کد خبر: 9765
1402/03/21 - 11:2


صدای زنجان چالش بزرگ کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری را بررسی می‌کند؛

زخم مدرسه بر دل شهرک‌های اقماری

شهروندان: چرا مسئولان استانی به فکر حل مشکل کمبود مدرسه در این شهرک‌ها نیستند؟/ مدیرکل آموزش‌وپرورش استان: شرکت‌های تعاونی و انبوه‌سازان، به تعهدات خود در زمینهٔ ساخت مدرسه در این شهرک‌ها پایبند نبوده‌اند/ مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان: کمبود 100 مدرسه در شهرک‌های اقماری دیده می‌شود/ مدیرکل راه و شهرسازی استان: اداره راه و شهرسازی تعهدی در زمینهٔ ساخت مدرسه در شهرک‌های اقماری ندارد و نظارت بر عدم تعهد شرکت‌های تعاونی بر عهده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی‌خانی: درحالی‌که کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری به یک چالش برای این مناطق تبدیل‌شده است و مدیرکل نوسازی مدارس استان زنجان از اختصاص اعتبار مدارس فرسوده استان به ساخت مدارس جدید در شهرک‌های اقماری خبر می‌دهد، مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه مسئولیت ساخت مدارس در شهرک‌های اقماری به عهده شرکت‌های تعاونی است و اداره کل راه و شهرسازی هیچ مسئولیتی در قبال نظارت به این شرکت‌ها به جهت عدم انجام تعهد خود ندارد و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه باید این شرکت‌ها را موظف به انجام تعهدات خود کند.

کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری از موضوعاتی است که در سراسر کشور چالش‌های خاص خود را دارد. نبود مدارس در این شهرک‌ها علاوه بر ایجاد چالش ترافیک شهری و رفت‌وآمدهای طولانی مدت دانش‌آموزان، در مواردی نیز باعث افزایش بار تراکمی دانش‌آموزان در مدارس و کاهش کیفیت آموزشی و میزان یادگیری آن‌ها می‌شود.

این موضوع که سال‌های سال است از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش استان تکرار می‌شود، هنوزم که هنوز است حل‌نشده و حتی در مواردی با ساختن شهرک‌های جدید ادامه‌دار بودنش نیز محتمل است.

این چالش به دلیل پایبند نبودن شرکت‌های تعاونی و انبوه‌سازان به تعهدات خود در زمینهٔ ساخت مدرسه به ازای هر 200 واحد مسکونی برمی‌گردد که براساس ماده ۱۸ قانون شوراهای آموزش‌وپرورش و چهار تبصره‌ای که در سال ۱۳۷۹ به این قانون افزوده شد، انبوه‌سازانی که بیش از ۲۰۰ واحد مسکونی ساخته‌اند، موظف به احداث یک مدرسه یا به عبارتی تأمین فضاهای آموزشی، پرورشی و فرهنگی مجموعه مسکونی ساخته‌شده هستند، اما متأسفانه با توجه به راه‌های فراقانونی موجود، انبوه‌سازان در بسیاری از موارد از اجرای آن سرباز زده‌اند و درنتیجه هم‌اکنون در استان با کمبود تقریبی 100 مدرسه در شهرک‌های اقماری مواجه هستیم.

**چالشی به اسم نبود مدرسه در شهرک‌های اقماری

در این زمینه یک شهروند با گلایه از عدم توجه مسئولان به ساخت مدارس به‌ویژه مدارس پایه‌های ابتدایی در شهرک‌های اقماری، اذعان کرد: زمان ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس که می‌رسد، ساکنین شهرک‌های اقماری با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها تلاش دارند که نزدیک‌ترین مدرسه به محل زندگی خود را برای دانش‌آموزان پیدا کنند؛ اما متأسفانه یا تعداد مدارس موجود در این شهرک‌ها محدود است و یا اصلاً مدرسه‌ای در این مناطق وجود ندارد.

 وی ادامه داد: کودکان 7 ساله نیز برای رفتن به آن‌سوی شهر خیلی بی‌تجربه و خردسال هستند. همین می‌شود که همه والدین برای رساندن فرزندان خود به مدرسه با ماشین از سوی این شهرک‌ها به سمت داخل شهر سرازیر می‌شوند و موجب بروز ترافیک می‌گردند. از سویی دیگر حجم تراکم دانش‌آموزان در مدارس تازه تأسیس و یا مرکز شهر به حدی است که کیفیت آموزشی را پایین می‌آورد. این مسئله مشکلات اجتماعی دیگری نیز به همراه دارد که متولیان امر باید به این مشکلات توجه جدی داشته باشند.

 به گفته این شهروند، تمام هم‌وغم والدین در روزهای آغازین سال تحصیلی پیدا کردن مدرسه‌ای برای فرزندان خود هست. چرا مسئولان به این موضوع توجه جدی ندارند؟ چه کسی به فکر ساکنان این شهرک‌ها است؟

**توزیع فضاهای آموزشی در استان به‌ویژه در مناطق پرتراکم آموزشی مناسب نیست

«علی اسماعیلی»؛ مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در این زمینه در گفت‌وگو با صدای زنجان از کمبود مدارس برای آغاز سال تحصیلی خبر داد و اظهار کرد که پروژه مهر با پایان سال تحصیلی شروع می‌شود و در این پروژه آموزش‌وپرورش موظف است تا نیازمندی‌های متعددی را اعم از کمبود فضا آموزشی و معلمان و سایر موضوعات را بررسی کند، اظهار کرد: شاخص فضاهای آموزشی ما در استان 6.1 مترمربع است اما توزیع فضاهای آموزشی در استان به‌ویژه در مناطق پرتراکم آموزشی مناسب نیست.

وی ادامه داد: این موضوع چند دلیل دارد که یکی از دلایل آن، عدم توجه به موضوع ساخت مدارس در شهرک‌های جدید و اقماری است، چرا که در این خصوص توسعه فضاهای آموزشی پیش‌بینی‌نشده است و انبوه‌سازان تعاونی‌‌های مسکن شهرک‌های جدید را ایجاد کرده‌اند اما به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند و یا کمتر از تعهدات خود به این موضوع ورود داشته‌اند.

این مسئول با بیان اینکه اکنون در شهرک‌های اقماری در خصوص فضاهای آموزشی دچار مشکل هستیم، اظهار کرد: پیگیری‌هایی صورت گرفته باعث شد تا تعدادی مدارس در سطح استان از طریق مسکن و شهرسازی و در قالب توسعه صنعت ملی مسکن به ما تحویل داده شود. ضمن اینکه برای امسال هم قول‌هایی داده شد که نیازمند پیگیری‌های آموزش‌وپرورش در این زمینه است.

وی با بیان اینکه جابه‌جایی دانش‌آموزان از شهرک‌های اقماری به سمت داخل شهر دشوار است، اظهار کرد: با این وجود ما هیچ دانش‌آموزی را نداشتیم که به خاطر کمبود فضای آموزشی ثبت‌نام نشده باشد و همواره پایبند تعهد خود بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه به دنبال تزریق بودجه به طرق مختلف از تأمین هزینه‌ها از منابع مالی ملی و منابع تملک و دارایی و کمیته برنامه‌ریزی استان و از طریق طرح مولدسازی هستیم و پیش‌بینی‌های اولیه در این زمینه صورت گرفته است و ازاینجا هم بودجه‌هایی تزریق‌شده تا به سمت بهبود اوضاع حرکت کنیم.

** کمبود 100 مدرسه در شهرک‌های اقماری

 در این زمینه «حمیدرضا اسلامی»؛ مدیرکل نوسازی مدارس زنجان، در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به کمبود مدارس در شهرک‌های اقماری، اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی و انبوه‌سازان ملزم هستند طبق تبصره قانون آموزش‌وپرورش، فضاها و زیرساخت‌های آموزشی را فراهم کنند. متأسفانه این شرکت‌ها به تعهدات خود عمل نکردند و به دلیل تقاضای مردم به لحاظ کشوری تصمیم گرفته می‌شود که دولت اعتباراتی را به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس تزریق کند تا در ابن شهرک‌ها مدرسه بسازند.

 وی بابیان اینکه منتهی مراتب ظرف اعتباری ما محدود است، اظهار کرد: این اعتبار که باید صرف بازسازی مدارس فرسوده در بافت فرسوده شهری می‌شد، صرف ساخت مدارس جدید در شهرک اقماری می‌شود. این در حالی است که مدام داریم شهرک ایجاد می‌کنیم و ما اعتبار محدودی داریم و مدام مجبور می‌شویم مدرسه بسازیم.

به گفته اسلامی، 5 شهرک در حال حاضر دچار کمبود مدرسه هستند که در اسرع وقت باید رد آن شهرک ساخته شوند که حدود یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و ساخت 5 مدرسه 12 کلاسه حدود 90 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که حتی از اعتبار استان در این زمینه که حدود 30 میلیارد تومان است؛ یعنی اگر با این اعتبار برای کمبودهای موجود مدرسه بسازیم 3 سال طول می‌کشد و در این مدت نیز اعتبار مدارس فرسوده صرف این امور می‌شود. حال اگر این تعداد مدارس ساخته شد دوباره ممکن است شهرک‌های جدیدتری ایجاد شود که این چالشی بوده است که در سالهای گذشته ایجادشده است.

وی در پاسخ به عدم تعهد اداره کل راه و شهرسازی درزمینهٔ ساخت مدارس، اظهار کرد: در برخی از موارد راه و شهرسازی مسئولیت عدم ساخت این مدارس را به تعاونی‌های مسکن نسبت می‌دهد. درحالی‌که پروژه مسکن مهر توسط خود اداره راه و شهرسازی ساخته‌شده است و اداره کل راه و شهرسازی در این زمینه نیز متعهد به ساخت مدرسه در پونک بود که اکنون نیز در این منطقه مدرسه‌ای وجود ندارد. در حقیقت باید پذیرفت که کسی که شهر را توسعه می‌دهد و شهرک می‌سازد موظف است که مدرسه را نیز بسازد. شرکت تعاونی مسکن مهر برای دولت وقت بود و متأسفانه به تعهدات خود عمل نکردند. اکنون نیز اقدام ملی را همین گروه در حال ساخت است و بایستی برای مشکل مدرسه این مناطق نیز فکری کرد.

مدیرکل نوسازی مدارس زنجان با اشاره به میزان کمبود مدارش شهرک‌های اقماری افزود: اکنون در کوی پونک و ساوالان تعداد مدرسه 18 مدرسه موردنیاز است، فاز 7 و 8 و گلشهر کاظمیه و فرمانیه حدود 10 مدرسه، فاز 1 تا 6 گلشهر، به انضمام اندیشه دو (نارون)15 مدرسه، اندیشه یک 15 مدرسه؛ شهرک غرب یک مدرسه، کوی صدرا یک مدرسه، کوی ثمین و کوی خرداد 6 مدرسه، شهرآرا 4 مدرسه و مهرآرا 3 مدرسه؛ کوی زنجان (سایت شرقی) 9 مدرسه و کوی زیتون 14 مدرسه موردنیاز است. این میان اداره کل راه و شهرسازی تنها در کوی زنگان 2 مدرسه و در کوی زیتون 3 مدرسه را شروع به احداث کرده است.

وی با بیان اینکه 135 پروژه اکنون به‌صورت ملی، استانی و خیری نیمه‌کاره هستند، اظهار کرد: راه و شهرسازی در برخی موارد در شهرک‌هایی که در حال ایجاد هستند لکه آموزشی (محل احداث بناهای آموزشی) می‌گذارد. منتهی صرف اینکه یک جانمایی دیده‌شده است؛ برای آموزش‌وپرورش مدرسه نمی‌شود در اکثر شهرک‌های اقماری لکه‌گذاری آموزشی وجود دارد اما مهم برای ما این است که مدرسه ساخته شود.

** 17پروژه در قالب 115 کلاس درسی  تا آغاز سال تحصیلی تحویل آموزش و پرورش داده می‌شود

وی با بیان اینکه تا مهرماه و شروع سال تحصیلی جدید 17 پروژه در قالب 115 کلاس درسی را تحویل آموزش‌وپرورش می‌دهیم، اظهار کرد: برنامه‌ای که برای سال 1402 ریخته شده احداث 150 کلاس درسی بوده که این رقم در مقایسه با گذشته پیشرفت 70 درصدی کرده است. سال گذشته تعداد 100 کلاس درسی و در سال 1400 نیز 65 کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش شده بود.

وی در مورد شکایت احتمالی آموزش‌وپرورش از اداره کل راه و شهرسازی گفت: اطلاعی در زمینهٔ شکایت احتمالی آموزش‌وپرورش از اداره کل راه و شهرسازی را ندارم ولی به‌هرحال کوتاهی‌هایی در مسکن مهر اتفاق افتاده است و در اقدام ملی به دنبال این هستیم که مدارس به‌ویژه در مقاطع ابتدایی در این مناطق تأمین شود چراکه دانش‌آموزان سن کمتری را دارند و نسبت به جابه‌جایی آن‌ها مشکل وجود دارد

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص چرایی عدم ورود خیرین به ساخت مدرسه در شهرک‌های اقماری، افزود: خیرین عمدتاً تمایلی به ورود به احداث مدرسه در شهرک‌های اقماری را ندارند و عنوان می‌کنند وظایف خود شرکت تعاونی بوده است که در این منطقه مدرسه بسازند.

** اداره راه و شهرسازی تعهدی در زمینه ساخت مدرسه در شهرک‌های اقماری ندارد

اما «اصغر اسماعیلی»، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه، اداره راه و شهرسازی تعهدی در زمینه  ساخت مدرسه در شهرک‌های اقماری ندارد، اظهار کرد: به‌اندازه کافی زمین‌ آموزشی برای ساخت مدرسه در طرح تفصیلی شهر در نظر گرفته شده است و در این خصوص در شهرک‌های گلشهر، پونک و سایر شهرک‌های اقماری برای ساخت مدرسه زمین در نظر گرفته شده است. اما مسئولیت ساخت این مدارس بر عهده راه و شهرسازی نیست و این اداره تنها زمین موردنیاز برای ساخت مدارس را تأمین می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال اینکه «آیا به ازای هر 200 واحد مسکونی ساخته‌شده در شهر، یک مدرسه ساخته‌شده است؟» اظهار کرد: باید این موضوع بررسی شود و مبنای ما طرح تفصیلی است و باید دید که در طرح تفصیلی برای شهر زنجان چه درصد سرانه‌ای برای زمین‌های آموزشی لحاظ شده است. اکنون ما 10 قطعه زمین‌ در گلشهر داریم که هنوز ساخته نشده است و باید اذعان کرد که ما مشکلی در زمینهٔ تأمین زمین نداریم و مشکل اصلی ساخت این مدارس است.

به گفته این مسئول بهتر است از حداقل ظرفیتی که وجود دارد، استفاده ببریم و اراضی موجود را که در آن‌ها مدرسه‌ای ساخته نشده‌ است، آن‌ها را بسازیم و برای کسری‌اش هم کاری بکنیم. در حقیقت بهتر است آموزش‌وپرورش بیاید و این زمین‌ها تحویل آن‌ها شود و آموزش‌وپرورش اعتبارات را تأمین کند و ما مدرسه ساخته‌شده‌ را تحویل بدهیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های تعاونی که پروژه ساخت را تحویل می‌گیرند تعهد ساخت مدارس را دارند، اظهار کرد: این شرکت‌های تعاونی باید مدارس را بسازند و تحویل آموزش و پرورش بدهند. در برخی از مناطق مثل گلشهر که ساخت آن زمان‌بر بوده است شرکت‌های تعاونی پروژه را پس از اتمام به شهرداری تحویل داده‌اند و وظایف این تعاونی‌ها در برخی از موضوعات از جمله کاربری‌های عمومی به دولت محول شد. حالا دولت باید در این زمینه اعتبار بگذارد و این کاربری‌های عمومی از جمله مدارس را بسازد.

**اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید بر انجام تعهدات شرکتهای تعاونی ساختمانی نظارت داشته باشد

اسماعیلی در پاسخ به اینکه «اگر شرکت تعاونی به هر دلیل این مدرسه را نساخت آیا راه و شهرسازی نباید در این زمینه ورود کند و این شرکت‌ها را موظف به انجام تعهدات خود کند؟»، اظهار کرد: مسئولیت این کار با راه و شهرسازی نیست و اداره تعاون باید به این موضوع ورود کند و درجایی که شرکت‌ها به وظایفشان عمل نکردند باید نظارت انجام شود و کارهایی که لازم است درست انجام بدهند.

این در حالی است که کارشناسان از وجود خلأهای قانونی درزمینهٔ نظارت بر شرکت‌های تعاونی مسکن‌ میگویند و اذعان دارند که دستگاه تخصصی درزمینهٔ فعالیت شرکت‌های تعاونی مسکن اداره کل راه و شهرسازی است نه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

خبرنگار صدای زنجان برای پیگیری هرچه بیشتر این موضوع با حسینی، معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس گرفت اما صحبت با ایشان در خصوص این موضوع تا لحظه نگارش این گزارش میسر نشد.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانکمبود مدارس
sedayezanjannews.ir/nx9765


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»