کد خبر: 9634
1402/02/16 - 10:16


رئیس شورای شهر زنجان در نشست خبری با خبرنگاران مطرح کرد:

در کار شهردار دخالت نمی کنیم

تنها 5 درصد از آسفالت‌ریخته شده آسیب‌دیده است! /در اِلمان‌سازی و توسعه فضای شهری ضعیف عمل می‌کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان / زهره میرعیسی‌خانی: رئیس شورای شهر زنجان با اذعان به اینکه در المان سازی و توسعه فضای شهری دچار مشکل هستیم و ضعیف عمل می‌کنیم، این ضعف را ناشی از نبود نیروی متخصص در این رابطه دانست و در پاسخ به سئوال صدای زنجان گفت: نمی‌توانیم ادعا کنیم که ایده آل هستیم ولی واقعیت این است که سلیقه‌ها نیز در این زمینه متفاوت است و شهرداری باید جوابگوی سلیقه‌های مختلف باشد.

نشست خبری رئیس شورای شهر زنجان 14 اردیبهشت‌ماه 1402 در ساختمان شورای شهر زنجان برگزار شد. در این نشست پیرامون فلسفه وجودی شورای شهر، عملکرد شورا در دوره ششم، مشکلات پیرامون حمل‌ونقل عمومی، شائبه‌های استعفای شهردار و برخی از اعضای شورا برای شرکت در انتخابات مجلس شورای شهر، عدم ورود تخصصی شورای شهر به موضوع المان‌ها و فضای شهری ، تعرفه‌های بالای کفن‌ودفن، بحث شد.

**در المان سازی و ارتقای فضای شهری با ضعف مواجه هستیم

«مجید ناصحی‌مقدم» در این نشست در پاسخ به سؤال صدای زنجان «مبنی بر عدم ورود تخصصی شورا و شهرداری به موضوع المان سازی و فضای شهری» اظهار کرد: در المان‌سازی و ارتقای فضای شهری با ضعف مواجه هستیم و نیازمند بازنگری در این خصوص هستیم. کمبود نیروی متخصص در این زمینه نیز وجود دارد. ما افراد متخصصی که بتوانند یک کار ذوقی و علمی و مطالعاتی انجام بدهند، نداریم. ضمن اینکه در برهه‌ای از فضای شهری زنجان قرار داریم که به سمت کلان‌شدن حرکت می‌کنیم و این نیاز به ساختارهای خود است.

وی ادامه داد: سعی می‌کنیم تا حدی که درتوان شهرداری است به این موضوع توجه کنیم و تغییری در مبلمان شهری ایجاد کنیم و با الگوبرداری از شهرهای دیگر و دستاوردهای آن‌ها به این موضوع ورود کنیم و به شیوه‌های مختلف در جهت ارتقای این موضوع در شهر قدم برداریم.

**تعرفه کفن و دفن در زنجان نسبت به تعرفه سایر شهرهای مجاور و هم‌تراز پایین‌تر است

ناصحی مقدم، در پاسخ به سؤال دیگری «مبنی بر بالا بودن تعرفه‌های کفن‌ودفن در آرامستان زنجان» اظهار کرد: این تعرفه نسبت به تعرفه  سایر شهرهای مجاور و هم‌تراز پایین‌تر است. به‌هرحال یک هزینه‌هایی در آنجا صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود که هزینه‌های مرتبط با تغسیل و. کفن‌ودفن و مصالحی که برای دفن اموات استفاده می‌شود بخشی‌از شهروندان گرفته شود که ما سعی می‌کنیم که  برای رفاه حال شهروندان این تعرفه‌ها زیر 25 درصد باشد که برای امسال حدود 20 درصد است.

**تنها 5 درصد از آسفالت‌ریخته شده در نهضت آسفالت آسیب‌دیده است!

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر «مشکلات پیرامون نهضت آسفالت و تبلیغات زیاد دراین‌باره» بیان کرد: تنها 5 درصد آسفالت‌ریزی در نهضت آسفالت خراب‌شده است. بنابراین نباید این اقدام بزرگ زیر سؤال برود.۴ پیمانکار برای آسفالت‌ریزی وجود داشت. همچنین شهرداری باوجود یک کارخانه تولید ۴۰ هزار تن آسفالت را بر عهده داشت و در امر آسفالت‌ریزی نیز در بهترین کیفیت انجام داد و همین‌طور سه پیمانکار دیگر نیز با بهترین کیفیت آسفالت‌ریزی معابر را انجام دادند و تنها آسفالت‌ریزی شرکت جهاد‌نصر که کمتر از ۲۰ هزار تن بود تخریب ایجاد شد که خود پیمانکار مشکلات را پذیرفته است و آسفالت‌ریزی جدید با هزینه خود پیمانکاری است.

**تابه‌حال کسی برای حضور در انتخابات نامه‌ استعفا به بنده ارسال نکرده است.

رئیس شورای شهر در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «آیا از اعضای شورا و یا شهرداری شخصی؛ برای حضور در انتخابات مجلس از سمت فعلی خود استعفا داده است یا خیر؟»، اذعان کرد: تابه‌حال کسی برای حضور در انتخابات نامه‌ استعفا به بنده ارسال نکرده است.نه شهردار! نه اعضای شورا! خودم هم در این زمینه تصمیمی ندارم.

** شهرداری در جهت چابک‌سازی قطعاً نیازمند تغییراتی است

وی در پاسخ به سوال «وجود برخی از تغییرات در شهرداری و رویکرد شهرداری در تغییر موضع از به‌کارگیری افراد جوان و انقلابی به سمت بهره‌گیری از افراد باتجربه‌» اظهار کرد: تغییرات حق شهرداری است و شهرداری در جهت چابکسازی قطعاً نیازمند تغییراتی است. شهردار نیاز دیده که این اتفاقات بیفتد.ما در جذب نیروی متخصص برای آینده شهرداری نگران هستیم فرایند جذب نیروی متخصص باید در شهرداری انجام شود تا با خلأ نیرو مواجه نشویم.

وی با اشاره به «دلایل مشکلات حمل‌ونقل عمومی استان» اظهار کرد: بخشی از این مشکلات به جهت نداشتن خطوط اتوبوس‌رانی، بخشی مربوط به تحولات شهری که در دوره‌ای رخ داد و سیستم حمل‌ونقل را دچار نقص کرد و بخشی دیگر مربوط به دوران کرونا و عدم استفاده مردم از این سیستم است. در حال حاضر به دنبال رفع این مشکلات هستیم و امیدواریم تا پایان تیرماه تغییراتی را در سیستم الگوی ترافیک در سطح شهر شاهد باشیم. بااین‌وجود ممکن است تغییراتی در گردش معابر شهر ایجاد شود. ضمن اینکه تلاشمان بر این است که فرد پیمانکار که برای طرح ترافیک انتخاب می‌شود، عملیاتی باشد و صرفاً بر روی کاغذ و تئوری برنامه‌ریزی نکند.

ناصحی‌مقدم با اشاره به اینکه باید بازارچه‌‌های میوه و ‌تره‌بار حداقل در ۱۰ نقطه در شهر زنجان ایجاد شود، گفت: با تحقق این موضوع تعادلی در شهر به لحاظ خریدوفروش میوه و تره‌بار و قیمت آن ایجاد می‌شود.

**دخالتی در کار شهردار نداریم

وی در مورد دخالت شورا در کار شهردار، گفت: ما سعی می‌کنیم در کار‌های شهردار دخالت نکنیم شاید یکی از دلایل عدم موفقیت اعضای شورا در سال‌های گذشته دخالت در کار شهردار بوده است بااین‌حال ما باید سیاست‌گذاری، نظارت و برنامه‌ریزی کنیم.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع فلسفه وجودی شوراها اشاره کرد و گفت: اردیبهشت ۵۸ نقطه شروع ایجاد شورا‌های شهر در کشور است. روزانه مردم از اقشار متفاوت برای در میان گذاشتن مشکلات به شورا مراجعه می‌کنند، از همین رو شورا باید تبدیل به پارلمانی شود که پاسخگوی نیاز مردم باشد.

وی با اشاره به رفع نواقص در برنامه‌های شورای شهر، اظهار کرد: مشکلات مردم و شهروندان به درست احصا و دسته‌بندی نمی‌شود. در حقیقت مسئولین با مشکلات مردم شهرها چندان آشنایی و درگیری ندارند.

رئیس شورای شهر زنجان، بابیان اینکه تشکیل شورا تجملاتی و تزیینی نبوده است، اظهار کرد: اعضای شورای شهر برای رفع و حل مشکلات عمران شهری و توسعه‌ای دستشان بسته است و بهبود این اوضاع نیازمند ارتقای جایگاه شورا است.

وی بابیان اینکه تشکیل شوراها در راستای خواسته مردم و شهروندان برای احقاق حقوق شهروندی بوده است، اظهار کرد: مردم از شوراها انتظار جایگاه مجلس محلی رادارند. عدم تعریف جایگاه‌ها و محدودیت در انجام وظایف باعث ناکارآمدی شوراها در برخی از موارد شده است.

**پس از انتخاب شورای جدید، شهردار خودکار حذف می‌شود

رئیس شورای‌اسلامی شهر زنجان در ادامه بابیان اینکه در شورای ششم چالش انتخاب شهردار داشتیم که یک مورد موفق و دیگری ناموفق بود، گفت: انتخاب یکی از شهردارها، از طریق فراخوان بود که موفق نشد و درنهایت فراخوان کنار گذاشته شد. چراکه افرادی که توانمند بودند در فراخوان حضور نداشتند که با تمرکزی که انجام شد از بهمن‌ماه ۱۴۰۰ عملیات اجرایی واقعی در انتخاب شهرداری انجام شد.

وی بابیان اینکه سالی که شورا انتخاب می‌شود یکی از کم تحرک‌ترین‌ها سال‌ها است، گفت: طبق قانون وقتی شورای جدید مستقر می‌شود شهردار به‌طور خودکار عزل می‌شود و باید حتماً از کارمندان شهرداری؛ سرپرست شهرداری انتخاب شود و همین امر سبب می‌شود ما یک سال را از دست می‌دهیم.

ناصحی‌مقدم با اشاره به تدوین بودجه در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با اذعان به اینکه تدوین بودجه خوش‌بینانه بود و سعی شد در آن‌ها به‌صورت محتاطانه عمل شود گفت:چندان به دنبال بالا بردن بودجه نبودیم. اما در سال ۱۴۰۱ چند سیاست‌گذاری برای شهرداری داشتیم که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بود. پل دوربرگردان امام حسن مجتبی(ع)، سردرب پادگان، معبر پادگان، پروژه سبزه‌میدان ازجمله پروژه‌ها بود.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان بابیان اینکه پروژه سبزه‌میدان معارضانی داشت و خود طرح نیاز به تغییرات و متمم داشت، گفت: به نظر بنده این پروژه رضایتمندی مردم را در پی داشته است. البته برخی کارهای عمرانی سال پیش به دلایلی به تعویق افتاد اما با توجه به وضعیت شهر در بحث معابر و بازخوردهای مردمی به این نتیجه رسیدیم که معابر را به لحاظ آسفالت ساماندهی کنیم.

ناصحی‌مقدم با اشاره به اینکه در بحث آسفالت سعی شد با حجم گسترده‌ای این اقدام انجام شود و تا حد زیادی کمبودها را جبران کند چراکه چند سال در این راستا کوتاهی شده بود اما سعی کردیم این اقدام را انجام دهیم و در این راستا بیش از ۱۲۰ هزار تن آسفالت‌ریزی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ چند سیاست‌گذاری کردیم و به آن سمت خواهیم رفت، اذعان کرد: طبق بازخورد انجام‌شده در زنجان فضای تفرجگاهی غیرمتمرکز باید ایجاد شود. به همین دلیل بوستان شهر استارت خورده است که بزرگ‌ترین پارک درون‌شهری است و پیمانکار این پروژه شرکت قرارگاه خاتم‌الانبیا است.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانرئیس شورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9634


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»