کد خبر: 9802
1402/03/30 - 10:38


مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به نقص در سیستم نظارت بر عملکرد شرکت‌های تعاونی مسکن اذعان کرد؛

بحرانِ نظارتی

طیب جعفری: به دوره خاصی اشاره نمی‌کنم اما طبعا اگر در گذشته نظارت‌های قوی‌تری وجود داشت، بدون رودروایسی بگویم که الان شاهد چنین وضعیتی نبودیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل کار استان زنجان با اذعان به وجود نقص در سیستم نظارت بر عملکرد شرکت‌های تعاونی مسکن به صدای زنجان گفت: قصد قضاوت ندارم اما کار به جایی رسیده که بگوییم وضعیت بحرانی است! به دوره خاصی اشاره نمی‌کنم اما طبعا اگر در گذشته نظارت‌های قوی‌تری وجود داشت، بدون رودروایسی بگویم که الان شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

طیب جعفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در نشست مطبوعاتی (دوشنبه 29 خردادماه 1402) که در محل سالن جلسات این اداره برگزار شد به سؤالات مربوط به علل عدم تمایل او به پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران در رابطه با ابهامات مربوط به آمارهای حوزه کارگری و کار، نبود نظارت یا نظارت ناکافی بر شرکت‌های تعاونی به ویژه تعاونی مسکن، روند اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی و غیره پاسخ داد.

جعفری در ابتدا در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر دلیل عدم پاسخگویی او به عنوان مدیرکل کار استان زنجان در راستای خدمت شفاف به مردم و رفع هر گونه ابهامات و شائبه‌‌ها در خصوص انتخابات تشکل‌های کارگری، آمارهای حوزه اشتغال، آمارهای مربوط به حوادث ناشی از کار و گلایه‌مندی در خصوص عدم نظارت کافی بر فعالیت شرکت‌های تعاونی عنوان کرد: اداره کار، اداره گسترده‌ای است و روابط عمومی، به صورت مداوم اخبار مجموعه را منعکس می‌کنند و نباید هم انتظار داشته باشید در خصوص تمامی موضوعات به تنهایی پاسخگو باشم، اما بعضی مواقع سؤالاتی از ما مطرح می‌شود که پاسخگویی دقیق و درست آن زمان می‌طلبد از این رو از همکاران واحد روابط عمومی می‌خواهیم که در این رابطه همکاری کنند. و گرنه من به هیچ عنوان تلاش نمی‌کنم که از رسانه‌ها دوری کنم و اتفاقا علاقمند به تعامل هستم و رویکرد اداره کل ارتباط با رسانه‌ است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با تاکید بر اینکه از نقد سازنده و دلسوزانه استقبال می‌کنیم، ابراز کرد که سعی می‌شود تا پس از این، ارتباط با رسانه‌ها بیش از پیش باشد.

اذعان به نقص در سیستم اداره کل کار استان زنجان در رسیدگی به مشکلات شرکت‌های تعاونی مسکن

جعفری در رابطه با نبود نظارت‌ یا نظارت‌های ناکافی از فعالیت و عملکرد شرکت‌های تعاونی به ویژه تعاونی مسکن به صدای زنجان گفت: هیچ شکی نیست که مشکلات تعدادی از تعاونی‌های مسکن مربوط به سال‌های گذشته است. برخی از تعاونی‌های مسکن که در سال‌های قبل نیز عملکرد خوبی داشتند، نیز دچار مشکلاتی هستند و هیئت‌های مدیره آن‌ها یا نخواسته‌اند یا نتوانسته‌اند به وظایف خود عمل کنند. البته قصد قضاوت ندارم اما کار به جایی رسیده که بگوییم وضعیت بحرانی است! به دوره خاصی اشاره نمی‌کنم اما طبعا اگر در گذشته نظارت‌های قوی‌تری وجود داشت، بدون رودروایسی بگویم که الان شاهد چنین وضعیتی نبودیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اذعان به نقص در سیستم این اداره ادامه داد: نظارت‌های اداره کل بر روند کار شرکت‌های تعاونی مسکن، «موردی» است. ما بر یک تعاونی کل انرژی نظارتی‌مان را می‌گذاریم، در حالی که تعاونی یا تعاونی‌های دیگر شاهد اتفاقات دیگری در نبود بازرسان بوده‌اند. البته از وقتی عهده‌دار مسئولیت مدیرکلی شده‌ام سعی کرده‌ام که سیستم را اصلاح کنم. برای این کار در ابتدا، قانون را مرور کرده‌ایم تا ببینیم وظیفه محول شده به «اداره کل تعاون» و «شرکت تعاونی» چیست؟

جعفری ادامه داد: در حدود 1.5 سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا بازنگری در سیستم نظارتی اداره کل داشته و آن را اصلاح و حتی ترمیم کنیم. من از وضعیت فعلی هم رضایت ندارم اما باید عرض کنم که به ریل افتاده‌ایم و اقدامات نظارتی ما برای جلوگیری از تخلفات موثر و مطلوب بوده است. به صورت نمونه؛ بسیاری از ذی‌نفعان برخی از شرکت‌های تعاونی که به مباحث مالی و عملکرد هیئت مدیره‌ انتقاداتی داشتند، در گام نخست با مسئولان قضایی ذیربط جلساتی داشته و در صداوسیما نیز حضور یافتیم و اگر پرونده‌ای مربوط به شرکت‌های تعاونی در مراجع قانونی تشکیل شد در ابتدا بازرسی اداره تعاون آن را بررسی و در صورت عدم رفع آن، پرونده باید در مرجع داوری مستقر در اتاق تعاون رسیدگی شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان مزیت این مهم را بررسی و رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان و با دقت بیشتر دانست و ادامه داد: البته در پیگیری مشکلات شرکت‌های تعاونی مسکن به همکاری با ادارات و دستگاه‌ها نیز تاکید داریم، مثلا اگر پروژه عمرانی مربوط به یک شرکت تعاونی مسکن به مشکل برخورد، از ظرفیت و همکاری شهرداری استفاده می‌کنیم. خوشبختانه استاندار زنجان در این زمینه همکاری مطلوبی داشته‌اند و دستگاه‌های ذیربط استانی پای کار آمدند.

جعفری اضافه کرد: سیستم بازنگری‌شده مذکور در اداره کار که با همراهی مسئولان استانی و ارگان‌های ذیربط همراه است، منجر به حذف فرصت‌طلبان شده است.

اداره کار استان زنجان را پادگان نکرده‌ایم بلکه سیستم اداری منظم شده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در خصوص نارضایتی‌ها از اقدام مسئولان حراستی این اداره در قبال کارمندان معترض به عملکرد مدیریت و مسئولان این ارگان به صدای زنجان گفت: ثبت ورود و خروج بر اساس قواعد حراست است. برای اینکه از خدمات ارائه شده به ارباب رجوع مطمئن باشیم، روند خدمات‌رسانی را رصد می‌کنیم. متاسفانه برخی از دوستان نتوانسته‌اند تا به امروز با این سیستم خود را تطبیق دهند. برخی از این همکاران در طول یک ماه چندین بار به ماموریت رفته‌اند اما دریغ از چند خط گزارش!

جعفری در خصوص انتصابات شائبه‌دار مدیرکل کار استان زنجان هم این ادعاها را صراحتا تکذیب کرد و گفت: این ادعاها به علت منظم شدن سیستم اداری اداره کار پس از عهده‌دار شدن سمت مدیرکلی‌ام مطرح می‌شود. البته به هیچ عنوان به دنبال پادگان کردن اداره نیستیم اما بر اجرای دقیق قانون در خصوص روند اداری مجموعه هستم. من با جلساتی که با همکارانم داشته‌ام برای سیستماتیک کردن امور، هر گونه صدور مجوز برای ماموریت را منوط به گزارش دقیق کرده‌ایم.

آمارهای مربوط به حوادث ناشی از کار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان در خصوص آمارهای مربوط به حوادث ناشی از کار که البته مورد قبول اغلب تشکل‌های کارگری استان زنجان نیست، عنوان کرد: تعداد حوادث ناشی از کار استان در سایر کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی نیز در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۸۱ مورد بود که در سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش تعداد کارگاه‌ها این رقم به 252 مورد رسید.

وی گفت: حوادث شغلی در هر سطح و اندازه‌ای که باشد برای کارگر، کارفرما و جامعه زیان‌های اقتصادی بسیاری در بر دارد و هزینه‌های درمانی، خسارت ناشی از توقف کار و خسارات پرداختی در صورت از کارافتادگی از جمله آنها به شمار می‌رود از این رو رعایت ضوابط برای کاهش حوادث، امری حیاتی است.

جعفری با بیان اینکه سالانه به طور میانگین حدود 8 هزار بازرسی از کارگاه‌ها در استان انجام می‌شود، افزود: سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ بازرسی ویژه کارگاه‌های ساختمانی در سطح استان انجام شد.

به گفته این مسئول، کاهش ۳۰ درصدی حوادث کار در کارگاه‌های ساختمانی حاصل همدلی و تقویت امور مربوط به ایمنی کار از سوی کارفرمایان و کارگران بوده است.

جعفری خاطرنشان کرد: برای تامین ایمنی کارگران در کارگاه‌ها، بازرسان کار به طور مستمر و منظم از این کارگاه‌ها بازدید و نکات مورد نیاز را برای کمک به کارفرمایان جهت رفع کاستی‌ها و مشکلات به آنها منعکس می‌کنند.وی رویکرد فعالیت بازرسان کار را پیشگیری از حوادث کار به ویژه در کارگاه‌های ساختمانی دانست و افزود: بازرسان در جریان بازدیدها و بررسی‌های خود، راهنمایی‌های لازم را به صاحبان کارگاه‌ها و کارفرمایان می‌دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان تاکید کرد: قبل از شروع هر کار تولیدی و ساختمانی، موارد مربوط به ایمنی و احدها و حفاظت از نیروی کار، به نحو مطلوب باید تأمین شود. بازرسان کار مهم‌ترین بازوی اجرایی در جهت نظارت بر حسن اجرای قانون کار و مسائل ایمنی در کارگاه‌ها هستند.

جعفری افزود: با ارتقای فرهنگ ایمنی کار، آموزش و رعایت درست مقررات ایمنی، بهداشت و محیط زیست حوادث ناشی از کار کاهش می‌یابد.

عدم استقبال کارفرمایان زنجانی از طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان همچنین با اشاره به کمبود جذب نیروی کار در واحدهای تولیدی استان، تصریح کرد: 18 نفر در روابط کار استان فعالیت دارند که با جذب نیرو این کمبودها در راستای استقرار بازرسان، ایمنی کار و بهداشت در واحدهای تولیدی تامین خواهد شد.

به گزارش صدای زنجان، بنابر اظهارات دانشگاهیان، طرح کارورزی به عنوان فرصتی طلایی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی به شمار می‌رود چرا که این امر نه تنها موجب تقویت مهارت‌های آن ها برای حضور در بازار کار می شود، بلکه می‌تواند بستر لازم برای شناسایی نقاط ضعف و قوت کارورزان را فراهم ساخته و موجبات موفقیت و ارتقای شغلی آن را نیز فراهم کند.

در نشست خبری با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از روند اجرای این طرح در استان پرسیده شده اما او از عدم استقبال طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در استان توسط کارفرمایان خبر داد.

فعالیت بیش از 1000 پایانه فروش کالابرگ الکترونیکی در استان زنجان

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۸۰ پایانه فروش کالابرگ الکترونیکی در این استان فعال شده است، گفت: ۲ درصد تراکنش‌های انجام شده از آغاز اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور از آن استان زنجان بوده است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، فاز اول اجرای طرح کالابرگ الکترونیک صرفا برای مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی می باشد.

وی با بیان اینکه طرح کالا برگ الکترونیک از روز شنبه ۱۳ خرداد در سراسر کشور اجرا شده است، ادامه داد: وزارت متبوع با عنایت به اینکه طرح مذکور از جمله طرح‌های اولویت دار دولت است بر تحقق این طرح به نحو شایسته تاکید دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه طی این مدت بیش از 5 هزار نفر سرپرستان خانوار در استان از طریق کالابرگ الکترونیکی اقدام به خرید کرده‌اند، تصریح کرد: مشمولان اجرای این طرح در گام اول خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و در ادامه به مرور دایره شمول طرح به خانوارهای دهک سه و سایر دهک ها نیز تسری خواهد یافت.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، از ۳۴۲ هزار و ۶۷۵ هزار خانوار یارانه بگیر استان زنجان با جمعیت یک میلیون ۱۹ هزار و ۶۱ نفر، تعداد ۱۲۳ هزار و ۱۳۹ خانوار با جمعیت ۳۴۲ هزار و ۶۷۵ نفر در سه دهک اول قرار دارند.

وی با بیان اینکه استفاده از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است، تصریح کرد: مزیت استفاده از کالابرگ این است که افراد می‌توانند یک ماه پیش از موعد پرداخت یارانه نقدی، با اعتباری که در حساب‌های متصل به یارانه ایجاد شده است، اقدام به خرید کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: امکان خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مرغ، تخم مرغ، شیر، پنیر، ماست، روغن، ماکارونی، قند، شکر و برنج از طریق کالابرگ الکترونیکی فراهم است.

جعفری گفت: هدف عمده در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی با توجه به تکانه‌های تورمی که در سال گذشته و امسال اتفاق افتاد، این است که زمینه سبد غذایی خانوارها تقویت شود.

وی به مشوق های طراحی شده برای افزایش استقبال شهروندان به خرید از طریق کالابرگ الکترونیکی اشاره و خاطرنشان کرد: در گام اول خانوارهای دهک اول تا سوم، در صورت خرید اعتباری ۳۲۰ هزار تومان از ۴۰۰ هزار تومان(به ازای هر نفر)، ۲۰ درصد(معادل ۸۰ هزار تومان) به یارانه افراد اضافه می‌شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانمدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجانطیب جعفری
sedayezanjannews.ir/nx9802


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»