کد خبر: 9617
1402/02/11 - 10:49


صدای زنجان روند یک ساله اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان را بررسی می‌کند؛

قاچاقِ سفید!

شهروندان زنجانی: کیفیت نان‌ها بهبود پیدا کند! برخی از نانوایان با شگردهای مختلف آرد را از چرخه مصرف خارج می‌کنند! /رئیس اتحادیه نانوایان استان: اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان موفق نبوده است! /مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان: نانوایان آرد را بفروشند، ضرر می‌کنند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: اردیبهشت سال گذشته بود که دولت با حذف ارز ترجیحی برخی از اقلام اساسی رویکرد اصلاح قیمت‌ها را در دستور کار خود قرار داد اما نان را از این اصلاحات مستثنی کرد تا قوت غالب مردم با چالش مواجه نشود اما در مقابل اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان را در دستور کار قرار داد که یکی از اهداف آن مقابله با قاچاق آرد بوده است هر چند برخی از شهروندان و حتی نانوایان می‌گویند که با شگردهای مختلف برخی از نانوایان متخلف آرد را از چرخه مصرف خارج می‌کنند!

دقیقا یک سال از اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان در زنجان که با تجهیز نانوایی‌های استان به کارتخوان‌های هوشمند گذشته و با توجه به اینکه زنجان استان پایلوت برای اجرای این طرح بوده است باید دید این طرح چقدر توانسته به هدف خود برسد و مردم چه نگاهی به اجرای آن دارند.

در ابتدای اجرای این طرح حرف و حدیث در مورد سهمیه شدن و جیره‌بندی نان زمزمه می‌شد، شایعاتی که به سرعت بین مردم منتشر شد و صف‌های طولانی نانوایی‌ها و ذخیره‌سازی خانگی گواه این موضوع بود که مردم این شایعات را پذیرفتند که به مرور و با اطلاع‎‌رسانی و اجرای پلکانی و مرحله‌ای این طرح به این شایعات پایان داده شد و با افزایش تعداد نانوایی‌های دو شیفته در زنجان، مردم در فضای آرام‌تری به استقبال این طرح رفتند. هر چند خرید و مصرف نان توسط شهروندان به روال قبل بازگشته و بدون کوچک‌ترین چالشی انجام می‌شود ولی هنوز یکی از مطالبات مردم در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان، بهبود کیفیت نان و کاهش دورریز این ماده غذایی ارزشمند است.

یکی از شهروندان زنجانی در این زمینه به صدای زنجان می‌گوید: از زمان اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان تاکنون در مورد اجرای آن، نحوه کار کرد و همچنین خروجی آن چندان اظهار نمی‌شود و مردم به صورت تجربی نسبت به معایب و محاسن آن آشنا می‌شوند.

فاطمه با بیان اینکه نان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی مورد مصرف مردم ایران به ویژه زنجانی‌ها است، ادامه می‌دهد: باید در کنار تلاش برای نظارت بر نانوایی‌ها در جریان اجرای این طرح، نسب به بهبود کیفیت نان نیزچاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه باید اقدامی انجام شود تا به سمت بهبود کیفیت نان حرکت کنیم، می‌گوید: چه فرقی می‌کند آرد توسط برخی از نانوایان متخلف قاچاق شود و یا نان به صوت دورریز بیرون ریخته شود. نباید اجازه داد که این نعمت الهی حیف و میل شود.

یکی از مهم‌ترین رویکردها وعلل اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان حذف قاچاق آرد و عدم فروش این ماده که به آن ارز ترجیحی اختصاص داده شده توسط نانوایی‌ها است موضوعی که با وجود اظهار نظر متوالیان امر هنوز قاچاق در حال انجام است، گواه این موضوع اخبار کشفیات آرد در استان زنجان در بازده زمانی کوتاه آغاز سال تاکنون است که نمونه آن کشف 9 تن در شهرستان خدابنده و بیش از ۱۸ تن آرد یارانه‌ای قاچاق از یک واحد تولیدی خوراک دام در شهرک صنعتی علی‌آباد زنجان که خارج از شبکه نسبت به خرید و فروش آرد اقدام می‌کردند، است.

احمد، یکی از نانوایان زنجان که برخی از تخلفات احتمالی هم‌صنفی‌هایش را رد نمی‌کند، می‌گوید: الان مشکل مهم‌تری هم هست، سیستم طرح هوشمندسازی یارانه نان برای قشر نانوایان کمی پیچیده بوده و سخت است چرا که بسیاری از نانوایان سواد آنچنانی ندارند و یا به دلیل سن بالا با این سامانه‌ها به دلیل ناآشنایی با مشکل مواجه هستند.

این نانوا با اشاره به اینکه باید آموزش نانوایان در موضوعات مختلف افزایش پیدا کند، ادامه می‌دهد: نانوایان بیشترین ارتباط و تعامل را با مردم دارند و محصول تولیدی آنها به عنوان مهم‌ترین ماده غذایی روزانه مردم شناخته شده و باید با افزایش کیفیت آرد رضایت نانوایان و مردم را بیش‌تر کرد.

مشکلات نانوایی‌ها ریشه‌ای است!

مهدی بیات رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان با اشاره به اینکه اجرای طرح هوشمندسازی یارانه باعث شده نانوایان مشکل زیادی پیدا کنند، به صدای زنجان می‌گوید: نانوایان وقتی کارتخوان را در اختیار مردم قرار می‌دهند، مردم تراکنش را اشتباه انجام می‌دهند و وقتی خود نانوا پرداخت را انجام می‌دهند مردم اعتراض می‌کنند که چرا کارتخوان در اختیار مشتری قرار نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان با اشاره به اینکه برخی اختلافات در نانوایی‌ها به دلیل عدم اشرافیت مردم به نوع نانوایی که از آن خرید می‌کنند که نانوایی نوع یک و نوع 2 است و یا تفاوت محاسبات مشتری و نانوا است، ادامه می‌دهد: در این زمینه اعتراضات و شکایات مردمی به دقت بررسی شده و بسته به علت موضوع نانوایان تبرئه و یا جریمه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در بحث تغییر میزان قاچاق آرد با اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان اظهار نظر باید توسط دستگاه‌های سلبی اعلام شود ولی تاکنون آماری به ما اعلام نشده است، خاطر نشان می‌کند: تخلف در همه صنوف امری اجتناب‌ناپذیر است ولی چون سر و کار همه شهروندان با نانوایی است، کوچک‌ترین مشکل در آن پررنگ می‌شود.

بیات با اشاره به اینکه جمعیت صنف نانوایان نسبت به سایر صنوف بالا است و همین موضوع موجب بالا بودن شکایات از آن‌ها است، ادامه می‌دهد: مشکلات صنف نانوایان ریشه‌ای است و چون قیمت نان برای نانوا به صرفه نیست، تخلفات در این صنف دیده می‌شود که با اصلاحات می‌توان این تخلفات را کاهش داد.

رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان با اشاره به اینکه از نظر بنده به عنوان متولی نانوایان اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان استان موفق نبوده است، اضافه می‌کند: نانوایی‌ها نسبت به اجرای این طرح ناراضی هستند و بسیاری از آنها به دلیل سطح سواد پایین و یا داشتن سن بالا ازعهده استفاده از این سیستم برنمی‌آیند و ریشه بسیاری تعارضات و مشکلات همین موضوع است.

قاچاق آرد؛ همچنان پابرجا؟

ولی‌الله زمانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در این زمینه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه متولی اصلی اجرای طرح هوشمندسازی یارانه نان وزارت اقتصاد و دارایی است، اظهار می‌کند: سایر دستگاه‌ها نیز در اجرای این طرح با این وزارتخانه همکاری دارند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه در فاز سوم مرحله دوم اجرای طرح سهمیه نانوایی‌ها شناور شده است، اضافه می‌کند: سهم دولت از سهم هزینه آرد نانوایی‌ها ۱۵ درصد بوده که این سهم به ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سهمیه نانویی‌ها براساس عملکرد نانوایی، ساعت کاری، میزان فروش و تراکنش و غیره متغییر است، می‌افزاید: این عملکرد به صورت متمرکز توسط دستگاه در اختیار نانوایی‌ها مشخص می‌شود.

زمانی با اشاره به اینکه عملکرد نانوایی‌ها مشخص کننده سهمیه هستند و براین اساس سهمیه نانوایی‌ها می‌تواند ۱۰ درصد کاهش یا افزایش ‌یابد، خاطر نشان می‌کند: از هفتم اسفند‌ماه سهمیه شناور شده و نانوایی‌ها شامل کسر و افزایش سهمیه شده‌اند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه برای در اردیبهشت‌ماه در نانوایی‌ها نوع یک تعداد ۷۶۶ واحد بدون تغییر سهمیه، ۴۲۱ واحد کاهش سهمیه به میزان ۲۱۷ تن و تعداد ۹۷۰ واحد افزایش سهمیه به میزان ۶۲ تن داشته است، ادامه می‌دهد: از نانوایی‌های نوع دو تعداد ۲۸۸ واحد بدون تغییر،۳۴۲ واحد کاهش سهمیه به میزان ۲۰۹ تن و۶۵ واحد افزایش ۲۵ تنی داشته است.

وی با اشاره به اینکه شرکت «امیدپی» مجری طرح هوشمندسازی یارانه نان است، ادامه می‌دهد: این مجموعه سهمیه نانوایی را به استان‌ها ابلاغ می‌کند و رصد فعالیت نانوایی‌ها در مرکز و استان‌ها از طریق سامانه انجام می‌شود.

زمانی با اشاره به اینکه تا نهایی شدن طرح هوشمندسازی یارانه نان نمی‌توان به صورت قاطع در مورد موفقیت آن اظهارنظر کرد، ادامه می‌دهد: اما با اطمینان می‌توان گفت عرضه خارج از شبکه و قاچاق آرد با اجرای طرح کاهش یافته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه با اجرای طرح، نانوایان در صورت فروش آرد ضرر می‌کنند، ادامه می‌دهد: طرح به نحوی است که برنامه‌ریزی در موارد خاص انجام شده و به منظور پوشش خدمات در نانوایی برای خرید با تعداد نامعتارف در زمینه خیرات و نذری پیش‌بینی شده است ولی همین موارد نیز در صورت غیر متعارف بودن رصد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امکان خرید با پول نقد از طریق بخش کسب و کار توسط نانوایان برای افرادی که حائز شرایط نیستند، فراهم شده است، بیان می‌کند: با وجود اینکه همه این روزها کارت عابر بانک دارند ولی برای موارد استثنا تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانطرح هوشمندسازی یارانه نان
sedayezanjannews.ir/nx9617


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»