کد خبر: 9631
1402/02/14 - 13:59


سرپرست هلال احمر استان زنجان از کمبود اعتبارات برای تجهیز پایگاه‌های امدادی خبر داد؛

رخِ زرد هلالِ سرخ!

حکمت‌الله هاشمی: با توجه به مخاطرات موجود و کریدور بودن زنجان و نزدیکی به ۷ استان کشور وضعیت هلال‌احمر استان چندان مطلوب نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / سمیه محرمی - سرپرست هلال احمر استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان مبنی بر لزوم توسعه پایگاه‌های امدادی و جذب اعتبارات برای تجهیز آن با اذعان به کمبود اعتبارات گفت که؛ متاسفانه با وجود مخاطرات موجود و کریدور بودن زنجان و نزدیکی به ۷ استان کشور وضعیت هلال‌احمر استان چندان مطلوب نیست!

 نشست خبری حکمت‌الله هاشمی، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان 14 اردیبهشت‌ماه در سالن جلسات هلال‌احمر زنجان برگزار شد.

در این جلسه سؤالاتی در خصوص «آخرین وضعیت پایگاه‌های امداد و نجات»، «بهبود تجهیزات امداد و نجات»، «اجرای طرح مولدسازی در هلال‌احمر» و غیره از سوی خبرنگاران مطرح شد.

«حکمت الله هاشمی»، سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان در ابتدا در پاسخ به سؤال صدای زنجان در مورد کمبود تجهیزات امدادی این نهاد اظهار داشت: با توجه به مخاطرات موجود و کریدور بودن زنجان و نزدیکی به ۷ استان کشور وضعیت هلال‌احمر استان چندان مطلوب نیست.

وی با اشاره به اینکه در زنجان حوادث جاده‌ای و آسیب‌های بسیار زیاد ناشی از آن را شاهد هستیم، عنوان کرد: با این حساب خود را مکلف به توسعه پایگاه (در کنار پایگاه‌های فعلی) می‌دانیم و در تلاش هستیم پایگاه‌ها را با در نظر گرفتن درآمد پایدار و آمایش سرزمینی ایجاد کنیم.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به اینکه همین‌الان برای تهیه خودرو برای رهاسازی مصدوم با تجهیزات کامل ۱۰ تا ۱۲ میلیارد هزینه نیاز است، اضافه کرد: این نشان می‌دهد هزینه بالایی برای تجهیز هلال‌احمر نیاز است و بودجه کلانی برای توسعه تجهیزات و خدمات نیاز داریم.

هاشمی با اشاره به اینکه اگر برنامه‌های هلال‌احمر تبیین نشود ابتر باقی خواهد ماند، اضافه کرد: رسانه‌ها در تبیین وظایف و اهداف ارگان‌ها ازجمله هلال‌احمر نقش ایفا می‌کنند و درواقع تکمیل‌کننده فعالیت‌های هلال‌احمر به‌صورت متعهدانه هستند.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه‌‌های تحول‌گرایانه هلال‌احمر تدوین‌شده که با رویکرد هدف اثرگذاری بیشتر است، اضافه کرد: این برنامه‌ها به‌صورت خلاقانه در امور پیشگیری و بر اساس آمایش سرزمینی تدوین‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه آمایش سرزمینی بر اساس انسان، فعالیت و فضا طراحی می‌شود و در حوزه هلال‌احمر باید منطبق با آمایش سرزمینی فعالیت شود، ادامه داد: داشتن آمادگی، دادن آگاهی، شناسایی و توانمند کردن جامعه از اهداف آمایش سرزمینی است و موجب نظم و ارتباط در این مجموعه برای ارائه امداد در شرایط بهتر می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه هلال‌احمر رابط بین نیاز و نیازمندان به خدمت است، خاطرنشان کرد: برای کاهش هزینه نجات باید سرمایه‌گذاری در پیشگیری افزایش پیدا کند که این موضوع با پیگیری موضوع آموزش همگانی و ارائه آموزش به خانواده‌ها و تحقق شعار هر خانواده یک امدادگر انجام می‌شود.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان اضافه کرد: برای کاهش زمان امداد  و نجات و افزایش کیفیت، ارائه خدمات به‌روزرسانی تجهیزات بر اساس علم روز و بومی‌سازی تجهیزات برای ارائه خدمات مطلوب‌تر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی آن‌هم از جنس نیروی انسانی ماهر و متخصص در هلال‌احمر اظهار کرد: برای پاسخگویی در حداقل زمان به نیازها نیازمند فراهم شدن نیروی انسانی و تجهیزات با ملاحظات موردنیاز هستیم که در این زمینه از ظرفیت امدادگران و داوطلبان هلال‌احمر استفاده می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه انجام مطالعات مربوط به مخاطرات در استان زنجان برای ایجاد تحول در حوزه امداد و نجات هلال‌احمر انجام‌شده است تا طراحی نجات متناسب با هر مخاطره عملیاتی انجام شود، ادامه داد: بعد از انجام مطالعات نقشه مخاطره پذیری تهیه و طرح امدادرسانی استاندارد تعریف خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه در حوادث و سوانح هلال‌احمر دو بخش جستجو و نجات و امدادرسانی را در دستور کار خود دارد، اضافه کرد: 45 تا 60 روز زمان خدمت‌رسانی هلال‌احمر در حوادث و بلایا است که مردم تقاضای انواع کمک دارند و این نهاد خود را موظف به پاسخگویی به نیازها می‌داند.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با اشاره به اینکه تهیه نقشه خطرپذیری منجر به پدید آمدن ادبیات مشترک در بین دستگاه‌های اجرایی برای ارائه خدمات بین دستگاه‌های امداد و نجات خواهد شد، ادامه داد: طرح عملیاتی به هنگام وقوع حادثه باعث کاهش تلفات و آسیب‌پذیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به کمبود پایگاه‌های امدادی در زنجان برای ایجاد ۱۰ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای در محورهای استان برنامه‌ریزی‌شده است، گفت: در هفته هلال‌احمر، یک پایگاه در محور دندی که در حال فعالیت موقت بود، افتتاح خواهد شد و دو پایگاه در محور زنجان به تبریز کلنگ زنی می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه در حوادث جاده‌ای رهاسازی و انتقال مصدوم از وظایف هلال‌احمر بوده و تأکید ما تلاش بر عدم تداخل وظایف در بین دستگاه‌ها است، تصریح کرد: در سال گذشته هلال‌احمر با انجام ۵۴ مورد عملیات رهاسازی ۷۵ مصدوم را انتقال داده است.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با تأکید بر اینکه هلال‌احمر برای کاهش تلفات جاده‌ای محل اسکان برای رانندگان پیش‌بینی کرده است تا مسافران پس از مدتی رانندگی در کنار جاده استراحت و به ادامه سفر بپردازند، ادامه داد: هلال‌احمر رویکرد صرف امدادی نداشته و ارائه آموزش‌های تخصصی و عمومی را هم در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به بازنشستگی نیروهای تخصصی هلال‌احمر استان اظهار کرد: بازنشستگی این نیروها موجب ایجاد خلا در هلال‌احمر شده که البته قدردان این نیروها هستیم که با حضور داوطلبانه در مرکز توانبخشی، مانع تعطیلی این مرکز شد و تلاش داریم در کنار بهره‌مندی از تجربه این بزرگواران نیروهای جوان هم آموزش داده شوند، هر چند انتظار می‌رفت آموزش نیروهای جدید از سال‌های قبل انجام می‌شد تا با بازنشستگی این افراد شاهد خلا تجربی در مجموعه نباشیم.

هاشمی با اشاره به سهم هلال‌احمر استان زنجان از جذب ۲ هزار نیرو در هلال‌احمر ۱۷ نفر است، عنوان کرد: یکی از این نیروها از بانوان با درجه ایثار است که براساس قانون برای بهره‌گیری از ظرفیت تجربه در موضوع جذب نیرو اولویت با امدادگران فعال در هلال‌احمر است.

 

انتهای پیام/

 

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانسرپرست هلال احمر استان زنجانکمبود اعتبارات برای تجهیز پایگاه‌های امدادی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9631


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»