کد خبر: 9694
1402/03/07 - 9:34


دارنده مدال طلای ووشوی مسابقات آسیایی کره جنوبی در گفت‌وگو با صدای زنجان؛

می‌گویند ووشو برایت نان نمی‌شود

علی محمدی: با حرف دیگران از ووشو نمی‌گذرم! ووشو برایم نان هم نشود سبک زندگی درست که دارد، ندارد؟

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ليلا محمدي: ووشوکار زنجاني داراي مدال طلاي مسابقات آسيايي 2017 کره جنوبي که براي يافتن شغل ثابت که بتواند در کنارش ووشو را ادامه دهد، خودش را به آب و آتش زده اما تا به امروز موفق نشده است، ميگويد: دوستان و آشنايان با متلک به من ميگويند که ورزش برايت نان نميشود، ووشو را کنار بگذار اما من اين ورزش را رها نميکنم چرا که معتقدم کمترين نفعي که ووشو برايم دارد، آموختن سبک درست زندگي است!

علي محمدي، متولد 1378 از 9 سالگي تمرينات رزمي را در رشته ووشو آغاز و از سال 1396 اردونشين تيم ملي ووشو بوده است.

اولين حضور اين ووشوکار زنجاني در مسابقات برونمرزي، در سال 1396 بود که توانست در قالب تيم سبکي اعزامي به ارمنستان در ترکيب تيم ايران باشد.

محمدي به صداي زنجان ميگويد: در سال 1397 در مسابقات آسيايي جوانان به ميزباني کره جنوبي ( سال 2017) زيرنظر فدراسيون به اين رقابتها اعزام شده و توانسته مدال خوشرنگ طلا را کسب کند و در سال 1399 نيز در مسابقات بينالمللي جام پارس به ميزباني گرگان نيز صاحب مدال طلا شده است.

اين ورزشکار بعد 2 ترم تحصيل در رشته تربيت بدني در يکي از دانشگاهها به ناچار و براي رسيدن به موقعيت مناسب که بتواند شرايط مطلوب در بازار کار و تمرين در رشته ووشو را برايش فراهم کند، دانشگاه را رها و عازم خدمت سربازي شد.

ووشو را با حرفهاي ديگران، کنار نميگذارم!

محمدي که در حال حاضر نزديک به يک سال از اتمام سربازياش سپري ميشود، هنوز نتوانسته شغلي که بتواند در کنارش ورزش قهرماني را ادامه دهد، پيدا کند.

او به صداي زنجان ميگويد: به مدت کوتاهي در خط توليد يکي از واحدهاي توليدي زنجان مشغول به کار بودم اما به هيچ وجه نميتوانستم فرصتي براي تمرين ورزشي داشته باشم. کارفرماي من نيز هيچ زمينهاي در رابطه با ورزش قهرماني و حرفهاي نداشت از اين رو به ناچار کارم را کنار گذاشتم. هر چند در اين مدت آشنايان و دوستان نزديک به من با متلک ميگويند که ورزش برايت نان نميشود! برو دنبال کار باش!

شايد ووشو برايم نان نداشته باشد، اما «سبک زندگي» که دارد!

محمدي در پاسخ به صداي زنجان مبني بر اينکه « با اين همه فراز و نشيب و با وجود مشکلات اقتصادي که از آن تعريف ميکنيد، خودتان در مورد حرفهاي آشنايانتان در خصوص اينکه ورزش برايت نان نميشود چه فکر ميکنيد؟» ميگويد: «خب ديد مردم به ورزش همين است! ورزش درآمد ندارد و سر تا پا هزينه است! اين حرف درست است اما پاسخ من به کساني که ميگويند ورزش برايت نان نميشود هميشه اين بود که، حتي ووشو برايم نان نشود، سبک زندگي خود را که دارد! ما ورزشکاران هيچوقت نميتوانيم سبک زندگي که از ورزش ياد گرفتهايم را کنار بگذاريم! چه کسي ميتواند نظم و سبک زندگي منظم را کنار بگذارد؟ من هرگز ووشو را کنار نميگذارم! از مسئولان ورزش و جوانان استان زنجان ميخواهم تا حمايتم کنند که بتوانم در کنار ورزش، کار کنم!

با اين حال؛ محمدي، دارنده مدال طلاي ووشوي مسابقات آسيايي کره جنوبي ميگويد که ووشو را با تمام سختيهايش دوست دارد و به هيچ عنوان حاضر نيست که اين رشته ورزشي را که از 9 سالگي با مشقت ياد گرفته را کنار بگذارد!

محمدي ووشو را مساوي با «عشق» توصيف کرده و به صداي زنجان ميگويد: هنري که سالها به قيمت مشت و لگد آموخته را در کنار شغل ادامه خواهد داد و براي هدف و انتخابي که براي آيندهاش کرده، حرفهاي اطرافيان اصلا مهم نيست و تصميم گير نهايي فقط خودش است!

مسئولان ورزش زنجان حمايتم کنند!

او ادامه ميدهد: اخيرا يکي از دستگاههاي اجرايي براي بکارگيري نيروي انساني در واحد حراست، اطلاعرسانيهايي داشته، براي اينکه جذب اين دستگاه شوم اقدام کردهام و از مسئولان اداره ورزش تقاضاي همراهي دارم. معتقدم مسئولان ميتوانند با حمايت اشتغال ورزشکاران امنيت رواني را براي آنها ايجاد کنند و در عوض، ورزشکاران نيز با کسب مدال در مسابقات ملي و بينالمللي اين حمايتها را جبران کنند.

محمدي ميگويد: با درآمدي که از کار کسب کند ميتواند به گوشهاي از آرزوهايش برسد. ورزشکاران، دورافتادهترين قشر از جامعه هستند و با وجود هزينههاي سرسامآوري که ورزش قهرماني و حرفهاي از تغذيه گرفته تا تجهيزات، حاضر است براي ووشو از جان مايه بگذارد و انتظارش از مسئولان فقط رايزني براي جذبش در بازار کار است.

اين ورزشکار با اشاره به استعدادها و ظرفيتهاي خوب استان زنجان در زمينه رشته ورزشي ووشو عنوان ميکند: زنجان به لحاظ فعاليت مربيان برجسته رشته ووشو کمبودي ندارد و از اين فرصت ميتوان در راستاي رشد و توسعه رشته ووشو در استان بهره برد.محمدي با اشاره به عدم حمايت از ورزشکاران حرفهاي و تلقي نشدن آن به عنوان يک شغل تصريح ميکند: بسياري معتقدند که ورزش درآمدي ندارد تا ورزشکار از اين محل گذراي زندگي کند! مربيان و ورزشکاران، دوشغله و حتي چندشغلهاند و به درآمد ناچيز ورزش دل نبستهاند! به نظرم زنجان، زماني يعني از سال 91-92 چين ايران بود اما با توجه به افزايش هزينههاي زندگي، بسياري ورزش را کنار گذاشتند و به دنبال يافتن شغل و کسب درآمد شدند! دارنده مدال طلاي ووشوي مسابقات آسيايي کره جنوبي «نبود اسپانسر» را مشکلي اصلي ورزش ووشو دانسته و ميگويد: کمبود منابع مالي مهمترين مانع پيشروي توسعه رشته ووشو در استان زنجان است. زنجان را چين ايران ميناميم اما به عمل که ميرسد اسم زنجان از آخر اول است! ووشوي زنجان در ايران و دنيا شناخته شده است اما اسپانسري نيست که بتواند ما را براي حضور در ليگ حمايت کند!

اين ورزشکار با تاکيد بر اينکه هر کسي نميتواند مشکل اسپانسر در ورزش را حل کند نبايد مسئوليت اين ورزش را بر عهده بگيرد، ميگويد: چندين سال است با مشکل اسپانسر مواجهيم و تا به الان هيچ اقدامي صورت نگرفته است. ورزشکاران حرفهاي زنجان براي ساير تيمهاي کشور بالاي سکو ميروند!

محمدي وجود استعدادهاي ورزشي در رشته ووشو در استان زنجان را بسيار چشمگير دانسته و ميگويد: با رفع موانع اقتصادي و مالي پيشروي رشته ووشو ميتوان شاهد پيشرفت چشمگير ورزشکاران زنجاني در رشتههاي ورزشي بود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانووشوکار زنجانیعلی محمدی
sedayezanjannews.ir/nx9694


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»