کد خبر: 9630
1402/02/14 - 13:25


در نشست تخصصی رویدادهای فناورانه بخش کشاورزی مطرح شد؛

راه‌اندازی پنجشنبه‌بازار میوه‌وتره‌بار در زنجان

هاب صادرات کشاورزی شمالغرب، پارک علم و فناوری و ارگان‌های اجرایی نظیر اداره کل جهاد کشاورزی استان زنجان با رویکرد نوآورانه، بازار محصولات کشاورزی به ویژه محصولات شاخص نظیر گیلاس و زیتون طارم و زردآلوی ماهنشان را با هدف حذف دلالان، خرید مستقیم کالا از تولیدکننده اصلی، جذب تجار خارجی در این بازار، بسته بندی و فرآوری محصولات، را ساماندهی می‌کنند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: هاب صادرات کشاورزی شمالغرب، پارک علم و فناوری و ارگان‌های اجرایی نظیر اداره کل جهاد کشاورزی استان زنجان با رویکرد نوآورانه، بازار محصولات کشاورزی به ویژه محصولات شاخص نظیر گیلاس و زیتون طارم و زردآلوی ماهنشان را با هدف حذف دلالان، خرید مستقیم کالا از تولیدکننده اصلی، جذب تجار خارجی در این بازار، بسته بندی و فرآوری محصولات، را ساماندهی می‌کنند.

نشست تخصصی رویدادهای فناورانه بخش کشاورزی با موضوع برگزاری ۲ رویداد مهم استان (گیلاس شیت و زردآلوی ماه‌نشان) و رویداد مهم کشوری (زیتون طارم) در محل مرکز هاب صادرات کشاورزی شمال غرب (زنجان) سه‌شنبه 12 اردیبهشت‌ماه 1402 برگزار  شد.

در این نشست در خصوص آگاهی‌بخشی به کشاورزان در خصوص وجود پایانه صادراتی محصولات کشاورزی و خرید محصول به قیمت مناسب قبل از حضور دلالان، جذب کشاورزان در راستای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در این پایانه، بسته‌بندی، فرآوری محصولات، حضور تجار خارجی موردبحث قرار گرفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان گفت: 3 رویداد عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ازجمله گیلاس شیت طارم، زردآلوی ماه‌نشان و زیتون طارم با رویکرد نوآورانه در زنجان برگزار می‌شود.

«مرتضی شهامی»، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان به اهمیت برگزاری این رویداد‌ها اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این مرکز و مراکز مشابه در سطح استان باید تقویت شوند و حضور فعالان و علاقه‌مندان برای فعالیت در این مراکز باید پرتعداد و مؤثر شود تا این ارتباطات بتواند همه ما را ارتقا بدهد و زمینه اشتغال را فراهم کند.

وی ادامه داد: با گردهمایی‌ها و نشست‌های این‌چنینی در حقیقت به دنبال پی‌بردن به مشکلات و ضعف‌هایمان در حوزه کشاورزی و عرضه محصولات هستیم منتهی نقطه اولی که مایه مباهات است این است که یک مرکز صنعتی خود به دنبال برگزاری این نشست‌ها بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان بابیان اینکه یکی از اهداف مهم ما باید این باشد که این مرکز الگویی در بین مراکز اقتصادی باشد، گفت: برخی از مدیران صنعتی نیز در این زمینه باید مجاب شوند تا مشابه رویدادهای موردبحث را برای محصولات صنعتی خود برگزار کنند.

وی افزود: برگزاری چنین رویدادهای را باید غنیمت شمرد و یقیناً نتیجه مطلوب‌تری را خواهیم دید به شرطی که رویداد را باکیفیت‌تر و برنامه‌ریزی‌شده برگزار کرد.

شهامی بابیان اینکه افتخار ما است که پایانه صادراتی که تازه‌تأسیس است در سریع‌ترین زمان یک رویداد را برگزار می‌کند، اظهار کرد: امید است که در آینده نزدیک و دور درخشش این پایانه را شاهد باشیم.

**برگزاری چنین رویدادهایی نیازمند یک کار جمعی و گروهی است

در ادامه این جلسه «مهدی شجاعی»، رئیس مرکز نوآوری هاب صادراتی محصولات کشاورزی شمال غرب کشور (آپیک)  با اشاره به اینکه برگزاری چنین رویدادهایی نیازمند یک کارگروهی و جمعی است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های این 3 رویداد تحت عنوان گیلاس شیت، زردآلوی ماه‌نشان و زیتون طارم برای سال ۱۴۰۲  انجام‌شده است و به فراخور زمانی که این محصولات می‌رسد این رویداد برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز نوآوری هاب صادراتی محصولات کشاورزی شمال غرب کشور با اشاره به محل برگزاری این رویدادها گفت: این 3 رویداد در پایانه صادراتی میوه‌وتره‌بار شمال غرب کشور برگزار خواهد و از دوستان جهاد کشاورزی کمک گرفته می‌شود تا این رویداد را به‌صورت علمی‌تری برگزار کنیم.

به گفته این مسئول، این رویداد در 6 محور ازجمله انتخاب محصول برتر، سخنرانی‌های علمی، فروش مستقیم و محصول فراوری‌شده و بخش گردشگری برگزار خواهد شد.

شجاعی بابیان اینکه پارک علم و فناوری به‌عنوان متولی این رویداد و دانشگاه زنجان تقاضا می‌شود که در روز رویداد ما حضور دانشجویان و اساتید را در این منطقه داشته باشیم، اذعان کرد: همچنین از جهاد دانشگاهی خواسته‌شده که پل بین ما و کشاورزان باشد تا از یک‌سو مشکلات آن‌ها را حل کنیم و از طرف دیگر خود کشاورزان را در این رویداد حاضر کنیم تا از ظرفیت و تجربه کشاورزان و پتانسیل دانشجویان برای ارتقای کشاورزی در استان بهره ببریم و مشکلات را به‌واسطه دانشجویان کشاورزی حل کنیم.

رئیس مرکز نوآوری هاب صادراتی محصولات کشاورزی شمال غرب کشور گفت: در این رویداد فراوری محصولات کشاورزی، تست پنل انتخاب محصول برتر، شاخص‌های برداشت و زمان برداشت، نحوه برداشت و انبارداری، شاخص‌های کیفی فراوری محصول موردتوجه قرار می‌گیرد و با جمع‌آوری لیست مشکلات نسبت به حل مشکلات اقدام خواهد شد.

**راه‌اندازی پنجشنبه‌بازار میوه‌وتره‌بار در زنجان

در ادامه این نشست «عبدالله اسماعیلیان»، مدیرعامل پایه صادراتی استان زنجان دررابطه‌با این رویداد گفت: برای استقرار غرفه‌ها در این 3 رویداد از کشاورزان هزینه‌ای دریافت نخواهد شد.

مدیرعامل پایه صادراتی استان زنجان افزود: کشاورزان برای حضور در این رویدادها برای عرضه محصولات خود می‌توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی معرفی‌نامه دریافت کرده و در این رویداد حضور یابند.

به گفته اسماعیلیان؛ تمام تلاش این است تا قبل از اینکه دلالان وارد عرصه شده و محصولات کشاورزی را با قیمت ناچیز از کشاورزان خریداری کنند، وارد مذاکره با کشاورز شویم تا در پایانه صادراتی کشاورزی شمال غرب کشور اقدام به عرضه مستقیم محصولات تولیدی کنند.

مدیرعامل پایانه صادراتی استان زنجان از راه‌اندازی پنجشنبه‌بازار میوه‌وتره‌بار در زنجان خبر داد و گفت: اگر شهرداری موافقت کند در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۴ قصد داریم بازار میوه‌وتره‌بار در زنجان راه‌اندازی کنیم تا مردم به‌طور مستقیم و با قیمت مناسب بتوانند محصولات مدنظر خودشان را خریداری کنند.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانراه‌اندازی پنجشنبه‌بازار میوه‌وتره‌بار در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9630


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»