کد خبر: 9640
1402/02/18 - 10:12


صدای زنجان دلایل صف‌های طولانی نانوایی‌ها در زنجان را بررسی می‌‌کند؛

صف‌های شناور!

شهروندان زنجانی: صف‌های نان طولانی شده و نانوایی‌ها در طول روز چند ساعت بیشتر کار نمی‌کنند! چه بر سر سهمیه آرد‌ها آمده است؟/ مدیرکل غله استان: کاهش 40 تا 100 تنی آرد نانوایی‌های زنجان با شناور شدن سهمیه آرد! /رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان: توان خرید مردم برای کالاهای جایگزین نان پایین آمده و همین موضوع تمایل برای خرید نان را افزایش داده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / سمیه محرمی: بیش از یک هفته از تشکیل صف‌های طولانی نانوایی‌ها و نبود نان لواش بسته‌بندی‌شده در مغازه‌ها موجی از نارضایتی و گلایه در بین شهروندان زنجانی را به دنبال داشته است. بسیاری از مردم معتقد هستند شرایط موجود ناشی از کاهش سهمیه آرد در استان زنجان است موضوعی که برخی مدیران استانی آن را رد نمی‌کنند!

بنا بر گزارشات مردمی، بیش از یک هفته است که نانوایی‌های زنجان در طول روز چند ساعت بیشتر فعالیت نکرده و تأمین نان برای شهروندان به یک مشکل تبدیل‌شده است، شهروندان برای تأمین نانی که پای ثابت همه سفره‌های مردم است این روزها باید زمان زیادی صرف کرده و با مشکلات متعدد دست‌وپنجه نرم کنند و اتفاق بدتر این است که فراموش کرده و نان را از نانوایی نخرند آن زمان خرید نان در مغازه‌ها به‌مراتب دشوارتر شده و زمان بیشتری برای جستجو را می‌طلبد، موضوعی که در بررسی‌های میدانی صدای زنجان نیز به وضوح قابل مشاهده است.

یک شهروند زنجانی در گفت‌و‌گو با صدای زنجان می‌گوید: اخیراً برای خرید نان با مشکل مواجه شدیم و به‌سختی می‌توانیم نان سفره خود را تأمین کنیم.

زهرا با اشاره به اینکه ماه‌های گذشته وضعیت نانوایی‌ها این‌گونه نبود و خرید نان در نانوایی به سهولت انجام می‌شد، گفت: نباید مردم برای تأمین کالایی که مصرف روزانه دارند به‌سختی بیفتند.

وی با اشاره به اینکه خرید نان از مغازه‌داران نیز امکان‌پذیر نیست، بیان می‌کند: جویا که می‌شوم می‌گویند یک هفته است نان به مغازه‌داران عرضه نشده است.

امید هم یک شهروند دیگر زنجانی است که با اشاره به‌سختی تأمین نان توسط شهروندان به دلیل عدم پخت نانوایی‌ها به‌صورت منظم و کامل عنوان می‌کند: واحد نانوایی که در محله ما پیش‌ازاین از ساعت 8 صبح تا 14 پخت داشت این روزها تنها دو ساعت فعالیت کرده و پس‌ازآن تعطیل می‌شود و همین موضوع موجب کمبود نان و مشکل تأمین نیاز مصرف‌کننده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف نان در همه خانواده‌ها وجود دارد و یک کالای پرمصرف در بین خانوارهای ایرانی است، عنوان می‌کند: در دسترس بودن این کالا یک مطالبه همگانی و فراگیر بین زنجانی‌ها است.

**بعد از رمضان تقاضای نان افزایش می‌یابد

مهدی بیات رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان با اشاره به اینکه طولانی شدن صف نان‌های لواش پس از ماه مبارک رمضان یک تجربه همیشگی است، اظهار می‌کند: طبق سنوات همه‌ساله در این ایام استقبال از بربری و سنگک از سوی مردم به سمت خرید نان لواش سوق داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سهمیه آرد در زنجان تغییر چشمگیری نداشته است، بیان می‌کند: بسته به عملکرد نانوایی‌ها در برخی نانوایی‌ها سهمیه کم شده و در برخی نانوایی‌ها سهمیه افزایش‌یافته است.

رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان با اشاره به اینکه آغاز فصل کاری باغات و حضور کارگران فصلی دیگر علت افزایش تقاضای نان در زنجان است، بیان کرد: 20 نانوایی در زنجان نیز با دریافت سهمیه مازاد در شیفت عصر فعالیت دارند.

بیات با اشاره به اینکه مصرف نان در زنجان افزایش‌یافته است و نمی‌توان این صف‌‌ها را ناشی از کاهش سهمیه آرد دانست، می‌گوید: توان خرید مردم برای کالاهای جایگزین نان پایین آمده و همین تمایل برای خرید نان را افزایش داده است.

رئیس اتحادیه نانوایان استان زنجان با اشاره به اینکه برنامه‌‌ریزی برای فعالیت واحدهای نانوایی در شیفت عصر عنوان می‌کند: این واحدها بیشتر در مراکز پرتردد و با توجه به نیاز و مطالبه منطقه فعالیت خواهد کرد.

**تشکیل اکیپ‌های نظارتی بر نانوایی‌ها

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان نیز در گفت‌و‌گو با صدای زنجان در زمینه طولانی شدن صف برخی واحدهای نانوایی در زنجان اظهار می‌کند: هفتم اسفندماه بحث شناورسازی سهمیه آرد در طرح هوشمند سازی یارانه نان مطرح و از 25 بهمن‌ماه سال گذشته در برخی استان‌ها و از هفتم اسفند‌ماه سال گذشته بحث شناورسازی در کل کشور آغاز شد.

ولی‌الله زمانی با اشاره به اینکه مجری طرح هوشمند سازی یارانه نان شرکت «امید پی» بود، اضافه می‌کند: در این طرح بر اساس عملکرد نانوایی‌ها سهمیه‌ها متغیر بوده و تا 10 درصد قابل‌افزایش و یا کاهش است.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش تقاضای نان توسط مردم و تشکیل صف‌های طولانی اظهار می‌کند: پیش‌ازاین در ماه رمضان بیشتر ذائقه مردم به سمت سنگک و یا بربری بوده و کمتر از لواش استقبال می‌شد که پس از پایان ماه مبارک  استقبال از لواش بیشتر شده و درواقع این کالا قوت غالب مردم می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه اداره کل غله با همکاری معاونت اقتصادی استانداری زنجان 6 اکیپ نظارت بر واحدهای نانوایی را تشکیل داده است، ادامه می‌دهد: این اکیپ‌ها روزانه در سطح شهر بازدید داشته و بررسی فعالیت کاری واحدهای نانوایی را انجام داده و این هفته نتیجه بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کاهش سهمیه آرد با اجرای طرح شناورسازی سهمیه آرد در زنجان به حدی نیست که فعالیت نانوایی‌ها را مختل کند، اضافه می‌کند: در زنجان 10 هزار تن آرد بین یک هزار و600 واحد توزیع می‌شود که پس از اجرای طرح درمجموع در استان زنجان ماهانه 40 تا 100 تن آرد سهمیه کاهش داشته است.

زمانی با اشاره به اینکه در استان زنجان کمبود آرد، نان و سهمیه نداریم، بیان می‌کند: اداره کل غله تحت‌فشار رسانه‌ای است و مردم شرکت غله را متولی اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان می‌دانند ولی نقش این شرکت تهیه، تأمین و توزیع آرد است.

** معاون اقتصادی استاندار زنجان پاسخ نداد

درحالی‌که اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان برای نخستین بار در استان زنجان به‌صورت پایلوت آغاز شد و استاندار زنجان ضمن اعلام رضایت از وضعیت اجرای طرح و ثبات در نانوایی‌ها آن را موفقیت‌‌آمیز خوانده است این روزها که به دلایل مختلف تأمین نان برای مردم با مشکل مواجه شده است، نماینده دولت در استان در این زمینه سکوت اختیار کرده و تماس صدای زنجان با معاون اقتصادی استاندار زنجان تا پایان این گزارش میسر نشد و پاسخی از سوی این مسئول نسبت به آخرین وضعیت اجرای طرح هوشمند سازی یارانه نان ارائه نشد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاندلایل صف‌های طولانی نانوایی‌ها در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9640


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»