کد خبر: 9669
1402/02/30 - 13:3


صدای زنجان موضوع پلمب 70 واحد جمع‌آوری ضایعات را بررسی می‌کند؛

اخراج ضایعات فروشان به خارج از شهر

ضایعات فروشان: بدون هیچ هشداری، عوامل شهرداری زنجان ، اقدام به پلمب این واحدها کردند! /معاون خدمات شهری شهرداری زنجان: اغلب این واحدها بدون مجوز در حال فعالیت هستند و همه این واحدها حداقل بیش از 3 مورد اخطار دریافت کرده‌اند /رئیس اتاق اصناف زنجان: این واحدها به سبب تخلفات و مسائل بهداشتی باید به خارج از شهر منتقل شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: پلمب تعدادی از واحدهای ضایعات فروشی از سوی عوامل شهرداری سبب شد تا روز پنجشنبه (28 اردیبهشت‌ماه 1402) تعدادی از این اشخاص مقابل استانداری دست به تجمع بزنند. ضایعات فروشان معتقد بودند که مسئولان بدون هیچ اخطاری دست به پلمب زدند از طرفی علت این اقدام انتقال اجباری واحدها به خارج از شهر است اما رئیس اتاق اصناف که از این اقدام مسئولان استان و شهرستان زنجان دفاع می‌کند، می‌گوید که این واحدها به سبب تخلفات و مسائل بهداشتی باید به خارج از شهر منتقل شوند!

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان که ادعای مربوط به پلمب واحدها بدون اخطار را صراحتا رد می‌کند به صدای زنجان می‌گوید ؛ اغلب این واحدها بدون مجوز در حال فعالیت هستند و همه این واحدها حداقل بیش از 3 مورد اخطار دریافت کرده‌اند!

ضایعات فروشان زنجانی که از پلمب واحدها آن هم در شرایط اقتصادی کنونی گلایه‌مند بودند پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه 1402 به صدای زنجان گفتند واحدهای ما بدون هیچ تذکر قبلی پلمب شده‌اند و متأسفانه شهرداری در این زمینه به ما اخطاری نداده است.

اما مسئولان شهرداری که این اظهارات را قبول نداشتند به صدای زنجان گفتند: اقدامات شهرداری در انتقال این واحدهای صنفی به خارج از شهر درجهت ساماندهی آنان و جلو گیری از مزاحمت آنان به شهروندان  بوده است.

«غلامحسن احمدی»، معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به اینکه مصوبات متعددی در خصوص پلمب و تعطیلی واحدهای ضایعات فروشان وجود دارد، اظهار کرد: از سال گذشته تأکید شده است که نسبت به تعطیلی این واحدها اقدام شود و یکی از این مصوبات که آخرین مورد آن است در تاریخ 13/2 /1402 به تصویب رسیده، به ‌طور مشخص در خصوص منطقه بی‌سیم است که عنوان می‌کند نسبت به ساماندهی و پلمب واحدهای جمع‌آوری ضایعات اقدام شود.

**واحدهای فعال درزمینهٔ جمع‌آوری ضایعات زباله در خارج از شهر باید فعالیت کنند

وی ادامه داد: طبق قانون که مشخصاً بر اساس آیین‌نامه ساماندهی مشاغل و صنوف مزاحم شهری مصوب 10 / 10 /96 هیئت‌وزیران است یکی از 25 شغلی که اعلام‌شده است نباید در محدوده شهر فعالیت داشته باشند، واحدهای فعال درزمینهٔ جمع‌آوری ضایعات زباله و بازیافتی‌ها است. پیرو این مصوبه دستگاه‌های متعددی به شهرداری این تکلیف را دادند که حتماً نسبت به پیگیری این موضوع اقدام کنند. همچنین مصوبه بند 2 جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان نیز به بحث برخورد با جمع کنندگان ضایعات در سطح شهر اشاره دارد و اولویت این موضوع 70  واحد صنفی متخلف است که تکلیف برخورد با آنان به عهده شهرداری است.

**همه این واحدها حداقل بیش از 3 مورد اخطار دریافت کرده‌اند

این مسئول بابیان اینکه در جلسات استانی و شهرستانی نیز مقرر شد که در این جهت اقدام شود، اضافه کرد: همه این واحدها حداقل بیش از 3 مورد اخطار دریافت کرده‌اند، البته ممکن است برخی از واحدها از گرفتن اخطاریه تمرد کرده و آن را نگرفته باشند که این موارد کاملاً مشخص هست و ثبت‌شده است.

وی بابیان اینکه در این زمینه دادستان، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و سایر مسئولینی که در این حوزه مسئولیتی دارند پلمب این واحدها را پیگیری می‌کنند، اظهار کرد: پس از جلسات استانی و شهرستانی در جلسه کمیسیون سرقت که در استانداری زنجان برگزار شد، تکلیف دستگاه‌ها مشخص شد و جلسه هماهنگی با حضور نماینده قوه قضاییه، نیروی انتظامی، سازمان محیط ‌زیست و مرکز بهداشت و اصناف و شهرداری با حضور سازمان پسماند و سامانه مشاغل این جلسه را تشکیل دادیم تا در مورد نحوه برخورد با این واحدها تصمیم‌گیری کنیم و در این جلسه نیز مقرر شد تا نسبت به پلمب این واحدها که در کنار واحدهای مسکونی هستند و احیاناً بدون مجوز هستند و در سوابق خود خریدوفروش موارد مسروقه رادارند و به تذکرات عمل نکردند و جزو واحدهایی بودند که همسایه‌ها شاکی بودند، اقدام شود.

 احمدی بابیان اینکه پلمب این واحدها مربوط به امسال نیست، اظهار کرد: سال گذشته نیز ما تعداد مشخصی از این واحدها را پلمب کردیم و متأسفانه تعدادی از این واحدها غیرقانونی رفتند و واحدهای خود را فک پلمب کردند و با توجه به اینکه تجمعاتی نیز در برخی از نقاط شهری داشتند، فرصتی به آن‌ها داده شد تا واحدهای خود را به خارج از شهر ببرند اما این واحدها اصلاً به دنبال انتقال واحدهای خود به خارج از شهر نیستند.

** اغلب این واحدها بدون مجوز در حال فعالیت هستند

وی بابیان اینکه اغلب این واحدها بدون مجوز در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: مجوز فعالیت برخی از این واحدها را اتحادیه آهن‌فروشان و تراشکاران داده است. طبق قانون در صدور مجوز باید از شهرداری کسب نظر شود و شهرداری باید به لحاظ نوع کاربری باید نظر بدهد که متأسفانه این‌ها بدون نظر شهرداری اقدام کردند و مجوزها را صادر نموده‌اند و شهرداری در جهت رعایت مقررات و قوانین کشوری و تأکیدات مقامات قضایی و اداری استان در پی شکایت شهروندان به‌ویژه ساکنان و همسایگان این واحدها اقدام شده است و این اقدام با هماهنگی تمامی دستگاه‌ها بوده است و شهرداری مجری این امر بوده است و نسبت به تعطیلی این امر اقدام کرده است.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان بابیان اینکه این موضوع که این واحدها چگونه  باید ساماندهی شوند، بحث دیگری است که توسط دستگاه‌ها در حال پیگیری است، اظهار کرد: جلساتی را در استان و شهرستان در این زمینه داشتیم که بخش خصوصی هم اعلام آمادگی در جهت ساماندهی این واحدها کرده‌اند که مکانی را برای این موضوع در نظر بگیرند؛ اما برای این موضوع باید زیرساخت‌ها و چارچوب‌ها فراهم شود.

وی افزود: اگر مرجعی بتواند این اجازه را به ما بدهد که وقتی‌که در کنار یک واحد مسکونی که سلامت و بهداشت ساکنین آن محل تحت تأثیر این فعالیت است بلامانع است، ما هیچ مشکلی را نداریم. در حوزه پسماند شهرداری بیشتر در بحث کاربری و منظر شهری به این موضوع ورود می‌کند اما به لحاظ بهداشت ما دو مرجع محیط ‌زیست و مرکز بهداشت که اجازه فعالیت این واحدها را نمی‌دهند. در بین این واحدها متأسفانه واحدهایی نیز وجود دارند که اموال مسروقه را خریدوفروش می‌کنند که واحد مربوطه نیز اجازه فعالیت این واحدها را نمی‌دهد؛ بنابراین شهرداری تنها در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست و دستگاه‌های متولی دیگر در این زمینه حضور دارند که مانع از فعالیت‌های این واحدهای صنفی می‌شوند و از همین جهت نسبت به پلمب 70 واحد صنفی اقدام خواهیم کرد.

** این واحدها به سبب تخلفات و مسائل بهداشتی باید به خارج از شهر منتقل شوند

در ادامه «محمد بازرگان»، رئیس اتاق اصناف زنجان نیز در این زمینه با حمایت از اقدام مسئولان شهری و استان زنجان بابت پلمب واحدها و برنامه‌ریزی برای انتقال آن‌ها به خارج از شهر به صدای زنجان گفت: به یک سری از این واحدها سابق بر این مجوز داده‌شده است اما گزارش‌هایی در مورد تخلفات این واحدها داده شد که لوازم سرقتی را به فروش می‌رسانند، دادستان حکمی مبنی بر جمع‌آوری این واحدها داده است تا این واحدها به مکانی که بنا است تا شهرداری برای آن‌ها در خارج از شهر ایجاد کند، نقل‌مکان کنند.

وی ادامه داد: ازنظر بهداشتی ضایعات فروشان دچار مشکل هستند وباید این واحدها به خارج از شهر انتقال یابند چراکه فعالیت این واحدها در شهر، باعث مزاحمت برای همسایگان این واحدهای صنفی می‌شود.

 

انتهای پیام/

 

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانپلمب 70 واحد جمع‌آوری ضایعات زنجانمعاون خدمات شهری شهرداری زنجانئیس اتاق اصناف زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9669


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»