کد خبر: 9716
1402/03/10 - 8:26


در جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان مطرح شد؛

فروش املاک برای اداره شهر تنها راهکار نیست

عضو شورای شهر زنجان: اگر فقط به فروش املاک تکیه داشته باشیم، با این ارقام بودجه شهرداری محقق نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: «حسین حمزه‌لوپاک»، عضو شورای شهر زنجان تاکید کرد که؛ تنها، فروش املاک برای اداره شهر راهکار نیست واگر فقط به فروش املاک تکیه داشته باشیم، با این ارقام بودجه شهرداری محقق نمی‌شود.

 جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان سه‌شنبه 9 خردادماه 1402 برگزار شد و در این جلسه نامه استعفای «اسحاق اسماعیلی»، دیگر عضو شورای شهر توسط اعضای شورای شهر پذیرفته شد تا دومین عضو شورای شهر، راهی شرکت در انتخابات مجلس شود.

در این جلسه بالغ‌بر 11 لایحه و نامه مورد بررسی شورای شهر قرار گرفت که اهم آن‌ها عبارت‌اند از: انتخاب مشاور مربوط به خدمات مشاور کارفرما در پروژه طراحی؛ و ساخت تقاطع‌های غیره مسطح و اصلاح هندسی محور شهیدان کریمی با مهندسین مشاور «وینه‌سار» به مبلغ 31 میلیارد ریال، اعمال 50 درصد تخفیف تعرفه معاینه فنی خودروهای سبک برای رانندگان تاکسی، اخذ مجوز انتشار اوراق مشارکت مالی اسلامی ریالی جهت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مصوبات گروه نام‌گذاری معابر، میدان‌ها و اماکن شهر زنجان، کمک به ستاد اقامه نماز و استعفای دومین عضو شورای شهر برای شرکت در انتخابات مجلس بود.

**دعوت‌نامه اولین عضو علی‌البدل توسط شورا ارسال شد

در ابتدای این جلسه «مجید ناصحی مقدم» با اشاره به اینکه طبق قانون بعدازاینکه هر مصوبه‌ای در شورای شهر تصویب می‌شود، کمیته تطبیق فرمانداری ۱۵ روز فرصت دارد که نظر خود را اعلام کند، اظهار کرد: دیروز این کمیته، موافقت خود را با استعفای انسیه ابوبصیر اعلام کرده و امروز دعوت‌نامه اولین عضو علی‌البدل توسط شورا ارسال شد.

وی بابیان اینکه در فضای مجازی بدون اینکه اطلاعی از ماوقع داشته باشند، شورا را متهم می‌کنند که در مورد انتصابات کوتاهی کرده است، اظهار کرد: طبق قانون، کمیته تطبیق باید نظر خود را اعلام کند و در اولین فرصت که این کمیته نظر خود را اعلام کرد، شورای شهر پیگیر مصوبه می‌شود. نظر کمیته تطبیق فرمانداری، دیروز اعلام‌شده و امروز هم نامه دعوت عضو علی‌البدل ارسال شد.

وی در خصوص رویداد «تعالی حکمرانی شهر» که دیروز در تهران و با حضور وزیر کشور و معاونین او برگزارشده بود، ادامه داد: رویداد «تعالی حکمرانی شهر» به ابتکار سازمان شهرداری‌ها برگزار شد و 12 شهر پیشرو در کشور به این رویداد دعوت‌شده بودند تا دستاوردهای خود را ارائه بدهند که از بین این 12 شهر، 6 شهر به‌عنوان شهرهایی که صاحب‌نظر مطرح شدند که زنجان یکی از آن‌ها بود.

**افتتاح گذر گردشگری اشراق

در ادامه «علیرضا فیروزفر»، شهردار زنجان با اشاره به اینکه زنجان در بین 12 شهر دعوت‌شده در «رویداد تعالی حکمرانی» شهر بودیم و موضوعاتی را برای ارائه در این رویداد حاضر کردیم، اظهار کرد: شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، قم و کرج و بندرعباس، ارومیه و اهواز به همراه زنجان در این رویداد حضور داشتند. زنجان به‌عنوان سومین طرح تحولی برتر در بخش پایانی این رویداد ارائه برنامه کرد و طرح تحولی زنجان مبنی بر تحقق مدیریت یکپارچه و واحد شهری موردتوجه قرار گرفت و هم عملکرد ویژه شهرداری و شورای شهر زنجان در طی سال 1401 جلوه ویژه‌ای در این رویداد داشت.

وی افزود: به نظر میرسد راه رشد خوبی برای شهر زنجان فراهم‌شده است و از این پس می‌توانیم بحث تعالی و تحولی شهر را پیگیری کنیم. در بحث‌های تحول شهر ما به دنبال حل مسائل کلان ترافیک، محیط‌زیست و گردشگری و مشارکت در تنظیم بازار و بازارچه‌های محلی در کنار مسائل دیگری ادامه ترمیم معابر و ایجاد تفرجگاه و توسعه آن دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به افتتاح گذر گردشگری اشراق، افزود: بنا بود که این پروژه امسال به بهره‌برداری برسد ولی در فصل سخت‌کاری زنجان این پروژه انجام شد و پیمانکار و بهره‌بردار پروژه انتخاب‌شده‌اند و سه‌شنبه ساعت 20 و 30 دقیقه این گذر را افتتاح خواهیم کرد.

در ادامه لایحه و نامه‌ها مورد بررسی قرار گرفت که «سعید نجفی»، عضو شورای شهر در خصوص انتخاب مشاور مربوط به خدمات مشاور کارفرما در پروژه طراحی؛ و ساخت تقاطع‌های غیره مسطح و اصلاح هندسی محور شهیدان کریمی با مهندسین مشاور «وینه سار» به مبلغ حدودی 31 میلیارد ریال، اظهار کرد: مشاور سازه «وینه سار» برنده مناقصه برگزارشده در این زمینه شده است. این موضوع در کمیسیون مربوطه مطرح شد و موردی هم در این زمینه وجود نداشته است و نظر کمیسیون مثبت بوده است.

وی همچنین در مورد لایحه، اعمال 50 درصد تخفیف تعرفه معاینه فنی خودروهای سبک برای رانندگان تاکسی، افزود: این لایحه همچنین در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل مطرح شد و با توجه به اینکه خودروهای شخصی هر 3 ماه باید معاینه فنی داشته باشند از همین رو برای کمک به این قشر زحمتکش تعرفه‌های معاینه فنی با 50 درصد تخفیف به این افراد تعلق می‌گیرد؛ که رأی کمیسیون مربوطه هم مثبت است.

**شهرداری موفق است که بدهکار باشد

«حسین حمزه‌لوپاک»، عضو شورای شهر در خصوص اخذ مجوز انتشار اوراق مشارکت مالی اسلامی ریالی جهت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، افزود: یکی از بحث‌های مالی شهرداری بحث اوراق مشارکت است که همه‌ساله در بودجه دولت یک‌بخشی را برای این موضوع اختصاص می‌دهند که 50 درصد سود این اوراق در حوزه پسماند و حمل‌ونقل عمومی را دولت تقبل می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه شهرداری زنجان تاکنون تنها توانسته است 60 میلیارد اوراقی که در سال 1400 با پیگیری‌هایی که انجام‌شده بود را به دست بیاورد. ماسال گذشته 200 میلیارد را در این زمینه ارسال کردیم ولی نتیجه‌ای نشد و طبق بررسی‌ها این رقم در مقایسه با استان‌های هم‌جوار مبلغ بیشتری است.

این مسئول افزود: انتشار اوراق و دریافت تسهیلات بانکی با هر درصدی هم باشد، کمک‌کننده است. اکنون املاک شهرداری در معرض فروش قرار می‌گیرد، درحالی‌که ارزش املاک هرروز با تورم‌های موجود افزایش می‌یابد و قطعاً تورمی که در دارایی‌های شهرداری داریم به‌مراتب عایدی بیشتری از پرداخت تسهیلات بانکی نصیب شهرداری می‌کند و خواهش من، از شهرداری این است که شهرداری به این سمت حرکت کند.

وی ادامه داد: اگر پروژه‌ای را امسال شهرداری افتتاح نکند و برای سال‌های آینده باقی بماند، چند برابر افزایش هزینه خواهد داشت.

«حسین حمزه‌لوپاک»، با بیان اینکه تنها فروش املاک برای اداره شهر راهکار نیست واگر فقط به فروش املاک تکیه داشته باشیم، این ارقام بودجه شهرداری محقق نمی‌شود و یک مجموعه‌ای خواهیم بود که فقط حقوق می‌دهد.

وی ادامه داد: شهرداری اگر بدهی نداشته باشد به شهر خسارت زده است، اظهار کرد: نباید خوشحال باشیم که شهرداری به بیرون بدهکار نیست ما باید میلیاردها به بانک بدهکار باشی چراکه درصد تورم بسیار بیشتر از درصدی است که بانک‌ها وام می‌دهند.

**ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما امروز با مشکل وسایل نقلیه مواجه هست و باید حتماً جبران شود

«علیرضا فیروز فر»، شهردار زنجان در این زمینه بابیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر زنجان نزدیک به دو دهه به لحاظ نوسازی راکد است و از سال 84 هیچ وسیله نقلیه‌ای وارد راه‌های حمل‌ونقل عمومی شهر زنجان نشده است، اظهار کرد: در نظر گرفته‌شده بود که از محل اوراق مشارکت تعدادی اتوبوس وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود که راکد مانده بود و اگر همتی که در پایان سال 1400 شد، نبود همان 60 میلیارد هم که از محل اوراق مشارکت مهیا شده بود، از دست می‌رفت.

 فیروز فر بابیان اینکه برای تهیه 36 اتوبوس با شرکت پیشرو دیزل قرارداد بستیم، اظهار کرد: با توجه به وجود مشکلات افزایش قیمت‌ها و مخصوصاً بحث‌های گمرکی برای این شرکت به وجود آمد تحویل این مینی‌بوس‌ها که باید در تاریخ 22 بهمن‌ماه اتفاق می‌افتاد، محقق نشد. طبق آخرین بازدیدی که شده، این دستگاه‌ها آماده تحویل است و تنها قطعات مربوط به تزئینات و تجهیزات داخلی این مینی‌بوس در گمرک مانده است. گرچه پیگیر این موضوع هستیم.

شهردار خاطرنشان کرد: مبلغ 41 دستگاه اتوبوس رایانه‌ای به وزارت کشور واریزشده است و 12 اتوبوس با پیگیری‌ها صورت گرفته دریافت شده و پیگیر مابقی 29 اتوبوس باقیمانده هستم. ضمن اینکه ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما امروز با مشکل وسایل نقلیه مواجه هست و باید حتماً جبران شود.

وی در خصوص اوراق مشارکت افزود: در حال حاضر شهرداری‌ موفق عمل می‌کند که بدهکار باشد و تأکیدات لازم در خصوص اوراق مشارکتی و تسهیلات بانکی صورت گرفته است و امسال معاون مالی شهرداری موظف هستند که در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام بدهند. ضمن اینکه سال گذشته کمترین میزان فروش املاک را داشتیم.

در ادامه اسحاق اسماعیلی، عضو مستعفی شورای شهر زنجان متن استعفای خود را در شورای شهر قرائت کرد و نظرات موافق و مخالف استعفای ایشان مطرح شد ودر انتها با استعفای ایشان موافقت شد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانشورای شهر زنجانفروش املاک در زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9716


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»