کد خبر: 991
1397/11/10 - 19:46


استاندار زنجان:

مردم باید اشتغال را حس کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

استاندار زنجان با تأکید بر موضوع اشتغال و کارآفرینی بیان کرد: اینکه بیش از ظرفیت استان فرصت شغلی ایجاد کنیم درست نیست چرا که این کار نیاز به حدود 5 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد اما باید برنامه‌های عملیاتی در حوزه اشتغال برای سال آینده تهیه و تدوین و نقشه راه استان در این حوزه مشخص شود.

در جلسه کارگروه اشتغال استان تکالیف دستگاه‌های اجرایی از محل تبصره 18 قانون بودجه کل کشور مورد بررسی قرار گرفته و گزارش دستگاه‌ها در این حوزه از آغاز سال تاکنون ارائه شد.

به گزارش فارس وضعیت تخصیص اعتبارات به دستگاه‌ها، پیگیری به عمل آمده برای اتمام تسهیلات و پرداخت آن به متقاضیان، سهم یارانه اختصاص یافته به تسهیلات مربوط، تاکید بر تسهیل در پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان در ایجاد اشتغال، فرصت‌های اشتغالزایی موجود در بخش‌های مختلف از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

فتح‌الله حقیقی در کارگروه اشتغال استان زنجان اظهار کرد: از روز جمعه با شرکت در نماز جمعه برنامه‌های دهه فجر آغاز خواهد شد و در پی آن هر روز یک سفر به شهرستان‌ها با حضور وزرا خواهم داشت.

استاندار زنجان با اشاره به اجرای طرح نهضت دیدار با خانواده شهدا و تقدیر از دستگاه‌های اجرایی در این زمینه افزود: مشکلات خانواده شهدا نیز احصا شود تا بر اساس آن مشکلات را حل کنیم.

وی همچنین با تاکید بر ارائه رخدادهای حوزه اشتغال در استان و کشور در جلسه بعدی گفت: این امر موجب خواهد شد اطلاعات به روزی در حوزه اشتغال داشته باشیم.

حقیقی همچنین بر یکپارچه‌سازی آمار شهدا تاکید کرد و گفت: آمار در این زمینه متناقض است که امیدواریم بنیاد شهید در این زمینه اقدام کند.

استاندار زنجان در ادامه به برنامه‌‌های کشور درباره دریافت تسهیلات ترمیمی برای طرح‌های بالای ۶۰ درصد اشاره کرد و گفت: در رابطه با موضوع توانمندسازی نیز در زمینه خانواده ایثارگران و هم جوانان باید این امر عملیاتی شود تا کسی که آموزش دید بتواند مشغول به کار شود.

وی گفت: در رابطه با ایثارگران نیز باید مطابق قانون اقدام شود و مدیران نیز موظف به اجرای آن هستند و باید مطابق قانون به آن عمل شود و فرزندان جانباز با تخصص و رزومه فعالیت کنند و این امر در نهادهای غیردولتی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

حقیقی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های استان برای سال آینده این است که برنامه‌های عملیاتی احصا شود، تصریح کرد: این احصا می‌تواند نقشه راه استان برای فعالیت در سال آینده باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه برنامه‌ها باید پروژه محور احصا شود، گفت: یکی از تاکیدات بنده این است که فعالیت‌ها در حوزه کشاورزی بر اساس ارزش افزوده انجام شود.

وی با بیان اینکه انتظار بنده از گردشگری حتی زیاد است، افزود: دوست دارم خدمات گردشگری استان را بدانم.

حقیقی با اشاره به وضعیت هتل‌های استان و بازدید خود از آنها بیان کرد: هتل‌‌های زنجان در مهمان‌پذیر است و نمی‌شود گفت هتل است و باید هتل سطح بالا در زنجان احداث شود.

استاندار زنجان بر ایجاد اتوبوس رایگان در استان همزمان با عید نوروز تاکید کرد و گفت: این امر موجب جذب گردشگر در سال‌های آینده می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمات باید از برون شهر به درون شهر بیاید تا مسافر جذب استان شود، افزود: همچنین باید یک اپلیکیشن طراحی شود که وقتی شخصی وارد حوزه زنجان شد یک پیام به وی برود تا با امکانات زنجان آشنا شود.

حقیقی با تاکید بر پیگیری امور از سوی کمیته اشتغال افزود: باید این کمیته در حوزه نظارت بر اشتغال فعال شود و مردم آن را حس کنند.

استاندار زنجان با تأکید بر موضوع اشتغال و کارآفرینی بیان کرد: اینکه بیش از ظرفیت استان فرصت شغلی ایجاد کنیم درست نیست چرا که این کار نیاز به حدود 5 هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد اما باید برنامه‌های عملیاتی در حوزه اشتغال برای سال آینده تهیه و تدوین و نقشه راه استان در این حوزه مشخص شود.

وی با تاکید بر تمرکز و استفاده بیشتر بر ارزش افزوده بخش کشاورزی گفت: در صورت تحقق این امر از بیکاری افراد فعال در حوز کشاورزی در فص زمستان جلوگیری خواهد شد.

حقیقی در ادامه به میزان اشتغالزایی استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و افزود: در اشتغال بخش کشاورزی استان زنجان 68 درصد از متوسط کشوری است، اما در بخش خدمات اشتغال ما 27 درصد از متوسط کشوری پایین‌تر است، که باید در این زمینه اهتمام بیشتری به عمل آید.

زنجان در حوزه اعتبارات جذبی در بخش اشتغال روستایی مطلوب عمل کرده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های استان در حوزه اشتغال و جذب اعتبار اظهار کرد: استان زنجان در حوزه اعتبارات جذبی در بخش اشتغال روستایی مطلوب عمل کرده است.

محمدرضا یوسفی از اختصاص اعتبار 200 میلیارد تومانی در این حوزه خبر داد و گفت: 148 میلیارد تومان منجر به عقد قرارداد و پرداخت و 50 میلیارد تومان نیز از اعتبارات اشتغال پایدار روستایی نیز پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه 22 هزار و 509 میلیارد ریال اعتبار برای مرحله چهارم اشتغال پایدار روستایی اختصاص یافته است، تصریح کرد: درخواست استان نیز در زمینه اخذ اعتبارات مازاد یک هزار میلیارد ریال است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه ما سومین یا چهارمین استان در جذب تسهیلات هستیم، گفت: همچنین در زمینه کارآفرینی روستایی با معرفی 317 کارآفرین برتر کشوری شدیم.

وی با اشاره به برنامه‌های اشتغال و تولید استان از محل تبصره 18 قانون بودجه سال اظهار کرد: در مجموع از محل حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و راه و شهرسازی میزان فرصت اشتغال پیش‌بینی شده برای استان 35 هزار و 916 نفر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به اینکه میزان اعتبار پیش‌بینی شده از محل بودجه عمومی نیز 4 هزار و 31 میلیارد ریال است، تصریح کرد: تسهیلات پرداختی از این محل نیز 10 هزار و 135 میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه در جلسه قانون حمایت از اشتغال روستایی طبق تصمیمات اتخاذ شده به استان‌ها تا سقف 150 میلیارد ریال تفویض اختیار شده است، گفت: اولویت تخصیص در این زمینه نیز طرح‌های بالای 60 درصد و طرح‌های قدیمی که هزینه ناشی از نوسانات ارز دارند، است.

یوسفی با اشاره به اینکه در این زمینه ملاک اشتغال ایجاد شده نیز بیمه شدگان تامین اجتماعی و بیمه روستاییان و عشایر است، گفت: قبلا در اشتغال روستایی افزایش بیمه شدگان مورد نظر نبود، اما در دستورالعمل جدید به این امر تاکید بسیاری شده است و کسانی که از تسهیلات روستایی برخوردار می‌شوند از تسهیلات بیمه‌ای در این زمینه بهره‌مند می‌شوند.

پیش‌بینی 8 عنوان طرح اشتغالزایی مستقیم از تبصره 18 قانون بودجه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این جلسه  با ارائه گزارشی از وضعیت اشتغال فراگیر روستایی استان اظهار کرد: در حوزه تبصره 18 قانون بودجه کل کشور برای استان زنجان از محل هشت عنوان طرح اشتغالزایی مستقیم به میزان یک هزار و 779 نفر پیش‌بینی شده است.

یحیی رحمتی گفت: توسعه زیرساخت‌های اقامتی، فعالیت‌ها و کسب و کارهای گردشگری، سرمایه‌گذاری، تبدیل امامن مسکونی به کاربری هتل آپارتمان، توسعه تولید صنایع دستی، توسعه بازرگانی صنایع دستی، مشارکت در مرمت و احیای بناهای تاریخی و راه‌اندازی موزه‌ها با مشارکت بخش خصوصی از جمله بخش‌هایی است که در تبصره 18 قانون بودجه مورد توجه است.

وی ادامه داد: کل پروژه‌هایی که در این بخش‌ها در نظر گرفته شده شامل 276 مورد است که برای یک هزار و 779 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان صمت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سهم اشتغال استان از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۶ هزار و ۴۷۲ نفر از محل طرح‌های نیمه تمام و بازسازی و نوسازی و سرمایه در گردش است، گفت: در مجموع بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه سهم استان زنجان ۶ درصد اشتغال ایجاد می‌کند که پس از استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی و البرز  رتبه پنجم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

ناصر فغفوری ادامه داد: سهم تسهیلات استان در بخش صنعت، معدن و تجارت از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز ۶ هزار و ۵۰۵ مورد است.

وی با بیان اینکه سهم کمک‌های بلاعوض از محل تبصره ۱۸ نیز ۸ مورد معادل ۱‌.۷۲ درصد از کل کشور است، تصریح کرد: سرانه اشتغال به ازای هر اشتغال در کشور معادل ۹۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که این مبلغ در زنجان ۳۹ میلیون تومان در نطر گرفته شده است‌.

رئیس سازمان صمت اشاره به اینکه وضعیت موجود مجوزهای صنعتی صادره در استان در سال ۱۳۹۷ نیز شامل یک هزار و ۵۳۹ درخواست مجوز تاسیس است، گفت: همچنین تعداد پروانه‌های بهره‌برداری نیز یک هزار و ۳۳۴ مورد است.

در ادامه این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با اشاره به اینکه کمک به معیشت شاغلان بخش کشاورزی از اولویت‌های جهاد کشاورزی است، گفت: تلاش ما این است افرادی که از بخش‌های دیگر وارد حوزه کشاورزی شده‌اند را به بخش خودشان یا حداقل به بخش خدماتی کشاورزی هدایت کنیم.

حسین جعفری با بیان اینکه در حوزه تولید و اشتغال بخش کشاورزی اقدامات متعددی در استان صورت گرفته است، گفت: برای مثال در ۱۰ رسته اولویت‌دار بخش کشاورزی فعالیت‌های مربوط دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع برای اشتغال در بخش کشاورزی برای استان از محل تبصره ۱۸ و قانون اشتغال روستایی، یک هزار و ۱۰۸ نفر در نظر گرفته شده است که شامل ۱.۳۴ درصد از کل اشتغال کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: میزان تسهیلات در نطر گرفته شده در این حوزه نیز یک هزار و ۲۷۳ مورد است که معادل ۱.۳۶ درصد از کل سهم کشور است.

جعفری با اشاره به اهم اقدامات انجام شده برای اجرایی کردن برنامه تولید و اشتغال بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۷ عنوان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری مشترک بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و صندوق توسعه ملی و تدوین دستورالعمل اجرایی برنامه تولید و اشتغال بخش طراحی سامانه تسهیلات بانکی با عنوان «سامانه یکپارچه تسهیلات اعتباری» و هدف‌گذاری اعطای تسهیلات در قالب سامانه مذکور از جمله این اقدامات است.

وی با اشاره به تدوین شیوه‌نامه اجرائی و عملیاتی برای هر یک از رسته فعالیت‌های منتخب و تعیین مجری ویژه برای هر یک از رسته فعالیت‌های منتخب و آموزش و توانمندسازی همکاران ادامه داد: ارتباط سامانه تسهیلات بانکی با سامانه بانک عامل طرف همکاری برای پایش مستمر و بر خط وضعیت هر یک از طرح های مثبت در سامانه از اهم اقدامات انجام شده برای اجرایی کردن برنامه تولید و اشتغال بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۷ است.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx991


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»