کد خبر: 9922
1402/04/19 - 16:8


مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان در نشست مطبوعاتی صراحتا اعلام کرد که بنا به دلایلی نمی‌تواند برخی متخصصان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی کند؛

رودربایستی امور مالیاتی زنجان با پزشکان متخصص!

فیروز شکوری: مواردی داریم که در استان زنجان، پزشکی که از پایانه فروشگاهی استفاده نمی‌کند تنها متخصص استان زنجان است و نمی‌توان در این زمینه ورود کرد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی:  مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان در پاسخی به سؤال صدای زنجان در خصوص میزان فرار مالیاتی پزشکان زنجان نداد و گفت: مواردی داریم که در استان زنجان، پزشکی که از پایانه فروشگاهی استفاده نمی‌کند تنها متخصص استان زنجان است و نمی‌توان در این زمینه ورود کرد!

نشست مطبوعاتی فیروز شکوری، مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان ( 19 تیرماه 1402) به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی در محل سالن جلسات اداره کل امور مالیاتی استان زنجان برگزار شد.

در این جلسه عنوان شد که طبق قانون باید در مواردی که پزشکان از پایانه فروشگاهی استفاده نمی‌کنند نظام پزشکی به اتفاق نیروی انتظامی طبق قانون مطب را پلمب کند اما با توجه به شرایط این موضوع امکان‌پذیر نیست.

امتناع مدیرکل امور مالیاتی زنجان از آمار مربوط به فرار مالیاتی پزشکان!

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به اینکه همانطور که در جریان هستید سال گذشته جلساتی با نظام پزشکی داشتیم چرا که در قانون بودجه 1401 و 1402 پزشکان و وکلا نیز مکلف شده‌اند از پایانه‌های فروشگاهی استفاده کنند، اظهار کرد: این موضوع به آنها ابلاغ شد و قریب به اتفاق واحدهای پزشکی در حال استفاده از این پایانه‌ها هستند.

وی خاطر نشان کرد: بررسی‌ها انجام شده و پزشکانی که از پایانه استفاده نمی‌کنند اجازه استفاده از تبصره 100 را نخواهند داشت.

شکوری با اشاره به اینکه طبق قانون باید در مواردی که پزشکان از پایانه فروشگاهی استفاده نمی‌کنند موضوع توسط امور مالیاتی به نظام پزشکی ابلاغ می‌شود، ادامه داد: اگر نظام پزشکی ابلاغ کرده و پس از آن اتفاقی نیفتاد نظام پزشکی به اتفاق نیروی انتظامی طبق قانون باید مطب را پلمب کند که با توجه به شرایط این موضوع امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه مواردی داریم که در استان پزشکی که از پایانه فروشگاهی استفاده نمی‌کند تنها متخصص استان زنجان است و نمی‌توان در این زمینه ورود کرد به صدای زنجان گفت: با توجه به شرایط این قشر با نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی جلسات برگزار شده تا اطلاع‌رسانی را انجام دهند تا این افراد را مکلف به رعایت قانون کنند.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان در پاسخ به سئوالی در مورد تعداد پزشکان فراری از امور مالیاتی از پاسخگویی در این زمینه خودداری و اعلام کرد این آمار را در اختیار نظام پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه عدم تمایل به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی در مطب‌ها در زنجان کمتر از سایر استان‌ها است، بیان کرد: پزشکان زنجانی بیشتراز سایر استان‌های کشور رعایت می‌کنند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار صدای زنجان مبنی بر ارائه شفاف آمار مربوط به فرار مالیاتی برخی پزشکان گفت:  فرارهای مالیاتی در هر قشری و صنفی وجود دارد و نمی‌توان به صورت مطلق در این زمینه اظهار نظر کرد!

شکوری با اشاره به اینکه بنا داریم اطلاعات متواریان مالیاتی را جمع‌آوری کرده و به سراغ افرادی که فرار مالیاتی می‌کنند برویم، اضافه کرد: بنابر گزارشات سو‌ت‌زنی در حال رسیدگی به موارد هستیم ولی نمی‌توانیم بگوییم چه قشری بیشترین فرار مالیاتی را داشته است.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به اینکه برخی موارد سوت‌زنی‌هایی در مورد پزشکان وجود دارد، بیان کرد: این موضوع پس از بررسی قابل اعلام است و در برخی موارد گزارشات خلاف واقعیت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اداره کل وظیفه وصول مالیاتی برای تحقق درآمد دولت طبق قانون را بر عهده دارد، اظهار کرد: تامین منابع درآمدی دستگاه‌ها برعهده امور اقتصادی و دارایی است.

شکوری با اشاره به اینکه درآمد دولت از دو محل نفت و امور مالیاتی است، بیان کرد: شاهد این هستیم که در سال‌های اخیر دولت در فروش نفت با مشکل مواجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار هزینه باید درآمد هم وجود داشته باشد، اضافه کرد: برخی انتقادات به عدم تکمیل پروژه‌ها وجود دارد که می‌شود گفت ناشی از عدم تامین اعتبار مورد نیاز است.

شکوری با اشاره به گذراندن چند سال گذشته با کرونا، رکود و تورم در کشور بیان کرد: امور مالیاتی در این سال‌ها در کنار انجام وظیفه خود باید مردم و شرایط آنها را لحاظ کند.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به اینکه مالیات به صورت مستقیم به خزانه دولت بازمی‌گردد و قابلیت هزینه کرد دارد، ادامه داد: این در حالی است که نفت پروسه زیادی برای تبدیل شدن به درآمد دارد و با توجه به شرایط تحریمی دولت این موضوع سخت‌تر نیز شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و افزایش رفاه در جامعه افراد باید هزینه زندگی خود را پرداخت کنند، خاطر نشان کرد: راه پرداخت هزینه زندگی در جامعه همان پرداخت مالیات است.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به اینکه اخذ مالیات در کنار جلب رضایت ارباب رجوع کار سختی است، عنوان کرد: خیلی‌ها برای پرداخت هزینه به ویژه مالیات تمایل چندانی ندارند اما باید به این باور برسیم که هر کشوری که پیشرفت و توسعه لازم را داشته است فرهنگ مالیاتی را تبلیغ کرده و از طریق درآمدهای مالیاتی پیشرفت کرده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به میزان 98 درصد درآمدهای استان توسط اداره کل امور مالیاتی تامین شده است، خاطر نشان کرد: 2 درصد هم شامل جرائم قانونی، پزشکی قانونی و سایر دستگاه‌هایی بوده که درآمد کسب کرده و به خزانه واریز می‌کنند، است.

شکوری با بیان اینکه یک هزار و 600 میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان زنجان پول واریز شده است، اضافه کرد: این رقم بالاتر از بودجه تخصیصی استان زنجان از محل تملک دارایی بوده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به اینکه مردم باید بدانند امنیت و آرامش کشور را مدیون همین پرداخت مالیات هستند، عنوان کرد: واکسیناسیون سراسری در مقابل کرونا نیز با مالیاتی که مردم پرداخت کرده‌اند، وصول شده است.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ‌سازی در این حوزه به نحوی باشد که فردی که فرار مالیاتی دارد از رفتار خود شرمنده شود، ادامه داد: فعالیت عمرانی در شهرها و روستاهای کشور متاثر از پرداخت مالیات است.

بخشودگی 700 میلیارد تومانی جرایم اصناف

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال گذشته 400 میلیارد تومان از محل مالیات‌های اخذ شده به بهداشت پرداخت شده است، اضافه کرد: در استان زنجان طی سال گذشته در راستای حمایت از اصناف 700 میلیارد تومان بخشودگی جریمه ارائه داده شده است چرا که ما تاکید داریم باید از اصناف و واحدهای تولیدی استان حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک هزار و 900 میلیارد تومان از مالیات واحدهای تولیدی و اصناف در استان زنجان تقسیط شده است، بیان کرد: این اقدام در راستای حمایت از اصناف و واحدهای تولیدی استان انجام می‌شود.

شکوری با بیان اینکه سال گذشته برای صادرکنندگان استان زنجان 270 میلیارد تومان استرداد مالیات انجام شده است، خاطر نشان کرد: این رقم در سه ماه سال‌جاری 50 میلیارد تومان است.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال 1400 تعداد 58 هزار نفر اصناف استان زنجان فعالیت داشتند که سال گذشته اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه داده‌اند، بیان کرد: 322 میلیارد تومان مالیات از این صنوف وصول شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌جاری حدود 65 هزار اظهارنامه دریافت شده است، ادامه داد: 47 هزار اظهارنامه در قالب تبصره 100 بوده و 18 هزار هم اظهارنامه عادی بوده است.

شکوری با اشاره به اینکه مالیات 39 هزار اظهارنامه صفر بوده است، اضافه کرد: 5 هزار و800 اظهارنامه کمتر از یک میلیون تومان بوده، 13 هزار اظهارنامه یک تا 10 میلیون تومان بوده و بیش از این رقم شامل 6 هزار و 500  فقره اظهارنامه بوده است و این بدان معنی است که بیش از 50 درصد از افرادی که اظهارنامه تقدیم کردند، پولی پرداخت نکرده‌اند.

وی با اشاره به تغییر داده‌های مالیاتی عنوان کرد: برخلاف گذشته که داده‌های مالیاتی براساس خوداظهاری افراد بود این موضوع به سمت داده محور شدن حرکت کرده است.

شکوری با اشاره به فعالیت مستمر اداره کل امور مالیاتی استان زنجان برای رسیدگی به مطالبات و انتظارات مودیان بیان کرد: سال گذشته 62 دوره شامل 7 هزار نفر ساعت آموزش به مودیان ارائه شده است تا افراد به دلیل عدم اشرافیت به قانون مالیات دچار جریمه نشوند.

وی در ادامه در مورد شرکت‌ها طبق قانون مکلف هستند در محدوده محل فعالیت خود اقدام به پرداخت مالیات کنند، ادامه داد: پرداخت مالیات حدود 25 شرکت در خارج استان زنجان بوده است که با اقدامات انجام شده نزدیک به 20 شرکت به استان بازگشته و بازگشت پنج شرکت دیگر نیز در دست بررسی است.


صدای زنجانمدیرکل امور مالیاتی استان زنجانفرار مالیاتی پزشکانقانون
sedayezanjannews.ir/nx9922


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»