کد خبر: 9647
1402/02/20 - 18:2


در جلسه علنی و رسمی شورای شهر زنجان مطرح شد؛

واگذاری 2 پروژه بزرگ شهری به قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)

در جلسه شورای شهر زنجان اعلام شد که؛ «طراحی و ساخت تقاطع‌های غیر هم‌سطح و اصلاح هندسی محور شهیدان کریمی» و «ساماندهی و اصلاح زنجانرود» به عنوان 2 پروژه بزرگ و حجیم، توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) طی دو سال و بااعتبار هزار میلیارد تومانی اجرا خواهد شد تا مشکلات ترافیکی و ساماندهی زنجانرود را برای همیشه حل کند.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میر عیسی خانی - در جلسه شورای شهر زنجان اعلام شد که؛ «طراحی و ساخت تقاطع‌های غیر هم‌سطح و اصلاح هندسی محور شهیدان کریمی» و «ساماندهی و اصلاح زنجانرود» به عنوان 2 پروژه بزرگ و حجیم، توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) طی دو سال و بااعتبار هزار میلیارد تومانی اجرا خواهد شد تا مشکلات ترافیکی و ساماندهی زنجانرود را برای همیشه حل کند.

جلسه علنی و رسمی شورای شهر زنجان سه‌شنبه 19  اردیبهشت‌ماه 1402 در سالن جلسات شورای شهر برگزار و در این جلسه 3  لایحه به بحث گذاشته شد که دو مورد آن تصویب و یک مورد آن بازگشت.

بر اساس یکی از مصوبات، طراحی و ساخت تقاطع‌های غیر هم‌سطح و اصلاح هندسی محور شهیدان کریمی و ساماندهی و اصلاح زنجان رود، مساعدت در خصوص احداث و نگهداری بناها و ساختمان‌های موردنیاز و سرویس‌های بهداشتی فاقد امکان سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی.

** معضل مالکیت‌های قول‌نامه‌ای سکونتگاه‌های غیررسمی زنجان

در ابتدای این نشست انسیه ابو بصیر، یکی از اعضای شورای شهر در نطق پیش از دستور جلسه با اشاره به عدم حضور شهردار در جلسه با اذعان به اینکه به دنبال اصلاح طرح درآمدزایی شهرداری از طریق لایحه تغییر ماده 100 شهرداری در مجلس هستیم که بر این اساس این قانون، شهرداری از قلع‌وقمع املاک مردم جلوگیری و از آن‌ها جریمه اخذ خواهد کرد، اظهار کرد: با تعدادی از اعضای شورای شهر از جهت روان‌سازی این قضیه که 4 هزار خانوار را  درگیر خودکرده است ( ماده 100شهرداری) محضر دادستان حضور پیدا کردیم.

به گفته ابوبصیر، این برنامه به شکل قانون لازم‌الاجرا است و ابلاغ‌شده است و در روزهای اول  فروردین‌ماه 1402  بنا شد قاعده و قوانین برای اجرای این قانون در نظر گرفته شود. منتهی تا به امروز قانون اجرا نشده و اتفاقی حتی در جهت اطلاع‌رسانی به مردم توسط شهرداری نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: این موضوع جزو مواردی است که با یک هدف کلان می‌تواند ده‌ها مورد را  در جامعه زنجان پوشش دهد و از قرار معلوم بخش درآمدی این محل به ناوگان حمل‌ونقل و شهری تزریق خواهد شد. ناوگان شهری که مردم از آن ناراضی هستند و به همین جهت این قانون باید مورد استقبال شهرداری قرار بگیرد که متأسفانه چیزی که ما می‌بینیم برخلاف این امر است.

به گفته این عضو شورای شهر، انتظار شهروندانی که سال‌های سال درگیر این پرونده بودند، ورای این اتفاقات است. ما این موضوع را به‌عنوان قانون لازم‌الاجرا می‌دانیم و این موضوع مورد توقع مردم و شهروندان است. شهردار باید درزمینهٔ اینکه چه اقداماتی  در این زمینه انجام دادند پاسخگو باشند تا مردم مطلع بشوند که موضوعی که سال‌ها درگیر آن بودند و به‌عنوان یک قانون از طرف مجلس ابلاغ‌شده است شهرداری چه‌کاری در این زمینه انجام داده است!

 وی در مورد معضل مالکیت‌های قول‌نامه‌ای سکونتگاه‌های غیررسمی نیز افزود:  یک سال است که شورای شهر روی این قضیه مانور می‌دهد. حدود 90 درصد مالکیت قولنامه‌ای مربوط به شهروندان سکونتگاه‌های غیررسمی است و مراجعات مکرری در این زمینه به شهرداری داریم منتهی شرط شهرداری برای احداث در این مناطق این است که کل ساختمان از صفر شروع شود ولی متأسفانه این بضاعت وجود نداشت.

این عضو شورای شهر زنجان ادامه داد: در مورد ملک برخی از افرادی که ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی هستند و مالکیتشان به‌صورت قولنامه‌ای است این مسئله همواره به‌عنوان یک معضل وجود داشت که نمی‌توان هیچ کاری در مورد ساخت‌وساز کرد. موضوعی که مجلس در موردش عنوان کرد زمین‌هایی که در سکونتگاه‌های غیررسمی متعلق به دولت است در راستای محرومیت‌زدایی، اعیانی زمین‌ها و مالکیت به این اقشار محروم محول شود. با توجه به اینکه شهرداری دبیر ستاد بازآفرینی در استان است باید دید پس از گذشت چه حرکتی در این زمینه کرده است؟

** ساماندهی مسیر آرامستان

در ادامه لایحه طراحی و ساخت تقاطع‌های غیرهم‌سطح و اصلاح هندسی محور شهیدان کریمی و ساماندهی و اصلاح زنجانرود به بحث گذاشته شد.

در این زمینه علیرضا انصاری، معاون عمرانی و امور زیر بنایی شهرداری با اشاره به اینکه سال گذشته سالی پرتلاش برای حوزه‌های مختلف شهری بود که بخشی از آن‌ها به‌صورت پروژه‌های عملیاتی در سطح شهر به رؤیت شهروندان رسید و بخشی دیگر مربوط به بحث‌های زیر بنایی و مطالعاتی شهری بود، اظهار کرد: در این زمینه ما چند پروژه مطالعاتی شهری داشتیم که اصلاح ترافیک هسته مرکزی شهر و مطالعات آب‌های سطحی از آن‌ها بود.

وی ادامه داد: یکی از مطالعات ویژه‌ای که به‌صورت خاص شروع شد بحث ساماندهی مسیر آرامستان ( بلوار شهید کریمی) بود که مطالعات اولیه و طراحی اولیه در قالب 7 سناریو انجام شد و درنهایت یکی از این 7 سناریو مورد تائید قرار گرفت و انتهای سال گذشته مصوبه شورای ترافیک هم اخذ شد که درنهایت با توجه به هماهنگی‌هایی که صورت گرفت و قراردادی که با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) داشتیم به‌صورت طرح و ساخت این پروژه برای مدت دو سال تعریف شد.

این مسئول با اشاره به اعتبارات موردنیاز برای این پروژه اظهار کرد: کل هزینه احداث تقاطع‌های هم‌سطح 907 میلیارد تومان و 90 میلیارد تومان نیز برای ساماندهی و اصلاح زنجان رود خواهد بود که به‌صورت تجمیع برای طراحی و ساخت تقاطع‌های غیر هم‌سطح و اصلاح هندسی محور شهیدان کریمی و ساماندهی و اصلاح زنجان رود 997میلیارد تومان خواهد بود.

**واگذاری 2 پروژه بزرگ شهری زنجان به قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)

در ادامه مهدی طالب، عضو دیگر شورای شهر بابیان اینکه از آغاز شروع به کار اعضای شورای شهر یکی از دغدغه‌هایی که مردم داشتند، بحث ترافیک شهری بود، اظهار کرد: نابسامانی پیچیده‌ای در این زمینه در شهر حاکم بود، با ورود اعضای شورا و هماهنگی‌هایی که صورت گرفت کارهای ابتدایی در این زمینه انجام گرفت و در ادامه بحث طرح ترافیکی هسته مرکزی شهر بود که تقریباً تهیه‌شده  است که در این طرح بحث سیستم حمل‌ونقل عمومی و ساماندهی شبکه مطرح است که  به امید خدا برای کمربندی 22 بهمن و خیام دارند کار می‌کنند که اگر بتوانیم اجازه‌اش را از شورای ترافیک بگیریم در آینده نه‌چندان دور می‌توانیم شاهد ساماندهی ترافیک شهری باشیم.

حسین حمزه لو پاک، دیگر عضو شورای شهر در این زمینه با اشاره به این‌که  این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ استان است که  در تاریخ شهر زنجان سابقه نداشته است، اظهار کرد: 6 ماه است که قرارداد بین قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)و گروه‌های تخصصی شهرداری در رفت‌وآمد است و تلاش شده که  قرارداد شفافی در این زمینه بسته شود. قراردادی که با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)بسته شد 70 درصد به‌صورت غیر نقد و 30 درصد به شکل نقد بود.

وی بابیان اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های مردم استان بحث ساماندهی تفرجگاه زنجان رود بود، اظهار کرد: هزار میلیارد تومان موردنیاز برای پروژه در سه سال بودجه‌ای پرداخت خواهد شد.

**مایه افتخار است که یک مجموعه توانمند عهده‌دار این پروژه شده است

منصور مرادلو، دیگر عضو شورای شهر بابیان اینکه افتخار می‌کنیم یک مجموعه توانمند عهده‌دار این پروژه شده است، اظهار کرد: بازدیدی که از پروژه بوستان شهر داشتیم موجب رضایت از عملکرد قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) شد و با توجه به اینکه سرعت ، نظم و انضباطی که در انجام این پروژه وجود داشت، و ساخت تقاطع‌های غیر هم‌سطح و اصلاح هندسی محور شهیدان کریمی و ساماندهی و اصلاح زنجان رود به این شرکت واگذار شد. امید است که پس از دو سال شاهد حل معضلات ترافیکی و مشکلات اجتماعی که در غرب شهر وجود داشت و نگران آن بودیم، حل شود.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9647


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»