کد خبر: 9611
1402/02/10 - 10:48


صدای زنجان مشکلات فنی و حقوقی و آخرین وضعیت واگذاری پروژه گردشگری «گاوازنگ» به شهرداری را بررسی می‌کند؛

گاوازنگ در انتظار!

معاون عمرانی استاندار زنجان: واگذاری گاوازنگ به شهرداری در انتظار رفع موانع است! شهرداری بهترین گزینه در واگذاری مجموعه گاوازنگ می باشد! /رئیس شورای شهر زنجان: مدیریت گاوازنگ باید به شهرداری واگذار شود!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی - طرح گردشگری گاوازنگ یا همان «ائل داغی» در شمال شهر زنجان قرار دارد که تقریبا از اواسط دهه ۷۰ کلید خورد، پروژه‌ای با دورنمایی زیبا و رویایی که به گفته «سعید امیدی» مدیرعامل وقت سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان از ابتدا استانداری به عنوان دستگاه متولی، مدیریت آن را بر عهده داشت و از سال 1377 مدیریت ۱۵۰ هکتاری آن به سازمان همیاری شهرداری‌های استان واگذار شد.

این موضوع بعدها با پیگیری برخی از افراد مبنی بر مالکیت آن‌ها در محدوده مذکوراز طریق دستگاه قضایی و صدور احکام مربوطه موجب شد که مساحت این پروژه از ۱۵۰ هکتاری پروژه به ۱۰۰ و سپس ۷۵ هکتار کاهش یابد.

نهایتا پروژه گردشگری گاوازنگ در سال 139۳ در کارگروه زیربنایی در قالب ۱۴ لکه جداگانه در مجموع به مساحت ۷۵ هکتار تعریف شد که مانند طرح تفصیلی در شهر دارای ۱۴ لکه متفاوت کاربری‌ها اعم از گردشگری، اداری، مسکونی، مذهبی، تجاری، آموزشی، بهداشتی و انواع مراکز خدماتی مانند کافی‌شاپ‌ها، فودکورت‌ها، هتل و نظایر آن بود.

اما بنا به اظهارات «سعید امیدی»، مدیرعامل وقت سازمان همیاری شهرداری‌های استان (14 آبان‌ماه 1399) به صدای زنجان، به علت واگذاری‌های غیر اصولی انجام شده و انجام اقدامات خارج از چارچوب قرارداد در اواخر دهه 1380 و اوایل دهه 1390، با ورود برخی دستگاه‌های نظارتی، عملا سرعت حداقلی را داشته است.

مدیرعامل وقت سازمان همیاری شهرداری‌های استان با اشاره به دو دلیل تاکید می‌کند که پروژه گردشگری گاوازنگ، از ابتدا به درستی تعریف نشده است. نخست اینکه محل اجرای پروژه درست محل سکونت، کار و فعالیت‌های کشاورزی بومیان «امند» بوده در نتیجه یا نباید این نقطه برای اجرا انتخاب می‌شد یا در صورت اجرا باید خود اشخاص به نوع بهتری در روند طرح مشارکت داده می‌شدند. البته ساکنان منطقه همکاری خوبی با مجریان طرح در سال‌های گذشته داشته‌اند و ایراد دوم که بسیار مهم‌تر بوده این است که منابع مالی پروژه به هیچ‌وجه روشن و مشخص نبوده و منابع موجود نیز توام با ریسک بوده به عبارت دقیق یک‌ طرح بسیار بزرگ با بودجه صفر و بدون روش تعریف شده برای تامین مالی و بدون شیوه‌ای مشخص برای جذب شرکای تجاری! ظاهرا محل منابع مالی پروژه در سال‌های نامبرده مشخص نبوده و بخشی از طریق منابع دولتی، بخشی نیز از محل خود پروژه و واگذاری بخشی از اراضی به افراد(از جمله اختصاص شهرک مسکونی در مجاورت سد گاوازنگ برای اسکان روستائیان در ازای واگذاری زمین‌های‌شان به مجری طرح) تامین شده است که البته این موضوعات در قالب پرونده‌های حقوقی در مراجع ذی‌ربط در حال رسیدگی است.

دستگاه‌ قضایی پرونده پیچیده پروژه گردشگری گاوازنگ را با جدیت و حساسیت پیگیری می‌کند، مسئولان ارشد قضایی استان و شخص استاندار نیز به موضوع ورود کرده‌اند و به تعبیر برخی از مسئولان و کارشناسان، به نوعی می‌شود گفت که پرونده از حالت کلاف سردرگم خارج شده است و بسیار شفاف‌تر از گذشته شده است.

در این مسیر چالش‌های حقوقی احصا، برخی از آنها حل و فصل شده و بخشی نیز در مرحله رسیدگی است. حکایت زمین ۴۰۰ هکتاری پروژه گردشگری گاوازنگ در دو بخش اجرایی می‌شود بخش نخست شامل عرصه ۷۵ هکتاری مشتمل بر ۱۴ قطعه با کاربری مختلف از جمله احداث انواع رستوران‌ها، کافی‌شاپ و اماکن تفرجگاهی است و بخش دوم نیز مربوط به عرصه ۳۲۷ هکتاری است که عموما ارتفاعات و قسمت بالای سد را در بر می‌گیرد. در این بخش انواع اقامتگاه‌ها و مراکز خدماتی و رفاهی، سکونت‌گاه‌ها و اماکن تفرجگاهی مستقر می‌شوند.

امیدی، مدیرعامل وقت سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان معتقد بود که پیچیدگی‌های بخش دوم بسیار بیشتر از بخش نخست پروژه است چرا که در مساحت ۷۵ هکتاری، پس از اتمام بررسی‌ها و پیگیری قضایی و طی روند قانونی، سند برای مجری و سرمایه‌گذار، صادر می‌شود اما در بخش دوم شامل ۳۲۷ هکتار، زمین پس از ۱۵ سال جزو منابع ملی محسوب شده و باید به نام دولت سند زده شود که همین امر جذابیت سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این بخش را تهدید می‌کند. امیدی موضوع تعیین تکلیف سند ملکی، تبیین دقیق نحوه مشارکت و استفاده از سرمایه‌های مردمی و ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین موضوع در روند اجرای پروژه‌های مربوط در بخش ۳۲۷ هکتاری پروژه گردشگری گاوازنگ دانست و ابراز امیدواری کرد تا با همدلی دستگاه های ذیربط ، شیوه های قانونی و شفاف، پازل اولیه این بخش اصلاح شود.

**بحث ساماندهی تفرجگاه گاوازنگ وارد فاز اجرایی می‌شود

سال 1399 با وجود برگزاری جلسه توجیهی مسئولان استانداری و ارسال نامه‌های کتبی، واگذاری مدیریت منطقه گردشگری گاوازنگ به شهرداری در شورای وقت شهر زنجان تصویب نشد. البته اعضای شورا به دلیل وجود بحث‌های حقوقی این طرح را تصویب نکردند.

سعید نجفی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر زنجان در آخرین اظهار نظر خود با خبرگزاری‌ها با اشاره به عدم تحویل مجموعه گاوازنگ به شورا و شهرداری تا این زمان اظهار می‌کند: باید این منطقه توسط استانداری تحویل شورا و شهرداری داده شود.

نجفی اضافه می‌کند: بحث ساماندهی این محل نیز به لحاظ ساماندهی تفرجگاهی وارد فاز اجرا خواهد شد.

 

**واگذاری گاوازنگ به شهرداری در انتظار رفع موانع!

سید محمد شعاعی معاون امور عمرانی استاندار زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در مورد آخرین وضعیت مجموعه گردشگری گاوازنگ با اشاره به اینکه تمامی جوانب کار از ابتدا تاکنون بررسی و سنجیده شود، اظهار می‌کند: در بررسی تعهداتی که انجام شده، ظرفیت‌ها، مصوبات و مشکلات قانونی و غیره این پروژه بررسی شده است.

معاون امور عمرانی استاندار زنجان خاطر نشان می‌کند: مجموعه گردشگری و تفریحی گاوازنگ یک ظرفیت عظیم برای شهر است، اما مجموعه در بخش فنی و بخش حقوقی مشکل دارد.

به گفته این مسئول، مشکل بخش فنی مربوط به این است که یک سری قطعات مسکونی به بعضی از اشخاص واگذار شده است، این واگذاری به صورت فروش یا معوض انجام شده است.

شعاعی با بیان اینکه در مصوبات مجموعه گاوازنگ کاربری مسکونی در نظر گرفته نشده بود، ادامه می‌دهد: برای بخش مسکونی در مصوبات لگه‌گذاری شده ولی کاربری مسکونی پیش‌بینی نشده است.

معاون امور عمرانی استاندار زنجان اضافه می‌کند: برای حل مشکل این مجموعه یا باید کد آبادی پیش‌بینی شود و یا مجموعه مسکونی منفصل در نظر گرفته شود که هر دو ساختارهای مشخص دارد.

وی با اشاره به اینکه دیگر مشکل مجموعه گاوازنگ بخش حقوقی آن است، ادامه می‌دهد: دادگستری و دادستان به موضوع نحوه واگذاری ورود کرده که تلاش می‌شود با هماهنگی سازمان بازرسی کشور و وزارت راه و شهرسازی این مشکل نیز در اسرع وقت حل شود.

شعاعی در پاسخ به سؤالی با اشاره به اینکه شهرداری بهترین گزینه برای واگذاری مجموعه گاوازنگ است به صدای زنجان می‌گوید: مسائل فنی و حقوقی مربوط به گاوازنگ باید حل شود تا شهرداری را درگیر این موضوعات نکنیم و صرف تکمیل مجموعه گاوازنگ به شهرداری سپرده شود.

** مدیریت گاوازنگ باید به شهرداری واگذار شود

مجید ناصحی مقدم رئیس شورای شهر زنجان نیز در این باره با اشاره به اینکه بحث تفرجگاه‌های شهری جزو وظایف شهرداری است، اظهار می‌کند: گسترش تفرجگاه‌ها در دستور کار شهرداری قرار دارد که از جمله آنها می‌توان پروژه زنجانرود، خانه بوران، باغ هاشمی‌نژاد، گذرگاه ملت و اشراق اشاره کرد که همه در راستای توسعه فضاهای تفرجگاه‌ها اجرا شده است.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه مجموعه گاوازنگ هم مستقل از این موضوع نیست، اضافه می‌کند: درست است این مجموعه خارج از  شهر بوده ولی به دلیل نزدیکی شهر معمولا این کارها به عهده شهرداری گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کاری نداریم در گذشته برای این پروژه چه اتفاقی افتاده است، بیان می‌کند: در دوره گذشته توسط استانداری و همیاری این پروژه انجام شده است که دلایل خاص خود را داشتند.

ناصحی مقدم با اشاره به اینکه همه اذعان دارند این مجموعه باید به مدیریت شهرداری واگذار شود و جزو وظایف ذاتی شهرداری است، عنوان می‌کند: این مجموعه در گذشته تعدادی معارض داشته و افرادی در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای آینده باید به نحوی برنامه‌ریزی شود تا این مجموعه بدون مشکل به شهرداری تحویل داده شود تا ریالی از بیت‌المال در این پروژه حیف و میل نشود.

وی با اشاره به اینکه آمال و آرزوی شورای شهر زنجان است که این پروژه هر چه زودتر به دست شهرداری سپرده شده و سرمایه‌گذاری در آن انجام شود، خاطر نشان می‌کند: باید این پروژه با رفع همه موانع آماده تحویل باشد چرا که مجموعه گاوازنگ حساسیت خاص به خود را دارد  و علت اینکه کار در آن به کندی پیش می‌رود آن است که باید همه موارد قانونی و فنی درآن لحاظ شود.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانگاوازنگ
sedayezanjannews.ir/nx9611


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»