کد خبر: 9810
1402/03/31 - 16:41


رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به وقایع سال 1401 در زنجان؛

700 نفر از دستگیرشدگان وقایع اخیر در زنجان عفو شدند

اسماعیل صادقی‌نیارکی: اقدامات پیشگیرانه زنجان در اغتشاشات اخیر مطلوب بود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / سمیه محرمی: رئیس کل دادگستری استان زنجان از عفو تمامی دستگیرشدگان اعتراضات سال گذشته در زنجان که شامل 700 نفر می‌شد، خبر داد.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی، رئیس کل دادگستری استان زنجان چهارشنبه (31 خردادماه 1402) در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه استان زنجان در خصوص دستگیرشدگان در اعتراضات سال 1401 در زنجان اظهار کرد: در اغتشاشات اخیر تقریبا بیش از 700 نفر متهم، محکوم و غیره در استان داشتیم که همه مشمول عفو شدند، چون استثنائات در استان وجود نداشت.

رئیس کل دادگستری استان زنجان عنوان کرد: عفوی که شامل دستگیر شدگان بود تنها مختص افرادی بود که شامل استثنائات نباشند و این اسثنائات شامل نداشتن شاکی خصوصی، عدم اطلاق عنوان اقدام علیه امنیت عمومی و اقدامات خرابکارانه بود.

این مسئول ادامه داد: ما اقدامات پیشگیرانه خوبی در اغتشاشات اخیر داشتیم و جزو استان‌های خوب در مدیریت اغتشاشات بودیم که با همراهی مردم میسر شد.

**پرونده تخلفات روستای «پائین‌کوه» هنوز مختومه نشده است

 حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی همچنین در خصوص تظلم‌خواهی مردم از دستگاه قضا برای ورود به موضوعات مربوط به زمین‌خواری و کوه‌خواری و تصرفات غیرقانونی در تشریح پرونده مربوط به «روستای پائین‌کوه» به صدای زنجان گفت: به محض اطلاع، در سریع‌ترین زمان به موضوع ورود و با مسئولان ذیربط جلسه تشکیل و موارد را به دقت بررسی کردیم. بخشی از اقدامات صورت گرفته قانونی بود اما بخشی دیگر از اقدامات قانونی نبود از این رو روند اجرای کار متوقف و پرونده تحت رسیدگی قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به ورود سازمان بازرسی به تخلفات برخی دستگاه‌های اجرایی و اداری ادامه داد: پرونده مذکور در حال جریان است و موضوع مربوط به روستای پائین‌کوه هنوز تمام نشده است.

این مسئول قضایی با اشاره به حساسیت‌های این دستگاه در قبال موضوعات مشابه روستای پائین کوه اضافه کرد: مصداق‌هایی از این موضوع در روستاهای «امند»، «دواسب» و برخی نقاط زنجان وجود دارد که با حساسیت از سوی دستگاه قضایی بررسی می‌شود.

**دستگاه قضایی در برخورد با کادر درمان متخلف تعارف ندارد

رئیس کل دادگستری استان زنجان همچنین در پاسخ به دیگر سؤال صدای زنجان مبنی بر «نارضایتی و گلایه‌مندی شهروندان از نحوه خدمات‌رسانی در بیمارستان‌های زنجان و مطالبه مردم از ورود دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم» اطمینان داد که در صورت داشتن یا حتی نداشتن شاکی خصوصی از کادر مراکز بیمارستان، به موضوع مربوط به بیمارستان‌ها و خدمات‌دهی به عموم مردم ورود می‌کند.

وی با اشاره به مصداق‌های ورود سریع و به موقع دستگاه قضایی استان زنجان به حوادث مربوط به تعدادی از مراکز درمانی زنجان و پیگیرد قانونی مسببان تاکید کرد: حتی افراد خواص در حوادث مذکور، انتظار داشتند که دستگاه قضایی جایگاه آن‌ها را در نظر بگیرد اما به آن‌ها صراحتا اعلام شد که همه در قبال قانون، یکی هستند و هر کسی مرتکب جرم شده باشد طبق قانون با او برخورد می‌شود.

حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی ارائه خدمت درمانی به مردم را از حقوق آن‌ها دانست و به پیگیری‌های دستگاه قضایی برای رفع مشکل نبود پزشک در یکی از مناطق استان زنجان اشاره کرد و این را هم گفت که در حوزه بهداشت و درمان، عملکرد مثبت و اقدامات موثر هم وجود دارد که قابل تقدیر است.

**در مبارزه با فساد، «سربلند» هستیم، تصمیمات قضایی را با خواسته سیاسیون تنظیم نمی‌کنیم

رئیس کل دادگستری استان زنجان تعاملات این مجموعه با ارگان‌ها و مسئولان سیاسی و اجرایی تاکید کرد: با وجود تعاملات و ارتباط سازنده‌ای که با جریان‌های سیاسی و مقامات اجرایی استان زنجان داریم باید اعلام کنیم که دادگستری استان زنجان همواره مستقل بوده و در تصمیمات امور خود به هیچ عنوان با خواسته‌های جریان‌های سیاسی و مقامات اجرایی استان تنظیم نمی‌کند که با توجه به پرونده‌های موجود باید بگوییم که در مبارزه با فساد و توجه به حقوق عامه مردم، «سربلند» هستیم.

این مسئول قضایی هر گونه صدور رای و رسیدگی به پرونده‌های قضایی تحت تاثیر عوامل سیاسی و اجرایی را رد و تکرار کرد: قوه قضائیه مستقل و با وظایف روشن است و بنا نبوده و نخواهد بود که از جرم چشم‌پوشی کند، آمار مربوط به رسیدگی به پرونده‌ها و احکام صادره ناشی از اراده محکم قوه قضائیه برای مبارزه با فساد است.

حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی بر لزوم توجه به تکریم مردم توجه کرد و این مهم را از تاکیدات و توجهات این دستگاه عنوان کرد.

**رسیدگی به بیش از 307 هزار فقره پرونده در مراجع قضایی استان زنجان

رئیس کل دادگستری استان زنجان، با اشاره به رتبه نخست کشوری زنجان در پیشگیری از جرائم که منجر به کاهش جرم، اختلافات، کاهش ورودی پرونده‌های قضایی، زنجان را جزو استان‌های موفق دانست.

حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی از رسیدگی به 307 هزار و 848 فقره پرونده در سال 1401 خبر داد و گفت: بالای 74 هزار فقره از این پرونده‌ها در شورای حل اختلاف رسیدگی شده است که لازم است از اقدامات و مجاهدت همکاران قدردانی کنیم.

این مسئول قضایی خروج 32 هزار و 229 پرونده (بدون احتساب پرونده‌هایی که در مرحله اجرا قرار دارند) از مسیر اجرا( مربوط به حوزه اجرای احکام) خبر داد و گفت: در حوزه مختومه شدن پرونده‌های قضایی سال 1401، زنجان جزو استان‌های نخست کشور است.

وی با اشاره به کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها، متوسط رسیدگی به شعب اجرای احکام را 22 روز اعلام و بر لزوم توجه به «کیفیت» در مراحل رسیدگی به پرونده‌ها تاکید کرد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان ادامه داد: بالغ بر 5 هزار فقره هم اکنون در مرحله اجرا قرار دارند که از این میزان فقط حدود 2 هزار فقره مربوط به «اجرای احکام کیفری» است.

وی روند رسیدگی به پرونده‌های الکترونیکی در زنجان را مطلوب دانست و گفت: این مهم، اقدام مثبتی برای سرعت دادن به گام‌های عدالت بوده و بازخورد آن نیز افزایش کارکرد دستگاه عدالت و چابک سازی در ارائه خدمات حقوقی و قضایی الکترونیکی است.

**صلح و سازش 58 درصدی پرونده‌های قضایی در استان زنجان

رئیس کل دادگستری استان زنجان همچنین در رابطه با اقدامات صورت گرفته در حوزه «پیشگیری» نیز گفت: پیشگیری بسیار کم‌هزینه‌تر بوده و خوشبختانه در این حوزه نیز عملکرد مطلوب و موفقی داشتیم. البته نتایج و خروجی‌های حوزه پیشگیری زمان بر بوده و ممکن است 2 الی 3 سال به طول بیانجامد.

حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی از صلح و سازش 58 درصدی پرونده‌های قضایی زنجان خبر داد و گفت: این میزان در سطح کشور، 38 درصد بوده و آمار مربوط به زنجان حاکی از اقدامات سازنده قضایی است.

این مسئول قضایی همچنین از رتبه نخست کشوری استان زنجان در کم بودن پرونده‌های مربوط به قتل خبر داد و گفت: سال گذشته با پیگیری‌های لازم، هفت پرونده قتل در استان به صلح و سازش منجر شد.

**اجرای 213 برنامه در هفته قوه قضاییه در استان زنجان

به گزارش صدای زنجان، رئیس کل دادگستری استان زنجان در ابتدای این نشست ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه (یکم تا هفتم تیرماه) از اجرای 213 برنامه مناسبت این هفته با هماهنگی مجموعه قضایی کل استان زنجان خبر داد و گفت که حضور دیدار مسئولان عالی قضایی استان زنجان با مقام معظم رهبری همزمان با سراسر کشور، در مزار شهدا، دیدار با خانواده شهدا، دیدار با خانواده زندانیان، برپایی میزخدمت، بازدید از زندان، حضور در برنامه صداوسیما برای تشریح اقدامات صورت گرفته قضایی خدمت مردم و شهروندان بخشی از برنامه‌ریزی‌ها در هفته پیش رو است.

حجت‌الاسلام صادقی‌نیارکی بر لزوم توجه به عدالت‌محوری تاکید و با اشاره به نقش دادگستری در تحقق این امر، ابراز امیدواری کرد تا خروجی این 213 برنامه منجر به ایجاد رضایتمندی بین مردم شود.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با اشاره به اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: قوه قضاییه قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت و عهده‌دار وظایف مربوط به رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در این حوزه‌ها است. دادگستری استان زنجان نیز همواره در تلاش بوده در انجام وظایف به این موارد تاکید و توجه داشته باشد.

 

انتهای پیام/

 


اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاناسماعیل صادقی‌نیارکیرئیس کل دادگستری استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9810


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»