کد خبر: 9899
1402/04/15 - 14:15


استاندار زنجان در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان؛

در پرداخت رفاهی کارمندان عدالت رعایت نمی‌شود

«آموزش و پرورش» ساختمان‌های بلااستفاده را تعیین تکلیف کند/ اعتبارات تملک دارایی استان 570میلیارد تومان است و دستگاه‌های اجرایی باید تا پایان شهریورماه این اعتبارات را جذب کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ زهره میرعیسی خانی: استاندار زنجان با تاکید بر لزوم رعایت عدالت در پرداخت رفاهی کارمندان دولت گفت: باید سرانه‌ای برای پرداخت رفاهی‌ها در نظر گرفته شود، پس از پرداخت این مبلغ به تمام کارمندان، مازاد آن به مدیر تحویل شود تا خود درزمینهٔ نحوه تقسیم‌بندی این مازاد تصمیم‌گیری کند. این را سربسته عنوان می‌کنم؛ وقتی می‌خواهید فردی را تشویق و یا تنبیه کنید، این موضوعات را در نظر بگیرید. این طور نشود که در تنبیه برخی از کارمندان، به خانواده آن‌ها فشار وارد شود!

جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان پنج‌شنبه( 15 تیر 1402) در محل سالن جلسات «پیامبر اعظم» به ریاست استاندار زنجان برگزار شد.

«توزیع اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ابلاغی به استان» و «زیربنایی؛ توسعه روستایی، عشایری، شهری، آمایش و محیط‌زیست» از دستور جلسات اعلامی در این شورا بود.

در حوزه برخورداری از بودجه عمومی کشور، به دنبال حل محدودیت‌ها هستیم

«محسن افشارچی»، استاندار زنجان در این جلسه بابیان اینکه در حوزه برخورداری از بودجه عمومی کشور، در حقیقت به دنبال حل مسائل محدودیت هستیم، اظهار کرد: مجموعه‌ای از محدودیت‌ها دراستان وجود دارد. بودجه عمومی در استان باید بین زیرمجموعه‌ها تقسیم شود. یک سری از مسئولین هم در دوره‌ای یک سری پروژه‌های ملی و استانی را کلنگ زده‌اند که مشخص نیست برای چه هدفی تعریف‌شده است. افتتاح استخر، در استان تمامی ندارد. ضمن اینکه گویا در دوره‌ای بودجه زیاد بوده است و هرکسی یک کلنگ زده است.  این موضوعات باید جمع شود.بنابراین مسئولین باید متوجه این موضوع باشند.

وی بابیان اینکه کل بودجه استانی 10 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: بودجه‌های استانی آن چیزی که باید باشد؛ نیست. این یعنی باید نسبت بودجه‌هایی که در یکجایی متمرکزشده است و باید به سراغ آن‌ها برویم ، با نسبت بودجه استانی را تشخیص بدهیم.

به گفته استاندار، خوشبختانه فشارهای استانداران نتیجه داده است و اتفاقات مثبتی رقم خورده است، نمونه این امر کاهش نرخ بهره تسهیلات مسکن ملی از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد است که چند روز گذشته در نزد آقای وزیر چندین استاندار بر این موضوع تکیه داشتند. همان‌جا آقای وزیر دستور دادند که این موضوع باید ساماندهی شود.

مدیران استانی نگاه خود را به مسائل تغییر بدهند

نماینده عالی دولت در استان اظهار کرد: نیازمند گذار از یک نگاه به نگاه دیگر هستیم. از مدیرها درخواست دارم که نگاه خود را به مسائل تغییر بدهند، بنده نیز تلاشم بر این موضوع است. منظورم این است که از دورانی که چشم به دست سیستم مرکزی بودجه‌ریزی کشور داشتیم، گذشته است. زمانی نفت وجود داشت و بودجه‌ریزی از این طریق صورت می‌گرفت اما امروز باید به موضوعات طور دیگری بنگریم. خیلی راحت عرض می‌کنم که مسئولین باید به سمت تولید ثروت بروند که یکی از این راه‌ها مولدسازی است که بر اساس قاعده و قانون درست عمل می‌کند.

وی افزود: جاهای دیگر نیز در زمینه تولید ثروت را هم مدنظر است و مسئله «مازاد مالیاتی» را نیز به‌شدت پیگیری می‌کنیم دستورالعمل پرداخت سه‌ماهه آن مطرح شد و امسال هر سه ماه یک‌بار گزارش‌ها ارائه خواهد شد. این موضوعات اتفاقات مثبتی است. از طرفی نیز آمدن معاون اجرایی رئیس‌جمهوری نیز برای استان نزدیک 3 میلیارد تومان خارج از مسیر بودجه،برای استان آورده داشت که باید به فکر سفر دوم ایشان هم باشیم.

این مسئول با بیان اینکه به‌صورت کلان ما وضعیت خوبی در پایان پروژه‌های سال گذشته داشتیم، اظهار کرد: رویکرد ما در اختصاص بودجه‌ها باید به سمتی باشد که پروژه‌های نیمه‌کاره را ساماندهی کند. تمام کمک‌هایی را که انجام می‌دهم به همین سمت است. یک سری کارهای روتین نیز مثل کارهای حوزه جهاد، راه و غیره وجود دارد که باید انجام شود ولی اینکه بتوانیم این پروژه‌ها را به اتمام برسانیم ، باید به شدت پیگیری شود.

وی بابیان  اینکه برخی از پروژه‌های بزرگ نیز انتخاب‌شده است که تا پایان سال باید تمام شوند که نمونه آن‌ها شامل «سد بلوبین» و بخشی از «راه قیدار» است، اظهار کرد: این پروژه‌ها باید تا پایان سال به اتمام برسد تا بتوانیم رئیس‌جمهور را برای دور دوم به استان بیاوریم. سال آینده نیز برخی از پروژه‌ها نیز مثل پروژه راه‌آهن را نیز خواهیم داشت. بنابراین از مدیران انتظار دارم که به شکل متفاوتی به مسائل نگاه کنند.

افشارچی افزود: استان زنجان در حوزه هزینه‌ای بالاترین افزایش بودجه هزینه‌ای را داشت اما بااین‌حال با نقطه ایده آل بسیار فاصله دارد. برای امسال هم یک تفاوتی هم با استان‌های دیگر داشتیم که خوشبختانه حرکتی ایجاد کرد و بودجه هزینه‌ای ما بالغ بر 47 درصد افزایش افزایش داشت.

در پرداخت رفاهی کارمندان عدالت رعایت نمی‌شود

این مسئول بر لزوم نظرخواهی از فرمانداران توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان تأکید کرد و گفت: نظر فرمانداران باید درزمینهٔ مسائل پرسیده شود و باید نسبت به مسائل توجیه شوند و خود شما با آن‌ها بنشینید و موضوعاتی را مطرح کنید و دغدغه آن‌ها بپرسید و اگر در برخی از جاها  مشکلات با چندین میلیارد تومان قابل‌حل هست، مسائل را حل کنید.ضمن اینکه اگر در برخی از موارد من قول‌هایی دادم باید این اتفاقات بیفتد.

وی افزود: اعتبارات تملک دارایی استان 570 میلیارد تومان است و دستگاه‌های اجرایی باید تا پایان مهلت قانونی(پایان شهریور ماه)  این اعتبارات را جذب کنند .

استاندار زنجان همچنین با تاکید بر لزوم رعایت عدالت در پرداخت رفاهی کارمندان دولت گفت: باید سرانه‌ای برای پرداخت رفاهی‌ها در نظر گرفته شود، پس از پرداخت این مبلغ به تمام کارمندان، مازاد آن به مدیر تحویل شود تا خود درزمینهٔ نحوه تقسیم‌بندی این مازاد تصمیم‌گیری کند. این را سربسته عنوان می‌کنم؛ وقتی می‌خواهید فردی را تشویق و یا تنبیه کنید، این موضوعات را در نظر بگیرید. این طور نشود که در تنبیه برخی از کارمندان، به خانواده آن‌ها فشار وارد شود!

آموزش و پرورش استان به جای نگاه به بودجه، ساختمان‌های متروکه‌اش را تعیین تکلیف کند

«علی اسماعیلی»، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در ادامه با اشاره به اینکه مدارس به جهت تعدد و در بحث نگهداری و تعمیر و تجهیز نیازمند توجه در اقصی نقاط استان هستند، اظهار کرد: بعضاً ما مدارسی را در اختیارداریم که عملاً با اعلام نظرات  اداره کل نوسازی مدارس به لحاظ امنیتی غیرقابل استفاده هستند، اگر بخشی از اعتبارات به این‌سو نرود که مدارس استحکام سازی شوند، یقیناً جلوتر به مشکل خواهیم خورد.

 وی ادامه داد: بحث سرویس‌های بهداشتی و امکانات حاشیه‌ای مدارس که عنوان می‌شود ما بخش عمده‌ای مدارس متوسطه‌مان به‌صورت مختلط است و این موضوع یک‌میزان درزمینه مسائل تربیتی و رفاهی بچه‌ها که می‌تواند در این زمینه لحاظ شود مشکل ایجاد می‌کند که تقسیم‌بندی سرویس‌های بهداشتی از ابتدایی‌ترین موضوعات در این زمینه است که امید است این موضوعات را هم موردتوجه قرار گیرد تا بتوان قدمی هرچند کوچک در این زمینه برداریم.

اما استاندار زنجان در واکنش به اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش در خصوص درخواست برای افزایش اعتبارات موردنیاز این اداره کل گفت: فصل آموزش بالاترین فصل بودجه ریزی استان را دارد. آن‌قدر ساختمان متروکه در آموزش‌وپرورش استان وجود دارد، که این اداره دست هم به آن نمی‌زند. بارها عنوان کردم که این ساختمان‌ها بلااستفاده است. طبقه بالای مدرسه شریعتی مرکز موش و سوسک شده است. نه این ساختمان‌ها را اجاره می‌دهید و نه می‌فروشید! بیش از یک سال است، من عنوان می‌کنم که شما از منابع خود استفاده کنید، نمی‌شود چنین دیدگاهی به بودجه‌ها داشته باشید.

وی ادامه داد: مدرسه فرسوده در استان بالا است اما از طرفی نیز آموزش‌وپرورش مدارس متروکه کم ندارد. روز اول به شما گفته شد که ساختمانی که برای هتل کنار گذاشتید را تعیین تکلیف کنید. شما عنوان کردید که من سرمایه‌گذار دارم. اکنون نزدیک دو سال است که از این ماجرا می‌گذرد ولی هنوز آن بنا به همان شکل باقی مانده است. خواهشم این است که دوستان نگاهشان را به مسائل یک‌میزان متفاوت کنند، چرا که با این وضعیت بودجه نمی‌توان کاری کرد.

قانون توسعه برنامه ششم زیر 30 درصد محقق شد

در ادامه «مصطفی طاهری»، نماینده زنجان در مجلس، بابیان اینکه در خصوص قانون برنامه هفتم اظهار کرد: در رسانه‌ها چند باری عنوان شد که قانون برنامه هفتم را دولت به مجلس خواهد برد؛ ولی چند ماهی این موضوع عقب افتاد که پشت پرده این موضوع این بود که واقعاً مجلس به دنبال مسئله محور بودن، این برنامه بود و نمایندگان قبول نمی‌کردند که لایحه موجود شبیه قوانین سال‌های قبل باشد که یک سری آرزو و آمال و کلیات را در خود گنجانده بود و عملاً در انتهای برنامه خروجی نداشت. کاری که دیوان محاسبات برای قانون توسعه برنامه ششم کرده بود،زیر 30 درصد محقق شده بود.

 وی  ادامه داد: عملاً اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورد و آن چیزی که ارائه‌شده است 24 برنامه را در خود گنجانده است که شامل اقتصاد،نظام بانکی و مهار تورم، ساختار بودجه ، مالیات ، صندوق‌های بازنشستگی، تأمین اجتماعی و حمایتی و توزیع عادلانه درآمد، امنیت غذایی، منابع آب، انرژی، صنعت و معدن، مسکن، ترانزیت،اقتصاد دیجیتال، سلامت، فرهنگ، خانواده، میراث و گردشگری، سیاست داخلی، آموزش، خارجی، دفاعی و قضایی بود که به نظرم فصل‌بندی خوبی صورت گرفت و به نسبت قوانین سال‌های قبل «مسئله‌محورتر» شد.


صدای زنجاناستاندار زنجانمحسن افشارچیشورای برنامه‌ریزی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx9899


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»