کد خبر: 9645
1402/02/19 - 9:2


صدای زنجان گرانی در بازار میوه و تره بار زنجان را بررسی می‌کند؛

میوه های لاکچری!

شهروندان: میوه گران است، پولی برای خریدن نداریم! /یک عمده فروش میوه و تره بار: قیمت‌ها غیرمنطقی است! نظارتی بر بازار وجود نیست! /رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان: تخلف در بازار میوه زنجان وجود ندارد، قیمت محصولات از مبدا گران است! /مدیر بازرسی و نظارت صنعت، معدن و تجارت استان: پاسخی نداد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان/ سمیه محرمی - افزایش قیمت کالاهای ضروری در بازار باعث شده که دست کمتر کسی به میوه برسد! رضا یکی از شهروندان زنجانی می‌گوید؛ همین که بتواند اقلام ضروری خانواده‌اش را با حقوق کارگری‌اش خریداری کند، از سرش هم زیادی است! چرا که قیمت‌ِ بالای بازار میوه و حتی سایر اقلام اساسی نشان می‌دهد بازار صاحب ندارد و ناظری هم بر روند خرید و فروش نیست!

بازار پر رنگ و لعاب میوه و تره‌بار با همه جذابیت‌های خود برای مصرف کنندگان به دلیل گراتنی و ارقام و اعداد عجیب و غریب خود از دسترس حداقل بخشی ازمردم خارج شده و قیمت‎‌های سر به فلک کشیده آن موجب شده مردم سفره‌های خود را خالی از این محصولات که دیگر می‌توان به عنوان کالای لوکس و لاکچری است، ببینند، میوه‌هایی که پس از قشر ضعیف جامعه این بار در حال خارج شدن از دسترس قشر متوسط است.

برای خرید میوه و تره بار یک خانواده در طول هفته ارقام چشمگیر  و قابل توجهی نیاز است که با توان و درآمد خانواده‌ها همخوانی ندارد و با وجود اینکه این مواد غذایی باید در سبد غذایی خانوار جا داشته باشد اما در حال حذف تدریجی است و مردم به این باور رسیده‌اند که برای تنظیم دخل و خرج زندگی خود باید میوه را حذف کرد.

**این گرانی‌ها طبقه متوسط را تبدیل به طبقه ضعیف کرد!

البته رضا یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: بهتر است دیگر حرفی از طبقه متوسط نزنند چون دیگر طبقه‌ای تحت عنوان «متوسط» وجود خارجی ندارد! زیرا به علت فشارهای اقتصادی، طبقه متوسط تبدیل به طبقه ضعیف شده است و طبقه بالا هم که سرمایه دار است و گرانی هیچ تاثیری بر کاهش کیفیت زندگی‌اش ندارد!

او می‌گوید: همین که بتواند اقلام ضروری خانواده‌اش را با حقوق کارگری‌اش خریداری کند، از سرش هم زیادی است! چرا که قیمت‌ِ بالای بازار میوه و حتی سایر اقلام اساسی نشان می‌دهد بازار صاحب ندارد و ناظری هم بر روند خرید و فروش نیست! و در این بین فقط کارگر و کارمند است که باید بسوزد و بسازد!

**قیمت‌های رنگارنگ بازارِ میوه

بنا به بازدید میدانی صدای زنجان از وضعیت بازار، قیمت این کالا در بازار سنتی زنجان بالا بوده و مردم جز به ضرورت علاقه‌‌ای و تمایلی برای خرید ندارند. در بازار سیب‌زمینی و پیاز کیلویی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، پرتقال ۳۵ هزار تومان، خیار و گوجه فرنگی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، آتشی کیلویی ۱۰ هزار تومان و هندوانه ۸ هزار تومان و سبزی کیلویی ۳۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

گوجه سبز که دیگر نوبرانه محسوب نمی‌شود، کیلویی ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت هر کیلو توت فرنگی و توت درختی نیز به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. هر کیلو موز نیز به قیمت ۸۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.

البته این قیمت‌ها مربوط به امیرکبیر که تقریبا مرکز عرضه و تقاضای میوه محسوب می‌شود، است. وگرنه کمی آن طرف‌تر که به سمت چهارراه انقلاب حرکت می‌کنی، اختلاف قیمت میوه اعلامی از سوی واحدهای خرده‌ فروشی و مغازه‌دارها و منطقه امیرکبیر و بازار میوه‌چی‌لر قابل مقایسه نیست!

 

**نظارت بر بازار وجود ندارد!

یک عمده فروش میوه و تره بار که نخواست نامش در گزارش قید شود در گفت‎‌و‌گو با روزنامه صدای زنجان با اشاره به اینکه گرانی موجب کاهش قدرت مردم شده است، اظهار می‌کند: نوبرانه همه ساله گران است اما صیفی‌جات مانند خیار و گوجه و پیاز و سیب‌زمینی قیمت مناسبی دارند تنها مشکل توان خرید پایین مردم است.

وی با اشاره به اینکه نظارت بر بازار بسیار ضعیف است، ادامه می‌دهد: تفاوت فاکتور خرید و قیمت فروش در کف بازار و بین خرده فروشان بسیار زیاد است.

این فروشنده با اشاره به بالا بودن هزینه حمل و نقل یکی از مشکلات میوه و تره بار بیان می‌کند: افزایش قیمت‌ها از جیب مردم اتفاق می‌افتد.

**تخلف در بازار میوه زنجان وجود ندارد، قیمت محصولات از مبدا گران است!

رئیس اتحادیه میوه و تره بار زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه وضعیت میوه در فصل بهار و نوبرانه قرار دارد، اظهار می‌کند: از طرفی به خاطر قیمت دلار و تورم بازار همه کشاورزان و دلالان مشتاق هستند با توجه به نرخ دلار به سمت صادرات بروند و این موضوع باعث افزایش قیمت شده است.

شب‌خیز در رابطه با قیمت محصولاتی نظیر پیاز، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و خیار اضافه می‌کند: قیمت در این بازار به ویژه گوجه‌فرنگی بیش از 13- 14 تومان در میدان بوده چرا که تولیدات در جنوب کشور برداشت این محصول به پایان رسیده است.

شب‌خیز با اشاره به اینکه در بحث نظارت در مورد واحدهای میوه و تره بار باید نگاه کارشناسانه وجود داشته باشد، عنوان می‌کند: بازرسان وارد بحث نظارت می‌شوند اما در زمینه درجه‌بندی محصولات (به لحاظ کیفیت) اطلاع درستی ندارند!

وی با اشاره به اینکه گرانی جنس در مبدا قیمت بالایی دارد، ادامه می‌دهد: اکثر فعالان این حوزه به صورت مشخص، افزایش هزینه دارند و تخلف در این صنف پایین است ولی با این وجود اگر مردم موردی را اطلاع دارند منعکس کنند تا بررسی و در صورت تخلف برخورد شود.

شب‌خیز با اشاره به اینکه ما خود هم شهروند هستیم و از همین بازار خرید می‌کنیم، اظهار می‌کند: نهایت سعی و تلاش ما این است فضای منصفانه ایجاد شود تا هم حق تولید کننده، عرضه کننده و مصرف کننده رعایت شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار زنجان با اشاره به اینکه با وجود ادعای دولتی‌ها در مورد وجود الگوی صادرات همه شهروندان فهمیدند که برخی مشکلات موجود در بازار از جمله مشکل پیاز در بازار در سال گذشته ریشه در صادرات بیش از حد بود، بیان کرد: چرا باید محصولات به یکباره صادر و بازار داخلی از این کالا خالی شود.

وی با اشاره به اینکه عدم مدیریت در بازارهمچنین موجب پایین بودن نامتعارف برخی محصولات می‌شود، ادامه می‌دهد: برای نمونه قیمت هندوانه در بازار هم با هزینه تولید همخوانی ندارد و از این نظر الگوی مدیریتی شرایط مناسبی ندارد.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانگرانی در بازار میوه و تره بار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9645


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»