کد خبر: 9650
1402/02/23 - 10:11


صدای زنجان از چالش تأمین گاز مایع در روستاهای طارم گزارش می‌دهد؛

گاز بی‌گاز!

ساکنان تعدادی از روستاهای طارم: گاز مایع نیست! ما در تأمین غذا و استحمام و مسائل بهداشتی با مشکل جدی مواجهیم! تلفن‌ها آنتن ندارند تا مشکلاتمان را اطلاع‌رسانی کنیم! /نائب رئیس شورای شهرستان طارم: درگیری برای تأمین گاز مایع در طارم! مردم با هیزم و قطع درختان اموراتشان را می‌گذارنند! /مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان: مشکل عرضه گاز مایع در روستاهای فاقد آنتن را قبول داریم! مشکلات دسترسی به گاز مایع را پیگیری می‌کنیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: هرچند مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان هرگونه گران‌فروشی یا حتی محدودیت در تأمین گاز مایع در روستاهای استان زنجان را رد می‌کند اما اهالی روستاهای «زاچکان»، «سیاه‌رود» و «کلج‌آباد» در شهرستان طارم،3 ماهی است با چالش تأمین گاز مایع مواجه‌اند.

برخی از روستاهای طارم، حدود 3 ماهی است با چالش تأمین گاز مایع برای گذراندن زندگی مواجه هستند و طبق اظهارات بومیان به علت مشکلات در آنتن‌دهی، تعدادی از این روستاها حتی نتوانسته‌‌اند مشکلاتشان را به گوش مسئولان برسانند.

یکی از روستائیان ساکن «زاچکان» در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه مردم نمی‌توانند ابتدایی‌ترین نیاز خود را تأمین کنند، اظهار می‌کند: اهالی روستاهای فاقد گاز حتی برای خرید کپسول گاز مایع هم مشکل داشته دارند.

محسن با اشاره به اینکه در روستای «زاچکان» اهالی که به دلیل قرار گرفتن در فصل کشت و کار شامل زنان، کودکان و افراد مسن می‌شوند برای دریافت گاز مایع باید کیلومترها از روستا خارج شوند تا شاید بتوانند کپسول گاز را دریافت کنند، اضافه می‌کند: سؤال این است که واقعاً انصاف است این افراد با این سختی نیاز خود را تأمین کنند چراکه حمل‌ونقل کپسول برای آن‌ها سخت است.

وی با اشاره به اینکه این مشکل تنها مربوط به یک روستا نشده و روستاهای «سیاه رود» و «کلج‌آباد» نیز با این مشکلات مواجه هستند، اذعان کرد: باید فکری اساسی برای حل مشکل تأمین انرژی گاز اهالی شود.

وی با اشاره به اینکه 3 سال قبل توزیع گاز مایع از طریق کارت انجام می‌شد که بنا به دلایلی متوقف شد، اضافه کرد: مجدداً کارتی کردن توزیع کپسول گاز مایع از قبل عید 1402 آغازشده و برای اهالی مشکلاتی را ایجاد کرده است چراکه حتی یک کپسول گاز مایع بدون کارت به اهالی روستا تحویل داده نمی‌شود.

یکی از اهالی منطقه با اشاره به اینکه در شرایط ویژه نظیر مراسم‌ها و مناسبت‌های خانوادگی هم به متقاضیان کپسول گاز مایع مازاد داده نمی‌شود، بیان می‌کند: برای نمونه وقتی یکی از اهالی طارم مجلس عزا یا عروسی داشته باشد باید تازه دغدغه تهیه کپسول گاز مایع را داشته باشد چراکه بدون کارت به‌هیچ‌وجه اجازه تحویل گاز به مسئول توزیع داد نشده است.

**درگیری برای تأمین گاز مایع در طارم!

حکم علی حسن لو، نایب‌رئیس شورای شهرستان طارم نیز با اشاره به اینکه در برخی از روستاهای شهرستان طارم برای نمونه روستای «زاچکان» مشکل آن تن‌دهی اهالی روستا امکان خرید گاز کپسول را از بین برده است، اظهار می‌کند: برای خرید کپسول گاز شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی کارت‌خوان مخصوص خود را دارند که امکان استفاده از آن در روستای این روستا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حدود چند ماهی است که کپسول گاز در روستاها تنها با سهمیه کارتی ارائه می‌شود که به دلیل مشکلات زیرساختی امکان تحویل  کپسول گاز وجود ندارد، اضافه کرد: نفت هم در این شهرستان یا نیست یا به‌سختی پیدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای هر خانوار به‌صورت ماهیانه سهمیه مشخصی از کپسول گاز در نظر گرفته‌شده است، بیان می‌کند: اگر متصدی توزیع به روستا بیاید و به هر دلیلی خانواده‌ها نتوانند کپسول‌ موردنیاز خود را تحویل بگیرد، تا ماه آینده باید بی گازی را تحمل کند! امیدواریم این مسئله به‌صورت ریشه‌ای حل شود چراکه مردم در مضیقه هستند.

نائب رئیس شورای شهرستان طارم با اشاره به اینکه برای نمونه در روستای زاچکان روزهای گذشته در زمینه توزیع کپسول گاز درگیری ایجادشده است، اضافه می‌کند: ادامه این روند می‌تواند زمینه معضلات اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

حسن لو با اشاره به اینکه مردم با هیزم و قطع درختان، امورات خود را می‌گذرانند، ادامه می‌دهد: پخت‌وپز، گرمایش و استحمام به‌عنوان نیازهای اولیه مردم طارم با مشکل مواجه است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم بیان می‌کند: مسئولی که تا آنجا آمده باید بدون تحویل کپسول گاز بازگردد که مشکل‌ساز شده است.

آن‌طور که مسئولان شهری و مردم می‌گویند فقط مصرف خانگی گاز در این روستاهای طارم با مشکل مواجه نیست بلکه صنف‌ها نیز با این چالش دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

حسن لو، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهرستان طارم با اشاره به اینکه حتی فروش آزاد کپسول گاز در طارم وجود ندارد، ادامه می‌دهد: فعالان حوزه نصب ایزوگام در ساختمان نیز در طارم برای کار کردن نمی‌توانند گاز مایع را تأمین کنند و با مشکل مواجه هستند.

**مشکل عرضه گاز مایع در روستاهای فاقد آنتن را قبول داریم!

حمید حبیبی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان هم در پاسخ به برنامه این مجموعه برای رفع مشکلات گاز مایع در گفت‌و‌گو با صدای زنجان اظهار می‌کند: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در بخشی از وظایف خود وظیفه تأمین و توزیع گاز مایع را به عهده دارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با اشاره به اینکه ایراد بر طرح وجود دارد که در روستاهای با آنتن‌دهی ضعیف مشکل‌ساز شده است، اضافه کرد: پیگیری انجام خواهد شد تا در روستاهای دارای مشکل، یک نفر به‌عنوان معتمد کارت‌ها را جمع‌آوری کرده و در محل نمایندگی کپسول‌ها را به‌صورت  یکجا تحویل گیرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با اشاره به اینکه به‌صورت نرم و میانگین در سطح استان زنجان به‌صورت ماهانه 2 هزار تن گاز مایع مصرف می‌شود، اضافه می‌کند: از این میزان حدود 300 تن در شهرستان طارم مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گاز مایع بدون محدودیت عرضه می‌شود، اضافه می‌کند: از این مصرف بخشی برای مصارف ماشین‌های قدیمی گازسوز بوده و بخشی در صنایع، تجارت و معدن ای مانند ایزوگام کاران، صافکاران و غیره مصرف می‌شود و همچنین مصرف خانگی به‌ویژه پخت‌وپز و گرمایش است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان با اشاره به اینکه در تبصره 14 قانون بودجه 1401 وزارت نفت مکلف شده برای اینکه توزیع گاز مایع یک نرم استاندارد داشته باشد و قابل مدیریت باشد گاز مایع به‌صورت توزیع الکترونیک انجام دهد، اضافه می‌کند: در سال گذشته خانوارهای فاقد گاز طبیعی شناسایی و برای هر خانوار 4 کپسول 11 کیلویی شارژ می‌شود و به قیمت دولتی 22 هزار تومان در نظر گرفته‌شده است.

وی با اشاره به اینکه خودروهای با گاز مایع‌سوز برای دریافت سهمیه در سامانه ثبت‌نام کرده تا 80 کیلوگرم گاز مایع به قیمت دولتی دریافت می‌کنند، افزود: همه فعالان اقتصادی و تجاری هم که به هر نحوی از گاز مایع استفاده می‌کنند برای بهره‌مندی از گاز مایع با نرخ دولتی باید در سامانه صدف ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به اینکه به نواحی شرکت نفت و تأسیسات گاز مایع تذکر داده‌شده و آن‌ها به‌هیچ‌وجه مجاز به گران‌فروشی و عدم تحویل مایع نیستند، بیان می‌کند: مسئولان مربوطه باید بدون محدودیت و سؤال و جواب گاز مایع را تحویل دهند اما این مهم، منوط به ثبت‌نام در سامانه است.

**گران‌فروشی و محدودیت در گاز مایع را قبول نداریم!

حبیبی با رد هرگونه محدودیت در توزیع و یا گران‌فروشی گاز مایع بیان می‌کند: هدف از اجرای ایمن طرح مقابله با ایجاد بازار سیاه و تحویل این گاز به دست خانوار و فعالان واقعی است.

وی با اشاره به اینکه برخورد با گران‌فروشی در زمینه عرضه کپسول گاز مایع توسط اداره صمت و شرکت ملی فرآورده‌های نفتی انجام می‌شود، اضافه می‌کند: در صورت احراز تخلف برخورد صورت گرفته و یا حتی نسبت به تعلیق نمایندگی فروش متخلفان اقدام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای مناسبت‌ها و مراسمات گاز مایع نیاز داشته باشد به سامانه «سدف» مراجعه کرده و پس از درخواست می‌تواند نیاز خود را بدون محدودیت دریافت می‌کند، اضافه می‌کند: برای اطلاع‌رسانی موضوع به اهالی روستا آموزش و آگاهی بخشی به عوامل فروش انجام شده است.

 

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانچالش تأمین گاز مایع در روستاهای طارم
sedayezanjannews.ir/nx9650


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»