کد خبر: 9769
1402/03/22 - 8:58


شهردار زنجان در جلسه رسمی شورای شهر مطرح شد؛

سیل بود نه آبگرفتگی!

شهردار زنجان: در بازی رسانه‌ای یک عده گرفتار نمی شویم/ رئیس شورا: با اعتماد عرض می‌کنم، هیچ‌کدام از اعضای شورا و شهردار استعفا نخواهند داد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی: هشتاد و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر زنجان امروز 21 خردادماه 1402 در حالی برگزار شد که دومین عضو علی‌البدل شورا «جلال کرمی» تحلیف شد.

**پرونده استعفاهای اعضای شورا بسته شد

در این جلسه، در ابتدا «مجید ناصحی‌مقدم» رییس شورای شهر زنجان با اشاره به اتمام مسئله استعفای اعضای شورای شهر، اظهار کرد: فرصت استعفاهای اعضای شورا برای شرکت در مجلس به اتمام رسیده است، قطعاً افرادی که می‌خواستند استعفا بدهند، تا این زمان استعفای خود را اعلام کرده‌اند و من با اعتماد عنوان می‌کنم که دیگر هیچ‌کدام از اعضای شورا و شهردار استعفا نخواهند داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بارش باران در روزهای گذشته سیل‌آسا بود، عنوان کرد: پیش از این در مدت 24 ساعت 30 سانتیمتر باران را داشتیم. درحالی‌که بارش بارانی که در دو روز گذشته داشتیم، بی سابقه بود و بارندگی تبدیل به سیل شد و برخی از مشکلات را برای شهروندان به وجود آورد. آب‌گرفتگی‌های معابر در روزهای اخیر به شکلی بود که ما در سال‌های گذشته مشابه آن را نداشتیم.

ناصحی مقدم اظهار کرد: در برخی از معابر و زیرپل‌ها ما تجمع آب‌ها را داشتیم که حجم زیاد آب باعث شده بود که نیروهای شهرداری و مدیریت بحران و سازمان آتش‌نشانی  در این مناطق حضور یابند و این نیروها تمام تلاش خود را کرده بودند که به‌موقع در مناطق آسیب دیده حضور پیدا کنند.

رییس شورای شهر زنجان، افزود: برخی از این مشکلات برای برطرف کردن نیاز به برنامه‌ریزی دارند و مشکلات اخیر نشان داد که نگاه شورا به تخصیص بودجه 60 میلیاردی برای مدیریت آب‌های سطحی نگاه درستی بوده است و ما باید این مدیریت را در مدیریت آب‌های سطحی ببینیم. باید در نقاط آسیب‌پذیر گلوگاه‌هایی در نظر گرفته شود و برای آن بودجه گذاشته شود و یکی از قسمت‌هایی که ما برای آب‌گرفتگی آن بودجه خوبی را در نظر گرفتیم شهرک نصر بود که در این شهرک برای این موضوع یک  کانال 1.8 کیلومتری در نظر گرفته شده که این موضوع بیانگر این است که قطعاً تشخیص شهرداری در این زمینه درست بوده است. شورای شهر برای سال 1402 حدود 25 میلیارد تومان برای احداث این کانال کنار گذاشته است که باوجوداینکه انتخاب پیمانکار انجام‌شده است این کارها صورت شده است و جاهای دیگری هم که این مشکلات بوده است قطعاً ما باید در بودجه‌های سال‌های آینده این بودجه‌ها را ببینیم.

وی افزود: بخشی از تخریب‌ آسفالت شهری به جهت فرونشست قنات‌هایی بود که در زیر شهر وجود داشت که تخریب این قنات‌های شهری باعث ریزش آسفالت شده است و خود آسفالت ایرادی نداشت.

**بارندگی اخیر نشان داد که نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم

رییس شورای شهر اظهار کرد: این اتفاقات نشان داد که ما نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم که این هر روز ضرورت خود را بیشتر نشان می‌دهد. غالبا وقتی چنین اتفاقاتی می‌افتد، تازه یادمان می‌افتد که باید یک مدیریت یکپارچه‌ای وجود داشته باشد که همه این‌ها بتواند در قالب مدیریت یکپارچه درآورد تا بتوان مشکلات را حل کند. ما این را نیاز امروز می‌بینیم و انتظار داریم که در سطح کشور و استان به این موضوع توجه شود چرا که هرچه قدر که جلوتر می‌رویم و مشکلات بزرگ‌تر می‌شوند این موضوع ضرورت بیشتری می‌یابد.

ناصحی مقدم افزود: در گذشته رشد و توسعه شهری را داشتیم که اگر زنجان امروز را با زنجان سال‌های دور مقایسه کنیم شاهد خواهیم بود که شهرک‌های ایجاد شده در اطراف شهر، بر گستردگی شهر افزوده است. ضمن اینکه هیچ‌کدام از این‌ها توسط یک مجموعه واحد ساخته نشده‌اند و تعاونی‌ها و شرکت‌های مختلف به این موضوع ورود داشته‌اند که متاسفانه در زمینه زیرساخت‌ها نیز به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند. این لازم بود که در گذشته یک مدیریت واحد وجود داشته باشد. قوانینی در این زمینه وجود دارد ولی چون متولی برای آن مشخص نشده است کارها روی زمین‌مانده است. نیاز شهرهای امروز به‌خصوص شهرهایی مثل زنجان این است که برای اینکه مشکلی حل شود حتماً باید به سمت مدیرت داخلی شهری حرکت کنیم که برای ما مشکلی ایجاد نشود.

رییس شورای شهر زنجان خاطرنشان کرد: در روز صنایع‌دستی نشستی در اصفهان با حضور کلان‌شهرها و وزیر میراث فرهنگی اتفاق افتاد که در این اجلاس از اقدامات شهرداری زنجان در این زمینه تشکر شد. همچنین از شهرداران شهرهای دیگر دعوت شد که همراهی و هم‌افزایی و همکاری که در گسترش صنایع‌دستی در استان زنجان وجود دارد، به‌نوعی الگوبرداری کنند. همچنین دو روز گذشته بازدید وزیر میراث‌فرهنگی را از جاذبه‌های توریستی طرح سبزه‌میدان و گذر اشراق و ملت داشتیم. خوشبختانه نگاه جامعی به بحث گسترش اقتصاد صنایع دستی در استان وجود دارد که  باعث یک هم‌افزایی در استان شده است از همین بابت طرحی با عنوان ایران کوچک  در استان وجود دارد که در حال اجرا بوده و امید است که ما شرمنده مردم نباشیم.

**مسئولان ستاد بحران باید در صحبت‌های خود تجدیدنظر کنند؛ سیل بود نه آبگرفتگی!

در ادامه «سعید نجفی»، عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه شهرک‌های اقماری بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های شهری ساخته شده‌اند، اظهار کرد: آب‌گرفتگی و مشکلات روزهای اخیر به همین جهت بوده است. متاسفانه در مسیر شهرک نصر، فجر و شهرک‌های بالادستی که در این زمینه وجود دارد، هیچ‌گونه زیرساخت هدایت آب وجود ندارد. شهرداری که شهرک‌ها را به وجود نمی‌آورد! شرکت‌های تعاونی مختلف این شهرک‌ها را ایجاد کرده‌اند و وظیفه دارند زیرساخت‌های شهری را به‌صورت زیرسطحی و روسطحی ایجاد کنند و بعد از آماده شدن تحویل شهرداری دهند. شهرداری تنها در این زمینه وظیفه نگهداری از این زیرساخت‌ها را دارد نه ایجاد آنها را!

وی ادامه داد: همین موضوع باعث شده است که آب‌های سطحی که از شهرک نصر و فجر سرازیر شده است از خیابان ایثار 5 شهرک رجایی سر دربیاورد و باعث سیل در این منطقه شود. برخلاف اظهارات مدیریت بحران استان این مورد سیل بود نه  آب‌گرفتگی! ما منتظر هستیم که حتماً تلفاتی در شهر ایجاد شود سپس از اسم «بحران» استفاده کنیم چرا که اگر از کلمه «بحران» استفاده کنیم تکالیفی بر گردن ما ایجاد می‌شود. به خاطر همین موضوع را دور می‌زنیم و می‌گوییم که آبگرفتگی است. قسمت‌های مختلف شهر سیل بود! مسئولان ستاد بحران باید در صحبت‌های خود تجدیدنظر کنند و باید در این زمینه یک همگرایی ایجاد شود و این‌طور نباشد که هرکسی از گردن خود مسئولیت‌ها را باز کند. در تمام سطح شهر آب بالاآمده بود و سیل ایجادشده بود. مفهوم آبگرفتگی این است که در چند نقطه آب بالا بیاید، اما در باندگی اخیر شرایط این طور نبود.

**در بحث مدیریت آبهای سطحی از سال گذشته ورود داشتیم

در ادامه «علیرضا فیروز فر»، شهردار زنجان ضمن گرامیداشت روز صنایع‌دستی، اظهار کرد: مشخص بود که شهر زنجان به لحاظ آب سطحی مشکل دارد و به‌جرئت می‌توان گفت که  در دو دهه گذشته علیرغم محسوس بودن این مشکل هیچ کاری صورت نگرفته است.

 وی ادامه داد: در سنوات گذشته هم مدیریت‌های جزئی درزمینهٔ آب‌گرفتگی‌ها صورت می‌گرفت. شاهد بودیم که با یک بارش ساده به‌صورت موزون در کل شهر آبگرفتگی داشتیم و شهرداری هم با توجه به امکاناتی که داشت، نسبت به تخلیه چاه جذبی و خانه مردم اقدام می‌کرد و یا با سنگربندی در برخی از نقاط حساس مانع از ورود آب به مغازه‌ها می‌شد.

به گفته فیروزفر، قرار بود شهر به‌صورت علمی و جهادی اداره شود. به همین دلیل شهرداری موظف بود  در دو جبهه کاری به دنبال حل مسئله باشد. یکی اینکه در بلندمدت برای ساماندهی مسئله مدیریت آب‌های سطحی باید چه‌کار کنیم و دیگری اینکه برای جلوگیری از مشکلات کوتاه‌مدت چه کاری در زمینه آبگرفتگی باید کرد. مشکلات کوتاه‌مدت سال قبل به‌صورت جهادی انجام شد و 77 نقطه از شهر با توجه به فیلم‌ها و مستندات و مشاهدات شناسایی شد و برای 1401 مشخص شد که این نقاط در شهر زنجان ساماندهی شوند.

وی افزود: این 77 نقطه دسته‌بندی شدند و برخی از خیابان‌ها پروژه‌ای برای خود بودند. نظیر میدان انقلاب  که شهرداری در اوج اغتشاشات برای حل این مشکل شبانه‌روز یک کانالی را احداث کرد که در سیل اخیر هم مشکلی را مشاهده نکرد و یا در شهرک بهارستان که بارش جزئی دچار مشکل می‌شد اما در سیل هیچ مشکلی نداشت. همچنین اسلام‌آباد نیز یکی دیگر از این نقاط بود که مشکلات آن برطرف شد.

این مسئول افزود: در 63 نقطه از77 نقطه مشکلات حل شد و فقط بحث اصلاح برخی از شیب‌های عرضی آسفالت بود که آسفالت‌های سالیان قبل بدون توجه به شیب‌بندی انجام‌شده بود و در برخی از جاها باید در این زمینه اصلاحاتی صورت بگیرد که امسال در برنامه شهرداری این اصلاحات موجود است. اما آنچه مهم بود شهر از آب‌گرفتگی‌های معمول خود نجات پیدا کرد.

**شهرک‌هایی که در بالادست ایجادشده‌اند بدون لحاظ زیرساخت‌های شهری ایجاد شده‌اند

فیروزفر خاطرنشان کرد: اقدام بعدی شهرداری زنجان بحث مدیریت بود، باید نقطه گمشده شهر در این زمینه پیگیری می‌شد و نبود یک طرح جامع هدایت آب‌های سطحی  در این زمینه محسوس بود. از همین رو مطالعه جامعی در سطح شهر شروع شد تا آنچه ما در شهر آن را به‌عنوان بحران مدیریت آب‌های سطحی نیاز است را بر پایه‌های علمی آن را بچینیم و اکنون یک سال است که  این طرح مسیر علمی خود را می‌گذارد. مشاور این پروژه مطالعات خود را تمام کرده است و آنچه این مطالعات نشان می‌دهد این است که این شهر بدون صاحب گسترش‌یافته است. به گونه‌ای که شهرک‌هایی که در بالادست ایجاد شده‌اند بدون لحاظ زیرساخت‌های شهری ایجاد شده‌اند. ایثار ۵ نتیجه برگزاری شهرک‌های بالادستی است که این اتفاق برایش اتفاق افتاده است. درست نیست به خاطر برخی از ملاحظات نخواهیم اطلاع‌رسانی درستی انجام بدهیم. شهر دچار سیل شده بود و آب‌گرفتگی چنین معنایی دارد؟. وقتی آب ماشینی را با خود می‌برد چطور می‌توانیم به آن آبگرفتگی بگوییم.

**مدیریت بحران باید مسئولیت سیل پیش رو را عهده‌دار می‌شد

وی در پاسخ به انتقادات برخی از افراد در مورد سیل اخیر، اظهار کرد: انرژی‌مان را صرف این نمی‌کنیم که در بازی رسانه‌ای یک عده گرفتار شویم . مردم شاهد هستند و دست همکاران خود را می‌بوسم که به‌صورت میدانی در صحنه بودند و علاوه بر وظایف خود، به سایر دستگاه‌ها هم کمک می‌کردند. این‌یک بحث مدیریت شهری بود و مدیریت بحران باید آن را عهده‌دار می‌شد. ولی شهرداری بااین‌وجود داشت دستگاه‌های دیگر را کمک می‌کرد.

وی بابیان اینکه در زمینهٔ بالازدگی‌های فاضلاب مردم، در برخی از خانه‌ها علیرغم اینکه شهرداری در این زمینه وظایفی ندارد حاضر به کمک‌رسانی به مردم هستیم، اظهار کرد: شهرداری حاضر است هر جا که مردم نیازمند امداد هستند به آن موضوع ورود داشته باشد.

در ادامه مراسم تحلیف عضو علی‌البدل شورای شهر زنجان «جلال کرمی» برگزار شد تا پرونده استعفای اعضای شورای شهر برای شرکت انتخابات مجلس بسته شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانشهردار زنجانرییس شورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9769


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»