم کنیم تا بتوانند از طبیعت بهره ببرند. در سال‌های گذشته هم جشنواره «گیلاس» را برگزار کردیم تا علاوه بر معرفی جاذبه‌ها، سعی در جذب بیشتر گردشگران داشته باشیم.

**مهم‌ترین مشکل شرکت گاز در زمینه گازرسانی به روستای «شیت»؛ مشکلات اجتماعی ومعارض است

در این زمینه «نادر رابطی»، مسئول روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با اشاره به اینکه گازرسانی به این روستا در حال انجام است، اظهار کرد:  متاسفانه در این روستا معارض به قدری است که شرکت گاز را زمین‌گیر کرده است. به دلیل همین معارض ها نمی‌توانیم با تمام توان کار کنیم.

وی ادامه داد: مسئولان باید در این زمینه کمک‌رسان شرکت گاز باشند و به نوعی با تعامل با مردم این روستا در جهت گازرسانی هر‌چه سریعتر این منطقه حرکت کنند. به هر حال اقدامات صورت گرفته در این زمینه در توسعه همین مناطق تاثیرگذار است.

به گفته این مسئول، در کنار مشکلات مربوط به معارض، صعب‌العبور بودن این منطقه باعث سخت‌ترشدن کارها می‌شود، چرا که باید در کنار جاده به نوعی حرکت کنیم که آسیبی به زمین‌های کشاورزی کشاورزان نرسد. هر چند تا به اینجای کار پروژه پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: به هر حال گازرسانی به داخل روستاها تمام شده است و گازرسانی به سایر روستاها نیز به اتمام رسیده است، منتهی در مسیر شیت و ولیدر ما دچار مشکل هستیم و جاده باریک است و ریزش کوه و کانال آب هست، کارها به کندی پیش میرود اما قطعا مهمترین مشکل ما همان معارض است که در حال رایزنی برای حل آن هستیم.

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانیرساخت‌های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری زنجانروستای «شیت»زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9610


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»