کد خبر: 9855
1402/04/07 - 15:37


مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان در نشست مطبوعاتی:

جذابیتی برای قشرغیرمذهبی در مساجد ایجاد نکرده‌ایم

محسن اسلامی: رویکرد ما در این زمینه ورود از حوزه هنر و مباحث فرهنگی و کارآفرینی است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز / زهره میرعیسی‌خانی: مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان با تاکید بر فعالیت 385 کانون فرهنگی مسجد در سطح استان گفت: متاسفانه جذابیتی برای جذب قشرغیرمذهبی؛ در مساجد ایجاد نکرده‌ایم.

نشست خبری مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان با موضوع اوقات فراغت چهارشنبه 7 تیرماه 1402 در مکان ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد برگزار شد.

 در این نشست «محسن اسلامی» در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر «آیا کانون‌های فرهنگی مساجد توانسته‌اند، قشر جوان و نوجوانی که چندان مذهبی نیستند را جذب مساجد و کانون‌های فرهنگی کنند؟» اظهار کرد: چند ارگان فرهنگی نظیر آموزش و پرورش، تبلیغات اسلامی، اوقاف در امور مساجد دخیل هستند که سال گذشته مسئولان این ارگان‌ها و نهادها گرد هم جمع آمدند و تصمیم گرفتند تا برنامه‌ای برای جذب اقشار غیرمذهبی به سمت مساجد و کانون‌های فرهنگی داشته باشیم. از همین رو مشوق‌هایی برای جذب جوانان به مسجد در نظر گرفته و موضوع پیگیری «تئاتر بچه‌های مساجد»، «گروه سرود» و سایر موضوعات را در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه جذابیتی برای قشر جوان و نوجوان امروزی که شاید چندان مذهبی نباشند، در مساجد ایجاد نکرده‌ایم که آن‌ها را به مساجد بکشانیم، ادامه داد: رویکرد ما در این زمینه ورود از حوزه هنر و مباحث فرهنگی و کارآفرینی است که درزمینهٔ تئاتر بچه‌های مسجد 25 گروه نمایشی را با کمک حوزه‌هنری ساماندهی کردیم و یا در بحث سرود با مرکز آفرینش‌های سپاه وارد همکاری شدیم و 28 گروه سرود را راه‌اندازی کردیم، خوشبختانه در این زمینه اتفاقات خوبی رقم خورده است.

اسلامی در مورد میزان و محل اختصاص اعتبارات ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان نیز به صدای زنجان گفت: اعتبارات ما کشوری و استانی است و اعتبارات این ستاد، از محل ستاد کانون مساجد کشور صورت می‌گیرد. همچنین استاندار زنجان با دید وسیعی که نسبت به کانون‌های مساجد دارند، کمک‌هایی به این ستاد دارند.

 وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه رویداد «فهما» رویداد فرهنگی و هنری مساجد استان است که از سال 1397 طبق اساسنامه‌ای که ما در شورای انقلاب فرهنگی داشتیم، شروع به کار کرد، اظهار کرد: این رویداد بر پایه سایت بچه‌های مسجد فعالیت خود را انجام می‌دهد.

** 14 هزار و 176 نفر در سایت «بچه‌های مسجد» عضو هستند

وی ادامه داد: کانون‌های مسجد فعالیت‌های خود را پیش‌ازاین به‌صورت میدانی انجام می‌دادند و در حوزه فضای مجازی متأسفانه بستری را نداشتند اما سایت بچه‌های مسجد را از سال 97 راه‌اندازی کردند و روزبه‌روز بر تعداد اعضای این سایت افزوده می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: یکی از اصلی‌ترین کارایی سایت «بچه‌های مسجد» این است که اعضا و مربیان کانون مساجد باید در این سامانه عضو باشند. آماری که در این سایت به ثبت رسیده است 14 هزار و 176 نفر در سایت «بچه‌های مسجد» عضو هستند که طبق آن شهرستان‌هایی که تعداد کانونشان بیشتر است؛ طبیعتا تعداد اعضای بالایی دارند.

این مسئول افزود: در سطح استان 385 کانون داریم که به تفکیک شهرستان 169 مورد در زنجان، 90 مورد در خدابنده، 31 مورد در ابهر،23 مورد در خرمدره، 23 مورد در طارم، 29 ماه‌نشان، 24 مورد سلطانیه، 8 مورد در ایجرود هستند. همچنین در سطح استان بالغ‌بر 1500 مورد مسجد داریم که از این 1500 مورد فقط 385 مورد کانون دارند. طبق برنامه پنجم و ششم توسعه مکلف بودیم برای 30 درصد از مساجد کانون تأسیس بکنیم که تقریباً به این میزان رسیده‌ایم.

**بیش از 40 کانون به کانون‌های فعال استان افزوده می‌شود

وی بابیان اینکه امسال بالغ‌بر 40 کانون به کانون‌های فرهنگی مساجد فعال استان اضافه خواهیم کرد، افزود: با اضافه شدن این 40 کانون، کانون‌های فعال در سطح استان به 420 مورد می‌رسند. کانون‌های فرهنگی مساجد گسترده‌ترین شبکه اجتماعی و فرهنگی پس از پایگاه‌های مقاومت است که در رابطی بین مردم و دولت است که کارهای فرهنگی و هنری را انجام می‌دهد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان بابیان اینکه این ستاد کارهای فرهنگی و هنری را انجام می‌دهد که یکی از وظایف اصلی آن، بحث ورود به اوقات فراغت است، اظهار کرد: شعار ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد عبارت از «مسجد کانون نشاط» است.

وی بابیان اینکه کانون‌های مساجد موجود در سراسر استان به‌صورت شبکه‌ای فعالیت دارند، اظهار کرد: به ازای هر 25 کانون، یک کانون رابط داریم که با کل کانون‌های زیرمجموعه خود در حال فعالیت است. کانون‌هایی که در حوزه خود فعال هستند سایر کانون‌های اطراف خود را هم حمایت می‌کنند.

این مسئول افزود: سال گذشته در بحث اوقات فراغت تنها 150 کانون به این امر ورود داشتند اما امسال بنایمان بر این است که 250 کانون از تعداد 385 کانون را پای‌کار بیاوریم و با آن‌ها درزمینه اوقات فراغت کار بکنیم.

وی بابیان اینکه امروز 228 کانون رده‌های تابستانی خود را در سامانه ثبت کرده‌اند، اظهار کرد: ما در قالب سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری 12 رشته را آموزش می‌دهیم که علاقه‌مندان می‌توانند با ثبت‌نام در هر یک از این رواق‌ها به این رده‌ها بیایند.

اسلامی بابیان اینکه بیش از 15 دستگاه فرهنگی هستند که به‌صورت غیرمستقیم و یا مستقیم در فعالیت‌های مساجد دخالت دارند، اظهار کرد: بر این حسب ما تفاهم‌نامه‌های مشترکی را با اداره کل آموزش‌وپرورش، ورزش و جوانان و برخی دیگر از دستگاه‌های همدل مثل سپاه، بسیج و اوقاف داریم.

وی بابیان اینکه همه برنامه‌های این ستاد، به سمت مساجد حرکت کرده‌اند، اظهار کرد: تلاش این ستاد مبنی بر شعار بازگشت به مساجدی است که برخی از مسئولین عنوان می‌کنند چراکه پایه و اساس جمهوری اسلامی این موضوع بوده است و خواستگاه برنامه‌های فرهنگی و هنری مساجد هم همین موضوع است. در حقیقت تلاش این است که عدالت فرهنگی را در بین اقشار جامعه فراهم آوریم.

** خدابنده و خرمدره از پیشتازان در بحث اوقات فراغت کانون مساجد

وی بابیان اینکه شهرستان خدابنده و خرمدره از پیشتازان در بحث اوقات فراغت کانون مساجد هستند، اظهار کرد: امسال تفاهم‌نامه‌ای که بسته شد، مدیران کانون مساجد اگر کلاس‌هایشان را در سامانه بچه‌های مسجد ثبت کنند این پس از 15 تیرماه لینک خواهد شد با سامانه آموزش‌وپرورش و نزدیک‌ترین مسجد به مدرسه رده‌های اوقات فراغت خود را با مدرسه ادغام خواهند کرد.

این مسئول بابیان اینکه ادعایی درزمینه فعال بودن 385 کانون مسجد در سطح استان نداریم، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که 8 هزار نفر از جوانان و نوجوانان بتوانند از برنامه‌های اوقات فراغت مساجد و آموزش‌وپرورش استفاده کنند. موضوع اوقات فراغت تنها محدود به سه‌ماهه سال نیست و ما در مراکز روستایی این موضوع را به‌کل سال تعمیم می‌دهیم؛ یعنی برنامه‌های مناطق روستای پس از تعطیلات تابستان نیز همچنان ادامه دارد. از 385 کانون، 58 درصد کانون‌های روستایی و مابقی کانون‌های شهری هستند.

اسلامی با اشاره به راهبردهای برنامه‌های اوقات فراغت کانون‌های مساجد در سال جاری، خاطرنشان کرد: رویکرد این برنامه‌ها هویت‌سازی تشکیلاتی، خدمت‌دهی پایه و محوری، مسئله محوری دقیق و بهره‌مندی متناسب با نیازها است.



صدای زنجانمدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد
sedayezanjannews.ir/nx9855


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»