کد خبر: 9642
1402/02/19 - 8:59


صدای زنجان از حاشیه‌‌های دهمین انتخابات اتاق بازرگانی استان گزارش می‌دهد؛

تصمیمات تاریک؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی: مسئولان پاسخ دهند آیا ارتباطی بین « قرارداد پسماند سرب و روی با شرکت خاص» و« انتخابات اتاق بازرگانی زنجان» وجود دارد؟ آیا دولتی‌ها در انتخابات اتاق دخالت کردند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ زهره میرعیسی‌خانی - نزدیک به 2 ماه از انتخابات اتاق بازرگانی زنجان سپری می‌شود اما این روزها شائبه‌ها و حرف وحدیثها در خصوص دخالت دولتی‌ها به نفع تعدادی از فعالان اقتصادی استان زنجان چه در انعقاد قرارداد مربوط به پسماند سرب و روی و چه تلاش برای اعطای جایگاه به یکی از فعالان اقتصادی در هیئت رئیسه اتاق هر روز پررنگ‌تر می‌شود!

افشین آشوری، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی زنجان یکی از منتقدان انتخابات اتاق بازرگانی است که انگشت اتهام را به‌سوی تعدادی از دولتی‌های زنجان گرفته و بابیان ادعاهایی در خصوص نگاه خصولتی به اتاق بازرگانی توسط برخی از مسئولان، پرسش‌هایی در خصوص احتمال ارتباط بین « قرارداد پسماند سرب و روی» و « انتخابات اتاق بازرگانی زنجان» مطرح کرده است!

 21 اسفندماه 1401 دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی زنجان برگزار و بر این اساس در گروه بازرگانی به ترتیب حسین بازرگانی با ۱۲۱ رأی، صمد یوسفی اصل با ۱۰۸ رأی، محسن حمیدی با ۹۵ رأی، ایرج تاج‌الدین با ۹۱ رأی و سید علیرضا حجازیان با ۸۷ رأی حائز اکثریت آرا شدند.

همچنین در گروه صنعت به ترتیب علیرضا آدمی با ۱۵۳ رأی، ایرج افشار نیا با ۱۳۱ رأی، حسین صنعان با ۱۰۶ رأی، غلامحسین حسن نژاد با ۱۰۰ رأی و سهند علی فلاحی با ۹۷ رأی به‌عنوان منتخب در ترکیب قرار گرفتند.

در گروه معدن نیز ولی‌الله منصوری و وحید آذرگشسب نیز به ترتیب با ۱۳۲ و ۱۰۷ رأی  به‌عنوان منتخب حائز رأی اکثریت شدند. در گروه کشاورزی نیز به ترتیب علی شاهمرادی با ۱۲۶ رأی، افشین آشوری با ۱۱۶ رأی و محمدرضا کردلو با ۹۹ رأی به‌عنوان منتخب این گروه اعلام شدند.

اما این تمام ماجرا نبود چراکه پس از انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی استان زنجان، شائبه‌هایی در مورد لابی‌گری برخی از اعضای هیئت‌رئیسه با بخش دولتی پیش آمد که افشین آشوری، عضو هیئت نمایندگان فعلی اتاق بازرگانی و از فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های اقتصاد دیجیتال و کشاورزی نوین و هوشمند در گفت‌وگوی با صدای زنجان مواردی را مطرح کرده است.

**شکاف در اتاق بازرگانی؟

آشوری با طرح چندین سؤال عنوان می‌کند که حاضر به کناره‌گیری از برخی از مواضع خود هست، تا اتاق بازرگانی زنجان به یک اتاق توانمند تبدیل شود! درحالی‌که اتاق بازرگانی فعلی تبدیل به اتاق بخش خصولتی شده است تا بخش خصوصی!

او در خصوص حواشی انتخابات اخیراظهار می‌کند: انتخابات اتاق بازرگانی در اسفندماه برگزار شد و طی چند ماه گذشته حواشی زیادی داشت. در این انتخابات ما ائتلافی به نام «ائتلاف اتاق توانمند» داشتیم، که در این ائتلاف به دنبال ایجاد یک اتاق توانمند بودیم. یکی از کسانی که درزمینهٔ تحقق این شعار، تلاش می‌کرد، بنده بودم. بسیاری عنوان می‌کردند که اتاق بازرگانی باید اتاقی برای همه باشد؛ اما  نظر شخص بنده بر این بود که اتاق باید توانمند باشد تا اینکه برای همه باشد!

 وی با اشاره به اینکه ذاتاً اتاق برای تمامی فعالان بخش خصوصی است، ادامه می‌دهد: سنوات گذشته اتفاقاتی باعث می‌شد، چندنفری یک ائتلاف را تشکیل بدهند و اعلام کنند که هرکسی که می‌خواهد در این ائتلاف حضورداشته باشد یا نداشته باشد، اما اتفاقات این دوره متفاوت‌تر رقم خورد. در این دوره بنا بود که کمی تخصصی‌تر پیش برویم و از همین رو شاخص‌هایی را در نظر گرفتیم که متأسفانه در این دوره برخی از شاخص‌ها را لحاظ نکردیم که بعداً باعث بروز مشکلاتی شد!

وی بابیان اینکه همه دوستانی که در هیئت نمایندگان حضور دارند طبیعتاً اشخاص توانمندی هستند و در این مورد به کسی ایرادی وارد نیست، می‌افزاید: نتیجه ائتلاف اتاق توانمند 15 نفر هیئت نمایندگان بود و برای اینکه این 15 نفر رأی کامل کسب کنند، بسیاری از دوستانی که اصلاً کاندید نبودند، زحماتی را متحمل شدند. که آن‌ها هم بر این باوربودند که یک تعداد از افراد به هیئت نمایندگان ورود کنند که متفاوت‌تر از قبل باشند و همه هم بسیار مخلصانه پیش‌آمده بودند و قبول هم داشتیم که این کار باید انجام بدهیم و توسعه اقتصادی استان را در جهت منافع ملی و منافع بخش خصوصی مدنظر داشتنم که برنامه‌ای را هم در این زمینه در نظر گرفته بودیم که بر اساس آن حرکت کنیم.

آشوری بابیان اینکه تا روز انتخابات که 20 اسفند بود خیلی خوب پیش می‌رفتیم، عنوان می‌کند: ولی پس‌ازآن اتفاقات عجیب‌وغریبی رخ داد. در داخل ائتلاف شکافی ایجاد شد. این شکاف از ابتدا بود ولی پس‌ازآن روز عمیق‌تر شد و پس‌ازآن چند گروه از هم جدا شدند و حالا دوستانی عنوان می‌کردند که ما نباید در این زمینه مشکلی داشته باشیم و به‌ظاهر همه را می‌خواستند جمع کنند اما در باطن موضوع دیگری رقم می‌زدند. این شکاف آن‌قدر عمیق شد که چندنفری پرچم ریاست برداشتند و من مدام عنوان می‌کردم که باید بر روی رئیس و هیئت‌رئیسه اجماع صورت گیرد چراکه اگر اجماعی نباشد شکننده می‌شود و یکی از کسانی که اسمش برای ریاست به نوعی هم بودم بنده بودم که از همه ضعیف‌تر بودم و در این زمینه بااحتیاط جلو می‌رفتم ولی عنوان می‌کردم که حتماً باید در این زمینه اجماع باشد و هدفمان تنها به دست آوردن کرسی‌ها نباشد چراکه ما بنا است یک هدف بلندی را پیگیری کنیم و برنامه‌های بزرگی را اجرایی نماییم و اگر اجماع بر روی کرسی ریاست نباشد کرسی ریاست شکننده می‌شود و حتماً متزلزل خواهد بود.

وی می‌افزاید: در همان هفته اول این موضوع تاثیرات خود را نشان داد. متأسفانه نحوه برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه هم به‌خوبی انجام نگرفت. اصول این موضوع این بود که کاندیدهای هیئت‌رئیسه در هر کرسی برای خودشان از قبل باید برنامه داشتند که حالا به‌صورت تیمی یا تکی باید برنامه ارائه می‌شد. تنها کسی که برنامه ارائه کرد من بودم چراکه من به‌هرحال صبغه چندین دوره در تشکل‌های کشوری و ملی داشتم و درجاهای دیگری هم کارکردم و می‌دانم که در ابتدا باید یک اهدافی را تعیین کرد و برنامه‌ای را ارائه داد.

**رای ناپلئونی در اتاق بازرگانی؟

این کاندید اذعان کرد: متأسفانه ما با فرض اینکه کار تیمی را می‌خواهیم انجام دهیم گفتیم که چند نفر لیدر هستند و به حرف این لیدرها باید گوش داد و حتی معتقد بودیم بعدازاینکه پیروز شدیم هم این لیدرها باید رهرو ما باشند. ما می‌گفتیم یک ائتلافی داریم و یک شورای ائتلاف هم در کنار آن باید باشند که به ما مشاوره بدهد. متأسفانه جوری بازی و برنامه‌ریزی کردند که همه ما روز انتخابات هیات رئیسه و با یک رأی شکننده و ناپلئونی غافلگیر شدیم.

وی با اشاره به علت غافلگیری در روز انتخابات هیات رئیسه اتاق بازرگانی اذعان می‌کند: روز انتخابات یکی گفت به من گفتن که به فلانی رأی بده درحالی‌که من و چند نفر دیگر کاملاً بارأی مستقل آمدیم و رأی دادیم. متأسفانه ارکانی از دولت در این زمینه دخالت داشتند و ما هم با توجه به انتقاداتی که به دوستان و دولت داشتیم، گفتیم یا باید از همه دفاع کنید یا از هیچ‌کسی دفاع نکنید. اینکه نمی‌شود که از یک عده دفاع کنید. این اتاق شان و منزلت خود را دارد و اینجا خانه بخش خصوصی است.

آشوری بابیان اینکه من مخالف این بودم که یک نفر غیربومی در اتاق زنجان برای ریاست کاندید شود و به این موضوع هم اصرار داشتم، اظهار کرد: متأسفانه به‌نوعی رقم زدند که اجماعی روی ریاست نشد. من هم کاندید ریاست نبودم، چون من از اول صحبتم این بود که یک رئیس زمانی می‌تواند اهداف خود را جلو ببرد که اجماع روی آن باشد. آن‌هم نه اجماع 6 نفر!

**انتخاباتِ بودار؟

عضو هیئت نمایندگان فعلی اتاق بازرگانی و فعال بخش خصوصی با طرح سؤالی در مورد هم‌زمانی انعقاد قرارداد پسماند سرب و روی با یک شرکت خاص وبا اعلام نتیجه انتخابات اتاق بازرگانی، اظهار می‌کند: متأسفانه یک‌زمانی تفاهم‌نامه‌ای امضاشده است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. سؤال اینجا پیش می‌یاید و سؤال هم این است که چرا هم‌زمان یک ساعت پس‌ازاین نتایج این اتفاقات بروز می‌یابد؟ چرا این تفاهم‌نامه یک ماه قبل یا یک هفته قبل بسته نشده است؟

وی بابیان اینکه هم اکنون در نقش عضوی از هیئت نمایندگی، نماینده چندین بخش خصوصی هستم که با من محبت کردند و رأی دادند، اظهار کرد: من بنا است حقوق این افراد را مطالبه کنم و حق من این است که در این زمینه سؤال کنم. ما این مطالب را نه تائید می‌کنیم و نه تکذیب! تنها طرح مسئله می‌کنیم و چند سؤال می‌پرسیم هرچند روی این موضوع نیز تحقیق می‌کنیم و به یک نتایجی هم رسیدیم ولی اکنون داریم سؤال می‌کنیم چراکه نماینده بخش خصوصی هستیم. می‌گویند نه این‌طور نیست ما هم قبول می‌کنیم ولی این سؤال در ذهن ما هست که باید پاسخ داده شود.

وی مدعی است: انتخاب هیات رئیسه اتاق بازرگانی با فشار دولتی‌ها و شبه دولتی‌ها بوده و باید مجدداً برگزار شود و آن‌هم بدون کاندیداتوری شخص افشین آشوری که فردا نگویند این آدم برای خودش دارد زور می‌زند! این انتخابات نه‌فقط برای هیئت‌رئیسه بلکه برای سایر گروه‌ها هم باید در یک فضای کاملاً شفاف و بدون فشار و کاملاً حرفه‌ای برگزار شود و برنامه‌ها دیده و شنیده ‌شود و بر اساس این موضوعات رتبه‌بندی صورت گیرد و سپس رأی اخذ ‌شود.من فکر نمی‌کنم این درخواست غیرمنطقی باشد!

آشوری اذعان کرد: تنها کسی که به این موضوع اعتراض کرد من بودم و گفتم که خوب نیست چند شریک باهم یکجا باشند و تعارض منافع به وجود آید و گفتند که شما نگران نباشید اگر به‌عنوان یک نماینده بخش خصوصی نتوانم حرفم را بزنم پس برای چه آمدم و کاندید شدم؟ ما آمدیم که رأی بدهیم و یک عده افراد بالا بروند. قطعاً خیر! افراد باید پایبند و مقید به رفتار باشند.

وی بابیان اینکه مواضع ملی ما باید ارجح به مواضع استانی و شخصی و شرکتی‌ باشد، می‌افزاید: جلسه‌ای را با هیئت نمایندگان داشتیم و در این جلسه عنوان شد که ما باید این شائبه‌ها و ...که بر سر در اتاق چسبیده شده را پاک‌کنیم. .... در استان‌های دیگر نظیر آبادان هم همین بوده است. انتخابات اتاق بازرگانی آبادان باطل‌شده است، قزوین و اهواز نیز ! و در گرگان چند نفری از کاندیدهای منتخبین هیئت نمایندگان مشکل‌دار بودند و در زنجان هم ممکن است همین اتفاق رخ بدهد.

وی بابیان اینکه نباید تنها به زدن حرف در این زمینه اقدام کنیم و باید عمل هم داشته باشیم، اظهار کرد: ما به‌عنوان چندین نفر از هیئت نمایندگانی که معترض هستیم آمدیم یک متنی را امضا کردیم و تقاضا داریم  تا با مستندات موجود در این زمینه اقدام شود. می‌گوییم اگر شما اتاق را دوست دارید باید اعتلای اتاق اتفاق بیفتد.

** اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگانی زنجان را به رسمیت نمی‌شناسد؟

آشوری ادعا می‌کند: اتاق بازرگانی ایران  در روز یکشنبه 10 اردیبهشت‌ماه جلسه‌ای را برگزار کرده است و روسای اتاق بازرگانی را حال چه روسای سابق و چه روسای جدید را دعوت کرده است اما رئیس اتاق بازرگانی زنجان دعوت نشده است. یکی از جاهایی که باید ما را به رسمیت بشناسد اتاق ایران است نه اینکه دولتی‌ها ما را به رسمیت بشناسند.

وی بابیان اینکه مشکل ازاینجا شروع شد که ما خود را قیاس‌عجیب‌وغریبی کردیم و برنامه ندادیم و طبق برنامه و اهداف پیش نرفتیم و آمدیم از اهداف استفاده کردیم که نتیجه‌اش این شد، اظهار می‌کند: فشار بخش دولتی مستقیم نبود ولی از طرف عواملی که داشتند وارد شدند. یک سری عوامل وجود دارد! امروز می‌گویند آقای فلانی که در دولت است و مقام مشاور هم دارد با فلانی شریک است و در هیئت‌مدیره است و این موارد اگرچه تعارض منافع است ولی با 5 نفر شما در ارتباط باشید می‌توانید از آن موقعیت بهره ببرید و تعارض منافع ایجاد کنید.

**اتاق بازرگانی خصولتی است یا خصوصی؟

وی می‌افزاید: ما کاندیدایی را داشتیم که 5 دوره اجماعی رویش بود و السابقون این اتاق است و تنها کسی است که بر روی آن اجماع نظر وجود داشت و جزو سه رأی اول بودند. فشارهایی به ایشان وارد شد که گفتند که صبح روز انتخابات عقب‌نشینی کردند. چرا از طریق عواملی که در اتاق بود به ایشان فشار وارد شد؟ این موضوع را از خودشان هم می‌توانید بپرسید! یکی از واحدهای سرب و روی استان زنجان که به آقای فلانی واگذارشده است که ازقضا از مسئولین اسبق و این اتاق است! ایشان می‌گویند چنین چیزی وجود ندارد! من از ایشان سؤال کردم. چرا آن روز اتفاق افتاده است و چه دلیلی داشته است که این اتفاق بیفتد؟ چرا یک هفته قبل و یا یک ماه بعد اتفاق نیفتاده است و هم‌زمان با این موضوع صورت گرفته است؟

آشوری ادامه می‌دهد: «همه ما معترضیم که چرا این اتفاق در آن روز اتفاق افتاده است؟ ما داریم می‌گوییم که چرا این موضوع هم‌زمان با روز انتخابات بود. ما هم‌میدانیم در داخل دولت چه کسانی از این موضوع حمایت می‌کردند.»

وی بابیان اینکه این شائبه زمانی پاک می‌شود که این انتخابات به‌صورت حرفه‌ای مجدداً برگزار شود، اظهار می‌کند: در حال حاضر بدون دخالت هیچ‌کسی تنها با قبول و امضای 10 نفر از اعضای هیئت‌رئیسه، می‌توان آرای هیئت‌رئیسه را باطل کرد  و هیئت‌رئیسه جدید را انتخاب کرد. این اتفاق می‌تواند به‌مرورزمان اتفاق بیفتد اما ما از این موضوع برنمی‌گردیم و همچنان ادامه خواهیم داد.

وی بابیان اینکه در انتخابات اخیر یکی از دولتی‌ها می‌خواست برای هیئت‌رئیسه کاندید شوند و از اول هم برای ریاست برنامه‌ریزی داشتند، مدعی است: اما بر اساس قوانینی که گذاشته شد ایشان نتوانستند به این انتخابات ورود داشته باشند. عوامل دولتی کسی را آوردند در اتاق بازرگانی قراردادند که خیلی حرف‌گوش‌کن دولت است و نمی‌تواند از دولت مطالبه کند، چراکه دولت از مطالبه گری خوشش نمی‌آید. قطعاً مطالبه گری دولت را به چالش می‌کشد و مجبور می‌شود برای رضایت‌بخش خصوصی بیشتر تلاش کند.

 وی با ببان اینکه اکنون اتاق بازرگانی تبدیل به تشکلی برای یک بخش خصولتی شده است و از خصوصی بودن درآمده است، معتقد است: ما اتاقی که متعلق به بخش خصوصی باشد را می‌خواهیم. در داخل انتخابات، اما بخش دولتی ورود داشت. ما می‌دانستیم که چه کسانی از چه کسی حمایت می‌کنند. ما هدفمان توسعه و اعتلای بخش خصوصی و توسعه اقتصادی استان است. هدفمان این نیست که بیاییم دولت هر چه گفت بگوییم چشم! ما یک وظیفه‌ای داریم و وظیفه ما توسعه اقتصادی استانی و کشوری اعتلای اتاق در جهت منافع ملی و اعضا و فعالان اتاق است.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاندهمین انتخابات اتاق بازرگانی استان زنجانافشین آشوری
sedayezanjannews.ir/nx9642


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»