کد خبر: 9638
1402/02/17 - 10:56


صدای زنجان وضعیت قیمت‌ لوازم‌خانگی در بازار را بررسی می‌کند؛

گرانی همچنان می‌تازد!

شهروند زنجانی: افزایش قیمت‌ها لحظه‌ای شده است! فرمان بازار دست کیست؟/رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی زنجان: با حرف نمی‌توان بازار را کنترل کرد! /رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان: سازمانهای متولی برای کنترل بازار، اقتدار ندارند! افزایش قیمت در دولت فعلی نسبت به دولت‌های قبلی بیشتر است، بازار همیشه جلوتر از دولت حرکت کرده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی - درحالی‌که بازار راه خود را در افزایش قیمت ادامه می‌دهد و یکه‌تازی بی‌سابقه خود را تجربه می‌کند، گویا مدیران و مسئولان دولتی تنها می‌توانند در حد حرف و شعار نسبت به کنترل بازار و افزایش قیمت‌ها اقدام کنند! شهروندان می‌گویند که افزایش قیمت‌ها لحظه‌ای شده است و مشخص نیست فرمانِ بازار دست کیست؟

روز جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال جاری سخنگوی وزارت صمت در سخنانی با اشاره به اینکه مجوزی برای افزایش قیمت لوازم‌خانگی صادر نشده است، اعلام کرد ستاد تنظیم بازار تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت لوازم‌خانگی صادر نشده است.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه سخنان خود گفت: طبق اعلام ستاد تنظیم بازار هرگونه افزایش قیمت تا پیش از اعلام نظر ستاد تنظیم بازار غیرقانونی است.

درحالی‌که باید این خبر زمینه آرامش خیال و اطمینان مردم را فراهم کند اما واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی و تحلیل‌های اقتصادی رسانه‌های مختلف داشت و در بیشتر این واکنش‌ها عدم تأثیر این قبیل اظهارنظرها در کنترل بازار و حتی تشدید شرایط موجود با ورود دولت به بازار را به دنبال دارد.

**افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها

امیر یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: بازاری که این روزها شدیداً خودسرانه در حال فعالیت و مدیریت خود است کاری با شعارها و حرف‌های دولتی ندارد و با افزایش قیمت کالاهای مختلف سعی در بالانس کردن خود دارد!

او معتقد است: افزایش قیمت‌ها لحظه‌ای شده است! و مشخص نیست فرمان بازار دست کیست؟

محمد دیگر شهروند زنجانی نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به وضعیت نابه‌سامان بازار اظهار می‌کند: قیمت کالاها به‌صورت لحظه‌ای افزایش می‌یابد.

محمد با اشاره به رکود در بازار عنوان کرد: کاهش توان خرید مردم موجب این رکود شده است و بازار تحرکی ندارد.

وی با اشاره به اینکه ادامه این شرایط ما مغازه‌داران را به سمت ورشکستگی هدایت می‌کند، عنوان می‌کند: خریدوفروش مستمر به‌جای افزایش ناگهانی قیمت محصولات برای حیات مغازه‎‌داران مفید است.

زهرا یکی از خریداران در مغازه لوازم‌خانگی نیز به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به قیمت‌ها انتخاب و خرید کردن سخت است و از سوی دیگر فرصت تصمیم‌گیری وجود ندارد چون نمی‌توان با اطمینان خاطر گفت کالای که امروز به قیمت خاصی به فروش می‌رسد فردا هم با این قیمت قابل خریداری است.

این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه قیمت‌ کالاهای لوازم‌خانگی با درآمد مردم همخوانی ندارد، ادامه داد: مردم برای تأمین هزینه خرید خود مجبور هستند از خواسته‌های خود گذشته و خرید خود را با جیب خود تراز کنند.

**2 مرحله افزایش قیمت ظرف 2 ماه

سید محمد احمدی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی و اداری زنجان نیز با اشاره به اینکه افزایش قیمت لوازم‌خانگی در این زمینه به صدای زنجان اظهار می‌کند: 15 درصد قبل از عید و بعد از عید نیز 15 درصد افزایش قیمت داشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی و اداری زنجان با اشاره به اینکه لوازم‌خانگی خارجی به ایران وارد نمی‌شود، بیان می‌کند: محصولات خارجی موجود در بازار قاچاق هستند و نسبت به دلار قیمت متغییری دارند.

وی با اشاره به اینکه با حرف نمی‌توان بازار را کنترل کرد، عنوان می‌کند: با نظارت نباید اجازه داد قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما متأسفانه دولت به شرکت‌ها نمی‌تواند فشار وارد کرد.

احمدی بابیان اینکه در صورت اعتراض مغازه‌داران به شرایط می‌گویند تورم در همه کالاها هست، بیان می‌کند: سرمایه مغازه‌داران روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود مثلاً اگر امروز مغازه‌دار 100 دستگاه لوازم‌خانگی داشته باشند پس از فروش می‌تواند تنها 80 دستگاه را خریداری کند و به همین ترتیب موجودی انبار مغازه‌دار کمتر و کمتر می‌شود.

وی گفت: قانونا بنده موظف هستم کالا را با قیمت مشخص خریداری کرده و با سود مشخص به فروش رسانده و تعداد مشخصی کالا خریداری کنم و از نظر ریالی سرمایه مغازه‌دار افزایش پیدا می‌کند اما از نظر اقلامی کاهش دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی و اداری زنجان با اشاره به اینکه نظارت بر قیمت‌ها نباید بر مغازه‌دارها اتفاق بیفتد، عنوان می‌کند: باید نظارت بر قیمت در مبدأ و بر روی تولیدکننده باشد.

**قیمت کالاهای بازار از نرخ دلار تبعیت می‌کند نه مصوبه دولت!

مظاهر یوسفی امیری رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه اظهار می‌کند: افزایش قیمت‌ها در بازار با افزایش دلار اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه اکنون شاهد هستیم بازار منتظر ابلاغ قیمت‌ها نه در لوازم خانگی و نه در سایر کالا توسط دولت نیست، اضافه می‌کند: همه کالا ازجمله مرغ بدون مصوبه افزایش می‌یابد و تنها دولت آن را تصویب کند.

یوسفی امیری با اشاره به اینکه دولت ما دولت ضعیفی شده است و اقتدار ندارد، خاطرنشان می‌کند: بازار راه خود را می‌رود و دولت نه اقدام خاصی انجام داده و نه انجام می‌دهد.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان با اشاره به اینکه با توجه به ضعف سازمانهای متولی، بازار سوءاستفاده می‌کند، اضافه می‌کند: وقتی دلار دست دولت است و دولت توان ممانعت از افزایش قیمت دلار را ندارد و این موضوع موجب بهم خوردن بازار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرایط موجود ریشه در عدم ثبات قیمت دلار دارد، ادامه می‌دهد: ایجاد ثبات در دلار و واردات کالا و تأمین مواد اولیه زمینه ثبات در بازار را فراهم می‌کند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان زنجان با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد که تولیدکننده نیز در فشار است، عنوان می‌کند: مواد اولیه و کالایی که تولیدکننده و عرضه‌کننده امروز با یک قیمت خاص خریداری کرده باید در زمان دیگری به قیمت بالاتر خریداری کند.

وی با اشاره به اینکه دولت فعلی نسبت به دولت‌های قبلی ضعیف‌تر عمل کرده، اضافه می‌کند: نظارت بر بازار توسط سازمانهای متولی ضعیف بوده و افزایش قیمت نسبت به دولت‌های قبلی خیلی بیشتر است، این دولت در شعار کاهش قیمت را وعده داده بود اما در عمل موفق نبوده است.

یوسفی امیری با اشاره به اینکه منشا همه این‌ها یک موضوع بوده و آن هم ناشی از ضعف در نظارت و تأمین کالا است، بیان می‌کند: افزایش قیمت در کالا به دلیل تحریم و عدم نظارت درست است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان زنجان با اشاره به اینکه بازار به‌صورت مستمر و در همه بخش‌ها مشکل دارد، عنوان می‌کند: برای کنترل بازار باید کارخانه‌دار تولید را کم کند ولی قیمت را افزایش ندهد،که این میسر نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت نتوانسته رقابت ایجاد کند و مجبور به گوش دادن به حرف بازار است، اظهار می‌کند: سازمانهای متولی منفعلانه عمل می‌کنند و هیچ‌وقت تصمیم‌گیری درستی نمی‌تواند داشته باشند.

یوسفی امیری با اشاره به اینکه بازار همیشه جلوتر از دولت حرکت کرده است، عنوان می‌کند: دولت تنها به تبعیت از افزایش قیمت در بازار اقدام کرده و خود نمی‌تواند تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باشد.

 

انتهای پیام/


اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانقیمت‌ لوازم‌خانگی در بازار
sedayezanjannews.ir/nx9638


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»