کد خبر: 9847
1402/04/07 - 9:35


در نشست مدیران عامل صنعت برق استان زنجان مطرح شد؛

خاموشیِ روانی!

مدیرعامل توزیع نیروی برق استان: درصد مصرف برق معابر کم است ولی به دلیل بار «روانی» خاموشی داریم! /مدیرعامل برق منطقه‌ای استان: طرح «اصلاح الگوی» مصرف برنامه تشویقی است نه تنبیهی!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: در نشست خبری مدیران عامل صنعت برق استان زنجان، مسئولان ذیربط در پاسخ به گلایه‌های شهروندان نسبت به خاموشی معابر صراحتا اعلام کردند که درصد مصرف برق در معابر پائین است ولی به دلیل بار «روانی» اقدام به خاموشی می‌کنند!

نشست مطبوعاتی مدیران عامل «شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان» و «شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان» سه‌شنبه (پنجم تیر‌ماه 1402) در سالن جلسات شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان برگزار شد.

در این جلسه اقدامات شرکت‌های حوزه برق در خصوص ایجاد فرهنگ برای مصرف بهینه برق، نحوه حمایت از صنایع مشتاق به ایجاد نیروگاه‌های خودتامین و غیره تشریح شد.

**درصد مصرف برق معابر کم است ولی به دلیل بار روانی خاموشی داریم!

پیام جوادی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در این نشست با اشاره به اینکه سطح ولتاژ برقی توسط شرکت برق منطقه‌ای زنجان تولید م به شرکت توزیع نیروی برق استان تحویل داده می‌شود 63 کیلووات به بالا است، اظهار کرد: این برق به صورت فوق توزیع و انتقال به صورت شاهرگ به دو استان زنجان و قزوین پخش می‌شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان بیان کرد: این برق بین دو استان و شهرستان‌های آن توزیع می‌شود و به زیر 20 کیلووات پایین آمده و به صورت برق فشار متوسط به محلات و معابر شهرها می‌رسد و با ترانس در هر محله برق مورد نیاز برای خانوارها توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان زنجان بیش از 10 هزار پست توزیع وجود دارد، اضافه کرد: 14 هزار کیلومتر شبکه توزیع در استان زنجان وجود دارد.

جوادی با اشاره به اینکه چند سالی بوده که مدیریت مصرف پررنگ شده است و این موضوع صرفا مربوط به مصرف برق نیست، اضافه کرد: رویکرد اصلی کاهش ناترازی بین تولید و مصرف است تا مدیریت انرژی اتفاق بیفتد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با اشاره به اینکه در استان زنجان 73 درصد انرژی مصرفی برق در بخش مولد استفاده می‌شود، اضافه کرد: این میزان شامل 54.9 درصد در بخش صنعت و 18.3 درصد در بخش کشارزی است که وزارت نیرو برای هر بخش مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در بخش اداری نیز همه شرکت‌ها و ادارات مکلف هستند 30 درصد مصرف خود در ساعت اداری و 60 درصد در ساعت غیر اداری کاهش دهند.

جوادی با اشاره به اینکه در بخش خانگی نیز میزان مصرف زیاد نیست اما تعداد مشترکان زیاد است، گفت: قطعی برق خانگی خط قرمز ما است و این اتفاق نخواهد افتاد و رویکرد ما تعطیلی و تشویقی خواهد بود و امسال موارد تشویقی نسبت به سال قبل بیشتر شده تا شاهد همراهی بیشتر مردم باشیم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با اشاره به اینکه امسال تشویق برای همه حتی افراد مصرف‌کننده بالاتر از الگو را نیز شامل می‌شود، بیان کرد: در واقع افرادی که برای کاهش مصرف خود نسبت به سال قبل تلاش کرده باشند شامل این پاداش می‌شوند.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد فروش برق به کشورهای همسایه در حالی که خود کشور برای تامین برق با مشکل مواجه است اظهار کرد: این موضوع مرسوم است که با توجه به تفاوت ساعت‌ها و پیک بار در برخی ساعات برق به همسایه داده شده و در برخی ساعت‌ها گرفته شود.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه برای کنترل بحران انرژی در دنیا برنامه‌ریزی شده است، بیان کر: طبق این طرح مدون برای عدم افزایش تولید و مصرف انرژی و مصرف اصولی برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه یک بحران آب داریم و یک بحران برق که بخشی از بحران برق ناشی از آن است، اضافه کرد: وضعیت سدها نشان دهنده این بحران است و بخشی از تولید نیروگاه‌های برق آبی از چرخه خارج شده است.

جوادی با اشاره به اینکه روشنایی معابر تقریبا یک درصد است که عددی نیست، بیان کرد: به دلیل بار روانی موضوع ابلاغ شده این خاموشی‌ها در همه استان‌ها انجام شود.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان اضافه کرد: در زمینه روشنی بانک‌ها نیز ورود داشته اما به دلایل امنیتی امکان خاموشی وجود ندارد.

**برخی از خاموشی‌ها ناشی از سرقت کابل‌های مسی است!

وی با اشاره به اینکه بخشی از خاموشی‌ها نیز ناشی از سرقت‌ها است، بیان کرد: به منظور زیبایی شهری کابل مسی از زیر زمین به دکل‌ها منتقل شده بود که مورد سرقت قرار گرفت.

جوادی با  اشاره به اینکه استان زنجان در زمینه تلفات برق جزو استان‌های خوب است و زیر 6.8 درصد تلفات برق استان بوده که ماهیت شبکه است، اضافه کرد: تلاش داریم رتبه خود را در این زمینه کاهش دهیم این شامل دو بخش تلفات شبکه و تلفات غیر فنی است که شامل برق دزدی بوده البته این میزان در استان زنجان کم است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه برق مصرفی چاه‌ها در بخش آب شرب را به دلیل بدهی قطع نمی‌کنیم، گفت: هزینه برق چاه‌های کشاورزی در حد رایگان بوده و تعرفه ناچیزی دارد و از مشترکان تقاضا داریم بدهی خود را پرداخت کنند.

**«مزرعه خورشیدی» در ابهر احداث می‌شود

عادل کاظمی، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان زنجان نیز در ادامه نشست با اشاره به اینکه زنجان پس از برخی از استان‌های کویری بزگترین دارنده مزارع خورشیدی است، اظهار کرد: یک مزرعه 7 مگاواتی در ابهر فعال است و یک مزرعه دیگر نیز در دست ساخت است.

وی با اشاره به اینکه تلاش شده در روستاهای محروم و مناطق مورد توجه دولت پنل‌های خورشیدی احداث شود، بیان کرد: تلاش دولت نصب پنل خورشیدی برای نیم میلیون خانوار ایرانی است.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به علاقه شرکت‌ها برای بحث مولدسازی و تقویت برق اضطراری عنوان کرد: به همین دلیل اطمینان داریم در سال‌های آینده شرکت‌ها در این زمینه ورود داشته باشند.

**طرح «اصلاح الگوی» مصرف برنامه تشویقی است نه تنبیهی!

منصور اوجاقی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان هم در این نشست با اشاره به اینکه شرکت برق منطقه‌ای وظیفه ارائه برق به واحدهای با مصرف بالاتر از 7 مگاوات را دارد، اضافه کرد: در استان زنجان و قزوین در مجموع 17 مشترک با این میزان مصرف وجود دارد که 13 مشترک در زنجان و 4 مشترک در قزوین هستند.

وی با رد هر گونه فشار به مردم در زمینه مصرف برق عنوان کرد: به کار بردن لفظ فشار بر روی مردم در زمینه انرژی درست نیست و در طرح اصلاح الگوی مصرف، برای خانوارها تنها برنامه تشویقی در نظر گرفته شده است.

**بروکراسی همه جاهست و مختص وزارتخانه نیرو نیست!

این مسئول همچنین در پاسخ به سئوال صدای زنجان در خصوص سرمایه‌گذاری‌های مربوط به احداث نیروگاه‌ها با توجه به نیاز مصرفی مشترکان اظهار کرد: مشوق‌ها و جریمه‌هایی برای اینکه صنایع را به سمت ایجاد نیروگاه‌های خود تامین در مجموعه سوق داده شود، پیش‌بینی شده است. طبق این برنامه، صنایع موظف شدند یک درصد از مصرف خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند و در صورت عدم اجرای آن جریمه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌ها برای ایجاد نیروگاه‌ها تمایل دارند، اضافه کرد: این در حالی است که بروکراسی وجود دارد که البته مختص وزارت نیرو نیست.

اوجاقی با اشاره به اینکه ساخت شهرک‌های انرژی خورشیدی در دستور کار قرار دارد و در استان قزوین به صورت پایلوت آغاز شده است، خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی شده تا علاقه‌مندان در سامانه «ساپنا» ثبت‌نام کنند تا شرایط فراهم شود و متقاضیان از طریق این سایت درخواست میزان انرژی را اعلام کنند تا در کوتاه‌ترین فرصت مجوزها صادر شود تا مراحل کار انجام گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه شرکت برق منطقه‌ای از موضوع احداث نیروگاه در شرکت‌ها استقبال کرده و این مجموعه‌ها را تشویق می‌کند، تاکید کرد: هر چند در این راه مشکلاتی چون وارداتی بودن تجهیزات، بحث نصب و تامین سوخت به عنوان چالش وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال جدید 7 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق جدید ایجاد شده و کل این  رقم به 91 هزار مگاوات رسیده است، بیان کرد: پیک بار شبکه در ایام عادی 45 هزار مگاوات است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد ولی در ایام گرم سال 30 هزار مگاوات بار سرمایشی وارد شبکه می‌شود و موجب ایجاد ناتوازنی بین تولید و مصرف شرکت برق منطقه‌ای می‌شود.

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجاننشست مدیران عامل صنعت برق استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9847


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»